Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++
Inlägg: 4047
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:50

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av Pentastar »

lowfreq skrev:Mja.. tror vintage-marknaden har nått botten nu, kan inte sjunka HUR mycket/länge som helst.
Fejk-relic-hypen som som väl har snott marknadsandelar, är väl i slutfasen, och...
Gamla Fenders är gamla Fenders.. och dom blir inte direkt fler. Det kan bara gå uppåt.
Det sa man 2007 också. Sedan dess har priserna sjunkit med ca 50%.
En del grejor har sjunkit med upp emot 75%.

Dessutom ligger priserna så pass högt att även om utbudet är något begränsat (gäller egentligen inte Fender utan mest Gibson) så har samlarna med mycket pengar redan det de vill ha (många säljer också eftersom det visat sig vara en ganska dålig investering, ex; Richard Gere).
En och en annan gång kommer det en ny Micke från The Hives men de köper inte så mycket att det påverkar marknaden.
Det finns helt enkelt inte tillräckligt många som kan slanta upp typ 100k för en bas/gitarr utan att ta lån och på den fronten har bankerna blivit mycket striktare (framförallt i USA).

Värdeökning ja, men inflationsjusterat inte så mycket och med tanke på övriga levnadsomkostnader så är det bara burstar som kommer att vara ett hyfsat pensionssparande och de kostar redan från en miljon och uppåt idag så det är nog inte så många klipp att göra på det områden.

Ungefär så här:
Saker som kan ge en bättre pension och vid försäljning ge en trevlig ålderdom
58-60 Gibson LP Bustar
Fender Broadcaster
Fender Mary Kaye strata
54-58 Gibson LP Goldtoppar (lite tveksam här men PAF-goldtoppar kan nog snurra upp på 100000$ på sikt)

Saker som kan ge dig lite guldkant på hösten men inte räcker till mycket mer än några resor och en 8 år gammal Volvo C70
Fender Telecaster blackguard
Fender Nocaster
Fender Stratocaster 54 + pre-CBS Custom Colours
Fender Jazzbas 60-61 (Custom colour)
Gibson SG 60-63 (standard + Custom)

Resten, dvs P-basar, Jazzmasters, Telebasar, Jaguarer, sena 60-tals Strator kommer inte att vara en ekonomisk framgång. De finns i tiotusentals trots allt.

Jag tycker dock att man ska köpa för att spela i första hand och då är inte priset eller värdeökningen det viktigaste.
Min favorit-player (Gibson SG Custom 1963) säljer jag inte i första taget och ska den säljas ska det vara ruskigt bra betalt. Så bra betalt att jag tvivlar att någon frisk person betalar det :mrgreen:
Time is a cruel companion
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av lowfreq »

Tror som du, att det kommer att fokuseras mera på specifika modeller och speciella årgångar.
En gammal Fender kommer per automatik inte vara värd mycket, så är det ju iofs idag också, men kommer bli striktare. Tror det enskilda instrumentet måste vara ett väldigt bra ex både för samlaren och Playern även om de kollar på lite olika saker, för att det skall vara attraktivt och värdefullt.

Tror dock att pris-raset på vintage-instrument har nått botten, hoppas verkligen det!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av bootsy »

Man ska självklart köpa ett instrument för att spela på det i första hand. Att spekulera i vintagegitarrer är från början befängt och att (jämförelsevis) masstillverkade Fenders ska låsas in i bankfack är ett hån mot det ofta helfina hantverk som gjorde dem till eftertraktade som just instrument och inte investeringar.
Jag spelar helst på ett original, och tack vare refin så betalade jag heller inte anmärkningsvärt mycket mer för min 63:as P-bas än vad jag hade fått göra för en customshopreplica. Hade jag skaffat bas när priserna var som högst hade jag gjort ett annat val.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av blackparkas »

Jag trodde jag köpte min refin 65:a när det var dyrt...
Å andra sidan kunde man köpa en med originallack för 35 papp på den tiden med lite tur... för... 10-12 år sedan.
Köpte min för 27.
Häromåret såldes det en refin 65:a på nån dag för 45 lök.

Så ja, jag skulle säga att botten nåddes där runt 2013 när tråden skapades.
Sedan var det knappt några som sålde nåt så att till slut påverkades tom marknaden i Sverige och det har blivit dyrare igen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6606
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av Kultivator »

Intressant bump av en gammal tråd. Nyss tillbaka i basvärlden efter en åtta års uppehåll, noterar att priserna på särskilt 70-tals-Fender typ dubblats sen senast jag hade koll. Jam begär närmare 30 papp för sena 70-talare med paj hals... Visst är det skillnad på begärt pris och vad grejerna faktiskt säljs för, men betalar någon vettig människa de summorna ens för friska sena 70-talare? Jag lärde mig spela på en 78:a, bra ex, men min 02 MIM Classic 60's är fan en bättre bas.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av PHubb »

Det är inte bara Fender som stiger i pris. Även fina modeller av Greco, Tokai och JV Squier kostar 10000-15000 kr numera. Jag har också noterat prisökningen av 70-tals Fender med priser på 30 000 kr. Då hade jag hellre köpt en begagnad Custom Shop för samma pris eller två Japan-kopior.

Drömmer dock om en gammal precision tele..
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av BB3000S »

Har noterat samma vad gäller nuläget, shiiit vilka priser, men hur har egentligen utvecklingen sett ut de sista 10 åren? Har nåt svagt minne av att Fender mfl chockhöjde priserna ett eller ett par år efter varandra, plus sen förstås den årliga ökningen av alla konsumtionsvaror.

Finns antagligen en logik i att om nya/nutida instrument ökar i pris så kommer även de gamla att göra det. De sista 10 åren har den väl också dykt upp ett flertal olika custom shop super special masterbuilt serier (betydligt mer än vad som fanns under tex 00-talet, och dom basarnas höga, ofta riktigt höga, priser har antagligen hjälpt till att pusha upp även de äldre.

Plus förstås den eviga sanningen, det blir aldrig fler basar från 50- 60- och 70-talen, ej heller 80- och 90-, och i samtliga dessa årtionden finns exempel på basar som bara verkar öka och öka. En del mer än andra förstås.

Avslutningsvis, de fantastiska basarna Aria Pro-II SB 1000 och SB-R80, what’s up där? Helt plötsligt finns dom ute till försäljning från att tidigare knappts synts till alls, och till priser som definitivt är betydligt högre än för 10 år sen. Marknaden i stort då, inte bara Sverige.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av blackparkas »

BB3000S skrev: fre 19 aug 2022, 02:34 Har noterat samma vad gäller nuläget, shiiit vilka priser, men hur har egentligen utvecklingen sett ut de sista 10 åren? Har nåt svagt minne av att Fender mfl chockhöjde priserna ett eller ett par år efter varandra, plus sen förstås den årliga ökningen av alla konsumtionsvaror.

Finns antagligen en logik i att om nya/nutida instrument ökar i pris så kommer även de gamla att göra det. De sista 10 åren har den väl också dykt upp ett flertal olika custom shop super special masterbuilt serier (betydligt mer än vad som fanns under tex 00-talet, och dom basarnas höga, ofta riktigt höga, priser har antagligen hjälpt till att pusha upp även de äldre.

Plus förstås den eviga sanningen, det blir aldrig fler basar från 50- 60- och 70-talen, ej heller 80- och 90-, och i samtliga dessa årtionden finns exempel på basar som bara verkar öka och öka. En del mer än andra förstås.

Avslutningsvis, de fantastiska basarna Aria Pro-II SB 1000 och SB-R80, what’s up där? Helt plötsligt finns dom ute till försäljning från att tidigare knappts synts till alls, och till priser som definitivt är betydligt högre än för 10 år sen. Marknaden i stort då, inte bara Sverige.
Lägg till Yamaha BB:arna på den där listan också över basar som stigit kraftigt senaste 10 åren..
Skitbra basar verkligen, men personligen skulle jag aldrig lägga 15 lök på en BB-bas.

Fender ökade priset med runt 30% pang tjong för några år sedan, sedan har det ökat lite till sedan dess...
Music Man ökade mellan 25-40% beroende på modell från ett år till ett annat under Covid.

Vi har ju haft oförskämt låga priser i Sverige på både normalbegagnat och vintage länge.
Iom de stora fabrikatens prishöjningar så har man dock märkt att begagnatpriserna har hakat på, i alla fall när det gäller Gibson, Fender och en del andra fabrikat.
Kombinationen att nytt blev mycket dyrare samt att tillgången på nytt varit rätt begränsad redan innan Covid så kostar begagnat i många fall i alla fall nästan vad de borde kosta, och det är första gången på väldigt länge...
Hur kul det än var att man kunde köpa en Stingray för 7000 spänn så är det ju galenskap...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6606
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av Kultivator »

Bra och intressanta inlägg! Personligen hade jag absolut kunnat lägga 15 papp på en riktigt fin gammal topp-Yamaha, hellre än det dubbla för en sen 70-tals-Fender, lätt! Det verkar onekligen som att marknaden på senare år fått upp ögonen för de gamla fina japanska instrumenten, och att priserna till sist speglar instrumentens faktiska kvalitet. I det fallet tycker jag prisökningen är befogad, även om det är tråkigt att inte längre kunna fynda dem på samma sätt.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av BB3000S »

Kultivator skrev: mån 22 aug 2022, 22:17 Bra och intressanta inlägg! Personligen hade jag absolut kunnat lägga 15 papp på en riktigt fin gammal topp-Yamaha, hellre än det dubbla för en sen 70-tals-Fender, lätt! Det verkar onekligen som att marknaden på senare år fått upp ögonen för de gamla fina japanska instrumenten, och att priserna till sist speglar instrumentens faktiska kvalitet. I det fallet tycker jag prisökningen är befogad, även om det är tråkigt att inte längre kunna fynda dem på samma sätt.
Håller med till 100%! :nickar:
Visst är det synd att man inte kan fynda på samma sätt som tidigare, men samtidigt - om man 10år från nu sneglar tillbaka på priserna här o nu för en fin 80’s Yamaha BB eller en bra 70’s jazz (bara för att ta två exempel) så kan det fullt möjligt vara så att dagens nivåer är fyndpriser ur ett framtida perspektiv.

För ett par år sen köpte jag hem en Yamaha Broad Bass 2000 från japan (BB2000 hette så i Japan) i skick som ny och fantastisk i både sound och feeling. Fick betala en hel del inkl frakt, tull o moms. MEN! Jämfört vad samma pengar hade kunnat gett mig för annat i dagens läge så står sig BB’n enormt stark. Känns dock lurigt att prata om fyndpriser när det ändå börjar bli en del pengar, men men… :-D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av blackparkas »

Nä, jag skulle inte heller lägga 30 lök för en 78:as Fender.

Men även om jag gillar BB:arna så är jag trots allt mer hemma med en Fender och tycker att en AVRI/American Original för 12-15k är mer bas för pengarna än en BB för samma peng.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Fender P-bass '58. Investering ultra deluxe??

Inlägg av bootsy »

Det sjuka är ju som sagt att en sen 70-talsfender kan annonseras för i närheten av 30k.
Att en äldre Yamaha BB numer kostar 10-15 är möjligen lite smådyrt, men de är ju trots allt asbra instrument.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar