Har du funnit ditt sound? Och varför gillar du det?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Har du funnit ditt sound? Och varför gillar du det?

Inlägg av Chopper »

Egentligen är väl frågan befängd... de flesta söker kontinuerligt efter fräckare ljud, eller nya möjligheter...varför är vi annars här?

Men ändå. Efter ett tags spelande kommer nog de flesta fram till ett basljud som de föredrar.
För egen del återkommer jag hela tiden till min Aria Pro SB. Gärna med inspelade strängar som låter sådär som de gör direkt efter första kokningen.
Jag vill helst spela genom en rörtopp och gärna genom stora lådor.

Ett andra favoritljud är min Steinberger.
När jag bytte till mig den var det mest för att jag ville ha en resebas. Efter att ha spelat på den ett tag insåg jag att den kom fram allt oftare.

Ska jag försöka hitta någon gemensam nämnare är det kanske att de båda basarna har ett väldigt tajt ljud med mycket kärna och mycket attack.
....Sen hjälper stärkaren till att skita ner och färga ljudet på ett bra sätt.

Vad gillar du? och varför?
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Oavsett bas (P, PJ,Jazz, Stingray, BB5000) o strängtyp så har jag i princip samma inställning på förstärkarna. Grundljudet finns nånstans där med "kärnfull" lågmid med "kropp". För mycket "Bass" så försvinner definitionen eller "kroppen". Lite diskant för att vässa attacken.
Skillnaderna mellan basmodeller märks ju naturligtvis men det funkar med mina grundinställningar. Det gör också att jag uppskattar de olika basmodellerna för "deras" bidrag till att färga grundljudet. Likså flats vs rounds.
Senast redigerad av Fernan den fre 16 dec 2011, 18:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ursus
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 21:57
Ort: Limhamn
Kontakt:

Inlägg av ursus »

Håller med ovanstående när det gäller basar och inställningar. För egen del tycker jag det viktigaste är att hitta rätt kombination av stärkare och högtalare. Det kan vara en både dyr och långsam process men lärorik och rolig :)
All you need is funk
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Jack Casadys ljud på plattan Bless its Pointed Little Head är helt ultimat. Men då måste man spela som han också, vilket inte jag gör (för jag kan inte :shock: ).

Just nu är mitt ultimata ljud för min egen spelstil det jag får från min Gibson LP Triumph med tonväljaren på 2 eller 3. Luftigt, lite träigt ljud, brett och fett. Älskar verkligen den basen! Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna låta bättre skulle vara en hobo med samma mickar. Därför ska jag bygga en sån!
Senast redigerad av Mungi den fre 16 dec 2011, 16:11, redigerad totalt 1 gånger.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Scoopat, dock med lite mer lowmid för att tränga genom lite bättre :) Känner mig bekväm med det för det är bäst till slapping imho och att det inte blir obekvämt att lyssna på när jag är ute och gigar (brukar kräma på med riggen ganska ordentligt).
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
dereborn

Inlägg av dereborn »

well... P-bas och rörförskräckare.

Om stärken är min eller tillräckligt bra lånestärk så står det mesta ganska rakt, med lite extra skjuts på gainen, så det komprimerar/smådistar lite.
Alla eventuella diskantskrikor stängs omedelbart av.

Tydligt, fett och icke-boomigt + icke-sticksigt är mitt ideal, och så låter mina basar genom mina riggar.

Skönt.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Mungi skrev:Jack Casadys ljud på plattan Bless its Pointed Little Head är helt ultimat. Men då måste man spela som han också, vilket inte jag gör (för jag kan inte :shock: ).

Just nu är mitt ultimata ljud för min egen spelstil det jag får från min Gibson LP Triumph med tonväljaren på 2 eller 3. Luftigt, lite träigt ljud, brett och fett. Älskar verkligen den basen! Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna låta bättre skulle vara en hobo med samma mickar. Därför ska jag bygga en sån!
Och alltid flats förstås! Chromes eller TI-flats.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av sonicaddiction »

Jag har alltid diggat slickt hi-techigt ljud eller Jaco-prutt, men går mer och mer åt gammalt hederligt jazz eller precision ljud. Mer och mer halsmick blir det iallafall! Mit favvo-slap-ljud är iallafall solo-halsmick på Sadowskyn. Nu har jag börjat leta efter en Sadowsky eller Alleva Coppolo JP eller P att ersätta den med för att fortsätta resan mot det perfekta ljudet. :)

Edit: glömde svara på varför...
Jag vet inte riktigt varför jag gillar ljudet. Det känns gott i magen och låter inte så vasst och sterilt. Det passar bra in i ljudbilden i bandet jag lirar i nu dessutom.
Senast redigerad av sonicaddiction den fre 16 dec 2011, 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Inlägg av Viktorl »

hög output, någorlunda odefinierat och starkt tryck!!!
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

P, J och/eller P/J med slipers (Lakland Joe Osborn eller Chromes) rätt in i en Ampeg B100 Rocket Bass eller en B-15, tjaa, mer behövs inte (tycker Nalle Puh som egentligen bara är en big old 50+BOF) Yes devils in that snuff. :tummenupp:
Senast redigerad av DoggyD den fre 16 dec 2011, 21:35, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Jag har inte hittat "mitt" sound, då jag varierar mig efter situation. Har ännu inte lyckats hitta ett (1) ljud som funkar i alla sammanhang jag spelar i ...

... när jag spelar i marimbabandet vill jag ha ett ganska lent och hightech ljud, som inte är speciellt knorrigt/thumpigt då det inte passar in i sättningen. Inte jättemycket diskant heller.
... när jag spelar i vanliga bandet så vill jag gärna ha lite mer mid och punch. Men det beror på låt i sin tur. Vi spelar ganska varierad musik.
... när jag spelar storband vill jag gärna ha ett någorlunda transparent ljud.

und so weiter.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Rickenbacker med Nickelrounds å mindre rörstärk. Stallmick. Fulltone bassdrive. Rak hals och låg stränghöjd, så att man kan få det att rassla på band 1-6.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Poppamies
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 18:40
Ort: Karleby, Finland

Inlägg av Poppamies »

Det är inte så lätt det här med soundet. En dag kan allt låta perferkt En annan dag är allt åt skogen. Psykoakustik?
Nån nämde kombinationen låda och topp. Där ligger nog den största betydelsen för soundet. Jag har en Hiwatt topp men den funkkade inte alls med Ampeg 410HLF låda. Nu har jag en Marshall Siver Jubile 4x10". Den kombinationen är OK. Basen modifierad Precision med Musicman stall mic och flatwounds (för tillfället).
G-strings are for strippers
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Jag har inte testat jättemycket gear men om man ser till fingerspel typ såhär: Fett och något nasalt men med tydlig definition och inte för mycket mids. Sen beror det på vilken situation men det här funkar gött till typ funkblues som jag spelar mest om jag spelar med fingrarna. Detta ljudet upplever jag att jag kan få till bra med min ozellman med de två inre spolarna och båda på fullt, vilket gör det mer nasalt än om jag skulle köra de två yttre spolarna. Lite boostad bas på basens eq. Jag har inte testat jättemycket i bandsituation men kan jag få till ett gött ljud med basens eq så brukar jag försöka ratta förstärkaren så lite som möjligt.
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Hellsten skrev:Jag har inte hittat "mitt" sound, då jag varierar mig efter situation. Har ännu inte lyckats hitta ett (1) ljud som funkar i alla sammanhang jag spelar i ...

... när jag spelar i marimbabandet vill jag ha ett ganska lent och hightech ljud, som inte är speciellt knorrigt/thumpigt då det inte passar in i sättningen. Inte jättemycket diskant heller.
... när jag spelar i vanliga bandet så vill jag gärna ha lite mer mid och punch. Men det beror på låt i sin tur. Vi spelar ganska varierad musik.
... när jag spelar storband vill jag gärna ha ett någorlunda transparent ljud.

und so weiter.
+1
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

P-bas, rörkompression med tryck i lågmidden, inte för mycket zing.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Mitt ljud varierar sig efter situation och instrument. Har inte spikat någonting i sten men det finns givetvis ett idéal som jag OFTAST går efter. Ordentligt med botten men fortfarande ett definierat mellanregister är någon form av grundtanke. Gain beroende på musikstil/bandad/bandlös bas etc. Kan till och med trampa i chorus/reverb/kompressor på bandlös och ofta snällt rattad kompressor på bandad och ibland oktaver när anden faller på..... Det blir som det blir.

Vad det gäller kompressor. Jag har ingen rörförstärkare. Tycker att dom är för tunga (framförallt) och för ömtåliga att släpa runt på. Rörstärkare komprimerar ljudet på ett sätt som en hybrid-/transistorstärkare inte gör. Det är orsaken till att jag ibland lägger på en snällt ställd kompressor i signalkedjan. Max 3 - 4 dB kompression och det för att få mer energi i ljudet. Det får man "på köpet" när man spelar rörstärk när rören får jobba lite.

//J
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Inlägg av JohannesH »

Platt.

Och när jag spelar annat så brukar basen på basen dras upp lite och eventuellt lite skit från Agron. Stärken är nästan alltid platt om inte lokalen kräver lite rattande.

Sedan tycker jag om att navigera runt med eq, oktaver och dist men det är inte ofta jag gör något "crazy" med dem... Min bas låter för bra helt enkelt och man kan fixa det mesta i soundväg med fingrarna :)
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Varierar från dag till dag vad man tycker egentligen. Men favoritsoundet är när det är mkt "kött", en del skrammel men ändå fylligt. Plektrum. Jävligt svårt att beskriva ljud. Roundwounds ska det vara. Jazzbasen ligger nog närmast idealet skulle jag tro.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

dereborn skrev:well... P-bas och rörförskräckare.

Om stärken är min eller tillräckligt bra lånestärk så står det mesta ganska rakt, med lite extra skjuts på gainen, så det komprimerar/smådistar lite.
Alla eventuella diskantskrikor stängs omedelbart av.

Tydligt, fett och icke-boomigt + icke-sticksigt är mitt ideal, och så låter mina basar genom mina riggar.

Skönt.
Just så.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Jag har Stockholms bästa basljud.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
dereborn

Inlägg av dereborn »

John Sane skrev:Jag har Stockholms bästa basljud.
Bara för att jag inte bor där längre.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1113
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

dereborn skrev:well... P-bas och rörförskräckare.

Om stärken är min eller tillräckligt bra lånestärk så står det mesta ganska rakt, med lite extra skjuts på gainen, så det komprimerar/smådistar lite.
Alla eventuella diskantskrikor stängs omedelbart av.

Tydligt, fett och icke-boomigt + icke-sticksigt är mitt ideal, och så låter mina basar genom mina riggar.

Skönt.
Mitt ideal också,nästan.Jag vill samtidigt ha så mycket bas som möjligt.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

Mitt idial har ju uppenbarat sig i en skvajjer silver series pbas med tesla PU. nu när jag har köpt en till pbas så sitter jag i funderingarna kring att köpa lika dana PU till denna men samtidigt så skall jag se om jag kanske trivs med ljudet från min Greco oxå. Har insett att jag är kräsen gällande ljudet från min bas och även strängsort och tjocklek. Stärkare har ju sin del i det oxå.
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Fieldy - nuff said!










:mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar