PrataBas FrecKo Signature Donation Special

Prata om allt som har med elbasar att göra
dereborn

PrataBas FrecKo Signature Donation Special

Inlägg av dereborn »

OK, FrecKo; vad fattas till ditt bygge?

Jag vet att Joola drog igång alltihop med sitt kanongenerösa bidrag - kroppen! (...jag påstår absolut inte att joola erbjuder sin kropp här på internet..!!)

Har du fått ihop mer grejor? Posta en lista över vad du saknar här, och stryk vartefter du får tag i prylarna. Posta också om du behöver hjälp att montera eller justera!

Jag donerar glatt ett set feta GHS flatwounds, det borde passa fint på en bra Jazzbas! (Men säg till om du inte tänker använda flats, då behåller jag dom!)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Haha, vafan, nu kommer snart hela forumet vara inblandat :oops:

Hum, en lista skrev du? Slänger upp det!

Hals
Stämskruvar
Mickar
Elektronik

Fan Dereborn, Flatwounds har jag aldrig provat :oops: känns som att svära i kyrkan när man säger det, men det är sanningen...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Av någon outgrundlig anledning lät jag för massor av år sedan sätta i EMG-mikar i min 1966 Jazzbas (sacrilege!!!). Nu skall de gamla originalmikarna renoveras och sättas tillbaks. Exakt när detta blir av vet jag inte just nu (förhoppningsvis i Januari).

Vill du ha EMG-mikarna så är de dina. Kan i o f s plocka av dem redan nu då jag inte använder den basen alls under rådande omständigheter :)

Let me know.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

Då e de dags då!
PM:a mej ditt mobilnummer så hör jag av mej, är i sthlm i helgen, tar med ett set så ses vi för en handover!
dereborn

Inlägg av dereborn »

- Men Bean då!!!!

Sacrilege var ordet.

- Men tänk att få bekänna sina synder såhär när du kommit till insikt, och samtidigt med en supergod gärning få både sinnesfrid och syndernas förlåtelse! Fantastiskt.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

dereborn skrev:- Men Bean då!!!!

Sacrilege var ordet.

- Men tänk att få bekänna sina synder såhär när du kommit till insikt, och samtidigt med en supergod gärning få både sinnesfrid och syndernas förlåtelse! Fantastiskt.
:oops: Ja det är en "ungdomssynd" som borde åtgärdats för länge sedan...hehe.
Originalmikarna var i ganska dåligt skick. Just kvaliteten på vaxningen av spolarna var något som sjönk oerhört drastiskt när CBS tog över tillverkningen där på 60-talet och mikarna hade en förmåga att bli "mikrofoniska" väldigt snabbt. Det går tack o lov att åtgärda detta och nu skall det göras.

Sinnesfriden har redan infunnit sig nu när detta ypperliga tillfälle dök upp :)

Det är absolut inget fel på EMG-mikarna skall det påpekas.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

nej, EMG är ju bra, men inte på en 66:a!
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Halloj Frecko, jag grävde djupt i de otäcka lådorna under skrivbordet och tror att jag hittade orginalpottarna till den jazzbasen (inte helt säker)men jag skickar upp dem så får du kolla, eller be någon kunnig titta på dem , jag har dålig koll på sådant.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Haha, nu vart jag fan tårögd på riktigt :oops: Bean, jag tar jättegärna emot dina EMG-mickar!

Dereborn, PM på väg :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Ok!
PM:a din adress så skickar jag dem så fort jag får tummarna loss och pillar av dem. Mikarna alltså...inte tummarna.... :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

joola skrev:Halloj Frecko, jag grävde djupt i de otäcka lådorna under skrivbordet och tror att jag hittade orginalpottarna till den jazzbasen (inte helt säker)men jag skickar upp dem så får du kolla, eller be någon kunnig titta på dem , jag har dålig koll på sådant.
Missade ditt inlägg först :oops: Låter kalas! Det här projektet börjar bli riktigt intressant :lol: Tack på förhand Joola! Kroppen vart förresten väldigt uppskattad bland bandmedlemmarna... "Fan va old school den ser ut, riktigt jävla snygg!" var det dom sa mest :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

jag har ett vitt(enlagers) p-skydd till j-bas liggandes...
ropa om det behövs.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

FreCKo skrev:
joola skrev:Halloj Frecko, jag grävde djupt i de otäcka lådorna under skrivbordet och tror att jag hittade orginalpottarna till den jazzbasen (inte helt säker)men jag skickar upp dem så får du kolla, eller be någon kunnig titta på dem , jag har dålig koll på sådant.
Missade ditt inlägg först :oops: Låter kalas! Det här projektet börjar bli riktigt intressant :lol: Tack på förhand Joola! Kroppen vart förresten väldigt uppskattad bland bandmedlemmarna... "Fan va old school den ser ut, riktigt jävla snygg!" var det dom sa mest :D
Javisst e den snygg!!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

typiskt att jag inte har en enda pinal till övers gällande fender-delar... letar ju själv delar (kåpor till både stall och mick). men det är ändå fantastiskt att folk (läs: snälla basister och andra individer) är så snälla och ställer upp och donerar prylar. tummen upp till alla er!

ska bli kul att få se bilder på din pratabas custom jazz :)
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Jag har pasiv elektronik till EMG och en gammal BadAss stall
Skicka PM om det är interesant....
Sedan kan jag sätta ihop allt åt dig om det behövs...

/EA
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

bassdude skrev:typiskt att jag inte har en enda pinal till övers gällande fender-delar... letar ju själv delar (kåpor till både stall och mick). men det är ändå fantastiskt att folk (läs: snälla basister och andra individer) är så snälla och ställer upp och donerar prylar. tummen upp till alla er!

ska bli kul att få se bilder på din pratabas custom jazz :)
Den kommer bli riktigt tokmäktig! Jag har sagt det förut, men det är helt stört att folk ställer upp på det här sättet! Alla som vet om det har sagt att sånt inte händer egentligen... Brorsan sa till och med att sånt bara händer i sagor :D
EA skrev:Jag har pasiv elektronik till EMG och en gammal BadAss stall
Skicka PM om det är interesant....
Sedan kan jag sätta ihop allt åt dig om det behövs...

/EA
åh fan! Låter riktigt intressant! Ska bara fixa en hals också :D Sitter och kollar på warmoths hemsida, vore ju nice med en riktigt välbyggd hals till ett sånt här bygge...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Javisst. FrecKo! Lägg en slant på en BRA hals, det blir ju ett rätt billigt bygge ändå! Resten av bitarna håller ju hög klass, så det vore synd att smälla på en skräphals!

Vill också instämma i berömmet och Förindran över att sånt här faktiskt händer, helt spontant! Det är inte vanligt. Men vi är väl ett speciellt släkte också, särskilt när vi - som här - slipper tampas med diviga och disträa sjungerister, egocentrerade giturger, tankspridda keyboardörer, högljudda trumologer o annat löst pack!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Javisst. FrecKo! Lägg en slant på en BRA hals, det blir ju ett rätt billigt bygge ändå! Resten av bitarna håller ju hög klass, så det vore synd att smälla på en skräphals!

Vill också instämma i berömmet och Förindran över att sånt här faktiskt händer, helt spontant! Det är inte vanligt. Men vi är väl ett speciellt släkte också, särskilt när vi - som här - slipper tampas med diviga och disträa sjungerister, egocentrerade giturger, tankspridda keyboardörer, högljudda trumologer o annat löst pack!
Exakt min tanke :D Frågan är bara vart ifrån man ska beställa...

Är det någon som har koll på några bra leverantörer av bashalsar, i stil med warmoth och mightymite?

Förresten dereborn: giturger och trumologer? :lol: Två nya uttryck för mig, men det stämmer som du säger! Att bli gitarrist vill alla, men det är få som verkligen går in för att bli riktigt duktiga basister.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Det va väl fan va ni va snabba på att donera. Nu hinner ja ju knappt kolla va ja har och erbjuda..

Får lägga på ett kol här tror ja.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hmm.. jag har ju bara en massa plektrumskydd till jazz över.. men inte några vänsterversioner...

vete tusan vad jag skulle kunna bidra med.. gamla strata-rattar (svarta) som satt på min jazz ursprungligen kanske??
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Hej Frecko! Vet inte om du har mickar till din projekt? Jag tänkte skänka ett par passiva Fender Japan ´98 jazzbas mickar till dig. Skicka ett PM så får vi fixa det.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

calif de funk skrev:Hej Frecko! Vet inte om du har mickar till din projekt? Jag tänkte skänka ett par passiva Fender Japan ´98 jazzbas mickar till dig. Skicka ett PM så får vi fixa det.
Ptja ehm ääähm... uhm... Bean snackade ju om att han hade ett set EMG-mickar som han skulle posta :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Ops! Jag läste nu om att Bean hade EMG mickar som du kunde få :oops: .
Men Ok då, nu kan du välja och det är inte så tokigt. Sköt om dig din glader!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Ja nu har du två set mikar att välja mellan :) EMG eller Fender Jap.
Bra om du meddelar vilket du vill ha bara. Vill du ha mina så monterar jag av dem under helgen.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tycker att Allpartshalsarna funkar bra och har ett hyfsat pris. Finns hos GMF: http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
Eftersom denna bas har kommentaren vänsterutförande antar jag att de menar för vänsterhänta.

Beroende på vad du skaffar för hals och hur "Fendertroget" det skall vara så kan du få ett set stämskruvar av GB7-typ, som dessa: http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=

De är till vanlig högerhänt bas så de passar bara om du kör med huvudet uppochner.

Har även tre kromade rattar med döskalle i relief på toppen som jag aldrig kommer att använda. Intressant?
Skriv svar