Stora Bass VI-tråden

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Mr Spock »

41HZ skrev:Själv har jag stagat upp orginalstallet med nån slang och gaffa så det blev stabilt.
Kul: precis samma tanke som jag haft. Min pvc-slang håller helt rätt dimension, nu gäller bara att hitta rätt längd för att ge stadga men ändå lite flexibilitet i stallet.
41HZ skrev:Nästa steg är nog att skaffa en bra sadel, för den som sitter orginal är ju det största skämt till sadel jag sett.
Gjord av trolldeg eller???
Trolldeg! Där har vi det! Det är en märkligt mjuk och grovporig plast. Bensadlar på ebay, som sagt. :tummenupp:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Rigmor
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 03:53

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Rigmor »

Kan inte låta bli att i kontexten posta denna coola bild på John Paul Jones som välrenommerad ung studiomusiker, några år före Led Zeppelin - tippar på 1964:

Bild
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Falcon »

Mr Spock skrev:Jag har försökt hitta mera info om tanken bakom mickarnas sågtandsbestyckning, men hittills gått bet.
Däremot kan jag bekräfta att mickarna i original är vända tvärtemot Squiers lösning:

Bild
Har just moddat min Bass VI enligt dina rekommendationer! Det verkar som det finns mer botten i h och e-strängen nu.
| Höfner 182-1961 | Höfner 182-1964 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Mr Spock »

Falcon skrev:
Mr Spock skrev:Jag har försökt hitta mera info om tanken bakom mickarnas sågtandsbestyckning, men hittills gått bet.
Däremot kan jag bekräfta att mickarna i original är vända tvärtemot Squiers lösning:

Bild
Har just moddat min Bass VI enligt dina rekommendationer! Det verkar som det finns mer botten i h och e-strängen nu.
Se där ja: precis vad herrarna på Talkbass påstod också.
Själv utförde jag aldrig något "before/after"-test...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Falcon »

Mr Spock skrev:
Falcon skrev:
Mr Spock skrev:Jag har försökt hitta mera info om tanken bakom mickarnas sågtandsbestyckning, men hittills gått bet.
Däremot kan jag bekräfta att mickarna i original är vända tvärtemot Squiers lösning:

Bild
Har just moddat min Bass VI enligt dina rekommendationer! Det verkar som det finns mer botten i h och e-strängen nu.
Se där ja: precis vad herrarna på Talkbass påstod också.
Själv utförde jag aldrig något "before/after"-test...
Märkligt nog hade de inte snålat med sladden som brukligt är, utan det fanns gott om sladd för en sådan operation. Varför inte göra rätt från början....
| Höfner 182-1961 | Höfner 182-1964 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
mattias142
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 17 feb 2010, 12:30

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av mattias142 »

Dum fråga: Om man som bassist i ett band spelar på en Bass VI i tex replokalen spelar man på den som på en bas eller spelar man mer ackord som på en gitarr? Själv är jag gitarrist från början men fick ta basen då ingen annan ville och tycker det är helt OK men om man kunde mixa upp basen med mer gitarr spel mellan varven skulle det vara kul! Tacksam för svar innan jag köper en!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av fieldflower »

mattias142 skrev:Dum fråga: Om man som bassist i ett band spelar på en Bass VI i tex replokalen spelar man på den som på en bas eller spelar man mer ackord som på en gitarr? Själv är jag gitarrist från början men fick ta basen då ingen annan ville och tycker det är helt OK men om man kunde mixa upp basen med mer gitarr spel mellan varven skulle det vara kul! Tacksam för svar innan jag köper en!
Det finns nog inga regler utan allt som funkar är bra.
Det viktigaste för basen är ju att hålla groovet, så att så länge du kan upprätthålla groove borde det finnas utrymme för utsvävningar.
Spelar man Dream Theater blir det väl svårt, men spelar man Ramones går det nog bättre.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Mr Spock »

fieldflower skrev:
mattias142 skrev:Dum fråga: Om man som bassist i ett band spelar på en Bass VI i tex replokalen spelar man på den som på en bas eller spelar man mer ackord som på en gitarr? Själv är jag gitarrist från början men fick ta basen då ingen annan ville och tycker det är helt OK men om man kunde mixa upp basen med mer gitarr spel mellan varven skulle det vara kul! Tacksam för svar innan jag köper en!
Det finns nog inga regler utan allt som funkar är bra.
Det viktigaste för basen är ju att hålla groovet, så att så länge du kan upprätthålla groove borde det finnas utrymme för utsvävningar.
Spelar man Dream Theater blir det väl svårt, men spelar man Ramones går det nog bättre.
Youtube är din vän: går att studera Bass VI som bas, leadinstrument och som kompdito. Personligen tycker jag ackord låter skit på VI, men det är ju jag det...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Mr Spock »

Idag blev det ett chrome bridge cover inhandlat på ebay.
Ska bli spännande att se om det passar på en skvajjer...

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
mattias142
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 17 feb 2010, 12:30

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av mattias142 »

OK, en till dum fråga: Vad är det för mickar på en Bass VI? Skulle man, bara för att testa i replokalen, smälla på ett gäng tjockare strängar på min telecaster-gitarr och få typ samma sak?

Mattias
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av gthyni »

mattias142 skrev:OK, en till dum fråga: Vad är det för mickar på en Bass VI? Skulle man, bara för att testa i replokalen, smälla på ett gäng tjockare strängar på min telecaster-gitarr och få typ samma sak?

Mattias
du måste fila en del både här och där för att få strängarna på plats och det blir en belastning på halsen som gitarren inte är konstruerad för, mao inte att rekommendera.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Mr Spock »

gthyni skrev:
mattias142 skrev:OK, en till dum fråga: Vad är det för mickar på en Bass VI? Skulle man, bara för att testa i replokalen, smälla på ett gäng tjockare strängar på min telecaster-gitarr och få typ samma sak?

Mattias
du måste fila en del både här och där för att få strängarna på plats och det blir en belastning på halsen som gitarren inte är konstruerad för, mao inte att rekommendera.
Halssadeln behöver bearbetas, i tillägg är det väl osäkert om stall och stämmisar klarar grövre strängdimensioner: en mängd hål kan behöva vidgas.
Belastningen på halsen lär dock inte vara större än att det funkar - inom rimliga gränser.
Bass VI-hjälten Jet Harris strängade sin strata .013-.056...
Senast redigerad av Mr Spock den mån 31 okt 2016, 15:27, redigerad totalt 2 gång.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Mr Spock »

...mensurer icke att förglömma, för den som vill försöka konvertera annat instrument till Bass VI:

Bass VI: 30"
Barytongitarr: 28"
Elgitarr: 25"

Det GÅR ju att skrämma upp en 25" gura till ett basigare ljud än original, men jag misstänker att Jet Harris gick ungefär så långt det var möjligt i experimenterandet med grövre strängar. Och någon Bass VI blir det ju aldrig.
Senast redigerad av Mr Spock den mån 31 okt 2016, 15:33, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Mr Spock »

mattias142 skrev:OK, en till dum fråga: Vad är det för mickar på en Bass VI?

Mattias
Såvitt jag kan förstå sitter det jaguar-/jazzmastermickar i Bass VI.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av peter_s »

Mr Spock skrev:
mattias142 skrev:OK, en till dum fråga: Vad är det för mickar på en Bass VI?

Mattias
Såvitt jag kan förstå sitter det jaguar-/jazzmastermickar i Bass VI.
Det har varit lite olika med det genom åren. Den första generationen Fender VI hade Stratocaster-liknande mikar, medan de senare har Jaguar-artade mikar. De versioner som byggts från 90-talet och framåt verkar vara baserade på den senare generationens VI, med Jaguar-liknande mikar.

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Bass_VI" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Mr Spock »

Sådärja. Jag börjar känna mig riktigt nöjd med den här. "Den vita viskningen", för att travestera Lundell...

Bild

(Jodå, strängavståndet är helt åt helvete på bilden: lyckades kränga A-strängen av stallsadeln när jag monterade kåpan. Åtgärdat - men jag orkade inte knäppa någon ny bild. :mrgreen: )
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av gthyni »

Nytt från Custom shop:
http://www.fendercustomshop.com/basses/ ... onic-blue/
Bild

bara att börja spara, eller vinna på lotto
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Fredr1k
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: ons 08 dec 2010, 18:41
Ort: Norr om Uppsala

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av Fredr1k »

Tysken har tagit fram en billig(?) variant som verkar släppas i februari.

https://www.thomann.de/se/harley_benton ... arch_prv_6" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som vet nåt mer om den?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av 200071 »

Ingen som har några nyheter i den här tråden? Jag är sugen på att testa igen.
(Jag hade en Hagström Coronado VI i slutet på 70-talet)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av fieldflower »

Har ett ständigt sug efter Bass VI.
Sen kommer jag åt att testa en och konstaterar att det inte är för mig.
Men så snart jag kommit "runt knuten" börjar suget smyga sig på igen.
:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
choofedonlucy
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 22:24
Ort: Skåne

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av choofedonlucy »

Jag funderar på att köpa en, måste bara komma över block inläggen och jaguar mickarna först... varför kunde dom inte bara gjort classic viben som dom tidiga var utförda?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Stora Bass VI-tråden

Inlägg av 200071 »

Jag hade ju fått lite skattepengar....
Bild
Skriv svar