Jag har ett gäng Ibanez basar som byggdes mellan 1978 och 1987. Jag har också en akustisk bas byggd 2003, en Soundgear SR700 från 2011, som jag kommer att använda som modern referens. Lite andra jämförelser med andra basar kommer jag också att göra. Jag skriver om basarna i ordningen som de byggdes.

Från vänster - Ibanez: SR700 (-11) [överst], RB850 (-87), RB960, RB760, MC924,
RB850, RB650 (-84), MC900 (-79), MC800 (-78). AX50 (-85) [underst]
Navigeringslänkar
- Ibanez Musician MC800 - 1979 (skrolla ned lite)
- Ibanez basnamn under 1970- och 1980-talet
- Ibanez Roadstar II Series RB850 -1984
- Crafton märkning på huvudet på basen
- Ibanez Musician MC924 − 1985
- Ibanez Roadstar II Series RB960 − 1985
- Ibanez Roadstar II Series RB760 − 1985
- Ibanez Roadstar II Series RB850 − 1987
- Ibanez Axstar AX50 − 1985
- Ibanez Musician MC900 - 1979
- Ibanez Roadstar II Series RB 760 - 1985/2015 - Darkglass Signature edition
- Ibanez Musician MC824 - 1980 (restaureras)
- Ibanez Roadster RS800 - 1980
- Ibanez Roadstar RB650 - 1985
- Ibanez AEB10 - 2003
- Ibanez Soundgear SR700 - 2011
Inget om Ibanezer, men lite sammanhang. Den första basen som jag spelade på fick jag av en vän till min mamma. Igor Berukstis, en avhoppare från Sovietunionen, som hoppade av i Japan under en turné. Det var tidigt sjuttiotal tror jag. Han flyttade sedan till Hawaii och USA där han ska ha spelat med många av jazzens storheter på den tiden. Att han faktiskt fick resa utomlands överhuvudtaget är nog ett tecken på att han var duktig. Hans fru och barn hölls som "gisslan" i Soviet. Han hoppade av ändå.
Han kom till Sverige sent på sjuttiotalet och bodde här ett antal år. När jag var tolv eller tretton år så gav han mig min första bas. En Teisco, förmodligen byggd 1966 i Japan. Kanske tog han med sig den ända från Japan. Jag vet inte. Det verkar vara en lite ovanlig bas. Det ser ut som om bara min finns i hela Googles och Bings bildarkiv. Det finns några med två f-hål, men bara min med ett. Den är kortskalig (32 tum) och halvakustisk. Jag spelade på den ett tag med mitt första band 1978-1979, sen köpte jag min första Ibanez, en Musician MC800, för pengar som mamma lånade mig.
Strängar: Nu sitter det Earnie Ball Cobalt Hybrid Slinkys, 45-105 på alla Ibanezerna utom på SR700:an (Elixir) och Musician MC924 (EB Cobalt 50-105). (Jo, bronssträngar på den akustiska, det glömde jag.) Cobalt strängar skall enligt flera PBare ha lite mindre zing än stålsträngar, men ska behålla det livliga ljudet längre än stål.

Ibanez Musician MC800 - 1979
Beskrivning: Denna modellen är den enklare modellen av den basen som kanske mest är känd för att Sting hade en. MC800 är en passiv bas med en single coil mikrofon, volym- och tonkontroll. Kroppen är en ask/mahogny sandwich med en genomgående valnöt/lönn hals, 34 tum, med 22 band. Halsen har stålstänger under greppbrädan som skall ta bort döda punkter på halsen. Den har de bästa stämskruvarna jag någonsin haft på en bas. Modellen kom i två olika färger: "bastu" eller färgad ask. Min är den ovanligare ofärgade asken. Basen väger 4,5 kg. Den har ett par dings i lacken, men annars så är den väldigt välbehållen och kanske den finaste basen jag har.

Ljud: Som man kan förvänta sig av en single coil mik så har den ett ganska skarpt middigt ljud. Jag använder inte tonkontrollen annat än att rulla av lite på toppen av diskanten ibland. Den brummar en del, men inte så att det märks i en live situation, den blir ganska brusig också när preampen skall få upp signalen till användbara nivåer, speciellt om man spelar med mycket midboost, som jag gör. Allt det sagt: Jag tycker riktigt mycket om ljudet som den producerar. Med en genomgående hals så har den också riktigt bra sustain. Den sjunger!
Det är inte den första MC800:an som jag äger. Jag hade en annan innan den. Halsen på den blev skev, så efter ett halvår eller så, så lämnade jag tillbaka den till Deluxe Musik, där jag köpte den. De skickade den till Crafton som gav mig en sprillans ny. Det enda jag behövt gjort på den sedan dess är "tändsticka och trälim i axelbandshålet" tricket för den övre knoppen som började sitta löst häromdagen. Men det är inte så konstigt kanske om den är fin. Basen låg i hardcase i 25 år, orörd.
Känsla: När man vant sig vid en 3,5 kg bas, som RB850, så känns den lite tung när man hänger på sig den, men man vänjer sig snabbt, tycker jag. Kroppskonstruktionen är sådan att den är längre än mina andra Ibanezer. Kroppen sticker ut mer under stallet och den har ett något längre huvud.
Halsprofilen är plattare än vad som är normalt på en P-bas, men inte lika tunn som på en Ibanez Soundgear (SR) bas. Jag tycker dessa halsar är jäkligt bekväma att spela på. MC800 har lite bredare hals än de något nyare basarna, 43 mm vid första bandet, och 22 mm tjock (21 mm vid andra bandet, den tjocknar lite mot huvudet). Halsen är lackad, som det var på sjuttio- och åttiotalet.

Slutligen: En riktigt bra bas, skön att spela på, med något begränsade tonmöjligheter. Men precis som en P-bas så var den byggd för att vara bra på en sak och det är den också. Om man fixar lackat trä så är den jäkligt läcker!
Nästa bas: Roadstar Series II RB850
--------
Edit: 2013-10-02. Lade till information om sned hals och reparation.
Edit: 2013-10-26. Lade till navigationslänkar.
Edit: 2014-01-01. Lade in länkar till nya poster (MC900 mm).
Edit: 2014-01-12. Fixade stavfel mm.
Edit: 2015-10-12. Lade till RB760 Darkglass Edition.
Edit: 2015-11-20. Lade till MC824.
Edit: 2016-05-10. Fixade fel tillverkningsår på MC800.
Edit: 2016-11-19. Lade till RS900 länk.
Edit: 2017-03-21. Lade till RB650 länk.