Squier bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Duke
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 10:05
Ort: Östersünd

Re: Squier bas

Inlägg av Duke »

Vad jag minns och vet så lirar Peter Baltes i Accept gärna på en Squier.
Ibanez SR600
Squier Vintage Modified Jaguar
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Squier bas

Inlägg av lekamen »

Yes Duke, det ser ut som en exakt likadan som jag har. JV Squier från 83. Älskar den basen, min nummer ett.
HerrBerglund
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 12 jun 2012, 17:03

Re: Squier bas

Inlägg av HerrBerglund »

Köpte på mig Matt Freeman signatur-tjofräsen.
Spelade den aldrig innan, bara högg den direkt, känns som ett av de bättre köpen jag gjort. Lättspelad och helt okej ljud för då dryga 4500kr.

Om jag skulle ha något mycke dyrare så skulle jag det bli en liten miss-match känner jag.
Lite som att ge en Stradivarius till en räv eller en mellanstor grävling...
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Squier bas

Inlägg av 41HZ »

Tycker squier gör bra instrument nuförtiden.
Har en jazzbas naturfinish med blocks och en jagmaster gitarr som båda är helt ok brukisar.
Trummisen köpte nyligen en bass6 som synes nedan. Inte alls dum den heller!
Bild
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Gander
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 14 dec 2012, 17:15
Ort: Landskrona

Re: Squier bas

Inlägg av Gander »

Hej!
Hur står sig Squire classic vibe jazzbasar gjorda i Indonesien kvalitetsmässigt?
Finns det något sida man kan ta reda på tillverkningsåret via serienumret?
Användarvisningsbild
C_C
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 17 jan 2014, 09:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Squier bas

Inlägg av C_C »

Gander skrev: mån 19 feb 2024, 08:17 Hej!
Hur står sig Squire classic vibe jazzbasar gjorda i Indonesien kvalitetsmässigt?
Finns det något sida man kan ta reda på tillverkningsåret via serienumret?
Denna sidan kan kanske vara till hjälp:
https://www.squierwiki.com/Serial-Number-Tracking
eller denna: http://guitarcheck.info/

ICS = tillverkad av Cort Indonesia
ISS = tillverkad av Samick
Gander
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 14 dec 2012, 17:15
Ort: Landskrona

Re: Squier bas

Inlägg av Gander »

Tack så mycket för värdefull information!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Squier bas

Inlägg av maxoges »

Jag har en Squier Paranormal jazz. Har den stående i repan. Justerat den en gång. Den har varit stabil genom vintern och hösten. Bytte till lite tjusigare stämskruvar och en annan squier hals. Halsen bytte jag bara för att jag inte ville börja skruva och såga i den nya halsen. Tänkte såga till en ny form på huvudet, men ångrade mig precis innan. Kortfattat bra bas som jag skulle kunna ha som enda bas en det knep. edit: Kom på att jag bytte mickarna. Hade några mickar med lite högre output liggande. Inget fel på orginalmickarna.
Bild
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Squier bas

Inlägg av Lowlife »

Jag har tre Squier jazzbasar. Två jazz deluxe med aktiv elektronik och en bandlös jazz. Har även haft en classic vibe precision och en femsträngad deluxe jazz. Deluxe och den bandlösa har ebonolgreppbrädor vilket ger jämn och klar ton som jag verkligen gillar. Har även haft en nittiotals precision som hade hals med jazzprofil som var kanon. Både den och classic vibe utrustade jag med Seymour Duncan MM ceramichumbuckers i stallposition och det blev verkligen bra. Hade även en JV -83 precision men den var i mitt tycke ganska medioker jämfört med de andra, tråkig svampig ton och klumpigare hals. Ytterligare ett ett exempel på att ryktet är bättre än verkligheten. Som ni förstår är jag ett stort fan av Squierbasar, ofta betydligt bättre än Fender original. Man får mycket bas för pengarna. Då har jag haft ett antal MM, Status Graphite, Moses och diverse andra premiumbasar så referensramen är inte snäll...
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Squier bas

Inlägg av Falcon »

Använder en Squier Vintage Modified Precision Bass TB 2007 - underbart ljud!
Senast redigerad av Falcon den mån 01 apr 2024, 12:29, redigerad totalt 1 gånger.
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Squier bas

Inlägg av bassace »

Basen jag spelar absolut mest på idag är en ganska ful HPD P-bas som kostade mig 800 kr för typ 7-8 år sedan.

Har ett antal andra basar varav några Fender P MIJ/CIJ men med HPD-n känner jag mig liksom hemma när jag spelar. Den svarar, resonerar och känns att spela på ett sätt som jag trivs väldigt bra med.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 828
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Re: Squier bas

Inlägg av caulev »

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.. har spelat bas ganska många år. Har min jazz 76:a och har precis köpt en Squire vet ej exakt vad det är för modell kanske ni kan se. Absolut inga pengar jämfört med min 76:a men att den skulle bara min favoo bas är nog svårt. sen kan det vara jag som har en annan förväntan.
Bild

Bild
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Skriv svar