Signaturbasar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Signaturbasar

Inlägg av Jensa »

Vilka basister känner ni till som huvudsakligen spelar på sina signaturbasar?

Jag drar till med John Patitucci, som oftast ses med sin Yamaha, och Hadrien Feraud med sin Smith. Anthony Jackson, Fodera... Listan kanske blir lång. :)
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Fieldy, Ibanez. :D
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Billy Sheehan spelar ju mest på sin Yamaha.
Lemmys rickenbacker är väl en signaturmodell?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Nick skrev:Billy Sheehan spelar ju mest på sin Yamaha.
Lemmys rickenbacker är väl en signaturmodell?
Ja. Den heter väl 4004LK och var en limited sign?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Duff Mckagan spelar ju på sin signatur fender.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Frågan är hur många av dessa som verkligen spelar på sin signaturmodell även om det ser ut som att de gör det...

Är väl en customshop i LA som bygger en hel del basar efter vad jag förstår åt bla Fender, men som inte är Fenders egna customshop...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Marcus Miller med sin signatur Fender 5a.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Willis på sin ibanez.

East på sin yamaha

Garrisson på sin fodera

Wooten på någon av sina foderor

Steve Bailey har bytt märke som jag byter kallingar så någon av sina signaturmodeller spelar han säkert på. :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Roscoe Beck spelar på sin grymma signaturbas. De har ju tyvärr slutat tillverkats, så han har väl antagligen bunkrat upp med ett gäng basar.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Inlägg av strummer »

Rudy Sarzo? :oops:
Kompressor, det är livet!
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Inlägg av Alexander »

+ på parkas.
Jag är övertygad om att många av dessa basisters huvudinstrument ändå inte är exakt samma som signaturmodellen.
Som sagts här tidigare: John Bolin bygger till exempel både "Fender" och "Gibson" åt de som vill ha sådana. Och Nathan Easts egen bas är 36" och inte 35" som hans signaturmodell.

Go figure... :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Så heter han ja!

Bolin, han kanske inte ens håller hus i L.A.? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Liten skrev:Steve Bailey har bytt märke som jag byter kallingar så någon av sina signaturmodeller spelar han säkert på. :roll:
Har du bara bytt kallingar tre gånger på 20 år? :shock:
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Inlägg av Phear »

Billy Sheehan menar iaf att han inte har någon specialmegafluppcustomshop, utan en vanlig serietillverkad Sheehan signature. Det var visst kravet för att Yamlaha skulle få bygga hans signaturmodell.... Sen om karln ljuger som en borstbindare binder borstar eller inte är väl en annan sak. :D
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Inlägg av Phear »

Grafen skrev:
Liten skrev:Steve Bailey har bytt märke som jag byter kallingar så någon av sina signaturmodeller spelar han säkert på. :roll:
Har du bara bytt kallingar tre gånger på 20 år? :shock:
Jag har aldrig bytt kalsoner med nån, varför skulle man vilja byta över huvud taget? :-P
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Alexander skrev:+ på parkas.
Jag är övertygad om att många av dessa basisters huvudinstrument ändå inte är exakt samma som signaturmodellen.
Som sagts här tidigare: John Bolin bygger till exempel både "Fender" och "Gibson" åt de som vill ha sådana. Och Nathan Easts egen bas är 36" och inte 35" som hans signaturmodell.

Go figure... :wink:
Ja, det är just detta jag sökte när jag starta diskussionen.
Hur många spelar till synes eller verkligen spelar på sina signaturinstrument.
Patitucci har jag för mig gör det, Wooten gör det, men tror definitivt inte Miller gör det, t.ex.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Jensa skrev:
Alexander skrev:+ på parkas.
Jag är övertygad om att många av dessa basisters huvudinstrument ändå inte är exakt samma som signaturmodellen.
Som sagts här tidigare: John Bolin bygger till exempel både "Fender" och "Gibson" åt de som vill ha sådana. Och Nathan Easts egen bas är 36" och inte 35" som hans signaturmodell.

Go figure... :wink:
Ja, det är just detta jag sökte när jag starta diskussionen.
Hur många spelar till synes eller verkligen spelar på sina signaturinstrument.
Patitucci har jag för mig gör det, Wooten gör det, men tror definitivt inte Miller gör det, t.ex.
Aha, då ska jag nog stryka de flesta namn som jag skrivit. Tror dock att både Sheean och Lemmy spelar på sina signaturbasar, men jag har inget bevis för det.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jensa skrev:
Alexander skrev:+ på parkas.
Jag är övertygad om att många av dessa basisters huvudinstrument ändå inte är exakt samma som signaturmodellen.
Som sagts här tidigare: John Bolin bygger till exempel både "Fender" och "Gibson" åt de som vill ha sådana. Och Nathan Easts egen bas är 36" och inte 35" som hans signaturmodell.

Go figure... :wink:
Ja, det är just detta jag sökte när jag starta diskussionen.
Hur många spelar till synes eller verkligen spelar på sina signaturinstrument.
Patitucci har jag för mig gör det, Wooten gör det, men tror definitivt inte Miller gör det, t.ex.
"Marcus Miller signature" är väl en replika på hans original -76:a? Klart att han spelar på originalet.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

bootsy skrev:
Jensa skrev:
Alexander skrev:+ på parkas.
Jag är övertygad om att många av dessa basisters huvudinstrument ändå inte är exakt samma som signaturmodellen.
Som sagts här tidigare: John Bolin bygger till exempel både "Fender" och "Gibson" åt de som vill ha sådana. Och Nathan Easts egen bas är 36" och inte 35" som hans signaturmodell.

Go figure... :wink:
Ja, det är just detta jag sökte när jag starta diskussionen.
Hur många spelar till synes eller verkligen spelar på sina signaturinstrument.
Patitucci har jag för mig gör det, Wooten gör det, men tror definitivt inte Miller gör det, t.ex.
"Marcus Miller signature" är väl en replika på hans original -76:a? Klart att han spelar på originalet.
Jo, iofs. Fast han äger flera basar som ser ut så. Sett konsertklipp där han har 2 st likadana. 2 modifierade 70-talare? :)
Och så självklart tror jag inte att det är. Det har ju blivit hans "image" så tror nog han låtit göra flera replikor, fast gjorda i Japan är de nog inte.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Inlägg av Viktorl »

Jack Casady spelar ju på något som som är väldigt likt hans signatur, om han också spelar på en korea-gjord är ju däremot svårt att säga + att han verkar ha några färger som inte är i standardproduktionen

Så här står det i en intervju, men åter igen så står det ju inte utförligt att han använder samma:
"FlyGuitars So you pretty much just use the Epiphone now?

Jack Casady My primary instrument is the one that I get the most variety of tone out of, The Epiphone JC bass. That's the one that I strive to use the most. There are a lot of people like session players in general that will use a number of different instruments but I'm not a session player and I don't get a call to do a lot of different kinds of styles of music. So my needs are a little bit different. I think of it more as find a great/good sounding acoustic instrument and work within that instrument and you really pull everything you can out. And it's an instrument that I want to play, I pick it up and I'm always happy with the way it sounds. It's a great bass!"


EDIT: i en annan intervju säger han:
"Every year I get two new instruments that I take out on the road. No ringers. I have none that are set up a special way or anything like that and they are great."
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Viktorl skrev:Jack Casady spelar ju på något som som är väldigt likt hans signatur, om han också spelar på en korea-gjord är ju däremot svårt att säga + att han verkar ha några färger som inte är i standardproduktionen
Inte mycket att fundera över. Jack spelar på sin Jackbass mest hela tiden. Han är nog en av få vars signaturbas är mer än bara en kommersiell ploj. Sen verkar ju många som har både en Jackbass och en LP Sig tycka att LP Sig låter bättre, men det verkar ju inte Jack tycka. Jag tycker nog hans andra Guild låter ännu bättre än båda dom.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
swe31
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 13:22
Ort: Båstad

Inlägg av swe31 »

Frank Bello kör på sin Esp signatur. Finns film på youtube när han hämtar den i Japan på Esp fabriken. Om det är en cystom eller en serie vet man ju aldrig.
// Daniel //

MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Signaturbasar

Inlägg av peter_s »

Brian Bromberg är ju väldigt involverad i designen av sin signaturbas, som numer tillverkas av Carvin (tidigare versioner har byggts av Peavey och Dean) och spelar alldeles säkert på den.

Andra basister med signaturmodeller som jag kommer på är Alain Caron med sin F-Bass och Jonas Hellborg som samarbetar med Warwick.
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Signaturbasar

Inlägg av spitskin »

Jeff Ament
http://www.mikelull.com/site/instrument ... ament.html" onclick="window.open(this.href);return false;

men om han uteslutet spelar nu på den är tvek!
men den är färsk o han måste göra reklam så kanske!
vi får se i globen snart!
JA LÄNGTAR!
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Signaturbasar

Inlägg av spitskin »

Missa denna man!
HAn tycks därimot spela flitigt på lullen!

http://www.mikelull.com/site/instrument ... eller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
DOOIINNNGGG!!
Skriv svar