Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Enbasist »

I rest my case ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av blackparkas »

Så du anser att lack påverkar ljudet i en elbas/elgitarr mer än träslaget?


Placeboeffekt-länken gör det väldigt lätt att avfärda dig som en byfåne.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Chopper »

Vad som påverkar ljudet?
Som jag som konstruktör ser det, och utan inbördes gradering:
Mickar.
Strängar.
Mickarnas placering.
Hur väl strängarna sitter fast. Och det är här diskussionen om trä kommer in, men också basens konstruktion. Ett piano eller en flygel har ju en av de mer optimala infästningarna. Gjutgods i stora mängder och fullständigt stabilt. Steinberger är väl bland det mer optimala i basvärlden. I andra skalan finns t ex Danelectros Longhorn. Nu kanske nån tycker att det där påverkar ju bara sustain, men så är det ju inte, utan en dålig infästning innebär att strängen kommer att påverkas i sina svängningar, i värsta fall med interferens som innebär utsläckning av tonen. Så långt går det ju inte på ett producerat instrument, men det blir en avsevärd påverkan om inte materialet som strängen sitter fast i är styvt. Så tillbaks till huvudfrågan, ja träet har en viss påverkan, oavsett var det sitter, men det är inte det som har den största betydelsen.
Sen finns det naturligtvis fler faktorer, som resten av signalvägen... men det är ju en annan fråga.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av blackparkas »

Chopper skrev: tor 01 okt 2020, 13:12 Steinberger är väl bland det mer optimala i basvärlden.
Fast det beror väl ändå på vad man vill åstadkomma?

Sedan det här med sustain och resonans osv är ju till synes helt godtyckligt ibland.
Guror eller basar med EXAKT samma mekanik och mickar låter ju ändå ibland helt olika även när du spelar "torrt", dvs utan att plugga in.
Mickar och dess placering är ju bara av intresse när du ska förstärka signalen.
Och ingen vettig människa jag mött har hävdat att hur de låter akustiskt inte har någon inverkan på ljudet när du pluggar in den.

Ett väldigt bra exempel är ju Gibson och Fender.
Det är samma konstruktion på merparten av produkterna, men det är olika träbitar med olika densitet osv osv.
Men yxa A kan vara helt sjukt resonant (akustiskt) medan yxa B är helt död.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Danne »

Hånken skrev: tor 01 okt 2020, 11:43 Om träslaget splittas upp i lamineringar och limmas ihop igen, eller kroppen delas från 1 stycke till 2 stycken och limmas ihop igen ändrar man TOTALT karaktären på instrumentet, men vikt och densitet förblir densamma. Ingen skall någonsin få tuta i mig att t ex lönn, eller al, eller mahogny låter exakt likadant, eller ens har samma "lönn" karaktär, som om man behåller hela träbiten i ett stycke,
Vad är det då som orsakar denna dramatiska skillnad för dig vad gäller en tvåbitars kropp kontra om man inte sågat isär och limmat? Är det limfogen som ändrar karaktären TOTALT? Du är nog den första personen som jag sett hävda detta på ett så kraftigt sätt, fast du senare i inlägget verkar räkna bort lim, lack, olja som del av ekvationen.
Hånken skrev: tor 01 okt 2020, 11:43 Vi skall inte gå in på om lönnbitshalsarna är kvarts-sågade eller inte, i heller. Då öppnar vi en pandoras ask, tillsammans med allt det andra itu-delade, som är omöjlig att ta sig ur. Jag vågar fortfarande påstå att en lönnhals i ett stycke (icke kvartssågad) låter helt annorlunda än en lönnhals kvartssågad och updelat och påklistrat igen i "motsatt ådring" i laminat och 3 eller 5 delar. Finns fortfarande ingen "typisk" lönnkaraktär då. Vikt och densitet är fortfarande densamma.
Det där uttalandet får mig att tro att du menar att fiberriktningen har en väldig betydelse. Då bör väl även de olika träslagens olika fiberstrukturer ha en gigantisk betydelse för hur det låter?

Om någon är sugen på lite placebo-effekt så skickar jag med facit här:

https://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/O ... tions.aspx

Hade varit klockrent om graderingen hade varit GOOD<--------------->BAD istället.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

Danne skrev: tor 01 okt 2020, 17:30
Om någon är sugen på lite placebo-effekt så skickar jag med facit här:

https://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/O ... tions.aspx

Hade varit klockrent om graderingen hade varit GOOD<--------------->BAD istället.
Säg mig, ärligt, vad får du ut av beskrivningen nedan taget ifrån deras sida, direkt citat:

"... If the sound of a particular wood is not as pleasing to your ear as the look is to your eye then think about a laminate top. A thin laminate top will give you the appearance you are looking for without overshadowing the tone of the core body wood..."

läs riktigt noga, 2 gånger. :wink:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Danne »

Jag har läst 3 ggr noga och tolkar det som att Warmoth tycker att träet har betydelse för ljudet i en solid instumentkropp. Dvs gillar du mahogny som tonträ men vill ha utseendet av valnöt så lägger de på ett tunt laminat för att bibehålla tonegenskaperna från mahognyn. Bland annat därav jag anser att länken är facit för placebo.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av blackparkas »

Jag har också läst det 3 ggr och tolkar det lika som du Danne.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Chopper »

blackparkas skrev: tor 01 okt 2020, 16:51
Chopper skrev: tor 01 okt 2020, 13:12 Steinberger är väl bland det mer optimala i basvärlden.
Fast det beror väl ändå på vad man vill åstadkomma?

Sedan det här med sustain och resonans osv är ju till synes helt godtyckligt ibland.
Guror eller basar med EXAKT samma mekanik och mickar låter ju ändå ibland helt olika även när du spelar "torrt", dvs utan att plugga in.
Mickar och dess placering är ju bara av intresse när du ska förstärka signalen.
Och ingen vettig människa jag mött har hävdat att hur de låter akustiskt inte har någon inverkan på ljudet när du pluggar in den.

Ett väldigt bra exempel är ju Gibson och Fender.
Det är samma konstruktion på merparten av produkterna, men det är olika träbitar med olika densitet osv osv.
Men yxa A kan vara helt sjukt resonant (akustiskt) medan yxa B är helt död.
Helt rätt. Det var slarvigt uttryckt av mig. Det jag ville säga var väl snarare att Steinberger är bland det mer optimala om man inte vill blanda in träets resonans och om man vill ha en så styv hals och kropp (läs stabil) som möjligt för att bara höra strängljudet som tas emot av mikrofonen.
Det är ju precis som du säger, att när man sedan börjar blanda in träet, så skapar man andra vibrationer och resonanser. En del önskade, men en del andra helt oönskade.
Jag hör ju absolut till tränördarna, som anser att det är viktigt med rätt trä i instrumentet. Dels för tonen, men kanske ännu mer för attacken och sustainen. Personligen älskar jag basar med lönn i kropp och hals, och lönn eller ebenholz i greppbrädan. De har enligt min erfarenhet ofta mer attack än t ex en mahognybas med jakarandabräda. Och mindre med övertoner, dvs mer kärna i ljudet.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av blackparkas »

Vi är rörande överens! :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar