Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bas putte »

https://youtu.be/A3Stbn53Cpc

Kolla hela

Skickat från min Redmi Note 7 via Tapatalk

Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

blackparkas skrev: lör 26 sep 2020, 13:15 Vad ska man förresten med 34 band till?
Inte vet jag. Vad skall man med 4 strängar till? Tony Levin hade 3 strängar på sin bas. Andra ifrågasätter varför man skall ha 5-6-7-strängade basar. Har du en sex-strängad bas slipper du ju 34 band eller hur? :wink: Har du 34 band slipper du ha höga c strängen på en 6 strängad bas eller hur? Då slipper du ha 6 strängat med hög C sträng... :wink:

blackparkas skrev: lör 26 sep 2020, 13:15 Alla som hävdar här inne att trä inte spelar särskilt stor roll har inte testat tillräckligt med instrument med tillräckligt avvikande trädelar.
blackparkas skrev: lör 26 sep 2020, 13:15 Det är så enkelt att sätta på en kolfiberhals på din favrit-P-bas så inser du att material spelar roll.
Ja du, den här tråden handlar om att träet spelar roll. Jag har aldrig sagt, du kan visa mig var det står, att materialet inte spelar roll. Du blandar visst bort korten här utan att själv veta om det.
blackparkas skrev: lör 26 sep 2020, 13:15 Jag har ägt tillräckligt många basar av olika fabrikat med i grunden rätt likvärdiga elektronikprylar osv, men som skiljt sig på väldigt många avseenden tack vara olika träslag eller olika kvalitet på samma träslag för att jag ska inse att det är skillnad...
Ja, jag har minsann varit med i 3 världskrig, seglat jorden runt 11 gånger, medverkat i 3 Åsa-Nisse filmer, så jag vet nog fan .... ungefär så, menar du? Och någon annan än du skulle inte ha ägt tillräckligt många basar av olika fabrikat då? Säg mig vise man, var går gränsen för att man skall ha ägt tillräckligt många basar för att kunna avgöra om träet spelar roll? 3 st? 10 st ? 250 ? Ett dussin?

Än en gång, läs Sadowskys undersökningar. Och så bidrager jag än en gång med denna bild:

Bild

Byggd av trä ifrån lastpallar. Låter fantastiskt. Lastpallar har oerhört billigt och icke lämpligt trä för instrumentbyggen.

...och varför lämna YouTube därhän?

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »



Spola fram till ungefär 15:30 och fortsätt därifrån.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Danne »

Hånken skrev: tor 24 sep 2020, 07:50 Ja, än en gång, Gittlers "nya" basar. Tagit bort träet och allt annat överflödigt. Idén flyger inte riktigt (mest p g a priset), men Gittler har tagit bort allt som går att ta bort. Tar du bort en sak till av dessa saker, så slutar designen att vara ett funktionellt instrument.

Men, det spelar ingen roll hur många gånger du postar den där. Jag vill inte ha det där ljudet. Om han pluggat in en träbas i samma utrustning så hade mina uggleöron haft en chans att avgöra om det är hans bas eller kringutrustningen som inte tilltalar mig.

Givetvis kan jag inte klicka på ett youtube-klipp med förbundna ögon och säga exakt vilka träslag delarna i en elbas består av. Däremot har jag själv testat att byta ut halsar precis som klippet på sida 2 https://www.youtube.com/watch?v=2J2GWh1aGcM och konstaterat att det blir en väldig skillnad i tex attack mellan en lönnhals med rosewood- kontra lönnhals.

Detsamma gäller Steinberger-klippen. Jag gillar inte ljudet jag hör i dem. Jag uppfattar det som att du vill likställa alla basar ljudmässigt, men jag har svårt att göra det om jag inte kan ha någon referens, dvs plugga in flera basar i samma setup.

Jag har i princip helt samma uppfattning (baserat på min egna erfarenhet) som Roger Sadowsky i länken du hänvisat till https://www.sadowsky.com/wood-and-sound ... nd-basses/. Det är ju bara det att du ju som en politiker refererat det han säger för att helga ditt mål. Du hävdar tex att han säger att konstruktionen påverkar ännu mer, fast han säger att den även spelar en stor roll.

Stratan med betongkropp låter väldigt mycket strata vid spel med halspickup och det hade varit intressant med en hals i betong på den. Angående mickar så kan de ju ha en enorm påverkan på ljudet. Jämför en 50-tals Fender singlecoil-mick med en 60-tals Gibson Mudbucker så blir det ju en brutal skillnad.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

Danne skrev: lör 26 sep 2020, 23:51 Men, det spelar ingen roll hur många gånger du postar den där. Jag vill inte ha det där ljudet. Om han pluggat in en träbas i samma utrustning så hade mina uggleöron haft en chans att avgöra om det är hans bas eller kringutrustningen som inte tilltalar mig.
Det spelar ingen roll om du eller jag ogillar det ljudet. Jag gillar inte det ljudet i heller. Såsom blackparkas sa, att det skulle mycket väl kunna gå att få en trä-bas att låta så. Det är just dit jag vill komma.
Danne skrev: lör 26 sep 2020, 23:51 Detsamma gäller Steinberger-klippen. Jag gillar inte ljudet jag hör i dem. Jag uppfattar det som att du vill likställa alla basar ljudmässigt, men jag har svårt att göra det om jag inte kan ha någon referens, dvs plugga in flera basar i samma setup.
Vad man gillar eller ogillar hör inte hit. Handen på hjärtat, det finns väl en ohygglig mängd basar av trä, som du inte gillar ljudet på i heller? Roger Hedin här, har kvar samma L2 Steinberger sedan urminnes tider, och den behåller han i sin samling. Han säger att den kanske inte är bekvämast att spela på, men den låter bäst av alla basar han har haft. Det hade han gjort även om den var gjord i något exotiskt trä. Om man gillar ljudet eller inte hör inte hit... för att det finns minsann lika många basar i trä jag inte gillar ljudet i, men ... du kanske gör...eller hur? :wink:
Danne skrev: lör 26 sep 2020, 23:51 Det är ju bara det att du ju som en politiker refererat det han säger för att helga ditt mål. Du hävdar tex att han säger att konstruktionen påverkar ännu mer, fast han säger att den även spelar en stor roll.
Ja, och jag säger att konstruktionen som sådan spelar en större roll. Han påstår att man inte skall bry sig om vad ev publiken hör, utan det är för den som spelar på basen - enbart - som det är viktigt, och det viktigaste. Tyvärr verkar det inte gälla när det gäller andra aspekter av konstruktionen, t ex vikt, och hals-dyk, som då helt plötsligt inte blir viktiga utan det får man leva med så att säga, men det är en helt annan tråd. Och jag tillhör inte dom som håller med honom då, och där, i det fallet. Märk väl, det är många andra lika erfarna byggare än Sadowsky som inte håller med honom, i vad han tycker och tänker. Han tar inte upp Kubickis 36 bitars laminerade halsar i olika träslag (alltså varje bit är annan sorts trä), ej heller kroppar som är laminerade i massor av olika lager, och i helt olika träslag för varje laminatskikt där det INTE går att säga bestämt att "al låter alltid si eller så". Naturligtvis har han en "dog in this fight" och skall å vill sälja sina basar med sina idéer, såklart, som vilka andra som helst, Fodera, Dingwall etc.
Danne skrev: lör 26 sep 2020, 23:51 Angående mickar så kan de ju ha en enorm påverkan på ljudet.
Det är just dit jag vill komma, och jag anser att - bl a - det påverkar avsevärt mer än träet, i alla fall i samtliga fall för solida elbasar och elgitarrer. Och för att följa trådens rubrik "vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?" så är det min åsikt - och den är jag bevisligen inte speciellt ensam om - att den påverkar tonen avsevärt mindre än vad vi tror.

När man tar upp dessa frågor t o m med proffsiga och erfarna byggare, så oftare än inte är svaren man får, något i stil med "eh..öh..ja men dessa går till elva..." ungefär. "Spinal Tap" liknande svar, audiofilnys, mumbo jumbo, och till sist handlar det nog bara om att byggaren vill ha material som är lätt att jobba med och de kan visa up sin snickarglädje med att det och det träet är lättare att lacka eller få fram "flammor i lönnen" och så vidare. Estetik. Dvs, att det snarare rör sig om vad byggaren vill ta fram, och tvinga på kunden/den som spelar hans idéer om vad som ser/låter "snyggt". Detta är troligen högst - om inte 100 procent - beroende på arvet efter den akustiska traditionen, att där, spelar träet avsevärt större eller störst roll.

Jag är också av den åsikten att den mesta musik som spelas på solida elektriska instrument är ju - uppenbarligen - populistisk högljudd musik, det är "rock'n'roll", så jag har svårt att t ex vid olika gig man har varit på hört folk diskutera efter gigget både ditten och datten om deras nya bas som har bäst ljud och blommar ut i fantasifulla beskrivningar om sustain, ljud och TON, skillnad mellan mahogny och ebenholz, men sedan skiter fullständigt i - eller kan inte höra - om de inte stämmer, eller går ur stämning medan de spelar, feedbackar i tid och otid, och tycker inte att 50 Hz brummet gör något. Det är tydligen del av "rocknrollen" liksom.

"errh...well...it goes to eleven anyway..." :wink:

Att jag tror att jag skall kunna omvända någon här som har sin bestämda tro - vi har ju religionsfrihet här i landet - är ju såklart döfött. Det är dömt att misslyckas. Har aldrig sett det på något annat forum iheller, om vad som helst. Det är hat, hot, Hitler referenser, om man skulle stå på sig i sin predikan. Men för den som är nybörjare och inte vet någonting, kan ju ta sig till all information som en enda helhet, och bilda sig en egen uppfattning om saken. Ingenting jag har påstått i denna tråd, är något som jag har gripit ur luften, som inte andra redan har sagt/eller kommit på tidigare. Det är andra - långt före mig, och innan jag ens var påtänkt - som kommit med samma empiriska undersökningar, slutsatser, och de har uppenbarligen bevis baserat på fakta för detta.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »



Tror ni det hade blivit annat ljud om han hade haft hickory-trä i skaftet på hammaren? Bättre "toanz"?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av mrbaloo »

Jag har bara aluminium i lin ensträngade bas. ;-)

https://www.dropbox.com/s/nniymce7ikrmq ... 1.mp3?dl=0

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Danne »

Hånken skrev: sön 27 sep 2020, 10:42 Att jag tror att jag skall kunna omvända någon här som har sin bestämda tro - vi har ju religionsfrihet här i landet - är ju såklart döfött. Det är dömt att misslyckas. Har aldrig sett det på något annat forum iheller, om vad som helst. Det är hat, hot, Hitler referenser, om man skulle stå på sig i sin predikan. Men för den som är nybörjare och inte vet någonting, kan ju ta sig till all information som en enda helhet, och bilda sig en egen uppfattning om saken. Ingenting jag har påstått i denna tråd, är något som jag har gripit ur luften, som inte andra redan har sagt/eller kommit på tidigare. Det är andra - långt före mig, och innan jag ens var påtänkt - som kommit med samma empiriska undersökningar, slutsatser, och de har uppenbarligen bevis baserat på fakta för detta.
Jag tror inte att du och jag står långt ifrån varandra i ämnet så du behöver nog inte omvända mig i alla fall. Du reagerar tex på hysterin kring att exotiska dyra träslag som det enda rätta. Jag är också övertygad att det finns många som lyssnar med ögonen och utefter hur mycket det svider i plånboken. Jag tror att du för mig framstått som överdriven i att förminska träets betydelse, pga din reaktion på detta. Jag å andra sidan framstår som att överdrivet förhöja betydelsen, då jag å andra sidan reagerat på att det hävdats i tråden att träet inte har någon betydelse alls.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av blackparkas »

Hånken:
Men hur kan du hävda att just du har rätt när vi ändå är rätt många som anser sig tycka att det gör skillnad?
Antalet basar i sig är väl inte intressant, utan hur många olika sorters yxor man testat/ägt med liknande konstruktion men med olika träslag eller material i de respektive delarna, eller åtminstone haft basar med olika material.
Som sagt.
Sätt en kolfiberhals på en Fenderkropp av vanligt trä och jämför, det låter helt olika mot en trä med lönnhals och det går inte att få den ena att låta lika som den andra.
Delar av karaktären i ljudet återfås också i en Modulus eller Zon med kolfiberhals trots helt annan elektronik.

Du skulle ha testat min 75:as P-bas jag hade som är konstruerad EXAKT lika som min 76:a jag hade och som hade EXAKT likadan mick (Duncan SPB-2).
Båda med samma strängar.
Ägde samtidigt en 80:as P-special med utbytt mick mot en SPB-2.
Samma träbitar och alltså samma mick, förutom att det var lönnbräda på 80:an.
De lät väldigt olika.
Wariwck/Spector är ett annat exemmpel.
Jag har testat Warwicks med ungefär samma specar som en Spector, men med annat träslag i halsen.
Båda med EMG.
De låter inte lika.
I en mix hade du kanske inte hört skillnad på något av dessa exempel, men du hade upplevt den i en replokal eller studio.

Vad en ev. publik hör är helt oväsentligt.
Vad ett A/B-test på Youtube visar är egentligen också helt irrelevant.
Det som är väsentligt är vad den som spelar hör.

Jag sa för övrigt att en bas av trä kan låta "lika dåligt", jag sa inte nödvändigtvis att den skulle låta LIKADANT som de där missfostren till basar.

Ang. Steinberger så är det inte ett ljud jag eftersträvar, och även om det kan låta bra, så kan jag inte få min P-bas att låta lika om du skulle sätta i samma mickar i den.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

Citerar det bästa citat jag hört om saken. Det är legendariske pickup-designern Seth Lover som hittade på humbuckern, ur en intervju med Seymour Duncan tidigt 80-tal.

https://www.seymourduncan.com/blog/late ... seth-lover

"I’ve hear musicians talking about things that are just bothering the hell out of them – complaining and so forth – and I’d listen and listen and I couldn’t hear. At the same time I could hear things in there that were bothering the hell out of me and they’d pay no attention to them. I hear something they don’t and they hear something I don’t.

What are you going to do?"


Och fortfarande, även om ni andra tycker och tror att det påverkar tonen, och att ni är många, så är de som är på min sida, ungefär lika många, jag kan i alla fall säga att jag inte är ensam om att ha min åsikt. Jag säger att det inte påverkar alls, men i avsevärt mindre grad än vad som normalt uppfattas. Att den som spelar KÄNNER vibrationer och hur lent det känns längs halsen, hör inte hit. Jag anser fortfarande att så fort du har något halvakustiskt, eller helakustiskt så spelar träet all roll i världen.

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »




Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

Alltså tror jag fortfarande att - vad som gäller för helsolida elbasar och elgitarrer - träet påverkar tonen så sublimt, och så minimalt att det är negligerbart. Därför att två identiska basar med exakt samma träslag, mickar, uppsättning överallt, kan låta väldigt olika. Med exakt samma densitet och vikt. Dvs två med kvartsågad lönnhals, ett stycke al i hela kroppen, och dimensionerna är på tusendels millimetern exakt lika. Även för den som spelar.

Denna tråd har inte fått mig att ändra uppfattning, och jag tror absolut inte att jag fått någon annan att ändra uppfattning i heller. Och är inte meningen i heller. Trådens rubrik var "vår åsikt om hur mycket träet påverkar tonen" och inte "hur mycket påverkar träet tonen?" vilket är en markant skillnad i diskussionen. Och jag säger fortfarande: mycket mindre än vad vi tror.

lägg märke till ordvalet och ordet: "vi". Det inkluderar även mig.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av blackparkas »

Och jag säger att du tror fel.

Synd att jag är så lat.
Har ett perfekt projekt för det här.
2 P-basar av samma träslag och ungefär samma vikt, samma lack, samma elektronik, samma stall, samma mick, samma stämskruvar..
Det enda som kommer skilja är hals och greppbräda som på den ena är lönn/rw och den andra helt i Wenge.

Tyvärr är jag som jag nämnt sjukt lat så jag får väl väcka liv i den här tråden om ett par år när jag orkat skruva ihop dem och orkat spela in något...

Den som inte hör skillnad hör helt enkelt inte tillräckligt bra.
Du kan lägga upp 100 youtubevideos till, det säger absolut ingenting.
Speciellt eftersom det finns lika många videos som "bevisar" motsatsen av det du vill ha sagt.

Det är ingen som påstår att det är milsvid skillnad i ljud med andra träslag.
Det är skillnad. Och för vissa BLIR det milsvid skillnad då det kan avgöra om en bas låter bra eller inte låter som man vill.
Dessutom, om du som sagt byter en trähals mot en i t.ex. kolfiber, då har du en jättestor skillnad, men du förnekar det också förstås..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

Blanda inte in kolfiber. Tråden handlade om "var är er åsikt om hur träet påverkar tonen". Inte om vår åsikt om hur kolfiber påverkar tonen. Jag tog fram Steinberger som exempel på ett ljud som var unikt för den designen. Sedan är det lite roligt att du skriver ordet "bevisar" inom citationstecken. Materialet - som Roger Hedin sa i tidigt skede - är nog så viktigt. Men det kan vara vilket material som helst. I princip. Inte nödvändigtvis trä eller kolfiber.

Sedan har ingen här diskuterat ännu, detta med "bara" lönnhals. Om det skulle visa sig vara en hals med 36 laminat av olika träsorter då? Som Kubicki har det, vilket trä är det då? Eller med tjock polylack på. Eller kroppar laminerade i olika skikt av olika träslag? Vilket det finns massor av. Inte bara ett enda i lönn eller wenge eller mahogny? Någon som kommer ihåg Flaxwood? Hur bedömer vi "tonträet" då ? En trämassa blandat i sammelsurium...iofs gör inte flaxwood basar...än.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

blackparkas skrev: mån 28 sep 2020, 01:08 Vad en ev. publik hör är helt oväsentligt.
Lycka till med corona-karantänen. Det är nog fler på scenen än i publiken även om du spelar solo. Du har nog fullt med spelningar just nu.
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bas putte »

Blind test...jag vill vara med o välja basar till dom som lyssnar, och höra skillnader på olika trä slag och kan säga vilket det är bara genom att höra...

Skickat från min Redmi Note 7 via Tapatalk

Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av blackparkas »

bas putte skrev: mån 28 sep 2020, 23:27 Blind test...jag vill vara med o välja basar till dom som lyssnar, och höra skillnader på olika trä slag och kan säga vilket det är bara genom att höra...

Skickat från min Redmi Note 7 via Tapatalk
Nä, så funkar det inte.
Eller jo, till viss del.

Men det handlar om att DU sitter och spelar på grejer du är familjär med, och byter mellan basar med olika beståndsdelar.
Vad andra tror eller tycker om när någon annan spelar är ju inte så intressant.
Det är vad du hör och känner att instrumentet presterar när DU lirar som är grejen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av blackparkas »

Hånken skrev: mån 28 sep 2020, 23:24
blackparkas skrev: mån 28 sep 2020, 01:08 Vad en ev. publik hör är helt oväsentligt.
Lycka till med corona-karantänen. Det är nog fler på scenen än i publiken även om du spelar solo. Du har nog fullt med spelningar just nu.
Förstår inte vad det har med någonting att göra?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bas putte »

Håller med, vi får ta en whiskey o diskutera när vi kan ses

Skickat från min Redmi Note 7 via Tapatalk

Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av blackparkas »

Hånken skrev: mån 28 sep 2020, 23:20 Blanda inte in kolfiber. Tråden handlade om "var är er åsikt om hur träet påverkar tonen". Inte om vår åsikt om hur kolfiber påverkar tonen. Jag tog fram Steinberger som exempel på ett ljud som var unikt för den designen. Sedan är det lite roligt att du skriver ordet "bevisar" inom citationstecken. Materialet - som Roger Hedin sa i tidigt skede - är nog så viktigt. Men det kan vara vilket material som helst. I princip. Inte nödvändigtvis trä eller kolfiber.

Sedan har ingen här diskuterat ännu, detta med "bara" lönnhals. Om det skulle visa sig vara en hals med 36 laminat av olika träsorter då? Som Kubicki har det, vilket trä är det då? Eller med tjock polylack på. Eller kroppar laminerade i olika skikt av olika träslag? Vilket det finns massor av. Inte bara ett enda i lönn eller wenge eller mahogny? Någon som kommer ihåg Flaxwood? Hur bedömer vi "tonträet" då ? En trämassa blandat i sammelsurium...iofs gör inte flaxwood basar...än.
"Roger Hedin sa, Roger Sadowsky sa, Duncan-snubben sa, en massa youtubers sa...."

Jag nämner kolfiber eftersom du verkar vara av åsikten - ibland - att det inte spelar någon roll vad det är för material i grejerna.
Och du tog fram Steinberger som ett exempel på just det, att material inte är så viktigt, det låter bas ändå... Lika som de där styggelserna till metallpinnar som låter skit...

Om det är en laminerad hals med olika träslag är det just en laminerad hals, med olika träslag.
Vissa har merparten av ett träslag, t.ex. lönn, med smala laminat av t.ex. wenge.
Då är det en laminerad lönnhals med wenge i.
De tonala skillnaderna varierar, förstås.
Men t.ex. en Warwick SS1 med laminerad lönnhals med olika inslag av exotiskt trä låter inte lika som en Warwick SSII som har Wengehals, trots samma trä i kroppen och samma mickar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Enbasist »

Hånken skrev:Blanda inte in kolfiber. Tråden handlade om "var är er åsikt om hur träet påverkar tonen"
Om nu tråden handlade om vad vår åsikt är i frågan om träts påverkan av tonen i en elbas kan man ju tycka att alla klipp och referenser till div experter och youtube-tyckare snarare verkar handla om att försöka bevisa att just ens egna åsikt, hur man nu fått den, är den rätta, och inte en allmän diskussion om träts påverkan av tonen.

Blev nästan lite gammal hederlig PB stämning i den här tråden med hjälp av Hånken och Blackparkas. Tack för det... eller? Beroende på generation.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Danne »

Hånken skrev: mån 28 sep 2020, 22:42 Alltså tror jag fortfarande att - vad som gäller för helsolida elbasar och elgitarrer - träet påverkar tonen så sublimt, och så minimalt att det är negligerbart. Därför att två identiska basar med exakt samma träslag, mickar, uppsättning överallt, kan låta väldigt olika. Med exakt samma densitet och vikt.
Som du själv skrev lite längre upp så har vi ju religionsfrihet. Det där uttalandet känns väldigt religiöst för mig såsom tex "jag tror på ett påstått faktum jag ej upplevt själv utan någon har vittnat om det". Eller om vi skall säga att det bakas in förtrollningar i instrumenten? Det skulle innebära att all solid instrumentbyggnation är ett totalt lotteri. Tänk att det kommer ännu en Fender Precision för sluttest i fabriken och man säger: "Nääeeejj, den här är ju identisk som den förra vi fick ut ur line, men den låter ju som de där Gittler metallbasarna. I containern med den så hoppas vi på nästa"
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Enbasist »

