Varför skriver ingen om ESP Ltd B-205sm fl?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Varför skriver ingen om ESP Ltd B-205sm fl?

Inlägg av Mc Green »

Jag funderar på att skaffa mig en lite ballare bandlös som ersättning för min avbandade NoName Jazzbas.
Hittade Ltd basen på 4Sounds hemsida, men vad jag förstår så är det svårt att få hem någon, då generalagenten säger att dom är slut på lager. Tysken har dom, men lagerstatusen verkar variera från dag till dag.....
På Talkbass finns det artiklar om de här basarna och jag har hittills inte hittat någon som sågar den, utan de flesta verkar tycka att "dom flyger under radarn" vilket ju är en bra beskrivning av en bas som är bra men inte får ngn uppmärksamhet...
Är det någon som kan skriva nåt som antingen avskräcker eller övertygar? Jag är precis on The edge för att fatta beslut i någon riktning, köpa eller avfärda....
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Varför skriver ingen om ESP Ltd B-205sm fl?

Inlägg av Mc Green »

Över 90 som läst, men ingen kommentar! Den basen måtte vara smittad av något allvarligt virus!
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Varför skriver ingen om ESP Ltd B-205sm fl?

Inlägg av Mc Green »

Har alltid varit svag för den där typen av lönn, det är nog det som triggar min GAS mest. Sedan blir det nog så att jag satsar på en 4-strängare, då jag aldrig ägt något annat....verkar ju lite overkill att gå på en bandlös som första femma ;-)
Det jag ville förvissa mig om var väl snarast ifall det är ngt "ovanligt" med dom basarna, typ, jättetjock hals, supertung ( har inte lyckats hitta ngn viktuppgift ) eller nåt....
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Varför skriver ingen om ESP Ltd B-205sm fl?

Inlägg av inber »

Bass Mayhem skrev:Det är nog snarare så att ingen har någon erfarenhet av den..
+1

Redan med "bandlös" så försvinner nog 95 av 100 basister. Lägger du dessutom på det ganska ovanliga (?) basmärket ESP så försvinner ytterligare 95 av 100. (ESP gör väl elgitarrer?)

Av forumets ca 3000 medlemmar är det ca 8 kvar. Av dessa är bara 2 av 3 aktiva medlemmar.

Ergo: De tre aktiva medlemmar på forumet som skulle kunna ha en sådan eller har provat just denna ESP-bas utförligt har väl inte sett inlägget. :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Varför skriver ingen om ESP Ltd B-205sm fl?

Inlägg av Bassplaya »

Mc Green skrev:Har alltid varit svag för den där typen av lönn, det är nog det som triggar min GAS mest. Sedan blir det nog så att jag satsar på en 4-strängare, då jag aldrig ägt något annat....verkar ju lite overkill att gå på en bandlös som första femma ;-)
Det jag ville förvissa mig om var väl snarast ifall det är ngt "ovanligt" med dom basarna, typ, jättetjock hals, supertung ( har inte lyckats hitta ngn viktuppgift ) eller nåt....
Vill minnas att jag testat den fyrsträngade med samma typ av lönntopp.
Tyvärr inte testat i stärk, men fin akustisk ton och ett stabilt bygge, vill minnas att den jag testade vägde en del.

Har ägt en LTD-femma själv. För övrigt den enda femma jag haft nånsin.
Skön hals och lättspelad t om för mig som har små fingrar. Tror att det var tunn U-profil på halsen.
Min var nog en billigare variant (kan den ha hetat B-105?) med 2-bands eq, men den lät bra till det jag hade den även om B-strängen var lite svårintonerad (stämde i A).
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Varför skriver ingen om ESP Ltd B-205sm fl?

Inlägg av Mc Green »

Beställde en 4-strängad....ska bli spännande att öppna boxen och se vilken ådring det är på träet. Sen kan man ju alltid hoppas att den går att spela på oxå.....mohahahh
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
olof42
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: lör 25 apr 2009, 18:29
Ort: Stockholm

Re: Varför skriver ingen om ESP Ltd B-205sm fl?

Inlägg av olof42 »

Hur gick det?
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Varför skriver ingen om ESP Ltd B-205sm fl?

Inlägg av Mc Green »

Jo men bra!
Jag använder den i lite olika sammanhang, men inte så jättemycket.
Först satte jag flats på den för att inte skada greppbrädan, men sist jag skulle använda den satte jag tillbaka originalsträngarna och den låter helt ok trots flera år på nacken.
Byggkvaliteten är helt ok, det är första gången jag köper en ny bas och stärkt av detta så köpte jag en ny 5-strängad Cort och kan bara konstatera att den håller minst samma standard. Den har jag använt oftare och gillar den skarpt. Till vardags är det P-basen som får mest gig. Squiren, förståss, Fender kommer bara ut på finare tillställningar.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför skriver ingen om ESP Ltd B-205sm fl?

Inlägg av blackparkas »

Är det inte tråkigt att ha en fin Fender bara till "finare tillställningar"? :D

Jag har också en "fin" Fender, använder den till allt som jag gör förutom till metalbandet.
Hojklubbar utomhus, små klubbgig, privatfester på bygdegårdar osv osv.
Skulle aldrig falla mig in att ta en sämre bas när jag har en så bra. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Varför skriver ingen om ESP Ltd B-205sm fl?

Inlägg av Mc Green »

En god vän till mig berättade att han förlorat två 70-tals Strator i pauser på covergig. Efter det har jag bara använt den i studio, kyrkliga sammanhang och festivalgig där man håller i basen hela tiden. Jag har haft den i 42 år så det vore en smärre katastrof att mista den.
Men min BBQVHPD går inte av för hackor. Den levererar hvergang. Snygg är den oxå.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Skriv svar