Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Eriken »

Har en fender jazzbas MIM med en onepiece alder kropp och lönnhals med lönnbräda som spelar fint. Tyvärr tycker jag den saknar lite karaktär och låter lite allmänt stelt/kliniskt och tråkigt. Djup fin bas men mellanregister saknar det där "träiga" ljudet man kan höra från gamla fender med rosewoddbräda. Svårt att beskriva ljud men jag hoppas ni kan ana vad jag menar.

Går i tanke om det kan hjälpa med pickup byte till nån dimarzio som sägs vara mera p bas lik i ljudet. Ultra J eller modell j?

Jag är själv ganska oerfaren men är av uppfattningen att träet spelar roll och funderar därför om det kanske kunde vara värt att testa annan hals? Kanske rentav en p hals med rosewood?

Vad har ni för erfarenheter?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Roger Hedin »

Lönnhals är mer briljant. Så är det.
Sen är inte träslaget i kroppen det viktiga, utan densiteten på träet. Ju högre densitet desto mer övertoner, om man gör det enkelt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av gthyni »

Model J är det alternativ som så P-likt du kan få en jazzbas utan att sätta fräsen i kroppen. Brumfrihet är en bonus.
Mer punch i mellanregistret än standard J

Ultra J är mer klassisk jazzbas men med mer tryck och mindre brum.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fredrik.ygge
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 02 jun 2015, 14:29

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av fredrik.ygge »

Här är en bra demo om rosewood vs lönn. Rätt stor skillnad ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=2J2GWh1aGcM" onclick="window.open(this.href);return false;
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Eriken »

Tack för era svar, har också en pbas som låter ganska tungt och bra, hopsatt av olika delar med en ganska fet lönnhals. Gjorde ett snabbt test genom att flytta jazzhalsen till p-kroppen och fick ett klart tunnare ljud, fick med exakt samma svagare område som jazzen har runt runt band 4-6 på e strängen med lite sämre sustain och lite klonkigare ljud. Trodde inte det skulle vara så stor skillnad mellan halsarna. Lägger nog ner tanken på att byta pickup då jag märkte att halsen gjorde så stor skillnad. Synd på en annars grymt fin och lättspelad hals..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av blackparkas »

Det är ju en jazzbas.
Det finns inget mellanregister. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bt »

Eriken skrev:Tack för era svar, har också en pbas som låter ganska tungt och bra, hopsatt av olika delar med en ganska fet lönnhals. Gjorde ett snabbt test genom att flytta jazzhalsen till p-kroppen och fick ett klart tunnare ljud, fick med exakt samma svagare område som jazzen har runt runt band 4-6 på e strängen med lite sämre sustain och lite klonkigare ljud. Trodde inte det skulle vara så stor skillnad mellan halsarna. Lägger nog ner tanken på att byta pickup då jag märkte att halsen gjorde så stor skillnad. Synd på en annars grymt fin och lättspelad hals..
Det där är min slutsats också. Hals och mickuppsättning (i inpluggat läge) verkar ha mest påverkan på ljudet.



/bas
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Enbasist »

Summan av delarna avgör sen har kanske hals och mickar största enskilda påverkan tillsamman med strängarna då förstås. Men jag har även med åren upptäckt hur mycket även en bra sadel (äkta benämne) och bandtjocklek/material betyder. Kroppens densitet gör också att vissa frekvenser blir framhävda så många olika parametrar gör skillnad, sen är det smaksak och rätt mycket slump tror jag vilken kropp/hals kombination som blir extra bra. Har haft en del favoriter genom åren men när jag sen försökt återskapa genom att använda samma kombination på ny bas så har det aldrig blivit riktigt samma sak. Men grundprinciperna som redan gåtts igenom många gånger gäller ju oftast men glöm inte sadel, stränghöjd i sadel och stall, också viktiga för sound och känsla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Stempa »

Densiteten i materialet är väl det som påverkar mest. Olika träslag har olika densitet, så...
En detalj som fick mig att haja till var hur mycket materialet i banden påverkar ljudet. Mer på de klensträngade kusinerna kanske men det blir skillnad på basar också.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bas putte »

träet har istortsätt ingen påvärkan på eletriska instrument, det kan mycket väl farga ljudet men det går knappt att mäta skilnaden vilken innebär att vi har för dålig hörsel för att höra skilnaden, vi lyssnar aldeles för mycket med ögonen, mickarna är inte bultade direkt i träet så träet gör ingen skilnad alls i stort sätt, vill man att det ska låta lite mera basigt eller diskantikt använder man väl eq på stärkaren eller går man o byter greppbräda, eller kropp på basen, blundar man och lyssnar låter dom flästa basarna bas viket finns mer än ett klipp på tuben att kolla in, sen kan man tycka att det är snyggare med rosewood eller ebony som grepp bräda men som sagt många lyssnar med ögonen kolla dett klipp https://www.youtube.com/watch?v=UA3Qah6z1gg" onclick="window.open(this.href);return false; så ser man hur mycket träet fargar tonene eller. vissa trä sorter är billigare än andra så därför tillverkas vissa av ett visst matreal för att ha mera vinnst.
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bas putte »

https://www.youtube.com/watch?v=BWYFXhe ... aAnDhlF8OS" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Enbasist »

bas putte skrev:träet har istortsätt ingen påvärkan på eletriska instrument, det kan mycket väl farga ljudet men det går knappt att mäta skilnaden vilken innebär att vi har för dålig hörsel för att höra skilnaden, vi lyssnar aldeles för mycket med ögonen, mickarna är inte bultade direkt i träet så träet gör ingen skilnad alls i stort sätt, vill man att det ska låta lite mera basigt eller diskantikt använder man väl eq på stärkaren eller går man o byter greppbräda, eller kropp på basen, blundar man och lyssnar låter dom flästa basarna bas viket finns mer än ett klipp på tuben att kolla in, sen kan man tycka att det är snyggare med rosewood eller ebony som grepp bräda men som sagt många lyssnar med ögonen kolla dett klipp https://www.youtube.com/watch?v=UA3Qah6z1gg" onclick="window.open(this.href);return false; så ser man hur mycket träet fargar tonene eller. vissa trä sorter är billigare än andra så därför tillverkas vissa av ett visst matreal för att ha mera vinnst.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Roger Hedin »

Om man ändrar ordet TRÄ till ordet MATERIAL i frågeställningen så blir det mer rätt. Naturligtvis påverkar träet, kolfibern eller metallen tonen. Högre densitet ger per automatisk naturlag mer övertoner vilket tolkas i våra huvuden som mer basfattigt, då det istället handlar om rikt på högre frekvenser. Ett porösare material uppfattas som mer basrikt, när det i själva verket är toppsvagt. Att pickupen inte är "bultad" på kroppen spelar mindre roll. Den tar upp svängningar i strängens magnetfält, vilka påverkas av "fästpunkternas" motstånd, dvs. densiteten och oviljan att resonera med som alla kroppar - i detta fallet en bas - har. Annars skulle ju en sångmikrofon behöva vara pressad direkt mot struphuvudet, eller...?

Naturligtvis spelar materialet roll. Det är som med allt annat när man tittar på en magneisk pickup: skit in - skit ut. Du kan inte förstärka klanger som inte finns, men du kan dämpa sådana som är för starka, eller stör på annat sätt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bjelkeman »

Jag har basar med stor kropp och jag har en bas planka med väldigt liten kropp. Kropparna är av trä. Plankan låter inte alls som de med stor kropp, klart och tydligt aukustiskt. Trät påverkar ljudet.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bas putte »

Jo akustiskt är det skillnad men nu pratar vi elektriskt. Jo påvärkar men som sagt det är knapp mätbar skillnad och du behöver en uglas hörsel (20 gg bättre en våran) för höra skilnaden.
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av fieldflower »

Nja...
Kroppsträ vet jag inte om det påverkar, annat än att det känns annorlunda att spela en bas som vibrerar.
Men greppbräda vill jag påstå är klart hörbart mellan lönn och rosewood. Sedan om det är träet eller lacken är svårt att säga, men material som material liksom...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bjelkeman »

bas putte skrev:Jo akustiskt är det skillnad men nu pratar vi elektriskt. Jo påvärkar men som sagt det är knapp mätbar skillnad och du behöver en uglas hörsel (20 gg bättre en våran) för höra skilnaden.
Nä. Det är stor skillnad på basarna när de är förstärkta med.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Enbasist »

bas putte skrev:Jo akustiskt är det skillnad men nu pratar vi elektriskt. Jo påvärkar men som sagt det är knapp mätbar skillnad och du behöver en uglas hörsel (20 gg bättre en våran) för höra skilnaden.
Synd om alla bastillverkare då som lägger ner stor energi och viger stora delar av sina yrkesliv till att tillverka instrument åt ugglor. Men det går ju rätt bra för dom så jag antar att dom är nöjda med att ha lyckats lura majoriteten av basismen genom alla år.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Danne »

Jag tror jag har en ugglas hörsel.
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bas putte »

Vi gör en blindtest så får vi se hur många som hör skillnaden. Om man byter mickar eller strängar så hör man en jlar skulnad. Men byt greppbräda eller kropp så får vi se. Vi kan blindtest närsomhelst säg till bara så kör vi samma atärk o samma instälningar så byter jag basar och nu som hör skilnad på olika trä slag kan tala om vilket trä det är i vasen som spelas. Metall basen i mitt klipp säger allt.
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bas putte »

Vi gör en blindtest så får vi se hur många som hör skillnaden. Om man byter mickar eller strängar så hör man en jlar skulnad. Men byt greppbräda eller kropp så får vi se. Vi kan blindtest närsomhelst säg till bara så kör vi samma atärk o samma instälningar så byter jag basar och nu som hör skilnad på olika trä slag kan tala om vilket trä det är i vasen som spelas. Metall basen i mitt klipp säger allt.
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bas putte »

Vi ska ju inte inbilla oss att instrument tillverkarna jobbar utan profit vissa trä sorter är billigare än andra bara kolla fenders form på halsarna lägg dom mot varandra. allt för att för att få ut så mycket som möjligt av träet.
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av bas putte »

https://youtu.be/y4YoXGBoiSg" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns många att lyssna på bara söka. Tycker dom flesta låter bas
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av Danne »

Jag kan inte med bestämdhet säga om tex en bas har alkropp eller mahognykropp. Jag har däremot erfarenhet av att det brukar vara ganska lika frekvensgång i dem Däremot kan jag med bestämdhet säga att en hals helt i lönn låter annorlunda jämfört med en lönnhals med rosewood-bräda.

Jag kan ta ett annat exempel. Jag har haft en Gibson Les Paul Double Cut samtidigt som min Les Paul Standard.
Bilder på dem här:
Bild
Bild
De är byggda med samma träslag, dvs mahognykropp med lönntopp samt limmad mahognyhals. Samma pickups och pickup-placering. Vikten ungefär samma. Det som skiljer är att Standarden har en tjockare men lättad kropp genom urfräsningar (sk chambered body) och ebenholtsbräda där DC:n har rosewoodbräda. Stallen skiljer också där Standarden har ett stall av Warwick-typ medan DC:n har ett ABM-stall- Karaktären på dem är markant olika. DC:n mera solid ton med medium attack vid anslag och överlag lite mjukare sound. Standarden har lite luftigare ljud med snabbare attack vid anslag och har mer morr i tonen.

Hur kan man förklara det om nu inte träslagen i greppbrädan eller kroppen har någon betydelse? Lyssnat med ögonen är jag helt säker på att jag aldrig gjort iaf.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Vad är er åsikt om hur mycket träet påverkar tonen?

Inlägg av BB3000S »

Är ju bara att lyssna på det akustiska ljudet så går det fort att konstatera att olika basar definitivt har olika klang. Dels de olika träslagens karaktäristika men även mellan olika basar av samma typ med samma träslag i kropp, hals o greppbräda o samma/väldigt lik hardware. Så jag skulle utan tvekan säga att träet spelar roll och håller med i det mesta av de beskrivningar som givits ovan.

Sen är det såklart lite en annan fråga hur mycket av den skillnaden som kommer igenom i den totala ljudbilden...
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar