Squier bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Funky Man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 16:50
Ort: Norge

Squier bas

Inlägg av Funky Man »

Hur många duktiga bassister spelar på en squier bas här på forum?
Har nu spelat på olika basar från 3000 kr till 15000 kr. Men efter ha testat av och till så gillar jag specielt Squier Classic Vibe Jazz Bass 60's Olympic White RW bäst av alla.
En dyr bas behöver väl inte betyda att man är proffs eller?
:D
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Squier bas

Inlägg av Basstore »

Nix.
Mina två main basses är en Fender precision 64 o en squier chris aiken (bytt Mick dock)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders Olsson
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 02 feb 2014, 20:25

Re: Squier bas

Inlägg av Anders Olsson »

Med åren har jag insett att att basljudet sitter i hjärta, fingrar och hjärna... och i den ordningen... inte i prislappen på basen. Prylbögeri är för gitarrister (inget ont om homosexuella alltså ;)
Anders Olsson
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 02 feb 2014, 20:25

Re: Squier bas

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har provspelat Squier som låtit bra. Nu fick jag ju tag i min Precision och min Aria Pro II i början på 80-talet så jag har ju inte shoppat så mycket sedan dess
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Squier bas

Inlägg av Zyrran »

En dyr bas betyder väl egentligen mest att man har pengar över, gillar skulder, märkesfixering eller måste kompensera för liten utrustning på andra ställen. ;-)

Jag är halvkass på att spela, har basar i prisklassen 3.500-7.000kr, skulle jag ha 50.000kr över skulle jag LÄTT köpt en gammal Fender för helt onödigt mycket pengar. Men jag hade likförbannat varit lika kass på att spela, däremot skulle mitt ha-begär av onödiga prylar hade varit otroligt tillfredställt för en stund framöver, för sån är jag :-)

Jag skulle köpa mig den där Squiern direkt om den kändes så bra, jag menar ett instrument som kostar 3.000kr och spelar (i dina öron/händer/ögon) bättre än ett för fem gånger så mycket pengar det måste ju va ett jäkla bra köp oavsett om man är proffs eller inte.
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Squier bas

Inlägg av Indigo »

Jag har både spelat in skivor och turnerat med Squier-basar, så det är absolut inget fel på dem! En av mina favorit-basar är en gammal Affinity (billigaste serien), i praktiskt taget originalutförande :)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Funky Man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 16:50
Ort: Norge

Re: Squier bas

Inlägg av Funky Man »

Tycker att det är viktigt att man hittar sin egen bas och sound som passar en själv. Har sett många bassister som har otroligt dyra basar men kan knappt spela bas. Eller så får man höra Oj har du bara en sån bas? Men sen när man sätter igång så är det oftas Oj Oj vad det låter ;-) Då brukar jag bara säga att jag har bara bytt bättre bas strängar så....
Kul att höra vad ni tycker! ;-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Squier bas

Inlägg av mrbaloo »

Squiers Classic-serie är ju bra skit. Det är ju nästan vetenskapligt bevisat, bla här på forumet. Sedan finns det bättre och sämre årgångar av alla instrument som har lite år på nacken.

Men hittar man ett bra instrument, oavsett prisklass, är instrumentet helt enkelt bra.

Sen kan jag ha lite andra åsikter om tillverkningskvalitet, ytfinish, dyrare komponenter, osv. som kanske ger en känsla av premiuminstrument. Vissa delar av detta kan man ändå få på ett mer budgetbetonat instrument, men inte allt.

Sen är det ju rätt att man inte spelar bättre på ett dyrare instrument om man inte över och tränar på chopsen.

Kör på en Squier som känns bra så blir det bra i slutändan.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Squier bas

Inlägg av Mc Green »

Jag har två Squire Jazz, en Classic Vibe OW och en Vintage Modified natur, med EMG JV kit.
Tycker att dom är lättspelade, låter bra och är snygga.
Köpte båda beggade för 2000:-/st och köpte till EMG kitet, då jag tyckte att dom lät för likt...Classic Vibe låter bättre med originalmickarna.
Fördelen är att man inte behöver vara livrädd att dom ska bli stulna....
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Anders Olsson
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 02 feb 2014, 20:25

Re: Squier bas

Inlägg av Anders Olsson »

Se till att bli vän med basen. Det tar ett tag, men sedan växer man liksom ihop.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Squier bas

Inlägg av midlifecrisis »

I min ungdom var billiga basar dåliga. Så verkar det inte vara längre. Misstänker att det beror på CNC fräsarna, åtminstone delvis. Anledningen till att jag har några dyra basar är en kombination av okunskap, nostalgi och mitt nick.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Squier bas

Inlägg av Ingemar Sundström »

marcbass skrev:Nix.
Mina två main basses är en Fender precision 64 o en squier chris aiken (bytt Mick dock)
Trodde du bara körde på ditt eget hpd-märke. Men där ser man. :tummenupp:
Ingemar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Squier bas

Inlägg av mrbaloo »

Givetvis menade jag att både Classic Vibe och Vintage Mod är bra skit.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Squier bas

Inlägg av hitman »

Ägde en tid en Squire Matt Freeman som var riktigt bra, körde den på gigen förra sommaren, den var lika bra som min gamla P-bas och jag behövde inte var lika orolig att den skulle bli stulen.

Sålde den till ett kusinbarn som behövde uppgradera från en Rustabas.

Nu är jag sugen på en bandlös Squire Vintage Modified P-bas, riktigt snygg och mycket billigare än t.ex. Tony franklin-fendern.

http://www.youtube.com/watch?v=5zziQgcKDrA" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Re: Squier bas

Inlägg av Fläppen »

Vet inte om jag uppfyller kvalifikationerna för att få svara men jag chansar. Jag har ju ändå spelat några år och testat en del basar och en av de största överraskningar jag fått var av den Squier Vintage Modified V jag köpte obesedd. Hur bra som helst vad gäller spelkänsla. Bra ljud också tycker jag. Rak och fin i halsen var den också. Rekommenderas varmt!
/Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Tom Thump
Medlem+
Inlägg: 593
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:43
Ort: Scania

Re: Squier bas

Inlägg av Tom Thump »

Jag har varken spelad på en Vintage Modified eller en Classic Vibe, men bara hört gott om dom.
Min Affinity kommer jag inte överens med, men jag är förtjust i mina Japanese Vintage. Jazzen är en av mina bästa. En keeper, vill jag säga.
MarkBass 501
Acme B2
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Re: Squier bas

Inlägg av Bassmaniac »

Kör ofta på en rosa Squier Musicmaster Bass. Fantastisk liten shortscale-goding!
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Squier bas

Inlägg av aacee »

Funky Man skrev:Hur många duktiga bassister spelar på en squier bas här på forum?
Har nu spelat på olika basar från 3000 kr till 15000 kr. Men efter ha testat av och till så gillar jag specielt Squier Classic Vibe Jazz Bass 60's Olympic White RW bäst av alla.
En dyr bas behöver väl inte betyda att man är proffs eller?
:D
Jag har en dyr bas och är långt ifrån "proffs". Snarare glad och medioker amatör.
Så jag är levande bevis på baspris och professionalism inte hänger ihop! :D

Kan också konstatera att min Squier CV Jazz i runda slängar kostar en tiondel av den dyra basen men inte låter den 10ggr sämre!

Har heller inga åsikter om hur andra väljer prisklass på sina instrument i förhållande till professionalism/skills. Alla är fria i sina val.
I slutändan är det viktigast att ha roligt när man musicerar. :tummenupp:
Funky Man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 16:50
Ort: Norge

Re: Squier bas

Inlägg av Funky Man »

Hoppas att ingen tar illa upp om man spelar på en dyr bas. Jag själv spelade på en Sandberg bas som kostade ca 16000kr. Alla har sin smaksak och det skall man göra å. Jag vill bara lyfta fram det pga att oftas nybörjare kan lätt bli förvirrad av att man måste ha en dyr bas för och bli bra bassist. Eller man inte har råd med en dyr och fin bas och därmed slutar att spela bara för en anna kanske har en äkta jazz Fender bas eller nåt annat bra märke. Men Visst jag saknar min Sandberg ibland...men jag nöjer mig med min Squier just nu ;-)
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 01:55
Ort: Stockholm

Re: Squier bas

Inlägg av RedCheer »

Jag har en Squier Jazz Standard som jag inskaffade för ca 2 år sedan(1200:- med hardcase :D ) , och jag hade nog inte blivit en bättre basist via en Fender, tror jag iaf!

Den slår de flesta basar som jag spelar på i butikerna osv, men klart det är även en fråga om vana.
Dock så har ett problem uppstått för mig, flatwounds... Älskade ljudet och känslan, men halsen började att böja sig, E strängen blev väldigt platt och jag fick tom flera "deadspots"... Efter att ha pillat lite fixade halsen sig, ett tag... sen så hörde jag hur den klonkade sig inuti och jag var tillbaka på en bananhals. Självklart kan det ha att göra med de strängarna jag fick (rekommenderade) till mig; D'Addario XL Chromes Regular Light Gauge; .045 | .065 | .800 | .100.

Satte på de gamla strängarna, fixade halsen och bryggan lite och nu är hon helskön igen.
Det jag tänker på är att en Fender hade nog hållit sig bättre mot detta en än Squier, eller vad tror ni?
Annars Squier FTW, men funderar dock på att byta till något mer i min spelstil, Epiphone EB-3. :lol:
Tror ni jag kommer undan med att sätta dit dessa flatwounds på EB-3:an, eller e det nya strängar som gäller? :(


Sorry om jag åker snålskjuts på din topic, men kände att det kunde passa in! :D
Funky Man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 16:50
Ort: Norge

Re: Squier bas

Inlägg av Funky Man »

RedCheer skrev:Jag har en Squier Jazz Standard som jag inskaffade för ca 2 år sedan(1200:- med hardcase :D ) , och jag hade nog inte blivit en bättre basist via en Fender, tror jag iaf!

Den slår de flesta basar som jag spelar på i butikerna osv, men klart det är även en fråga om vana.
Dock så har ett problem uppstått för mig, flatwounds... Älskade ljudet och känslan, men halsen började att böja sig, E strängen blev väldigt platt och jag fick tom flera "deadspots"... Efter att ha pillat lite fixade halsen sig, ett tag... sen så hörde jag hur den klonkade sig inuti och jag var tillbaka på en bananhals. Självklart kan det ha att göra med de strängarna jag fick (rekommenderade) till mig; D'Addario XL Chromes Regular Light Gauge; .045 | .065 | .800 | .100.

Satte på de gamla strängarna, fixade halsen och bryggan lite och nu är hon helskön igen.
Det jag tänker på är att en Fender hade nog hållit sig bättre mot detta en än Squier, eller vad tror ni?
Annars Squier FTW, men funderar dock på att byta till något mer i min spelstil, Epiphone EB-3. :lol:
Tror ni jag kommer undan med att sätta dit dessa flatwounds på EB-3:an, eller e det nya strängar som gäller? :(


Sorry om jag åker snålskjuts på din topic, men kände att det kunde passa in! :D
:)
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Squier bas

Inlägg av Fluktbas »

Nu när priset på basar är igång igen, till jag påminna om att basar i jämförelse är mycket billiga instrument. Att kunna hitta något spelbart för ett par tre tusen är ett privilegium.

Tar man de 17.000 som de här "svindyra" basarna kostar, är det inte riktigt
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Squier bas

Inlägg av funkys**t »

Tur att vi inte spelar tvärflöjt för de är fruktansvärt dyra.
Min dotter spelar fiol. Den är dubbelt så dyr som min bas. Och då har jag en Fender Precision -79...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Squier bas

Inlägg av Indigo »

funkys**t skrev:Tur att vi inte spelar tvärflöjt för de är fruktansvärt dyra.
Min dotter spelar fiol. Den är dubbelt så dyr som min bas. Och då har jag en Fender Precision -79...
Bara spekulationer nu, men jag kan tänka mig att i den branschen skulle man nog ha sämre chans på ett jobb i en symfoniorkester eller liknande om man kom dit med ett billigt instrument. Ligger nog en hel del status i det där.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Squier bas

Inlägg av Fluktbas »

Tar man de 17.000 som de här "svindyra" basarna kostar, är det inte riktigt ingångsinstrumenten man får, men kanske ungefär nästa steg. Absolut billigaste trombonen för 3000, och proffsvarianten för 30.000. Skolexemplar av tenorsaxofon för 8.000 och 40.000 för proffsexemplaret. Man får ingångsmodellen för fiol för 4.000, och dessa kan som vi vet kosta hur mycket som helst.

Och de här är vanliga instrument som alltid finns. Om man får för sig att spela, låt säga harpa, eufonium, slagverk eller annat finns det helt enkelt inga billigare varianter. Eller något så alldagligt som en barytonsaxofon får man lägga upp många slantar för.

Så som sagt är det ett oerhört privilegium att hitta bra och fullt spelbara basar för under 10.000.
Skriv svar