Ibanez presenterar fanned frets basar!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Den skarpögde ser att Ibanez har följt Dingwalls princip när det gäller vilken bandstav längs halsen som blir den rätvinkliga, pararella, precis som på vanliga basar. Jag är väl den ende här som envist hävdar att tolfte bandet INTE skall vara den pararella, som visa andra små tillverkare hävdar och gör basar i. T ex grafithalsar ifrån Moses.

Ni får själv lista ut varför. ;-)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Nick skrev:
Hånken skrev:Det har med prinicpen att göra - ungefär - att man inte kan sätta hur tjocka strängar som heslst, på vilket instrument som helst, säg en Ukulele, eller en Mandolin, och tro man får bra djup bas.
Det funkar ju på U-bass :P
Sschjopp (eller hur nu man stavar till norrlänningarnas insugsljud när de menar ordet "ja"). Jag känner en som köpte en U-bass för några år sedan. En sträng sprack. Han väntar fortfarande på att köpa Polythyrensträngar till den! Han vet inte ens var man skall vända sig till, och enstaka strängar finns inte, bara hela set. Och handen på hjärtat, du kan väl fan inte påstå att de låter något vidare? Samma med de där gummibands-elbasarna som fanns för några år sedan. Med FLATA gummiband som strängar. Vad de nu hette...snubben i King Crimson (Trey Gunn) spelade på en sådan, i en eller två låtar. Sedan tröttnade man på ljudet. Förresten är inte alla ute efter ljudet av en ståbas.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Här är 6:an, vet inte om den finns i Sverige ännu, eller vad den kostar. Eftersom den har en "hög c" sträng är mensur ifrån 33.6" - 35.5 ".

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Jodå denna fanns också, 5:an i Sverige, 26.895 :- Prestige serien som sagt.

Bild

Som hittat. Vi tar några till barnen, och sommarstugan också.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Står iofs att allihopa är redan utrustade med D’Addario EXL170-5SL strängar (.045/.065/.080/.100/.130). Det är väl deras Extra Long Scale Super Long, som borde gå att få tag i relatvit enkelt. Dock inte billigt. 410 kr. Men det kostar nog ett set 5str idag ändå, tror t o m Rotosounds är dyrare, uppåt 5-600 kr.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av bjelkeman »

Hånken skrev:Här är 6:an, vet inte om den finns i Sverige ännu, eller vad den kostar. Eftersom den har en "hög c" sträng är mensur ifrån 33.6" - 35.5 ".

Bild
I UK så kostar 6an (£765) bara £40 mer än 5an (£725). http://www.pmtonline.co.uk/catalogsearc ... /?q=fanned" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Nick »

Hånken skrev:
Nick skrev:
Hånken skrev:Det har med prinicpen att göra - ungefär - att man inte kan sätta hur tjocka strängar som heslst, på vilket instrument som helst, säg en Ukulele, eller en Mandolin, och tro man får bra djup bas.
Det funkar ju på U-bass :P
Sschjopp (eller hur nu man stavar till norrlänningarnas insugsljud när de menar ordet "ja"). Jag känner en som köpte en U-bass för några år sedan. En sträng sprack. Han väntar fortfarande på att köpa Polythyrensträngar till den! Han vet inte ens var man skall vända sig till, och enstaka strängar finns inte, bara hela set. Och handen på hjärtat, du kan väl fan inte påstå att de låter något vidare? Samma med de där gummibands-elbasarna som fanns för några år sedan. Med FLATA gummiband som strängar. Vad de nu hette...snubben i King Crimson (Trey Gunn) spelade på en sådan, i en eller två låtar. Sedan tröttnade man på ljudet. Förresten är inte alla ute efter ljudet av en ståbas.
Jag har faktiskt just beställt en u-bass. Jo, jag tycker att de låter bra. Men så är jag ute efter kontrabasljudet också. Jag har tänkt använda den som backup/alternativ till min kontra på vissa spelningar. Men helt klart, det känns inte som något allroundbas.

