Typ Thunderbirdhalsar.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av Ingemar Sundström »

P och J-halsar är lätta att få tag på men vet någon här på PB om det finns att få tag på Thunderbird-halsar? Gibson eller Epiphone. Eller liknande.
Ingemar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av blackparkas »

Gibson och de bättre Epiphones är ju genomgående så det lär bli svårt att få tag på...

Men det finns säkert nån som tillverkar bolt on med fendermått vid halsfickan.
Har ju sett det men minns inte riktigt vart...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av Ingemar Sundström »

Har två Epi/Thunder halsar som jag satt på en Danelectro och en Telecaster gitarrkropp men är sugen på flera.
Ingemar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av blackparkas »

Ebay är nog säkraste kortet.
Fast det kan ju bli knepigt nu med RW-brädorna, även om det inte verkar vara några problem att få in sådana instrument från Kina...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av Svento »

Jag hade annars fått för mig att just JB-hals var obligatoriskt på Thunderbird...
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av Ingemar Sundström »

Kommer att bli så på en snart ev på två. Har bara använt Thunderbirdhalsarna på annat.
Ingemar
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av Svento »

Fan vad kul!

-

Jag befinner mig nu i det läget att jag ska ha tag i en bra bas för nästan inga pengar alls. Det är många idéer som cirkulerar... Köper jag lågbudget så FÅR jag lågbudget. Men jag vet att jag skulle kunna göra vissa moment själv.

Bland annat sökt på diverse såna byggsatser. Grejen är bara, att elektronik och hårdvara är av det allra uslaste slaget då, men det är ändå billigt. En annan idé är att enbart skaffa en hals och på nåt vis smurfa till en egen kropp. Har diverse idéer där.

En är att göra nåt i stil med Viking fast av plåt, samt bestyckad med nån typ av resonatorer. En annan är att använda kroppen från ett vrak som har skräpa i källarn i tjugi år. En akustisk gitarr med liten kropp och cuttaway.

Nytt lock med välvning och f-hål, samt ny hals-ficka. Att göra justerbart stall samt hängande sträng-hållare av mässings-plåt, känns inte som nån större utmaning. Så nån typ av resonatorer också då.

Men jag har också sökt en del efter färdiga bas-kroppar. Man får upp diverse utöver PB/JB - SG, ES och så Thunderbird då. En sån kropp skulle jag kunna göra stall och stränghållare till. Samt borra upp utrymme för nån typ av resonatorer naturligtvis.

-

Grejen hur som helst: Vilket stuk jag än väljer beträffande kroppen, så blir det ju sannolikt Fender-hals med ovinklat huvud och stämskruvarna fyra-i-rad. Det är ju mest såna man hittar. Men det är också lite det som känns kul också.

Kanske ska använda en vänster-hals också, fast med skruvarna uppåt, lite Tb-mässigt. Eller varför inte tvärtom?? Så jävla mycke mer praktiskt att ha alla skruvar neråt. Då kan man ju rentav stämma medans man spelar.
Senast redigerad av Svento den tis 06 nov 2018, 18:34, redigerad totalt 3 gång.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av Svento »

Lågbudget-mickarna som kommer med såna paket säljs för typ förtifem spänn FÖR ETT PAR!! Tänker då att jag nöjer mig med en, och lägger nån hundralapp. Fortfarande extrem lågbudget, men ändå förhoppningsvis fyra gånger bättre än dom allra billigaste.

Har också en annan idé som jag har fundera på i många år och som jag vill pröva. Att som komplement till sträng-mickarna även micka resonator-burkarna. Eller rentav GÖRA burkarna till pickupper.

Tanken är att den akustiska överföringen sker via ett spröt från stallet, som är i kontakt med burken. Som på gamla fonografer och tratt-fioler.

När strängen ringer, så blir ju sprötet en retsam vibrator, som på ett politiskt väldigt inkorrekt sätt trevar den fastgjorda och försvarslösa resonatorn rakt på G-klaven. Då har man ju en rörelse som en kopparspole kan registrera och göra elektricitet av.

Inte minst vill jag nån gång testa det på fiol.

Man kan ju också magnetisera själva sprötet och koppla kablarna direkt till själva resonatorerna. Elektro-dynamisk pickupp.
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av Ingemar Sundström »

Roliga ideer du. Vart håller du hus? Kanske har lite grejer att skänka dig och din son om ni vill ha.
Ingemar.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av Svento »

Norrköping. Är INTE östgöte dock - vill jag bestämt understryka...

Vad är det för grejer som du alltså eventuellt har? Faktum är att det mesta säkerligen förr eller senare skulle komma till användning.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av Svento »

Men beträffande den inledande frågan... Det som världshistoriens bästa basist valde, kan ju i rimlighetens namn inte vara helt galet...

Men om man vill bevara lite av dom typiska konturerna - borde det inte vara relativt lätt att vända på en vänster-hals av Fender-typ, så fin-smurfa huvet lite? Lär väl inte bli exakt som ett äkta Tb-huvud, men det är ju kul om det blir lite personlig prägel med. Godis åt nördarna. Gärna att den skulle kunna få vara klar-lackad med.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Typ Thunderbirdhalsar.

Inlägg av hitman »

:tummenupp: Denna tråd skulle kanske ha legat i Verkstad?

Det verkar inte så svårt att eller dyrt att bygga om billiga mickar så de låter boutique (nåja)? (Jag beklagar att man måste genomlida reklam innan man får se men videon i övrigt är intressant)

https://www.youtube.com/watch?v=TqzoAbG7Nug" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar