Telebas KOLLA SKICKET!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Telebas KOLLA SKICKET!

Inlägg av precision65 »

http://cgi.ebay.com/1977-Fender-TELECAS ... dZViewItem


Mina basar är ju långt ifrån nyskick, det är så jag gillar dem, men den här kändes MAGISK på nåt vis...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Snygg bas med en oroväkande dålig hals/kropp passform. Ingen bra kombination med 3-bultsinfästning...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Fin men Nääää..
Köper man en äldre bas ska den ju inte se ny ut.. Tycker ja..

Fin men Ful..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Kan väl säga att han täckte in de flesta vinklarna med fotograferingen iaf. =)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Över 20 papp för en bas från Fenders absolut sämsta period?
Med bevisligen dålig halsinfästning och troligen också behäftad med alla andra problem från samma era?

Nej tack!
gäst

Inlägg av gäst »

Jag tycker den är väldigt stilig. Det är väl förmodligen skicket som trissar upp priset. Jag har aldrig provat en Tele från 70-talet och har ingen aning om hur de låter med det skulle vara spännande att prova för att få veta hur den där stora micken låter.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Jag tycker den är väldigt stilig. Det är väl förmodligen skicket som trissar upp priset. Jag har aldrig provat en Tele från 70-talet och har ingen aning om hur de låter med det skulle vara spännande att prova för att få veta hur den där stora micken låter.
Instämmer till tusen! Jag gillar egentligen inte utseendet av Fenders Telebas-modeller men den där var fan RIKTIGT sjysst!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den är väl i ospelat skick för att den är ospelbar kan jag gissa...

Det där är fan den grövst fel-"alignade" hals jag sett på en produktionsbas. En mil från E-strängen till halssidan och en G-sträng som nästan hänger över kanten.
Vidare missar samtliga strängar polerna på miken...
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Den är väl i ospelat skick för att den är ospelbar kan jag gissa...

Det där är fan den grövst fel-"alignade" hals jag sett på en produktionsbas. En mil från E-strängen till halssidan och en G-sträng som nästan hänger över kanten.
Vidare missar samtliga strängar polerna på miken...
Jag gissar att det inte är basen det är fel på utan att det snarare beror på att den som satt på strängarna gjort fel. Jag tror inte stallet har några spår utan man kan placera strängarna hur man vill. Jag skriver inte hemifrån så jag kan inte titta på min Tele (iofs inte samma modell, min är från 60-talet och ser inte exakt ut som den i annonsen) men jag tror att stallet ser ut ungefär som på bilden jag bifogar och där ser man ju att felet förmodlligen ligger hos den som strängat basen. Återkommer när jag är hemma och kan skruva bort kåpan och se hur stallet ser ut.

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev: Jag gissar att det inte är basen det är fel på utan att det snarare beror på att den som satt på strängarna gjort fel. Jag tror inte stallet har några spår utan man kan placera strängarna hur man vill.
Så från strängfästena till sadlarna skulle människan ha dragit samtliga strängar närmare en halv centimeter snett och sedan skulle de ligga kvar i samma position uppstämda? Och särskilt när det inte finns några spår i sadlarna?

Sällan Stellan...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes: Nu när du säger det så ser E-strängen ut att gå ut ifrån mitt i stallet och inte från vänstra sidan som den ska... Typ som att alla stallsadlar flyttats en liten bit åt höger :?

MEN vem är rädd för att modifiera en vintage-bas? Ett BadAss-stall på den där och EMG-mickar and you're good to go!

















:wink:
Måste bara tillägga att jag faktiskt gillar utseendet på den basen SKARPT och om jag spelat i ett pop/rock-band hade jag LÄTT fixat fram en vänsterhänt sån (antagligen genom BBQ här på forumet).
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: Jag gissar att det inte är basen det är fel på utan att det snarare beror på att den som satt på strängarna gjort fel. Jag tror inte stallet har några spår utan man kan placera strängarna hur man vill.
Så från strängfästena till sadlarna skulle människan ha dragit samtliga strängar närmare en halv centimeter snett och sedan skulle de ligga kvar i samma position uppstämda? Och särskilt när det inte finns några spår i sadlarna?

Sällan Stellan...
Vem har sagt att strängarna är uppstämda? Säljaren kanske bara har slängt på ett set strängar för bildernas skull. Med tanke på hur basen ser ut så är det ju inte otroligt att den legat ospelad utan strängar i caset de senaste 30 åren. Har precis testat på min Tele och det är fullt möjligt. Sedan kanske det inte alls är så, stallet kanske är helt felplacerat men jag tycker ändå att min teori väcker reasonable doubt, basen kan faktiskt vara helt ok. Finns det någon som har konto på E-bay som kan skriva till säljaren och fråga? Skulle vara kul att veta...
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:Johannes: Nu när du säger det så ser E-strängen ut att gå ut ifrån mitt i stallet och inte från vänstra sidan som den ska... Typ som att alla stallsadlar flyttats en liten bit åt höger :?

MEN vem är rädd för att modifiera en vintage-bas? Ett BadAss-stall på den där och EMG-mickar and you're good to go!


:wink:
Måste bara tillägga att jag faktiskt gillar utseendet på den basen SKARPT och om jag spelat i ett pop/rock-band hade jag LÄTT fixat fram en vänsterhänt sån (antagligen genom BBQ här på forumet).
Jag är mest nyfiken på hur en bas med micken så nära halsen låter. Har aldrig testat en sådan mickplacering. Förmodligen som en Precision med mera bomull.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev: Vem har sagt att strängarna är uppstämda? Säljaren kanske bara har slängt på ett set strängar för bildernas skull. Med tanke på hur basen ser ut så är det ju inte otroligt att den legat ospelad utan strängar i caset de senaste 30 åren. Har precis testat på min Tele och det är fullt möjligt.
Fair enough, men den här basen har fyra stallsadlar som troligen är identiska med vilken sen 70tals P eller J som helst. Dvs spårade.
Johannes skrev:Sedan kanske det inte alls är så, stallet kanske är helt felplacerat men jag tycker ändå att min teori väcker reasonable doubt, basen kan faktiskt vara helt ok.
Möjligt men med 99% säkerhet beror det på att halsfickan är för stort fräst kombinerat med det där gräsliga neck-tiltsystemet som möjliggjorde vinklande av halsen bakåt och framåt men tyvärr också ofrivilligt i sidled. Verkligen inget ovanligt på sena 70tals Fendrar.
gäst

Inlägg av gäst »

Gick en runda på Gbase och kollade in Tele-basar från 70-talet. Vissa av dom har en tendens till att se ut som basen i annonsen ovan. Inte lika mycket men i alla fall åt det hållet. Vissa andra ser ut att vara helt ok. 60-talarna verkar inte ha det problemet. Din teori är förmodligen rätt. Tur att man aldrig spelar på G-strängen...

Undrar hur länge det dröjer den här gången. Snart börjar det väl hagla hatmail som vanligt, denna gång från G-string lovers.
G-string, hö hö hö...
Senast redigerad av gäst den ons 31 jan 2007, 16:22, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den här skulle jag dock kunna tänka mig att den faktiskt har ett felmonterat stall (för långt åt höger, framifrån sett).
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0080647653
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag såg den med, undrar var han får tag på de här "orörda" exen?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hur f-n kan stallen sitta så fel? Blir det knas när man skiftar halsar på en kropp eller?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Den här skulle jag dock kunna tänka mig att den faktiskt har ett felmonterat stall (för långt åt höger, framifrån sett).
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0080647653
Min Gibson Thunderbird är likadan och den är bara ett år gammal. Kanske inte lika extrem men G-strängen är för nära kanten. Gibson kan ju vara lite klantiga ibland trots priset på deras instrument.
Gäst

Inlägg av Gäst »

anli skrev:Hur f-n kan stallen sitta så fel? Blir det knas när man skiftar halsar på en kropp eller?
Bristande kvalitetskontroll. Det här är en av anledningarna till att pre-CBS instrumenten blev så eftertraktade.

Och Johannes, jag håller med dig om Gibson. Dom släpper välljudande grejer men det slarvas alldeles för mycket med tanke på priset.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

[quote="anli"]Hur f-n kan stallen sitta så fel? Blir det knas när man skiftar halsar på en kropp eller?[/quote

Efter att ha tittat på bilderna kan jag tycka att det handlar snarare om bulthål som get sig än felmonterad stall. Ingen bild tyder på det senare medans det är ganska vanligt att bulthålen slits och då "tiltar" halden som en metronom. Fender hade förvisso kvalitetsproblem under 70-talet men de kunde fortfarande montera stall! Lite roligt var det i allafall med de olika kommentaren...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

precision65 skrev:Jag såg den med, undrar var han får tag på de här "orörda" exen?
Jag funderar på om det är välgjorda men slarvigt monterade "fakes"... Det stämmer liksom inte :evil:

Jag tar nog tillbaka det. Är nog inte värt mödan att lägga ner så mycket jobb för att få den att se äkra ut. Jag ångrar mig
Senast redigerad av 200071 den ons 31 jan 2007, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:
anli skrev:Hur f-n kan stallen sitta så fel? Blir det knas när man skiftar halsar på en kropp eller?[/quote

Efter att ha tittat på bilderna kan jag tycka att det handlar snarare om bulthål som get sig än felmonterad stall. Ingen bild tyder på det senare medans det är ganska vanligt att bulthålen slits och då "tiltar" halden som en metronom. Fender hade förvisso kvalitetsproblem under 70-talet men de kunde fortfarande montera stall! Lite roligt var det i allafall med de olika kommentaren...
Jo precis, i fallet med telecasterbasen är det uppenbart. däremot undrar jag om det inte faktiskt kan vara stallet som sitter fel på P-basen? Jämför t.ex med mikkåpan (även om den naturligvis kan vara monterad för långt åt vänster i stället...) :?
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Misalignment

Inlägg av Fläppen »

Hej alla!
Den där typen av "misalignment" hade jag på min första jazzbass-74, som jag köpte ny just 1974. Det var ju förståss inget jag tänkte på i början men retade mig på mer och mer. Jag tog det radikala greppet och lossade på halsen lite och helt enkelt bankade halsen lite åt sidan. Såpass mycket spel fanns det mellan kropp och hals, att det räckte för att det skulle bli bra. Det är ju såklart inget bra mått på kvalitet när man släpper ut sådana exemplar. Något sådant har jag aldrig behövt göra på mina 60-talare. Något jag kan tipsa om är att alltid vara försiktig när man ställer ned basen (inlagd i sitt case). Slarvar man eller tappar ekipaget så kan halsen vrida sig uppåt om den "bottnar" i caset, innan kroppens undre horn gör det, alltså tvärtom mot de bilder vi sett på aktuell Telebas.
Vi hörs
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev:
anli skrev:Hur f-n kan stallen sitta så fel? Blir det knas när man skiftar halsar på en kropp eller?[/quote

Efter att ha tittat på bilderna kan jag tycka att det handlar snarare om bulthål som get sig än felmonterad stall. Ingen bild tyder på det senare medans det är ganska vanligt att bulthålen slits och då "tiltar" halden som en metronom. Fender hade förvisso kvalitetsproblem under 70-talet men de kunde fortfarande montera stall! Lite roligt var det i allafall med de olika kommentaren...
Jo precis, i fallet med telecasterbasen är det uppenbart. däremot undrar jag om det inte faktiskt kan vara stallet som sitter fel på P-basen? Jämför t.ex med mikkåpan (även om den naturligvis kan vara monterad för långt åt vänster i stället...) :?
Jag tror att halsen "tilltar" helt enkelt åt höger vilket gör så att även strängarna gör det samma och då får man intrycket om att stallet är felmonterat. Tänk dig nu att halsen trycks tillbaka åt vänster. Vad händer då? Ja då hamnar strångarna också rätt och allt blir proportionerligt. Att Fender inte kunde montera ett vanligt stall på rätt ställe är lite av en löjlig ide. Har aldrig hört om eller sett en Fender med felplacerat stall.

P.S. Ovan gäller P-basen på bild från tidgare.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar