Råd & Tips vid köp av bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 01:55
Ort: Stockholm

Råd & Tips vid köp av bas

Inlägg av RedCheer »

Hej!

Detta är inte en tråd för dem som vill ha hjälp att välja bas beroende på genre, ålder eller storlek på händerna.
Detta är en tråd för oss som vet vilken bas vi ska ha och vill veta om det är något som ska tänkas på vid provspelning och kontroll av basen. Vi kan inte veta allt om alla basar och därför tycker jag att detta kan bli både en lärorik och spännande tråd där vi delar med oss av vår kunskap om våra favoriter och hjälper varandra att hitta nästa yxa! :tummenupp:

Jag börjar:

Jag har sålt min Gibson SG vilket var mitt första val av bas som till slut blev enda val av bas i flera år. Nu är det Fender P som jag ska skaffa mig. Jag har haft en Squier Jazz tidigare och det är så nära jag kommer en Fender och P-bas för den delen!
Vad ska jag tänka på minuterna innan jag slår till? Ser allting bra ut och låter det bra - är det bara att slå till, eller behöver kontrollera något extra noga? Jag har en budget på ca 6000:- och kommer endast att kika på andrahandsmarknaden och vill inte stöta på några problem just på grund av att jag inte hade "the know how" när jag tog hem den.

Tack på förhand och kom gärna med åsikter om denna tråd! :vinkar:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Råd & Tips vid köp av bas

Inlägg av BBQV »

P-basen är väldigt enkel till konstruktionen så om allt funkar som det ska så är den troligen okej. Det som kan strula, och är svårt att se, är dragstången. Kolla böjen på halsen och be att få testa att skruva på den. Dessutom kan halsen ha en liten puckel eller uppåtböj i slutet av greppbrädan, runt 15:e band.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Råd & Tips vid köp av bas

Inlägg av Riboe »

CITES-status
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Råd & Tips vid köp av bas

Inlägg av bjelkeman »

Det som varit problem för mig har varit:

- dragstången (kan vara knepigt, som BBQV sa)
- elektroniken (ganska enkelt att fixa på en passiv bas, eller modern aktiv)
- krokig ojämn hals (svårt att fixa)
- stämskruvar som är dåliga invärtes (knepigt att hitta bra ersättare på ovanliga modeller)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Råd & Tips vid köp av bas

Inlägg av hitman »

Fender håller i mina ögon inte alltid högsta kvalitet och som BBQV påpekat är dragstången en detalj som måste kontrolleras.

Kolla med låg stränghöjd att du inte får bandrassel nånstans kring 4:e och 14:e band. Då kan basen ha drabbats av den ökända S-kurvan: Fender slarvade under många år när de fräste ut spåret för dragstången och i värsta fall är enda sättet att fixa att ta bort greppbrädan, ta bort dragstången, limma i nytt trä och fräsa i en modernare dubbelverkande dragstång, limma dit en ny greppbräda, banda om.

Då har du spräckt budget.

Annars är det inte mycket som kan paja på en P-bas, den är ju synnerligen enkel i sin konstruktion och utbytesdelar finns i överflöd till billig peng.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 01:55
Ort: Stockholm

Re: Råd & Tips vid köp av bas

Inlägg av RedCheer »

Vilken bra start! :)
Gäller detta samtliga Fender P eller är det ett fenomen på äldre basar med dragstången? Har spanat in en på blocket som har 4 år på nacken och den ser fräsch ut: https://mobil.blocket.se/annons/stockho ... o/81062566" onclick="window.open(this.href);return false; . Ska nog kolla med honom redan ikväll - lönnbräda och allt! :)
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Råd & Tips vid köp av bas

Inlägg av maxoges »

Gammal bas kan betyda slitna band. Kolla att de inte är allt för slitna. En bandslip lär ju också spräcka budgeten.
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 01:55
Ort: Stockholm

Re: Råd & Tips vid köp av bas

Inlägg av RedCheer »

Okej, får kika på det! Hur märks det förresten, är de ojämna?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Råd & Tips vid köp av bas

Inlägg av gthyni »

gropar under strängarna
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Råd & Tips vid köp av bas

Inlägg av Punkster »

Utöver dragstång och slitna band brukar jag även kolla halsinfästningen. Vid två tillfällen har jag råkat ut för basar där halsfickan haft skador, vilket gjort att halsen inte suttit fast ordentligt, antagligen pga ett fall eller ovarsam hantering. Därför är jag numera noga med det, oavsett om det gäller en ny eller begagnad bas. Kolla efter små sprickor i lacken och/eller träet runt halsfickan, det är ett varningstecken. Känn efter så att halsen sitter fast ordentligt utan små knäppande/knakande ljud när du försöker rucka på den.

Utöver det så kollar jag på det gamla vanliga. Elektroniken - funkar den som den ska? Inget glapp i telejack eller skrap i potar? Stämskruvar - Går de jämt och fint utan att vara tröga eller glappa? Balansen - Är basen framtung? Eller kanske alldeles för tung för min smak? Är den bekväm att spela på både sittande och stående?
/Linus
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Råd & Tips vid köp av bas

Inlägg av hitman »

RedCheer skrev: tor 01 nov 2018, 15:20 Vilken bra start! :)
Gäller detta samtliga Fender P eller är det ett fenomen på äldre basar med dragstången? Har spanat in en på blocket som har 4 år på nacken och den ser fräsch ut: https://mobil.blocket.se/annons/stockho ... o/81062566" onclick="window.open(this.href);return false; . Ska nog kolla med honom redan ikväll - lönnbräda och allt! :)
Jag tror att detta problem främst drabbar äldre basar. Min från 1976 hade det, har lagt ner massor av jobb på att få till den.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar