Sire hysterin

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Sire hysterin

Inlägg av spitskin »

Alltså man får ju skapligt med gas när man läser o ser allt som har med dessa sire basar att göra.
Man blir ju skapligt såld på modellerna ! Man kan ju fasan få 3 olika modeller (tex 4a, 4a bandlös, 5a) av priset av typ en USA fender tex.

Det upplevs låta sjukt bra. Och jag personligen uppskattar 7,25 radies. Lättare att slappa till det :tummenupp: .

Jag har ägt både fender Miller 5-an och 4an. Uppskatta dem båda. De är ju nån ”mojo”
med fender. Men handen på hjärtat !
Är dessa så bra? Fender imponerar inte alla dagar i veckan heller.
Att ge dessa sire basar en roadworn genomgång så borde fasan dessa även få lite mojo?
Vem har en sire? Och är du nöjd?
Och jämföra och säga att det är som en Mexico fender är inte övertygande nog.
För enkel genväg att förklara. Fender Mexico upplevs inte ha samma ”pop” och ” growl” i soundet?
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Re: Sire hysterin

Inlägg av Bean »

Jag har en V7-femma sedan några år och är grymt nöjd. Överväger att skaffa en P7 också.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Sire hysterin

Inlägg av Danny »

Jag hade en 5:a ett tag. Svinbra bas för pengarna. Men jag kom inte överens med halsen alls. Tror en 4:a hade varit bättre.
Ljudet var det inget fel på alls. Både passivt och aktivt läge låter bra. Det som kanske hade behövts jobbas lite på var t.ex vassa bandstavar och lite stabilare potar. Annars var det som sagt var inga som helst problem.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sire hysterin

Inlägg av gthyni »

Jag hade en 4:a med lönnbräda, har dock uppgraderat till en Fender American Pro och det ångrar jag inte trots prislappen.
Prisvärda ja, men det måste genas i hörnen nånstans. Jag hade ett bra ex men andra har upplevt kvalitetsproblem.

mina minus:
* Hittade sågspån i kontrollfräsningen
* Elektroniken är inte slagtålig med på kretskort ytmonterade potar av tveksam kvalitet
* Mickarna är ganska klena i passivt läge
* Headstocken och stallet är fula och klumpiga.

Halsprofilen är en smaksak men jag gillar Sires hals bättre än Fender Standard Jazz men jag inte i klass med profilen på American Pro i min näve (fast jag är en P-bas-gubbe så det är kanske inte så mycket att bry sig om :))

Jag bytte all elektronik till passiv krets med Dimarzio/CTS,
men om man skall köpa bas och mickar nytt (och ev behöver lämna in för lödjobbet) så blir det inte snorbilligt längre.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sire hysterin

Inlägg av mrbaloo »

gthyni skrev: * Elektroniken är inte slagtålig med på kretskort ytmonterade potar av tveksam kvalitet
Spelar det någon roll att potarna sitter ytmonterat? Jag menar, de sitter väl ändå med mitter genom kroppen? Så där sitter det ju både på Musicman Stingray och Peavey Cirrus också.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sire hysterin

Inlägg av gthyni »

mrbaloo skrev:
gthyni skrev: * Elektroniken är inte slagtålig med på kretskort ytmonterade potar av tveksam kvalitet
Spelar det någon roll att potarna sitter ytmonterat? Jag menar, de sitter väl ändå med mitter genom kroppen? Så där sitter det ju både på Musicman Stingray och Peavey Cirrus också.
ja, av två skäl:
1. potarna är av måttlig kvalitet, ytmonterat gör byte av defekta potar mycket mer krävande vad gäller skicklighet med lödpennan.
2. den är monterad 90 grader mot kontrollplattan och efter ett par smällar mot en pot eller ett par drops så lär det vara finito.

Sires preamp:
Bild

MM är lite rubustare:
Bild

för att inte tala om hur Leo designade innan ekonomerna på Ernie Ball bestämde annat:
Bild
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Sire hysterin

Inlägg av Doningen »

Jag köpte en V7 4a här på forumet för 1,5 år sedan. Hade en Fender Jag (Japan) innan dess, med liknande utseende (svart, rosewood hals, block bindnings). Efter två veckor såldes jaggan. Mina skäl:

- Halsen var sjukt mycket lättare att få till en bra stränghöjd med Siren
- Siren var ca 2-3 hg lättare, 4,2 mot 4,5 kg om jag minns rätt.
- Siren mer resonant och bättre ljud opluggat.
- bättre detaljarbete på bandändar och liknande på Siren.
- ljudet från mickar likvärdigt, förutom att preampen på Siren brusar mindre och är mer transparent än på jaggan.

Det enda som var till Jaggans fördel var hårdvaran, stallet (som var bytt till ett Wilkinson), var stabilare. Stallet, men även i viss mån stämskruvarna, känns lite ”plastigare” på Siren. Men den håller stämningen bättre än vad Jaggan gjorde!

Det behöver ju inte betyda ngt generellt, men i fallet med just dessa två ex vann Sire matchen. Och då var jag inte på ngt sätt missnöjd med Jaguaren.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Re: Sire hysterin

Inlägg av Funkfingers »

Otroligt överreklamerade. Eller vad man nu säger.
Squier Classic Vibe serien är mycket bättre.
Har ägt en Sire Jazz Bass kopia.
Stumma och sterila i tonen.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Sire hysterin

Inlägg av Enbasist »

Tycker att man nuförtiden med all data-automatiserad snabbtillverkning av basar i Asien oavsett Sire, Squier eller något annat får ungefär vad man betalar för. Hur du än försöker pimpa en halvtaskig bas så kommer den ändå att låta på sin höjd halvbra.
Problemet är väl när man spenderar 4 gånger så mycket och får en steril och död Fender eller Yamaha som inte låter något bättre... då blir man ännu mer ledsen.
Sen kan man ju oavsett vilken sort man valde ha en jäkla tur och få just det exet som funkar.
Tacka vet jag riktiga vintage basar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sire hysterin

Inlägg av blackparkas »

Enbasist skrev: lör 25 maj 2019, 08:42 Tycker att man nuförtiden med all data-automatiserad snabbtillverkning av basar i Asien oavsett Sire, Squier eller något annat får ungefär vad man betalar för. Hur du än försöker pimpa en halvtaskig bas så kommer den ändå att låta på sin höjd halvbra.
Problemet är väl när man spenderar 4 gånger så mycket och får en steril och död Fender eller Yamaha som inte låter något bättre... då blir man ännu mer ledsen.
Sen kan man ju oavsett vilken sort man valde ha en jäkla tur och få just det exet som funkar.
Tacka vet jag riktiga vintage basar Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriver under på det mesta av det där.
Förutom att det faktiskt finns fabriker i Asien som gör bättre och sämre instrument.
Och att jag sällan testat en amerikanskbyggd Fender som är steril och tråkig som många asiatiska kopior.
Svårt att sätta fingret på vad det är som faktiskt skiljer, annat än att det är NÅT som skiljer..
Chansen att hitta INSTRUMENTET tycker jag ökar bland de "riktiga" fabrikaten, medan det är en jättechansning med de billiga asienbyggda billiga.

Har ännu inte testat Sire men tänker mig att det är en helt ok bas för prislappen.
Men har otroligt svårt att se att de skulle konkurrera med basar för 2 eller 3 gånger pengarna som några påstår.

Har en Schecter Model T i butiken, den går på 8500 spänn.
Har väldigt svårt att se att Sire-basarna skulle vara mer attraktiva än den - för mig.
Men de kan ju fortfarande vara värda de 3-4-5-6 k Sirebasarna kostar, om man hittar rätt ex.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Sire hysterin

Inlägg av Enbasist »

Så är det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Sire hysterin

Inlägg av Hellish »

Har klämt på några fyror och en femma nu. Inte alls min grej. Jag kommer inte överens med halsarna på dem.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Sire hysterin

Inlägg av Aslan »

Jag har en bandlös femma (V7) och den tycker jag är riktigt bra, även om jag inte använder den så mycket:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Sire hysterin

Inlägg av bootsy »

Jag har testat. Sköna att spela på – de känns dyrare än vad de är. Men soundet håller inte samma kvalitet.
En nybörjare med risig budget som inte spelar så mycket med andra har alla förutsättningar att bli nöjd, men i skarpt läge håller de inte måttet krasst ljudmässigt enligt min erfarenhet.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sire hysterin

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev: sön 26 maj 2019, 18:20 Jag har testat. Sköna att spela på – de känns dyrare än vad de är. Men soundet håller inte samma kvalitet.
En nybörjare med risig budget som inte spelar så mycket med andra har alla förutsättningar att bli nöjd, men i skarpt läge håller de inte måttet krasst ljudmässigt enligt min erfarenhet.
Frågan är hur V2:arna är.
Eller är det en sån du testat?
De har ju uppgraderat elektroniken t.ex.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sire hysterin

Inlägg av gthyni »

Fast är det prisvärt, nästan 6’ kostar en ny V/P7 ver 2 nu. Finns mycket fina basar på begmarknaden i den prisklassen.

Om man absolut vill köpa nytt så kostar trevliga Fender Player MiM 7,5’. Skulle välja den alla dar i veckan om det fanns minsta möjlighet att töja budgeten lite.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sire hysterin

Inlägg av mrbaloo »

Jag klämde lite på v2 basar (5 str J, 4 str J, 4 str PJ) hos Östmans musik idag. Hade tyvärr inte tid att spela inkopplad, men de kändes väldigt bra och gedigna. Säkert värda priset. Och det är massor med rattar på dem och en sketch. Jösses! ;-)

Men jag är nog mer för M7-modellerna som jag sett på Sire hemsida än "vanliga" J och P basar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sire hysterin

Inlägg av blackparkas »

gthyni skrev: tis 28 maj 2019, 12:57 Fast är det prisvärt, nästan 6’ kostar en ny V/P7 ver 2 nu. Finns mycket fina basar på begmarknaden i den prisklassen.
Fast man kan ju inte dra paralleller till begagnat om man pratar prisvärdhet på nya prylar.
Begagnat kommer ju alltid vara billigare, vilket förstås gör det till "mer prisvärt"...

Något vi ofta glömmer är ju att priserna gått upp en hel del sista åren.
En Epi Thunderbird kostar inte 2500 spänn ny längre, den kostar nästan det dubbla.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Sire hysterin

Inlägg av Enbasist »

Har en ny V7 vintage 2nd generation och tycker den känns ungefär som det den kostar dvs 6-7000:-
Största besvikelsen är nog att banden är ojämna och den i princip måste in på en rejäl bandslip innan det ens går att avgöra potentialen. Detta trots all hype om dom rundade bandändarna. Är ju inte värt mycket om banden i övrigt är ojämna. Att mjuka till bandändarna är ju en enkel operation som man lätt gör själv men i Sire hypen får dom det att låta som att det är något väldigt märkvärdigt som bara finns på lyxbasar.
Sen känns dom två Sire V7or som jag ägt bägge lite obekväma och kantiga. Lite märkligt då en vanlig jazz som i princip ser likadan ut inte ger den känslan.
Fö helt ok instrument i den prisklass dom är men inte mer.
Har inte testat V3 eller dom andra modellerna.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Re: Sire hysterin

Inlägg av guitarowner »

Jag är fortfarande riktigt nöjd med min Sire V7 som jag haft i ca 2 år.
Bra ljud (spelar mest utan preamp) härligt lite tjock hals med radius som
passar mig.

https://www.andertons.co.uk/sire-versio ... ique-white
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Re: Sire hysterin

Inlägg av guitarowner »

Såg på Youtube Sire V10
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sire hysterin

Inlägg av gthyni »

guitarowner skrev:Såg på Youtube Sire V10
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar