Stora kontrabastråden!!!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Stora kontrabastråden!!!

Inlägg av mikkejohansson »

(...första försöket försvann så vi kör igen!)

Har inte varit nån ordentlig "rigg"-tråd för oss som spelar kontrabas, så då kör vi en!

Berätta allt om era basar, mikar, preamps, förstärkare, högtalare, stråkar, casear/bagar och så vidare. Lite om vad ni spelar för musik och hur ni startade (började ni med elbas?), utbildningar och sådär...

Bilder är självklart kul.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Först ut då...
- Tysk bas, okänt märke
- Eurosonic Ultra Light
- Shadow 950
- Barcus Berry
- Schaller
- K&K hot spot
- Rockbag softcase
- Hard case trä

Musik:
Blues, rock

Började med kontran för 10 år sedan lite smått när jag spelade i ett band som körde Irländskt. Det var dock mest elbas i det bandet. I nuvarande trio har kontran tagit över helt. När jag stod mitt bland mandoliner, säckpipa, banjos, dragspel etc spelade jag elbas. Nu, när det är elektrifierad blues släpar man runt på kontran...
Senast redigerad av Svensson den mån 22 jan 2007, 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Måste bara berätta detta. I lördags repade jag i en studio me kontran och kopplade in den i en Warwick pro IV antingen rör el trans. (osäker) och en Warwick Terminator-låda med 2*15" o 2*10" i samma låda. Har tidigare testat en likadan rigg till elbas, då lät de skit. Men nu me kontran lät de UNDERBART. Jag har aldrig haft ett så bra kontrabasljud, vilken upplevelse. Basen e en 70-tals Wilfer m. plywood-botten och en underwood-mick. Alltså, inga värstinggrejer direkt. Man har ju även lärt sig att man ska spela i små högtalare me kontran. Men inte i detta fall. Jag blev mycket förvånad över ljudet som var varmt, mustigt, tydligt, snyggt samt att de blev mycket lättare att intonera. I sånna lägen får man en kick att spela p.g.a. av bra/rätt prylar.

Jag spelar mest jazz o visa o softpop me kontran. Fransk stråke. Skulle vilja ha mjukare strängar. Har nu Tomastik tror jag me stålkärna. Några tips på mjukare strängar?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Wilfer, är inte det familjen som äger Warwick? Pappan startade Framus på 50-60-talet nå'n gång och sonen (Hans-Peter?) drog igång Warwick på 80-talet. Kan det vara farfar som byggde kontrabasar? I så fall är det givetvis därför som den låter bra genom en Warwickrigg! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Se där ja. Då vet jag varför...
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:Wilfer, är inte det familjen som äger Warwick? Pappan startade Framus på 50-60-talet nå'n gång och sonen (Hans-Peter?) drog igång Warwick på 80-talet. Kan det vara farfar som byggde kontrabasar? I så fall är det givetvis därför som den låter bra genom en Warwickrigg! :lol:
Stämmer, Warwicks nuvarande elkontra Triumph är mer eller mindre identisk med Wilfers gamla originalEUB från 50-talet. Med undantag för diverse elektronikuppdateringar förstås.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag går i köptankar och har fått ett läskigt bra erbjudande på en kontrabas av märket kingdoublebass. Är det någon som har erfarenheter? Är det grymma basar?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

King gör väl riktigt stabila basar främst för rockabilly och bluegrass...de ntare har ju aluminiuminlägg i halsen för att hålla stabiliteten....kanske inga tonmonster för jazzpuritaner, men jag tycker de verkar tuffa. Snygga färger finns det ju med :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

illern skrev:Jag går i köptankar och har fått ett läskigt bra erbjudande på en kontrabas av märket kingdoublebass. Är det någon som har erfarenheter? Är det grymma basar?
Kingbasarna är ju otroligt tuffa, får man nyfiket fråga hur ditt erbjudande ser ut? Är det en slap king? färg? etc...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Slurp
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 01:44

Inlägg av Slurp »

Är det någon som skulle kunna tipsa mig om vart man bäst letar kontra och ska man köpa nytt eller begagnat? Lirar jazz i både storband och mindre ensemble.
Skriv svar