Har du funnit ditt sound? Och varför gillar du det?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

En J-bas med flats ger mig det sound jag vill ha. Mycket lågmid, inte jättemycket lågbas, inte för mycket diskant. Detta passar til det mesta jag spelar, men om situationen så kräver så kan jag såklart lägga mig till med annat sound. Det kan verkligen vara barnsligt kul att spela med "zingiga" rounds, plektrum och lite dist, exempelvis.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag HADE hittat mitt sound.

65:as P-bas med DR-Loriders 50-110 och en Analogmanmoddad TS9Dx genom min Sunn och JCM800-lådorna var en matchning som gjorde det vått i brallan.
Det var fläskigt, det fanns bett och stake och det lät härligt lagom skitigt.

Har donat lite med min nuvarande P-bas, en japanare och det låter numer väldigt väldigt bra, men det känns och låter helt olikt från gammelhäcken. Men framförallt KÄNNS det olikt så man spelar annorlunda...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Hittat och hittat, mitt ljudideal ändras över tid, men pallar inte byta rigg så fort jag får en ny skiss. Så länge det låter jazzbas, inte är för tunt och att mellanregistret är balanserat, så är jag nöjd. Skulle dock sitta fint med en Bassman TV, otroligt fint ljud i dom.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Måste nog svara njae på det.

Grejerna jag spelar på är jag nöjd med. Setupen är jag nöjd med.
Men märkligt nog så finns det dagar då jag tycker allt låter perfekt och bara dagen efter tycker jag det fattas nåt.

Jag vet att det pratas om att instrumenten har "humör" och påverkas av luftfuktighet, temperatur och annat. Troligtvis är det mitt humör och min (lindriga) ljud-hypokondri som spelar in.

Idag ska jag stränga om lite, till julhelgens alla spelningar. HURRA!

kram, vänner
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tror det är mer våra humör som gör skillnaderna.
Skillnaderna på instrumentens eller övriga gears humör är förmodligen marginella :D
Däremot är det förmodligen en hel del som kan ställa till det om man är stressad, soft, hungrig, trött etc etc...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

blackparkas skrev:Jag tror det är mer våra humör som gör skillnaderna.
Skillnaderna på instrumentens eller övriga gears humör är förmodligen marginella :D
Däremot är det förmodligen en hel del som kan ställa till det om man är stressad, soft, hungrig, trött etc etc...
Ja, precis så.

Med ljud-hypokondri menar jag att man ibland letar efter "fel" i ljudet som kanske inte ens finns.
-"Är det inte lite bullrig bas?"
-"Borde man ha mer hängmatta?"

Och då har jag inte börjat pilla på pedalbordet än!
VT-n... jobbar den som den ska?
Skär min envelope där jag vill?
Hörs Octavius som den ska?

Allt det där är, menar jag, hypokondri... alltså fel som inte finns.
I någon annans öron låter det nog helt okej.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag hajar!

- Låter det inte lite spräckt här på D# med oktavern itryckt?


Jag är lika ibland, men jag tror det är kroppen som ställer till skiten... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:
bootsy skrev:Jag anpassar sound efter sammanhang, mitt ljudideal är s a s att passa i mixen. Men visst kan jag tycka att det finns en grundstil. Fylligt, levande, tydligt, punchigt är utlåtanden jag fått höra tidigare.
Passiva mickar, mycket lågmid och ett tydligt anslag är min standardmodell. Helst på en (gammal fender-)bas med flats genom en rörhäck.

Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
*gilla*
Inte helt olika smak va?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Man får heller inte glömma rumseffekten. Du kan ha ställt in ditt drömljud, sen spelar du i en omöjlig lokal...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Samuel V skrev:Man får heller inte glömma rumseffekten. Du kan ha ställt in ditt drömljud, sen spelar du i en omöjlig lokal...
+ på den... finns lokaler där allt låter piss men å andra sidan lokaler som gör att det låter fantastiskt bra också
Användarvisningsbild
popcop
Medlem+
Inlägg: 916
Blev medlem: lör 26 feb 2011, 12:11
Ort: Sthlm

Inlägg av popcop »

Samuel V skrev:Man får heller inte glömma rumseffekten. Du kan ha ställt in ditt drömljud, sen spelar du i en omöjlig lokal...
:tummenupp:
Lirade för nån vecka sedan på min Ric, svitchen i mitten rattarna på fullt genom min Acoustic 220/406 med rak EQ, rattarna rakt upp med lite plus på basen.. Kanon i DEN lokalen.. lät apskit i en annan..
Basar så det räcker..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag har Stockholms bästa basljud!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Jag har Stockholms bästa basljud!!
Och jag har Bollnäs största mage!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

blackparkas skrev:Jag har Stockholms bästa basljud!!
Jag har Stockholms snyggaste gardiner!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:Jag har Stockholms bästa basljud!!
Och jag har Bollnäs största mage!

Menar du att jag är fet?
Är det det du sitter och säger?
VAVAVAVAVAVAVAAA????

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
bootsy skrev:
blackparkas skrev:Jag har Stockholms bästa basljud!!
Och jag har Bollnäs största mage!

Menar du att jag är fet?
Är det det du sitter och säger?
VAVAVAVAVAVAVAAA????
Takes one to know one!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Jag har Åmåls bästa basljud!
Fender Precision '68 - Fender Precision '69 - Epiphone Jack Casady - Hiwatt Custom 200 - Marshall VBC 412 - Mesa Boogie D800 - EBS Classic 1x12 x2
Användarvisningsbild
Hope
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 16:20
Ort: Stockholm

Inlägg av Hope »

Jag tycker det är skitsvårt att hitta en bra setup som funkar till allt. Starka trummor, fisiga visptrummor, rockös eller jazzmys, stora och små scener, in-ear eller monitor, det finns FÖR många parametrar att ta hänsyn till... Därför har jag många grejer.
Det är roligt med många grejer med. Min favorit elbas set-up är min fender p från -66 eller min gamla Höfner genom en Ampeg VB4H med massa gain pådragen och 2x12-låda och kontrabas spelar jag helst bara akustiskt med en mikrofon framför. Men jag tycker att jag tar med olika grejer varje gång...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Tarzan08 skrev:
blackparkas skrev:Jag tror det är mer våra humör som gör skillnaderna.
Skillnaderna på instrumentens eller övriga gears humör är förmodligen marginella :D
Däremot är det förmodligen en hel del som kan ställa till det om man är stressad, soft, hungrig, trött etc etc...
Ja, precis så.

Med ljud-hypokondri menar jag att man ibland letar efter "fel" i ljudet som kanske inte ens finns.
-"Är det inte lite bullrig bas?"
-"Borde man ha mer hängmatta?"

Och då har jag inte börjat pilla på pedalbordet än!
VT-n... jobbar den som den ska?
Skär min envelope där jag vill?
Hörs Octavius som den ska?

Allt det där är, menar jag, hypokondri... alltså fel som inte finns.
I någon annans öron låter det nog helt okej.
Färre inställningar är bättre!
Passiv bas med en mik, sladd, stärkare. Synd att det är så förtvivlat många rattar på Walkabouten...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Bootsy och Dereborn, jag hävdar fortfarande att jag har Stockholms bästa basljud. Dereborn har ju precis som han skriver flyttat och är därför diskad. Han HADE Stockholms bästa basljud med hade skjuter ingen hare. Bootsy är också diskad. Komma här och snacka basljud när han bor i en kranskommun. Fel sida av både Ringvägen och Götgatan.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

John Sane skrev:
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Bootsy och Dereborn, jag hävdar fortfarande att jag har Stockholms bästa basljud. Dereborn har ju precis som han skriver flyttat och är därför diskad. Han HADE Stockholms bästa basljud med hade skjuter ingen hare. Bootsy är också diskad. Komma här och snacka basljud när han bor i en kranskommun. Fel sida av både Ringvägen och Götgatan.
Det tog tid! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

TDHP skrev:
John Sane skrev:
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Bootsy och Dereborn, jag hävdar fortfarande att jag har Stockholms bästa basljud. Dereborn har ju precis som han skriver flyttat och är därför diskad. Han HADE Stockholms bästa basljud med hade skjuter ingen hare. Bootsy är också diskad. Komma här och snacka basljud när han bor i en kranskommun. Fel sida av både Ringvägen och Götgatan.
Det tog tid! :D
I know. Är sällan här numera. Jag skrattade högt åt Bootsys taskspark när jag läste det och har lagt upp den på Facebook. Oerhört sunkigt att ha bäst basljud "i kvarteren sunt Blecktornskällaren". Det stämmer förresten inte, jag har hört att det finns en tant på Bjurholmsplan som har ett helt enastående basljud som sopar oss alla av banan.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
popcop
Medlem+
Inlägg: 916
Blev medlem: lör 26 feb 2011, 12:11
Ort: Sthlm

Inlägg av popcop »

Jag har alltid bäst basljud( där jag spelar) oavsett innanför eller utanför tullarna.

POP
Basar så det räcker..
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag hade bäst basljud väster om Götgatan/öster om Mariatorget/norr om Medis.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

"Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång"
Har forumet fått fnatt igen?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Skriv svar