Ibanez basar, 1978-1987

Prata om allt som har med elbasar att göra
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Bullen »

bjelkeman skrev:
Bullen skrev:Sjukt fin samling bjälken! OCh som sagt, du vet vart den vita ska bo om du tröttnar ;)
Har en SR800 jag bekantar mig med för tillfället som är jäkligt trevlig, blir mer och mer frälst i Ibanezer.
Tack Bullen! Lita på det, den är reserverad. :)
Härligt :) Dreglar likt Homer Simpson varje gång jag ser den och att ena av mina favoriter, Jonas Björler i The Haunted har använt just en sådan gör ju inte gasen mindre!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av BasTore »

Kul och intressant tråd. Hade en Musician med aktiv elektronik i början av 80-talet. Var faktiskt inte så förtjust i den. En av mina favoritbasar nuförtiden är min Ibanez Jazzbas från 1978. Hittade den på en loppis utan strängar och plektrumskydd. Även stallet var defekt. 900:- betalade jag. Satte på ett Badass-stall och ett plektrumskydd som jag hade över. Nu är den min bruksbas nr1. Fender Jazzen står och samlar damm.
Bild
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

En liten teaser.

The aktiva Ibanez Musician basarna från slutet på sjuttiotalet och till mitten på åttiotalet är kanske något av det årtiondets klassiker. Man skulle kunna säga att det inte byggs basar på det viset längre. Det har lite tyngre kroppar, otroligt fin byggkvalitet och det låter bra. Nu har jag fått tag på en Musician MC900, de Ibanezerna med kanske bäst rykte från den tiden. Men inte vilken MC900 som helst utan en i NT (Natural), inte de färgade kropparna som är mycket vanligare. Så nästa bas jag skriver om blir denna. :)

Här syns den, precis nyuppackad från England. Bredvid sitt ett år äldre syskon, en MC800.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av gabrieldahl »

det hade varit nice att ha den här tråden klistrad, och ha liknande trådar för andra märken! grymt alltså!

jag har bara ägt två ibanezbasar, men har provat många. min första bas var en ibanez gsr180 som jag efter en tid bandade av och slipade bort lacken på. jag visste knappt hur man styrde mellan de olika mickarna eller hur man skötte om en bas över huvud taget men jag hade väldigt mycket roligt med den! tyvärr blev den kvarglömd och stulen för några år sen. Nu äger jag en musician mc900, har däremot inte fått spela på den så mycket i bandsammanhang!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av BasTore »

Kul att se de gamla Ibanezbasarna. Ibanez MC900 var faktiskt den första basen jag ägde. Gillade de aktiva tonkontrollerna men blev aldrig överens med spelbarheten på basen. Men på den tiden spelade jag gitarr till 95% så jag var väl mest ovan vid att spela bas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Ibanez Musician MC900 - 1979

Beskrivning: Den här basen är kanske Ibanez mest berömda bas. Den användes under 80-talet bland annat av Sting (Police), Adam Clayton (U2) och Alex Blake (Manhattan Transfer). John McVie (Fleetwood Mac) kan ses spela på den åttasträngade varianten. Den jag har är en lite ovanligare färg MC900-NT (natural). De flesta som man hittar begagnat är MC900-DS (dark stain) där kroppen färgats. Jag gillade aldrig hur DS basarna såg ut, så jag vart riktigt glad när jag fick tag på denna, från England.

Bild

MC900 är en aktiv bas med två single coil mikrofoner, volym, boost, trebands EQ, mikswitch (hals/båda/stall) och aktiv/passiv switch. Kroppen är en ask/mahogny sandwich med en genomgående valnöt/lönn hals, 34 tum, med 22 band. Halsen har stålstänger under greppbrädan som skall ta bort döda punkter på halsen och mycket bra stämskruvar. Basen väger 600g mer än den passiva varianten och landar på 5.1 kg.

Bild

Den har batteriet sittande under en lucka med sju (7) skruvar, så det är kanske inte så konstigt att man lade till en aktiv/passiv switch. Om batteriet tar slut mitt i en konsert så kan man i alla fall fortsätta utan att behöva byta batteri. Nivån ut är dock lägre, så det gäller att ha någon volymknapp som inte är maxad i signalkedjan då. På senare modeller av Musician basar så finns det en separat batterilucka.

Ljud: MC900:an är kanske mest känd för sin mångsidighet i att kunna forma ljudet med den trebandiga EQn och boost. Det är den första basen som jag har provat där jag kunnat överstyra preampen i basen. Om man skruvar upp extra bas på EQn och vrider på boosten så distar den, inte helt fel heller.

Trots att det är en aktiv bas, så surrar den märkbart i aktivt läge. Jag har en dimmer på en 300W lampa i det rummet där jag testade, så det kan vara den som spökar. Det kan också vara att elektroniken börjar bli gammal. Annars så är den riktigt go. Den genomgående halsen ger bra sustain och det finns mycket gott att hämta I tonväg från denna bas.

Bild

Känsla: Som de andra Ibanez basarna från den här tiden så har den en väldigt skön hals att spela på. 43 mm vid första bandet, och 22 mm tjock (21 mm vid andra bandet, den tjocknar lite mot huvudet). Halsen är lackad, som det var på sjuttio- och åttiotalet.

Bild

Slutligen: En jäkligt bra bas, skön att spela på, med god variation i tonmöjligheterna. Det är inte förvånande att den kanske är Ibanez mest berömda bas. Den skulle nog inte sälja lika bra idag ny, då alla är vana vid lättare basar och smalare halsar. Men jämfört med en Soundgear bas så är det här något annat. En riktig guldklimp tycker jag. Den enda reservationen är kanske åldern på elektroniken.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av mrbaloo »

:tummenupp:

Förresten, det är nog dags att du köper en större matta att fota dina Ibanez:er på... ;-)

/MrBaloo
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

mrbaloo skrev::tummenupp:

Förresten, det är nog dags att du köper en större matta att fota dina Ibanez:er på... ;-)

/MrBaloo
Haha. Eller kanske avyttra något. Den akustiska fick inte plats.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av gabrieldahl »

nice! min är med från -79!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Jensa »

Denna modell var ny för mig: http://www.ebay.co.uk/itm/Ibanez-ST-824 ... 27dcf4c954" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
ST-824.

Riktigt läcker, om jag får säga mitt. :)
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Jensa »

Här kommer ett par bilder på den MC-924 jag ägde tidigare.

Bild

Bild

Hade gärna ägt en igen.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Ente »

bjelkeman skrev:Ibanez Roadstar Series II RB960 − 1985

Bild

Beskrivning: Roadstar RB960, påminner mycket mer om en Musician MC924, än den påminner om andra Roadstarbasar. Kroppsformen, mickar, elektronik etc. är i princip samma. Skillnade är: bolt-on hals, bindings och något annorlunda halsprofil än min MC924. Många verkar reagera på hur den ser ut: "Läcker!" är ett inte helt ovanligt uttryck. Om sanningen ska fram så var det därför jag köpte den. Men sedan visade det sig att den är riktigt skön att spela på (inget att förvånas över om du läst såhär långt) och har ett riktigt grymt ljud också.
Skön tråd, det var DEN HÄR jag svammlade om Bjelkis, som jag menade påminde liite ut som en styvbrorsa till en Rick, någonstans så slog den till en ton av 'vill ha' inom mig... någongång, när kombinationen hittar/har råd sammanträffar...
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Jensa skrev:Denna modell var ny för mig: http://www.ebay.co.uk/itm/Ibanez-ST-824 ... 27dcf4c954" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
ST-824.

Riktigt läcker, om jag får säga mitt. :)
Just det. Ibanez Studio. De är som Musician men med skruvad hals. Ska vara lite tyngre än Musician basarna tydligen, med valnöt och mahogny kropp.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Jensa skrev:Här kommer ett par bilder på den MC-924 jag ägde tidigare.
Hade gärna ägt en igen.
Den va fin Jensa. Vad fick dig att sälja den?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Ente skrev:
bjelkeman skrev:Ibanez Roadstar Series II RB960 − 1985

Skön tråd, det var DEN HÄR jag svammlade om Bjelkis, som jag menade påminde liite ut som en styvbrorsa till en Rick, någonstans så slog den till en ton av 'vill ha' inom mig... någongång, när kombinationen hittar/har råd sammanträffar...
Aha, det var den. Jo, den har mycket "vill ha" reaktioner från många faktiskt. Inte helt vanliga av någon anledning, eller så vill ingen sälja dem kanske.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
basagge
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 21:59
Ort: Stockholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av basagge »

Här är min Ibanez Musician 2924. Köpte den ny hösten -87. På en Englandsturné i början av -90 talet ramlade den i bussen så halsen sprack. Musikverkstan i Uppsala fick reparera den och samtidigt konvertera den till bandlös. Den spelas sällan på men är kul att ha kvar.
Bild
Fender Jazz -78, Warwick Fortress Masterman 5:a, Ibanez Musician, Jensen elkontra, EBS Reidmar 250, EBS Neo-112 x2,
Benge tenortrombon, Yamaha bastrombon x2, Yamaha tenortrombon, K Yairi ackegura, ett gäng pedaler mm mm
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av BasTore »

Vad är det för skillnad på MC900 och MC 924?
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Jensa »

Antal band på halsen.

Edit: NOT. :D
Senast redigerad av Jensa den tor 09 jan 2014, 00:10, redigerad totalt 1 gånger.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Jensa »

bjelkeman skrev:
Jensa skrev:Här kommer ett par bilder på den MC-924 jag ägde tidigare.
Hade gärna ägt en igen.
Den va fin Jensa. Vad fick dig att sälja den?
Den var bra på många sätt, men inte rätt för mig då och så fick jag ett bra bud på den.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Helt riktigt. Men det var fler saker än antal band som skiljer mellan MC900 och MC924.

Den första bilden nedan är min 1979 model MC900. Gamla single coil mickarna och telejacket på framsidan. Master-volym, master-boost, trevägsswitch för mickarna, aktiv/passiv switch, och tre EQ rattar.

Nästa bild är en MC924 från 1980-1982 (tror jag) med telejacket på sidan. Den har master-volym, master-boost/cut, master-ton, trevägsswitch för mickarna, aktiv/passiv switch, och tre EQ rattar.

Den sista är en MC924 från 1983 och frammåt, med telejack på sidan, Master-volym, mick-balans, master-ton, aktiv/passiv switch, och tre EQ rattar. Dessutom har den nya mickar, P/J stil. Kroppsformen på dessa är också annorlunda, inte lika avrundade som tidigare modeller.

Bild
Ibanez Musician 1980.png
Ibanez Musician 1980.png (430.44 KiB) Visad 7999 gånger
Ibanez Musician 1984.png
Ibanez Musician 1984.png (225.02 KiB) Visad 7999 gånger
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Jensa »

Bild

http://www.blocket.se/stockholm/Ibanez_ ... ?ca=10&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Troligtvis en bra bas till rimligt pris, men hur tänkte de med stämskruven?

Bild
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Va fan, så får man ju inte göra! /Suck
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Jensa »

"Förbjudet", sa Bull.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Ente »

Hmm, hade jag haft slantar så hade jag tagit den och fixat till... Vill ha en sån.
2700 är inte mycket, men 2700 för mycket efter jul..
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av hellride »

Ente skrev:Hmm, hade jag haft slantar så hade jag tagit den och fixat till... Vill ha en sån.
2700 är inte mycket, men 2700 för mycket efter jul..
Precis vad jag tänkte...men den är skitsnygg
BAS Ä GÖTT
Bild
Skriv svar