Hånken skrev: mån 28 sep 2020, 22:42 Alltså tror jag fortfarande att - vad som gäller för helsolida elbasar och elgitarrer - träet påverkar tonen så sublimt, och så minimalt att det är negligerbart. Därför att två identiska basar med exakt samma träslag, mickar, uppsättning överallt, kan låta väldigt olika. Med exakt samma densitet och vikt.
Du säger ju emot dig själv lite där ;) Du avslutar ju meningen med att säga att basar kan låta väldigt olika med samma densitet och vikt. Vad kan det bero på i så fall? Jag tippar trät till en rätt stor del. Även om det är av samma sort så är det ju inte sprunget ur samma original material, växt på samma ställe etc. Sen spelar självklart alla andra parametrar som hardware, mickar, strängar och inte minst basistens ölmage in på slutresultatet.
Men om du inte hör eller tycker dig känna att trät påverkar tonen så feel free att inte göra det. Det är ju en skön känsla att känna sig nöjd med en gammal bas träkvalité och öppnare respons, få ut något positivt av det som genererar spelglädje. Faktum går ju inte att komma ifrån iaf att en stor del av världens basister har i så fall gått på hypen om träts inverkan på ljudet. 'Fake-news' kanske :)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

Enbasist skrev: tis 29 sep 2020, 11:25 Du säger ju emot dig själv lite där ;) Du avslutar ju meningen med att säga att basar kan låta väldigt olika med samma densitet och vikt. Vad kan det bero på i så fall? Jag tippar trät till en rätt stor del.
Nej, du (ni) missar/glömmer när samma trä och träslag är delat i delar. Dvs, i det stora hela: konstruktionen.

Har du hört talas om när det specas att "1 pc neck" eller "2 pc alder body" ? Till exempel. Det är väl samma träslag och densitet hela tiden, eller hur? Och om jag tar 1 helt stycke Al eller Lönn och delar det på mitten igen, limmar ihop det igen, så är väl densitet, och vikt, och - speciellt - samma träslag hela tiden eller hur? Även om jag limmar ihop de båda delarna i "omvänd ådring" så att man får mer styrka. Eller hur?

Och tro mig, jag har provat, ägt och spelat på massor av basar som har exakt samma träslag i sig, och lönnhalsar som låter som rosenträ, och rosenträhalsar som låter och känns som lönn. Och naturligtvis basar av "solitt trä" dvs 1 stycke lönn, al, rosenträ,som låtit för jävligt vad och hur man än gör. Eller 5 delat laminat. Det var då som det dagades långsamt att detta med vilket trä som spelar roll för tonen försvann allt mer, och det handlar om konstruktionen allra mest, och avsevärt mer än träslaget.

Om träslaget splittas upp i lamineringar och limmas ihop igen, eller kroppen delas från 1 stycke till 2 stycken och limmas ihop igen ändrar man TOTALT karaktären på instrumentet, men vikt och densitet förblir densamma. Ingen skall någonsin få tuta i mig att t ex lönn, eller al, eller mahogny låter exakt likadant, eller ens har samma "lönn" karaktär, som om man behåller hela träbiten i ett stycke, eller sågar itu det i 36 bitar och limmar ihop dem igen, om lott, oavsett "omvänd ådring" eller i lika riktning.

Och hur mycket man än delar upp denna lönnbit i olika delar och limmar ihop det igen, återstår då ändå samma densitet och vikt, utöver det extra lim, och eventuell lack, olja, vax som läggs på. Lack, olja, vax måste du nog ha i alla fall, oavsett 1 stycke, eller fler-delat laminat.

Ni glömmer laminaten, och 2 delade kroppar av samma träslag, och 36 bitars laminerade halsar (Kubicki) av olika träslag, eller samma träslag. Rätt så många basar idag, innehåller laminerade halsar, och 2 delade kroppar, av samma, eller olika träslag. Nu är ju Kubickis 36 bitars laminat rätt så extremt, men ändå. Det finns.

Vi skall inte gå in på om lönnbitshalsarna är kvarts-sågade eller inte, i heller. Då öppnar vi en pandoras ask, tillsammans med allt det andra itu-delade, som är omöjlig att ta sig ur. Jag vågar fortfarande påstå att en lönnhals i ett stycke (icke kvartssågad) låter helt annorlunda än en lönnhals kvartssågad och updelat och påklistrat igen i "motsatt ådring" i laminat och 3 eller 5 delar. Finns fortfarande ingen "typisk" lönnkaraktär då. Vikt och densitet är fortfarande densamma.
Skriv svar