Rickenbacker, (en dåres) försvarstal!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Rickenbacker, (en dåres) försvarstal!

Inlägg av anli »

Efter en tid på forumet så har insett att jag nästan är ensam (några till finns) med att äga och gilla Rickenbacker 4001.
Det allmänna åsikten verka vara är att den har en cool rockbaslook men går knappt att spela på :cry:
Märkligt, är det gamla vinda ojusterade exemplar med sunkiga strängar samt bristen på nya 4003:or som skapat den myten.
Själv (självklart :D) tycker jag den är underbart personlig bas med bred pallett. På 70-talet var den för mig det självklara valet... inget snack, och så än i dag.
Plus:
- Den härligt smala tunna halsen (4001) och de parallella strängarna är härligt för plektrum och ackord.
-Tunn och skön kropp.
- Den nasala bridgemicken andas rocknroll, personligheten tränger igenom den värsta distpedalsdimman 8)
- Halsmicken kan å andra sidan prestera en djup fet muffig ton
- Kombinationsmöjligheten med singecoilmickarna ger stora möjligheter.
Lite av en Jazzbas kanske?
- Hederlig fabrik som inte trasslar med konstiga japan/korea/mexico tillverkningar.
- Man behöver inte använda Rick-O-Sound, men det är kul....

Minus (ja, det finns väl sådana):
- Kåpan kan som alla kåpor vara i vägen för vissa.
- Halsjustering (4001) med de dubbla dragstängerna måste ske med lätt hand och känsla. 4003 är mer robust, men halsen tjockare.
- Stallets intoneringsmekanism kunde vara bättre. Lite klent allmänt.
- Något framtung
- Kanske för personlig, inte tillräckligt neutral? Lite rå i karaktären?

Med denna tråd hoppas jag skapa en liten rickenbacker-oas i det stora Fender-havet :D Ser fram mot inlägg!
Är själv ingen motståndare till P-bas, den har sin okomplicerade självklara karaktär. Finns på framtida inköpslistan ;)
Senast redigerad av anli den sön 14 jan 2007, 11:37, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Jag har faktiskt aldrig provat en rickenbacker, så jag kan inte uttala mig, men får jag en chans ska jag testa en.
Svårt att säga om det skulle bli "huvudbasen" men kanske det skulle vara ett komplement i bas-familjen, likväl som man kanske har en bandlös, eller 5:a i garderoben.

Tror dock att det är en jäkla bra plektrum bas och att det är basar med väldigt speciellt sound.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag är en sån där "jag vill ha en rickenbacker, men jag vill ha dom här andra basarna först"-kille... Jag har provat en svart dom hade på Tiptop och den var hur bra som helst! Utseende som skriker rock, skön hals (gillar i vanliga fall inte lackade halsar, men den här var riktigt skön), superenkla kontroller... Det enda jag inte gillade var mick-kåpan, men den är ju lätt att ta bort :lol:

Så, för att sammanfatta: Jag vill ha en rickenbacker, men det dröjer :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Min Rickenbacker var den 1:a basen jag köpte, 1275:- för en -67:a :D Iofs mycke pengar för en 12 åring men ändå.. Basen har spelats och blivit både älskad och hatad, spelar tamefan av sig självt när jag tänker på det!! Snart 28år av sann kärlek har basen gett mig :wink:

Bild
Senast redigerad av peppe den sön 14 jan 2007, 17:04, redigerad totalt 2 gång.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag har absolut inget mot Rickenbackerljudet.
Tyvärr tycker jag att basarna är obekväma och jag kommer aldrig spela på en obekväm bas. Samma problem har jag med Gibson Thunderbirdbasarna.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det enda negativa med Ric är väl att de blivit så svåra att få tag på och att de kan skilja sig nåt gruvligt åt från ex till ex (om det nu kan anses som ett fel).
Mmmmm... jag måste ha en Ric!
Användarvisningsbild
The Doc
Medlem
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 11:02
Ort: Kiruna

Inlägg av The Doc »

Kul me lite "rick-snack"!

Har haft två 4001:or, en 76.a o en 77:a, -76.an har jag kvar och använder den flitigt!
Älskar det genomträngade "klanket" som med lite dist går igenom det mesta!
Enda nackdelen är den skarpa kanten som skaver handleden till en blodig massa, fast med ett rejält läder-armband så sparar man lite hud :wink: !
Gear: Ampeg dan armstrong "plexi" bass,-66 precision,-76 Thunderbird IV,-68 thunderbird II, -76 Rick 4001, 90:s Dano longhorn, 90:s Dano sparkle bass.
Ampeg 8x10", Hiwatt Slave -76,ampeg SVT,
-77 Orange 2x15" Reflector cab...no FX;)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

peppe skrev:Min Rickenbacker var den 1:a basen jag köpte, 1275:- för en -67:a :D Iofs mycke pengar för en 12 åring men ändå.. Basen har spelats och blivit både älskad och hatad, spelar tamefan av sig självt när jag tänker på det!! Snart 28år av sann kärlek har basen gett mig :wink:

Bild
Ohhh.. den var så vacker att man nästan får en tår i ögat!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

De är snygga, men jag har faktiskt aldrig spelat på en... Dessutom har jag lite svårt för det nasala ljudet.

Men som rockbas är de topp tre, efter Precision och Thunderbird. Eller fyra kanske, StingRay är också rockig...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev:Det enda negativa med Ric är väl att de blivit så svåra att få tag på och att de kan skilja sig nåt gruvligt åt från ex till ex (om det nu kan anses som ett fel).
Mmmmm... jag måste ha en Ric!
Ah intressant, menar du 60-70 talare eller senare?. 4001 eller 4003?
Dvs om det var några som var slarvigt byggda eller bara äldre misshandlade av tex rotosound roundwoundsträngar med för hög tension. Har fått för mig att Rickenbacker kvalitet varit jämförbar genom fabrikens historia och inte haft några svaga år. Men jag kan ha fel.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Njaej, det blev lite fel där när jag satte det på minuskontot. Jag menade bara att jag nog aldrig provat en serietillverkad bas där exemplaren varit så olika rent ljudmässigt. Betyder inte att de varit "dåliga".
Dock önskar jag att de släppte en bred femma som ser ut som en 4001/3 och inte de där sabla Laredo och Cheyenne...
Användarvisningsbild
Fredde
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 18:34
Ort: Södra Dalarna

Re: Rickenbacker, (en dåres) försvarstal!

Inlägg av Fredde »

Måste få ge min syn på det hela...
anli skrev:- Den härligt smala tunna halsen (4001) och de parallella strängarna är härligt för plektrum och ackord.
Det är problemet för mig, jag kan inte komma överens med smala halsar. Har haft en Jazzbas som inte blev långvarig. Jag har alltid suktat efter en Rick, men efter att ha provat en 4003 så blev jag besviken över just det, halsen kändes som rundstav som är klyven på mitten. Jag vill ha breda, tunna halsar på mina basar.

Gillar ljudet och utseendet dock... men jag skulle i dagsläget inte lägga dom pengarna på en bas som jag skulle få brottas med till en början.

Men, när jag blir miljonär så ska jag ha en eller två i min samling... :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

4003 har tydligen lite tjockare hals än 4001. Min '74:a upplever jag som att den har ganska tunn (platt) hals och den är aningens bredare än Jazzhalsar vid översadeln. Dessutom gillar jag att den är jämnbred dvs breddar sig inte så som en Jazzhals.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Re: Rickenbacker, (en dåres) försvarstal!

Inlägg av precision65 »

[quote="Fredde"]

halsen kändes som rundstav som är klyven på mitten.
[quote]

:D

Precis orden jag sökte!

Inget för mig, dessutom förknippar jag dem med band som jag inte lyssnar så mycket på(Rush, Yes, Purple, Genesis).
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Rickenbacker, (en dåres) försvarstal!

Inlägg av FreCKo »

precision65 skrev:nget för mig, dessutom förknippar jag dem med band som jag inte lyssnar så mycket på(Rush, Yes, Purple, Genesis).
...Arch Enemy...





:wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag bumpar tråden med en bild på min kära Ric och mina lilla ampegkombo. Har fortfarande inte lyckats hitta ett vettigt plektrumskydd, så det spruckna får sitta kvar. Gör inte så mycket tycker jag.
Bild
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Anli: Du har för mycket distpedaler för ditt eget bästa :lol: Har du provat att ha ALLA på samtidigt? :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

FreCKo skrev:Anli: Du har för mycket distpedaler för ditt eget bästa :lol: Har du provat att ha ALLA på samtidigt? :D
Självklart! 8)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har börjat frossa i min gamla vinylsamling tack vare inköpet av ett nytt phonoförsteg... vad hittar man om inte denna goding med bästa rockbandet Flamin Groovies:
http://www.musicobsession.com/Pictures/ ... s17515.jpg
Man ser hur stolta de är med att ha en rick i bandet ;)
Autumnglo som min förstås 8)

Coola boots... sånna måste jag fixa!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hårda killar! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Rickenbacker, (en dåres) försvarstal!

Inlägg av peter_s »

precision65 skrev:[...] dessutom förknippar jag dem med band som jag inte lyssnar så mycket på(Rush, Yes, Purple, Genesis).
Själv förknippar jag lyckligtvis Rickenbackrar mer med grejer jag gillar, som The Jam (en Rick har aldrig låtit bättre än i Bruce Foxtons händer), Blake Babies, och i någon mån Lou Barlow. Till listan kan också Stone Roses föras, men i fallet Mani snackar vi lite ovanligare modeller, 3000/3001 och framförallt 4005. Den sistnämnda är i mina ögon den snyggaste Ricken någonsin. Synd att de inte tillverkas längre.

I vilket fall som helst, Rickenbacker gör trevliga basar och jag har ända sedan jag började spela velat ha en 4001/4003 bara för att de är så snygga. Att de sedan är schyssta att spela på är en bonus. Så en vacker dag kommer jag kanske skaffa en Rick, men inte än på ett bra tag. Finns mycket annat i musikproduktväg som hamnar högre på priotiteringslistan.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag ser tyvärr en bild av Rick James i sina knähöga lackstövlar för mitt inre...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:Jag ser tyvärr en bild av Rick James i sina knähöga lackstövlar för mitt inre...
Bild
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag hittade ingen med stövlarna synliga, men det här är väl illa nog :shock:

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Grymt! Ricksnubbar har stil ;) 8)
Skriv svar