Vänta flera år på strängar? Oj... Om han kan tänka sig att köpa ett helt set så finns det flera olika modeller hos Thomann. Hos svenska handlare är det något betydligt svårare att få tag på. Å andra sidan valsar du ju inte in till den lokala musikaffären och köper kontrabassträngar hursomhelst heller.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Lite OT Nick. Men du vet mycket väl vad jag menar. Skulle vara onödigt att göra basar längre ö h t då. Kunde lika bra fortsatt med vanlig gitarrlängd och satt tjocka strängar på där eller hur? Ja, och U-bass och liknande har ju sustain som en välfylld vattenballong. Och akustiskt fattar jag inte meningen alls med att bygga dem som. Den lilla klanglådan producerar väl inget under 300 Hz alls. Lika bra göra de helelektriska med helt solid kropp då eftersom allt ljud tas upp av Piezon. Men detta är OT, och annan tråd please.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev:Lite OT Nick. Men du vet mycket väl vad jag menar. Skulle vara onödigt att göra basar längre ö h t då. Kunde lika bra fortsatt med vanlig gitarrlängd och satt tjocka strängar på där eller hur? Ja, och U-bass och liknande har ju sustain som en välfylld vattenballong. Och akustiskt fattar jag inte meningen alls med att bygga dem som. Den lilla klanglådan producerar väl inget under 300 Hz alls. Lika bra göra de helelektriska med helt solid kropp då eftersom allt ljud tas upp av Piezon. Men detta är OT, och annan tråd please.
Men... Om man är ute efter kontraljud så är man väl ute efter oomph-ljudet, och inte sustain til sunday..?
Ubass är väl bra på sin grej, vilket är att ge oomph ur litet format.

Det vore kul att göra en jämförelse med och utan klanglåda.
Jag är rätt säker på att det påverkar ljudet genom att träet micken sitter i vibrerar, men vore som sagt kul med jämförelse.

On Topic: Blir sugen på en 6-strängad bara för att... Himla rolig bas!
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev: Men... Om man är ute efter kontraljud så är man väl ute efter oomph-ljudet, och inte sustain til sunday..?
Ubass är väl bra på sin grej, vilket är att ge oomph ur litet format.

Det vore kul att göra en jämförelse med och utan klanglåda.
Jag är rätt säker på att det påverkar ljudet genom att träet micken sitter i vibrerar, men vore som sagt kul med jämförelse.
Mja, se här. Det var Ashbory basarna jag var ute efter. Kan du höra skillnad på sådana och U-bass? Lika bra att göra dom med solid kropp. Gummibanden - flata - är vad som ger dem oomph ljud. Inte kroppen eller ngt annat.

Bild

Först när den blir så här stor, så KANSKE det kommer att fungera hyfsat passabelt...

Bild

http://liutaiomottola.com/instruments/elastico.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev:
fieldflower skrev: Men... Om man är ute efter kontraljud så är man väl ute efter oomph-ljudet, och inte sustain til sunday..?
Ubass är väl bra på sin grej, vilket är att ge oomph ur litet format.

Det vore kul att göra en jämförelse med och utan klanglåda.
Jag är rätt säker på att det påverkar ljudet genom att träet micken sitter i vibrerar, men vore som sagt kul med jämförelse.
Mja, se här. Det var Ashbory basarna jag var ute efter. Kan du höra skillnad på sådana och U-bass? Lika bra att göra dom med solid kropp. Gummibanden - flata - är vad som ger dem oomph ljud. Inte kroppen eller ngt annat.

Bild

Först när den blir så här stor, så KANSKE det kommer att fungera hyfsat passabelt...

Bild

http://liutaiomottola.com/instruments/elastico.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Om det går att höra skillnad mellan 2 basar av olika tillverkare med totalt olika komponenter. Jo, skulle väl tro det...:lol:

Men hur mycket skillnad skulle en Ubass med solid kropp göra? Ingen aning - men det vore kul att få veta.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Nick »

Hånken skrev:Lite OT Nick. Men du vet mycket väl vad jag menar.
Absolut. Förlåt att jag gick lite OT. Tyckte mest det var lite roligt när du nämde just ukulele.

Hånken skrev:Och akustiskt fattar jag inte meningen alls med att bygga dem som. Den lilla klanglådan producerar väl inget under 300 Hz alls. Lika bra göra de helelektriska med helt solid kropp då eftersom allt ljud tas upp av Piezon. Men detta är OT, och annan tråd please.
Jag tänker att det främst är en fråga om utseende. Fast det är klart, sitter man själv i soffan så ger ju klanglådan en liten effekt.

Hursomhelst, spännande att Ibanez satsar på fanned frets. Förhoppningsvis blir det mer lättillgängligt. Som det är nu är det ju ganska svårt att kunna prova en bas med FF.

edit: trasig kod
Senast redigerad av Nick den mån 02 feb 2015, 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Nick skrev:

Hursomhelst, spännande att Ibanez satsar på fanned frets. Förhoppningsvis blir det mer lättillgängligt. Som det är nu är det ju ganska svårt att kunna prova en bas med FF.
Word! Hittills kanske man kan på sin höjd, fått åka till Tyskland och England, eller köpa en Combustion (enda modell av Dingwall som finns in-store) via internet på öppet köp, och den ligger då på mellan 12-14 tkr (utan case). Tänk dig, Dingwalls Combustion är det enda som finns att få LÄTT tag på.

Om man skall prova de andra Dingwall måste man åka till Canada eller USA. Eller köpa dem därifrån, plus frakt, tull, och moms! Dessutom kanske vänta 1-1/2 år på en specialbeställning av Dingwall. Men det är klart, har man råd att ö h t köpa en Dingwall, så är frakt, tull, moms kaffepengar i sammahanget. Ungefär samma som deras priser på basar "Behöver du fråga om priset, har du inte råd!"

Nu, tack vare Ibanez, kan jag lätt prova om FANNED FRETS är min grej eller inte, oavsett Ibanez, Dingwall eller annat. Som vi sade innan, att Dingwall kommer säkert att rida på vågen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Och Novax firade - iofs förra året - 25 årsjubileum av fanned frets.... :shock: Precis som om det inte funnits sedan 1500-talet (minst!) :roll:

Bild

Fanned Fret 25th anniversary innovation! .... yeah right.... :twisted:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Läste nu att Dingwalls Combustion är förbokade och sålda t o m halva 2015. Alltså slutet av juli. Dvs man får minst vänta ett halvår, på deras allra billigaste modell, som skall vara fabriksbyggd i Kina. Deras andra "större" modeller är det ännu längre väntetid på. För att inte tala om priserna.

Bra, Ibanez!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av bjelkeman »

På mormors vind hittade vi en gamal gitarr. I mycket dåligt skick, men, den har fanned frets! Skulle gissa att den är minst 70 år gammal, baserat på när den lades på vinden.

Bild

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Ha ha ha! Se där Bjelkeman! Inget nytt. Ändå skall dessa amerikanare hävda både ditten och datten om vem som var först och störst.

Däremot kan jag tänka mig de tillfällen då 37" är för långt. Det finns inte strängar tillräckligt, och man kanske har små fingrar/händer och inte kan räcka bekvämt så långt bak, om man skall dra något längst "ner" på halsen vid första banden. Skillnaden på 37 tum och 36 tum är ändå 2.56 centimeter och det är rätt mycket i bandstavs-världen och "räckhåll" så att säga.

- - - - -

Det jag gjorde en gång på min combustion var att flytta b-strängen till e-strängens läge. Det var nätt och jämnt den gick ner i sadeln, men jag ville bara kolla vad som hände om jag bytte plats med dem. E-strängen blev då uppstämd på en 37" skala och lät tunnare än vanligt, medan b-strängen vibrerade lite aningen mer och blev fetare i tonen vid ungefär 36.5. Jag kunde inte flytta upp b-strängen vidare i skalan eftersom översadeln inte var urfasad för att kunna ta .130 strängen.

Detta kunde göras tack vare Dingwall stallsystem där det var lätt att få upp kulan på strängen efter man stämt ner lite grann.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av blackparkas »

Workshopbasarna hamnar på 9500 resp 9900 ungefär i Sverige för en femma resp. 6:a.

27k ca för den japanbyggda Prestigen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av mrbaloo »

Hånken skrev:Ha ha ha! Se där Bjelkeman! Inget nytt. Ändå skall dessa amerikanare hävda både ditten och datten om vem som var först och störst.

Däremot kan jag tänka mig de tillfällen då 37" är för långt. Det finns inte strängar tillräckligt, och man kanske har små fingrar/händer och inte kan räcka bekvämt så långt bak, om man skall dra något längst "ner" på halsen vid första banden. Skillnaden på 37 tum och 36 tum är ändå 2.56 centimeter och det är rätt mycket i bandstavs-världen och "räckhåll" så att säga.

- - - - -

Det jag gjorde en gång på min combustion var att flytta b-strängen till e-strängens läge. Det var nätt och jämnt den gick ner i sadeln, men jag ville bara kolla vad som hände om jag bytte plats med dem. E-strängen blev då uppstämd på en 37" skala och lät tunnare än vanligt, medan b-strängen vibrerade lite aningen mer och blev fetare i tonen vid ungefär 36.5. Jag kunde inte flytta upp b-strängen vidare i skalan eftersom översadeln inte var urfasad för att kunna ta .130 strängen.

Detta kunde göras tack vare Dingwall stallsystem där det var lätt att få upp kulan på strängen efter man stämt ner lite grann.
1 tum = 2.54 cm

//herr besserwisser
8-)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:Workshopbasarna hamnar på 9500 resp 9900 ungefär i Sverige för en femma resp. 6:a.

27k ca för den japanbyggda Prestigen.
Undrar om det vart dyrare än Portamento etc. bara för att de gick bra att sälja. Eller om kvalitén är högre på dessa instrument.
Senast redigerad av bjelkeman den tis 10 feb 2015, 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Som ni ser är Dingwall-basens sjunde band det som är i det närmaste vinkelrätt...
Bild
Dessutom är solfjädersformen mer extrem på densamma: 33,5" -- 37".
Senast redigerad av Roger Hedin den lör 05 dec 2015, 12:30, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

mrbaloo skrev:
Hånken skrev:Ha ha ha! Se där Bjelkeman! Inget nytt. Ändå skall dessa amerikanare hävda både ditten och datten om vem som var först och störst.

Däremot kan jag tänka mig de tillfällen då 37" är för långt. Det finns inte strängar tillräckligt, och man kanske har små fingrar/händer och inte kan räcka bekvämt så långt bak, om man skall dra något längst "ner" på halsen vid första banden. Skillnaden på 37 tum och 36 tum är ändå 2.56 centimeter och det är rätt mycket i bandstavs-världen och "räckhåll" så att säga.

- - - - -

Det jag gjorde en gång på min combustion var att flytta b-strängen till e-strängens läge. Det var nätt och jämnt den gick ner i sadeln, men jag ville bara kolla vad som hände om jag bytte plats med dem. E-strängen blev då uppstämd på en 37" skala och lät tunnare än vanligt, medan b-strängen vibrerade lite aningen mer och blev fetare i tonen vid ungefär 36.5. Jag kunde inte flytta upp b-strängen vidare i skalan eftersom översadeln inte var urfasad för att kunna ta .130 strängen.

Detta kunde göras tack vare Dingwall stallsystem där det var lätt att få upp kulan på strängen efter man stämt ner lite grann.
1 tum = 2.54 cm

//herr besserwisser
8-)
SBK = Skit bakom knapparna. Även om tangenten med 6 inte ligger bredvid 4:an. SBK = Shit Behind the Keys! Eller kanske DIngwall vill tänka och dra ut på millimetern... du vet, sträckt stämning... :?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Roger Hedin skrev:Som ni ser är Dingwall-basens sjunde band det som är vinkelrätt...
Bild
Dessutom är solfjädersformen med extrem på densamma: 33,5" -- 37".
Jo, men det verkar vara det 9:e på Ibanez. I alla fall på 6:an. Bra att det inte är på tolfte bandet i alla fall. För även om det är "mitten på halsen" så är det inte säkert att det är mitten av strängen. Ni vet när man sätter en relief på halsen. Så skall "backen" vara som djupast där strängarna svänger med störst amplitud så att de inte tar i banden. Och oftast (oftare än inte) är det precis där strängen är halva sin längd (av mensuren). Eftersom man nu INTE kan ställa reliefen med trussroden på en trähals annat, än att ha störst relief under en och samma punkt beträffande träet och halsens längd, så kan man inte ställa detta efter strängarna på en fanned fret, eftersom "hälften av strängen" hamnar på olika ställen längs med halsen, och inte alls säkert under tolfte bandet för mer än en sträng. Så egentligen bör trussroden strama åt halsen så rak som möjlig UTAN relief, och sedan får man fila ner relief på bandstavarna i stället, på olika ställen, där själva strängen är halvvägs. Dvs vad som är halva avståndet hos en sträng, är inte detsamma som hos den intilligande strängen, eller den första eller sista strängen.

PUH! Avancerat men ni får tänka själva.

Men jag tror ju naturligtvis att både Dingwall och Ibanez tänkt på detta. Annars är det ju föga vits. Men jag vet andra, t ex Novax som hittade på detta först (nåja,i modern tappning), har en del guror och basar med tolfte bandet som pararellt.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Ni kan också försöka lista ut varför det skulle vara extra svårt att PLEKA ett instrument med Fanned Frets.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev:Ni kan också försöka lista ut varför det skulle vara extra svårt att PLEKA ett instrument med Fanned Frets.
I och med att det är en CNC-maskin borde det inte vara ett problem, men jag antar att sliphuvudet sitter vinkelrätt mot halsens centrumlinje, och då blir det marigt att slipa de sneda banden...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar