Har du funnit ditt sound? Och varför gillar du det?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Mitt idealljud sitter i P-basen. Den funkar i vilken stärkare som helst.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Liten skrev:Fieldy - nuff said!










:mrhappy:
Du är rolig du! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ska man vara lite seriös så har jag strävat efter någon sorts mellanting av Larry D's "ampeg 810+gammal jazz"-sound för fingerspel och Millers slapsound..
Det tog några år men när jag väl kom på att det var just den här gamla 78an jag skulle ha och hur jag skulle modda den så har jag varit "ljudglad" i nästan 15år..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Inlägg av Chopper »

En anledning att jag startade tråden är att jag verkligen gillar traditionellt basljud, dvs P eller J, när nån annan spelar. Men när jag själv lirar på dom så känns det inte som jag får kontakt med mitt spel. Ljudet känns för odefinierat å med för lite kärna, iallafall med P. Därför är det värdefullt att se hur ni andra tänker eller hanterar det. Jag har märkt att stärkare och låda i kombination med basval spelar rätt stor roll...
Jag är både glad å amatör!
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Inlägg av Bas-guden »

Chopper skrev:En anledning att jag startade tråden är att jag verkligen gillar traditionellt basljud, dvs P eller J, när nån annan spelar. Men när jag själv lirar på dom så känns det inte som jag får kontakt med mitt spel. Ljudet känns för odefinierat å med för lite kärna, iallafall med P. Därför är det värdefullt att se hur ni andra tänker eller hanterar det. Jag har märkt att stärkare och låda i kombination med basval spelar rätt stor roll...
Jag är både glad å amatör!

Hur brukar du ställa din EQ?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ja, det tror jag.
P-bas, oftast utan effekter, en lagom kombination av 15" och 10" drivet av en effektstark topp, rör eller hybrid. Mycket av allt, FET botten, lite onödigt mycket high mid och så pass med diskant att jag alltid har strängljud. Med plektrum förstås.

Basen ska kunna tjänstgöra som kompgura och bas samtidigt liksom, speciellt i triosituation.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Ja.
Fet morrande jazzbas!
men det går lika bra med p-bas också.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Inlägg av Chopper »

Bas-guden skrev:
Chopper skrev:En anledning att jag startade tråden är att jag verkligen gillar traditionellt basljud, dvs P eller J, när nån annan spelar. Men när jag själv lirar på dom så känns det inte som jag får kontakt med mitt spel. Ljudet känns för odefinierat å med för lite kärna, iallafall med P. Därför är det värdefullt att se hur ni andra tänker eller hanterar det. Jag har märkt att stärkare och låda i kombination med basval spelar rätt stor roll...
Jag är både glad å amatör!

Hur brukar du ställa din EQ?
Ganska rakt. Jag spelar genom en Sovtek MIG-100b med en Marshall JCM800 410 (med 2 uppdaterade element) och en likadan 215. I rockbandet genom en ryssmuff, i coverbandet rent. Med SB-1000 blir det ett grymt skjut med både punch å definition.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Chopper skrev:..en Marshall JCM800 410 (med 2 uppdaterade element) och en likadan 215...
...grymt skjut med både punch å definition.
I dom lådorna låter allt smaskens!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Fet, djup botten och ett grisigt mellanregister, sen är jag hemma. Oavsett bas eller stärkare!

Jag använder sällan eller aldrig diskantkontroll på varken stärkare eller bas, bas och low/high mid är de kontroller som används. Tycker ofta att adderad diskant låter påtvingat på nåt sätt.

För att utveckla:
En stadig, gärna ganska ren botten, men med ett mellanregister som ger lite tryck och schwung till fingerspelet.

Tillägg: när jag specade min Unicornbass var det exakt det jag var ute efter, och CO träffade mitt i prick.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Beror på, men helst ett ganska aggressivt plektrumsound. Kan ju dock vara lika gött med ett runt och funkigt fingerljud. Eller ett tajt och fokuserat stallmiksknorr. Vetefan...
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

Nä... Det ändras med diverse mellanrum. Hittills har Leo Fender haft ett finger eller fem med det att göra. p, j eller mm. Stärkarvis så gör det för det mesta detsamma. Lådor är jag mer noga med. Stora lådor gärna, 810, 215, osv. Men bastypen är viktigast. Jag gillar gammal 60-70-tals musik och försöker fortfarande passa in den typen av basljud i all death-nu-progg-thrashmetal jag oftast lirar..... Alla tips välkomna :)




bas
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Ampeg SVT-IIp in i en EBS HD350 så är jag i himlen, kombinationen av Ampeg'ens botten och sjukt bra low mid med EBS'ens topp är en fullträff för mig. Till det en TecAmp M212 eller ännu hellre en L410, och jag kan trivas med de flesta basar. Ofta blir det dock Stingray-4 eller Roscoe/Sadowsky-5 i bandsammanhang, även om det har varit lite av en 70's Jazz Bass revival sista tiden för mig. Skulle jag bli tvungen att välja ett enda sound så får det dock bli en 70's Fender Jazz, det är för mig nåt magiskt med en bra sån.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag trodde det.

P-bas som grundljud färgat med eventuella effekter (och lite preampskjuts från DOD fx10) in i en rörstärk.

Sen gick jag ifrån rörstärkidealet mer och mer mot lite cleanare...hittade "hem" i MB Fusion + TKS-låda.



Men.


Senaste veckan har jag börjat tråna efter en Stingray. Minnet av pnts bandlösa 2-bands pre i Glanshammar + YT-klipp på fina Stingrays med diskanten neddragen alldeles lagomt mycket för att slippa hifi-zzzinget och bara ge ett runt och fint ljud men med mycket kärna....usch ja.

Så...nu känns det lite jobbigt igen. Måste spela mer på mina P-basar så jag glömmer det grönare gräset tror jag.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Kärna var ordet sa Bull. ;)
Stingray's är fantastiska basar! :tummenupp:
Gräset behöver förresten inte vara grönare, men det är trevligt med en stor gräsmatta så man kan välja var man håller till. ;)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Du hjälper inte min G.A.S. ;)

Drömmer våta drömmar om en svart stingray med lönnbräda, svart pl.skydd och strängad BEAD. Shit vad bra det vore. Och snygg.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

mikkejohansson skrev: Drömmer våta drömmar om en svart stingray med lönnbräda.
+1.

Fast med 5 strängar.



bas
Användarvisningsbild
JPAM
VIP medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 22:41
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av JPAM »

Funnit mitt sound???...Hmmm...
Jo jag har nog funnit mitt sound...som inte gillas av alla givetvis.
Det kommer nästan någon så kallad självutnämnd "ljudtekniker" och påpekar att så där ska det inte låta...men det är mitt sound :P
Men givetvis rattar jag åxå efter vilken typ av musik man spelar.
Men det här är oftast min utgångspunkt...
Ganska gott om botten 40-150 Hz, skär av mycket mellan 200-500 Hz, för att toppa på 1600 Hz och rulla av igen vid 3500 Hz.
Och hur mycket jag skär eller boostar beror på lokalen man spelar i, eftersom varje lokal är olika utformade och resonans därefter.
Och det funkar bra och låter bra enligt mina öron och ideal, kör så via PA´t och även genom den gamla Hagström stacken jag brukar använda.

/JPAM
Fender Precision -52,Fender Bassman -52,Fender Musicmaster-77,Musicman Stingray-99,Hohner B2ADB,Takamine EG512C,Hagström Bassmaster 630,Hagström BT-100,Hagström 2x15",Markbass F500 2XMarkbass NY151,Markbass Micromarc 801
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 12:45
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av kristofferbas »

Mitt sound utvecklas väl mest hela tiden, och ändras väl efter musikstil och hur låten är. Har aldrig riktigt lyssnat på nån annans ljud och försökt få samma för då skulle jag ju få byta hela tiden för det finns så många som låtar otroligt bra men även väldigt olika (allt från Jamerson till Justin Chancellor.

Men basmässigt landade jag ganska bra för ungefär 10 år sedan då jag skaffade en Stingray och eq:n på den ger ju ett snabbt och smidigt sätt att ändra soundet efter låt. När jag även bytte till en Ashdown ABM-topp för ett par år sedan och sedan även gick över till TKS-låda (112) så kände jag att jag var hemma.

Rattarna på stärkaren brukar stå ganska rakt upp men med en aning boost på både mid och diskant. Soundet brukar väl mer vara klart och rent än massa subbas. Lite strängljud får det gärna vara också då jag tycker att det livar upp det hela, men det får såklart inte vara så att det stör eller blir jobbigt.

/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag anpassar sound efter sammanhang, mitt ljudideal är s a s att passa i mixen. Men visst kan jag tycka att det finns en grundstil. Fylligt, levande, tydligt, punchigt är utlåtanden jag fått höra tidigare.
Passiva mickar, mycket lågmid och ett tydligt anslag är min standardmodell. Helst på en (gammal fender-)bas med flats genom en rörhäck.

Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:
Chopper skrev:..en Marshall JCM800 410 (med 2 uppdaterade element) och en likadan 215...
...grymt skjut med både punch å definition.
I dom lådorna låter allt smaskens!
Sannerligen.

Jag har samma uppsättning.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

jag har definitivt inte funnit mitt ljud. jag vet ungefär vart jag vill, men hittar inte riktigt dit...

metallisk klang med djup botten kanske man skulle kunna beskriva det som.
Jag är helt inne på att samköra 2 stärkare med olika ljud för att uppnå detta.

Vad gäller själva basen vet jag inte heller, jag har inte hittat "the" bas för mig än.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Liten skrev:Fieldy - nuff said!
:lol:
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag har inte ett sound.. Jag har en rigg och den låter som den gör. Jag har några basar som låter som de gör och som även kan låta väldigt olika.

MEN. Rounds på tvåmickad bas (fullt på) med passiva mickar genom rörtopp spelat med plektrum är väl den gemensamma nämnaren. Varför jag gillar det ljudet vet jag inte.
dereborn

Inlägg av dereborn »

bootsy skrev:Jag anpassar sound efter sammanhang, mitt ljudideal är s a s att passa i mixen. Men visst kan jag tycka att det finns en grundstil. Fylligt, levande, tydligt, punchigt är utlåtanden jag fått höra tidigare.
Passiva mickar, mycket lågmid och ett tydligt anslag är min standardmodell. Helst på en (gammal fender-)bas med flats genom en rörhäck.

Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
*gilla*
Skriv svar