Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av gthyni »

B-Å Åhs skrev:Jag inbillar mig att trots att du har a och b lika så kan du ha t.ex. olika ljudhastighet i olika material och därmed olika akustiska egenskaper. Som vanligt är saker och ting inte så enkla som man tror ...
jomenvisst,
glömde nämna det,
strukturen har betydelse för ett materials egenskaper även om densiteten är densamma
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

gthyni skrev:
Hånken skrev:Jag hävdar dock fortfarande, att har du vilket annat material som helst, som har :

a) samma densitet som träet (vilket trä du än väljer)
b) samma vikt som detta trä
c) samma hållfasthet och akustiska egenskaper som detta trä

Så spelar just träet ingen roll.
a och b är samma sak.
för att uppfylla c fullt ut så, måste du troligen ha samma träbit,
så c blir ett cirkelresonemang: om x och y har samma egenskapar så har de samma egenskaper.
Inte alls säkert.
Du tänker på specifik vikt. A är inte exakt samma sak som B. Den påverkar dock. Densitet är i alla fall samma sak som volymmassa. Möjligen skulle jag kunna tänka mig byta ut b) från vikt till massa, eftersom vikt egentligen inte är ett vetenskapligt begrepp.

Alternativnamnen på densitet är :

Specifik vikt
Täthet
Specific volym

Ju högre densitet ett ämne har desto större är mängden massa per volymenhet; densiteten påverkar således direkt ämnets vikt. Men är inte synonymt. Förväxla inte massa, tyngd och vikt. Mycket begreep att hålla isär och reda på.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

Sedan finns det minst lika lite eller stor påverkan om träet är laminerat (oavsett träslag som används) och hur det är byggt. Dvs övriga processen och konstruktion påverkar ljudet än mer skulle jag tro. T ex Kubickis 34 lagers laminerade trähalsar i ömsom lönn, ömsom mahogny, ömsom rosenträ, lagda om lott, varannan mot träriktningen, varannan mot, spelar större roll, tillsammans med lim och ev - t ex - tjocka lager lack. Dvs konstruktionen, processen och designen i övrigt spelar avsevärt större roll än träet.

Man kan ju ta den finaste bit mahogny och lönnträ och bara sätta ihop sådär rätt och det låter urkasst. Det är naturligtvis ingen garanti bara för att man använder kända, och väl beprövade träslag att tonen skall bli likadan, homogen eller samma varje gång. Kan lika bra gå åt andra hållet.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

Ok eftersom ämnet var "er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen" svara jag mycket mindre än vad man tror. Om vi nu enbart håller oss till tonen, och således blir detta även om jag sätter mig några meter ifrån en basist som spelar och lyssnar.

Om jag spelar själv på basen, så hur den känns, och vibrerar spelar det (träet) ju all roll i värlsen. Det är t o m viktigast. Man kan t o m ta bort pickuperna och den känns nog mer eller mindre samma i nävarna, och den vibrerar nog rätt likadant genomgående.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av gthyni »

Hånken skrev: Förväxla inte massa, tyngd och vikt. Mycket begreep att hålla isär och reda på.
Jag vet skillnaden eftersom det är grundskolefysik, men...
Eftersom vi spelar bas på jorden så tramsar du bara.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av fieldflower »

gthyni skrev:
Hånken skrev: Förväxla inte massa, tyngd och vikt. Mycket begreep att hålla isär och reda på.
Jag vet skillnaden eftersom det är grundskolefysik, men...
Eftersom vi spelar bas på jorden så tramsar du bara.
Owned! :lol: :lol:
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

gthyni skrev:
B-Å Åhs skrev:...
strukturen har betydelse för ett materials egenskaper även om densiteten är densamma...
Jag tramsar inte. Du glömde först att berätta ovanstående. Men, vilket jag fullständing håller med dig om. Hur övrig design och konstruktion ser ut påverkar. Alltså har strukturen betydelse också, inte bara träet. Vilket är exakt det jag ville komma till , och har bevisats bl a med Taylors "lastpalls" gitarr för övrigt. Det är inte så enkelt som man tror med att bara träet påverkar tonen.

Håller fortfarande då fast vid att vilket annat material som helst som har samma fysikaliska egenskaper som träet, och att det materialet har samma struktur, konstruktion, design, som träet uppvisar exakt samma akustiska egenskaper som med trä. Jag tror snarare att det är andra som tramsar som tror att träet har betydande inverkan på tonen. Och speciellt som i ovan visad test, att speciellt "tonträ" och/eller exotiskt trä har "bättre" påverkan på tonen än andra träslag. De är de som tramsar.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av gthyni »

Ingen har sagt bara träet utom du, så du slåss mot väderkvarnar.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av B-Å Åhs »

Väderkvarnar är ibland underhållande att slåss mot , dock oftast meningslöst
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Enbasist »

Hånken skrev:
Håller fortfarande då fast vid att vilket annat material som helst som har samma fysikaliska egenskaper som träet, och att det materialet har samma struktur, konstruktion, design, som träet uppvisar exakt samma akustiska egenskaper som med trä.
Vilket material förutom trä tycker du uppfyller kraven att ha exakt samma egenskaper som div olika träsorter då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av mrbaloo »

Vi kanske skall komma överens om vad "ton" innebär? Är det bara grundtonens vibration med olika grad av övertoner eller skall exempelvis olika grad av sustain också räknas in?

Intressant tråd som kanske inte har något definitivt svar.

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av hitman »

Hånken skrev:Sedan har vi ju det här blindtestet. Gå in där, läs allt, och read it and weep:

Inte mycket som håller sträck, vid en granskning:

https://www.premierguitar.com/articles/ ... -challenge" onclick="window.open(this.href);return false;

tyvärr är är leonardo guitar research project hemsida nerlagd. Observera att Premier Guitars Heiko är "bas" så det är den delen av testet som avses. Solida elektriska basgitarrer.


"One might ask to what degree our eyes, bias, and preconceptions fool us? What about that “aggressive sounding” red bass or the beautiful boutique bass with its highly figured top and “elegant, natural tone.” Are we facing the simple fact that we should be more critical of our own judgments?

And one final question: Do the results of such tonewood challenges mean that tropical and non-tropical woods are equally good, or do they imply that wood type—assuming it has the requisite mechanical properties—doesn’t matter at all?"
Intressant och lite avslöjande artikel. Har sett liknande fenomen vid blindtester av rör- och transistorstärkare. Jag tror att man styrs mycket av fördomar i dessa frågor. Sedan kanske vi också upplever ett liknande fenomen som vid matlagning: om det ser trevligt ut på tallriken ökar chansen att vi gillar smaken.

Själv hör jag ingen större skillnad mellan olika träslag. Hör absolut ingen skillnad mellan cellulosalack eller plast.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

Enbasist skrev:
Hånken skrev:
Håller fortfarande då fast vid att vilket annat material som helst som har samma fysikaliska egenskaper som träet, och att det materialet har samma struktur, konstruktion, design, som träet uppvisar exakt samma akustiska egenskaper som med trä.
Vilket material förutom trä tycker du uppfyller kraven att ha exakt samma egenskaper som div olika träsorter då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det har jag inte sagt att det finns. Det är bara till att göra ett själv. Det är fysikens lagar som bestämmer det helt enkelt. Det finns säkert olika former av kompositmaterial och eller annat. Kanske inte ens kompositmaterial. Det gjordes de däringa is-instrumenten för ett tag sedan, men de fungerade ju bara i minusgrader. Kanske det finns ett ämne som har exakt samma ljud som trä i rumstemperatur, men man måste frysa ner det till -100 grader? Hur som helst blir det ju väldigt opraktiskt att spela på ju. Om man drar allting till sin spets. Det finns ju t o m tyg-gitarrer, akustisk. Men nu håller vi oss till solida basar.

Således borde ju ämnet i rubriken lyda: "Vad är er åsikt om hur mycket materialet påverkar tonen" istället. Some Roger Hedin redan hävdat. Det torde vara en mer rättvis ingress. Vi fick ju ha en åsikt eller hur? T o m viss sorts grafit har bättre egenskaper än diverse olika träsorter när det gäller att påverka tonen. Och om du såg den där videon med fiskbens-basen ovan finns det inget material alls, varken trä, grafit, tyg, papper, eller annat. Den basen finns i två olika versioner. Med fiskbenet gjort i rostfritt stål, och en annan 5.000 USD version som är helt gjord i ämnet Titan. Och jag kan knappt se skillnad än mindre höra skillnaden.

Naturligtvis, har du TUNGT trä, eller LÄTT trä så påverkas tonen annorlunda. Men så är det med vilket annat material som helst. Hade du byggt en bas i TUNG bakelit så hade det påverkat tonen också, speciellt sustainen. Eller lättmetall, aluminum eller som ovan titanium. Speciellt sustainen. Men frågan var "hur mycket" och det tror jag i stort sett är väldigt lite om man jämför med:

1. Hela konstruktionen i övrigt och byggmetod. Alla dess delar, form, figur, dimensioner, skala (mensur), strängar etc etc
2. Pickuper som används

Så fort frågan ovan hade gällt akustiska gitarrer och basar, eller akustiska elbasar, t o m halvakustiska så tycker jag precis tvärtom, att träet påverkar tonen allra mest.

Hade träet påverkat tonen allra mest i solida basar så skulle vi kunna avgöra bara vi blindtest-lyssnade på någon CD eller Spotify med en Fender J-bas. Att "jaha ja, jag hör att basisten spelar på lönnhals, det är den typiska tonen" och sedan i andra säga "jaha ja, det var lönn på en J-bas, ja ja lönn låter likadant på en Rickenbacker eller MusicMan också". Om det skulle vara i prioritet.

Tyvärr känner jag ingen och jag kan inte höra om det är Rosenträ, Mahognyhals, eller Lönn som det spelas på Rickenbacker, Fender eller annat. Jag hör inte om det är en Steinberger i heller. Alltså, om man bara lyssnar på någon annan och inte vet i förväg vilken bas eller stärkare som det spelas på, än mindre vem som spelar.

Det skulle iofs vara en rolig blindtest, att genomföra. Alla olika basar, fast med samma träslag (låt vara tonträ eller exotiska sådana), och se om den som lyssnar kan höra "lönnen" genom allt annat... :D Jag är nog bättre på att höra "lögnen" i allt psykoakustiskt nys... :wink:

Hör tonen den sammetslena tone av wellpapp vid 2:30! Typiskt wellpapp tycker ni inte det? :nickar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7Oo2H-W7d6A[/youtube]

:wink:

Man kan printa ut guror på 3D skrivare också fungerar utmärkt, om du nu ville ha exemple på material som har ungefär samma egenskaper... tyvärr ingen bas ännu...tyvärr, halsen här är fortfarande av trä, kroppen av plast...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MWa8sEgpOrM[/youtube]

Vilken är den bästa tonplasten ? :mrgreen: :mrgreen:
Senast redigerad av Hånken den fre 26 okt 2018, 00:00, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

fredrik.ygge skrev:Här är en bra demo om rosewood vs lönn. Rätt stor skillnad ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=2J2GWh1aGcM" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, det är ju 50/50 i kommentarerna nedan. Flera som inte hör någon skillnad, och några tycker rosenträ är klarare, "brajtare" än lönn, och så är där de som tycker helt tvärtom. Jag tror placebo spelar stor roll. Man kan ändra mycket mer med EQ och speciellt vilken legering bandstavarna är gjorda av samt hur stallet är. Det är klart det finns skillnader, men de är så små att de är försumbara. Tror att om man byter ut pickuperna kan man få den ena halsen att låta som den andra, och tvärtom.

Vet ni varför Fender började med rosenträ i både basar och gitarrer, den egentliga sanningen bakom det hela? Det hade inte det minsta med ton att göra, utan han tyckte att lönnhalsarna såg för skitiga ut i tv-programmen där banden spelade, efter ett tag. Och det ju inte att rengöra sådär värst enkelt eftersom "gucket" hade satt sig och färgat träet. Det var före hippie-tiden och alla skulle se så prydliga, stajlade, och artiga ut.

Det är den huvudsakliga anledningen. Allt det där andra var bara något som kom med på köpet.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

F ö inte för att jag vill vara sådan, men den där basputte, var det ett troll eller?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Roger Hedin »

Nu ska vi vara försiktiga med att kasta epitet efter folk, oavsett om det framställs som en fråga eller ett påstående. Är inte ämnet uttömt nu?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av blackparkas »

Jag har en helt annan uppfattning om vem som är troll.... :D :D :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av kmo »

Du kan vara ett troll, bara det inte påverkar tonen :tummenupp:
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av fieldflower »

Kan troll hålla god ton?
Nej!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av BBQV »

Massa och styvhet spelar in, men jag kan inte höra skillnad på ask och al o.s.v. Halsen gör mycket, kroppen mindre.

Däremot kan man styra ljudet i önskad riktning genom att kombinera material med liknande egenskaper, typ lönn/ask/single coil/stainless. Byter man ut en av parametrarna så märks det inte, men byter man flera så händer det grejer.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av BB3000S »

Olika basar kan iaf definitivt låta uppenbart olika, både akustiskt och/eller inkopplat (även med samma mickbestyckning), det borde alla kunna vara överens om, eller?

Sen kan man nog (nästan iaf) vara överens om att vare sig between species skillnader inom trä/material eller within species variation inte ger nån enorm skillnad om ens nån alls i en mix, oavsett live eller på skiva. I det sammanhanget får man nog gå till olika typer av basar (P-bas vs Jazz vs Stingray tex) för att ’nördar’ som vi ska ha en chans att med nån slags säkerhet kunna höra skillnad.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Hånken »

Det finns vargtoner i vissa basar. Kanske trolltoner är något som dyker upp också framledes?
Basar gjorda av trollträ...?

Bild

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oavMtUWDBTM[/youtube]

Mr Trololo håller väl god ton?
Ruston
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 11:10

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Ruston »

Exakta siffror hämtade ifrån superbasboken eller sagan om stränginstrumentens 5-strängade konung:

Typ av trä 5%
Ålder på träet, behandling/torkning/kvalitet 10%
Finish på träet 5%
Mekanik, material i kontaktytor(översadel, stall), band mm 10%
Elektronik 5%
Strängar 25%
Handlag, spelteknik, relation till instrumentet 40%

Som synes måste man hitta butiken som säljer handlag, spelteknik och relationsråd människa-instrument för att komma längst i sin jakt på det perfekta ljudet.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av fieldflower »

Ruston skrev:Exakta siffror hämtade ifrån superbasboken eller sagan om stränginstrumentens 5-strängade konung:

Typ av trä 5%
Ålder på träet, behandling/torkning/kvalitet 10%
Finish på träet 5%
Mekanik, material i kontaktytor(översadel, stall), band mm 10%
Elektronik 5%
Strängar 25%
Handlag, spelteknik, relation till instrumentet 40%

Som synes måste man hitta butiken som säljer handlag, spelteknik och relationsråd människa-instrument för att komma längst i sin jakt på det perfekta ljudet.
Äh, handlag, teknik och relation var ju mindre än hälften.
Det går tydligen att köpa sig till det perfekta basljudet! Tjohoo!! Game on!!!! :playing: :playing: :playing: :playing: :playing:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av gthyni »

https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar