Lågbudget

Prata om allt som har med elbasar att göra
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Ja. Kanske mer att jag tycker ordet borde vara köns-neutralt.

Nu gäller det ju ärligt talat egentligen svenska snarare än deutschiska. Hur som helst är det svårt att använda ordet 'slyna' med samma betydelse. Det blir automatiskt nedsättande och sexistiskt.

Det finns ju för övrigt ett skäls-ord i den grövre kategorin, som i regel betecknar 'kvinnlig prostituerad'. Jag använder det ordet i tid och otid, nästan ofattbart mycket. Men i princip uteslutande om och till folk av mans-kön - exempelvis mig själv - eller om vissa kategorier av människer.

Skulle önska att ordet inte var så köns-bundet, för jag det är så väldigt många situationer då jag verkligen skulle vilja säga så även om/till kvinner. Ibland på skämt, ibland på allvar. Dock inte i bemärkelsen lösaktig eller över huvud taget nåt vare sig sexistiskt eller sexuellt.

Men det GÅR ju liksom inte...! Således låter jag bli.

-

Ja jag vet, jag vet, jag vet. Jag borde självklart anmäla det här inlägget - och alla andra liknande - med motiveringen att jag kapar min egen tråd.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Lågbudget

Inlägg av BBQV »

Jag kan blocka dig om du tog illa vid dig av trådkapningen. :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Lågbudget

Inlägg av B-Å Åhs »

Underbart , skönt att alla vill hjälpa till ...
Tron på mänskligheten kanske kan återställas
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lågbudget

Inlägg av blackparkas »

Ok.

Vem är det som trollar?
Det här kan omöjligt vara på riktigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

blackparkas skrev:Ok.

Vem är det som trollar?
Det här kan omöjligt vara på riktigt.
Nej jag undrar ibland. Det är ju inte direkt första gången jag får höra det.. Tänk om jag faktiskt inte FINNS...? En på samma gång skrämmande som trösterik tanke.

Däremot har jag aldrig riktigt fatta vad det är som upplevs som så overkligt med mina trådar. Min ekonomi är mer eller mindre i ruiner p g a omständigheter som jag inte själv har orsaka. Icke desto mindre ska pengarna räcka till lika mycke som tidigare. En omöjlig ekvation, men jag kan inte unna mig den lyxen - att låta mig stoppas av såna irriterande detaljer som att saker är omöjliga.

Just den här specifika lösningen med att bygga om ett gammalt gitarr-vrak till elektro-akustisk archtop-bas är jag så jävla infantilt nöjd med. Jag har gjort alla momentena i andra sammanhang, så det känns inte alls ogenomförbart. Knappt ens särskilt svårt.
BBQV skrev:Jag kan blocka dig om du tog illa vid dig av trådkapningen. :lol:
Kan ju vänta lite, se om det verkar bli ett mönster av det.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

På tal om lågbudget: Knip den här för 495 kr och ordna med PB-transport. En J&D P-bas för dessa pengar är faktiskt bra pris.

Bas + Väska för Nybörjare - Fint använd https://www.blocket.se/vi/82505817.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

mrbaloo skrev:På tal om lågbudget: Knip den här för 495 kr och ordna med PB-transport. En J&D P-bas för dessa pengar är faktiskt bra pris.

Bas + Väska för Nybörjare - Fint använd https://www.blocket.se/vi/82505817.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jävla lustigt alltså.

Jag har ju tråla en del nu, och vissa lågpris-märken har jag blivit så pass bekant med att jag nästan har börja brev-växla med dom. Men det är ju liksom en renodlad internet-relation. Jag vet inte hur pålitliga dom skulle vara om man släpa med dom hem från Olai-puben.

Kom det sig då att jag blev påmind om att avlägga en visit på mitt stam-ställe här i byn. Kul ställe, men inte världsbäst på elektriska gitarrer och basar. Några hade dom ändå och en i budget-klass. Tusen kroner.

Fan vad det ska vara besvärligt att komma till saken då.

Any way. J&D Pb var det, och den kändes ju inte alls lågbudget-skräpig. Den hade dock sunburst-lack, vilket den lille östgöten här hemma inte har uttryckt nån dragning till. Och ärligt talat - det känns som att det borde bli jävligt tungt... Pb väger ju som fan, det använder man ju till sänken och sånt. Och så TVÅTONS-LACK PÅ DET...! (Nån som är från Göteborg? Förklara för dom andra - jag orkar inte)

Men det där är ju bara halva priset. Dessutom mer rätt färg.

Men jag skulle nog undvika att gå för nära butiken på Nygatan den närmsta tiden efter det eventuella köpet. Där jag flanerar med en penga-pung fylld av klirrande växel-mynt. Dom tretti silver-penningar som jag fick tillbaks på tusen-lappen. Vilket djæwla svek.. 'Et tu mi brute'...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Lågbudget

Inlägg av Geddan »

Svento skrev: Pb väger ju som fan, det använder man ju till sänken och sånt.
Pb? En P-bas är per defenition tung; är det så jag ska tolka dig?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Pb: den förkortning som i periodiska systemet betyder Plumbium. Bly alltså.

Och så tänker jag mig som sagt att tvåtusen kilo lack också kan bli lite belastning för rygg och axlar.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Lågbudget

Inlägg av AlbinH »

Svento skrev:Icke desto mindre ska pengarna räcka till lika mycke som tidigare. En omöjlig ekvation, men jag kan inte unna mig den lyxen - att låta mig stoppas av såna irriterande detaljer som att saker är omöjliga.
Jag håller med att "hemmagjorda" instrument är skitcoola. Periodvis ägnar jag en hel del tid på en Facebooksida som heter Cigar Box Nation. Därifrån kan man hitta vidare till andra som bygger alla möjliga konstiga "instrument". :D :tummenupp:

Fortsätt spika!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

Svento skrev:Pb: den förkortning som i periodiska systemet betyder Plumbium. Bly alltså.

Och så tänker jag mig som sagt att tvåtusen kilo lack också kan bli lite belastning för rygg och axlar.
https://basgitarr.wordpress.com/2015/01 ... dic-table/

;)
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Tragiskt att dom inte lyckades få med Ununoktium. Man har ju trots allt fått ämnet existera i en miljon-dels sekund.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

Förlåt att jag missade den detaljen när jag satte ihop The Bass Periodic Table. ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lågbudget

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev:
Svento skrev: Pb väger ju som fan, det använder man ju till sänken och sånt.
Pb? En P-bas är per defenition tung; är det så jag ska tolka dig?

Indigos JV är en bluff!!
Den vägde 3kg om jag inte minns fel, måste varit en förklädd Ibanez Soundgear!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

mrbaloo skrev:Förlåt att jag missade den detaljen när jag satte ihop The Bass Periodic Table. ;-)
Jag hann inte läsa genom alltihopa. Hur var det med Einsteinium? Iridium och Osmium finns ju naturligt, så dom var väl representerade, hoppas jag...

Känns som att folk alltid tycker att trans-uraner är för instabila. Men vafaa-an alltså? Det var ju faktiskt VÄT-GAS som fick Hindenburg att explodera. Exakt hur stabilt är det, menar jag? Nej fyfaaa-an. Inge för mig. Trans-uraner ska det vara!

Det finns över huvud taget alldeles åt helvete för lite såna i vårat själv-goda lilla piss-universum.

Blir ju jävligt sugen på att göra instrument av teoretiska grundämnen, som bara existerar bråkdelen av en sekund. Jag vet inte. Men iridium åtminstone. Med plektrum-skydd och bandmarkeringar av uran! Så jävla snyggt när ljuset dämpas... Sen ska man kanske inte spela på den varje dag. Och det är väl bra ifall man har den i ett hardcase av typ bly. Nej fan. Softcase får det bli.

Och DEFINITIVT ingen jävla tvåtons-lack på en sån gitarr eller bas.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Rolig unge förresten.

Misslyckades ju tyvärr att få nåt färdigt till förödelse-dan, men vi drog ut ändå till dom två musik-affärerna. Blev inte tillfälle tyvärr att höra det elektriska ljudet, men lite orientering blev det ändå. Och det vände upp och ner på saker och ting igen.

Visuellt är typiska Fender-stuket fortfarande hans ideal, men han gilla inte hur den kändes eller hur den lät akustiskt. På andra plats rent visuellt kom Thunderbird. Den blev rätt klar vinnare beträffande känsla och akustisk ljud. Han gilla både Gibsons med genomgående hals och Epiphones med skruvad, men mena att den från Gibson lät bättre. Vilket den ju gjorde. Tyckte Epiphone EB-0 var typ... okej. Gilla den dock inte utseende-mässigt - vilket jag delvis tror hade med färgen att göra. Tror att han upplevde nåt med dom akustiska, men i så fall inte nåt som han tydligt kunde formulera. J&D Pb var väl okej, inte mer. Så fanns några såna väl-justerade med mer typiskt modern design. Vet inte vad han tyckte om utseendet, men han tyckte dom var behagliga att hålla i, trycka ner strängarna.

Börjar tänka, att oavsett vad det i övrigt blir, så ska det bli nån typ av Pb-mickar, samt hals av Fender-typ. Men i övrigt ska jag nog satsa på att försöka få till lite mer kropps-ljud.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lågbudget

Inlägg av blackparkas »

Svento skrev: Misslyckades ju tyvärr att få nåt färdigt till förödelse-dan,

Sjukt överraskande!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

blackparkas skrev:
Svento skrev: Misslyckades ju tyvärr att få nåt färdigt till förödelse-dan,

Sjukt överraskande!
Både ja och nej. Det fanns grejer som jag hade kunna köpt, som jag hade övervägt. Ifall det hade varit nåt som hade känts sådär självklart, så hade jag köpt den. Hade jag haft upplevelsen att det inte hade nån större betydelse, så hade jag köpt nåt billigt, typ vad som helst.

Men nu som sagt, så verka han ha betydligt mer idéer än jag hade trott. Av den anledningen styrde jag in på idén att själv göra nåt. Inte perfekt men spelbart till billig peng. Jag hade hoppats komma lite längre med det projektet - och ifall nåt hade dykt upp, så var det inte det heller uteslutet.

Hur som helst är det huvudsakligen en fråga om ekonomi. För att jag skulle vara beredd att överskrida budgeten, måste det vara nåt alldeles särskilt speciellt.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

Svento skrev:
blackparkas skrev:
Svento skrev: Misslyckades ju tyvärr att få nåt färdigt till förödelse-dan,

Sjukt överraskande!
Både ja och nej. Det fanns grejer som jag hade kunna köpt, som jag hade övervägt. Ifall det hade varit nåt som hade känts sådär självklart, så hade jag köpt den. Hade jag haft upplevelsen att det inte hade nån större betydelse, så hade jag köpt nåt billigt, typ vad som helst.

Men nu som sagt, så verka han ha betydligt mer idéer än jag hade trott. Av den anledningen styrde jag in på idén att själv göra nåt. Inte perfekt men spelbart till billig peng. Jag hade hoppats komma lite längre med det projektet - och ifall nåt hade dykt upp, så var det inte det heller uteslutet.

Hur som helst är det huvudsakligen en fråga om ekonomi. För att jag skulle vara beredd att överskrida budgeten, måste det vara nåt alldeles särskilt speciellt.
Sonen verkar vara en riktig basist, vi verkar ju inte heller vara nöjda med de grejor som vi har. Vi strävar ju hela tiden mot det optimala basljudet och känslan i grejorna, trots att det för gemene man fortfarande "bara låter bas" och ser utnsom en gitarr bland andra gitarrer. Grattis! Det här kan bli en minst lika långdragen process som regeringsbildandet. Efter ett antal försök kommer ni att få gå till extraval också. ;)

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Lågbudget

Inlägg av Håcke »

Ja, det är det här jag menar.
Det optimala är en oändlig process.
Och bara en bas räcker ju inte heller. Olika basar för olika tillfällen. Och olika strängar för olika tillfällen också. Räcker ju knappt med bara en förstärkare heller, det blir ju en kompromiss då också.

Se till att grabben får en bas (och förstärkare) nu på en gång så han får börja spela.

Sen kan ditt projekt med det optimala hembygget bli klart sedan allt blivit teoretiskt optimalt och sedan blivit praktiskt kompenserat för de teoretiska bristerna.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Lågbudget

Inlägg av fieldflower »

+1
Mindre snack, så kan du pula verkstad sedan!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

Håcke skrev: Se till att grabben får en bas (och förstärkare) nu på en gång så han får börja spela.
Ja, precis. Vi kan ändå inte hävda "att spela bas utan bas är ändå en bas" när vi lirar med nåt band (eller bara hemma på kammaren). ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

Här har vi ett bra exempel på när det blir bra: https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen fick vi kanske aldrig reda på det egentliga slutsvaret. Men med budget och intresse kommer man långt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lågbudget

Inlägg av blackparkas »

Svento skrev:
blackparkas skrev:
Svento skrev: Misslyckades ju tyvärr att få nåt färdigt till förödelse-dan,

Sjukt överraskande!
Både ja och nej. Det fanns grejer som jag hade kunna köpt, som jag hade övervägt. Ifall det hade varit nåt som hade känts sådär självklart, så hade jag köpt den. Hade jag haft upplevelsen att det inte hade nån större betydelse, så hade jag köpt nåt billigt, typ vad som helst.

Men nu som sagt, så verka han ha betydligt mer idéer än jag hade trott. Av den anledningen styrde jag in på idén att själv göra nåt. Inte perfekt men spelbart till billig peng. Jag hade hoppats komma lite längre med det projektet - och ifall nåt hade dykt upp, så var det inte det heller uteslutet.

Hur som helst är det huvudsakligen en fråga om ekonomi. För att jag skulle vara beredd att överskrida budgeten, måste det vara nåt alldeles särskilt speciellt.
Faktum kvarstår.
Oavsett vad du gör räcker inte 1000 spänn särskilt långt.
Och om det dessutom ska vara något utöver det vanliga, då räcker det inte ens till träbitarna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:På tal om lågbudget: Knip den här för 495 kr och ordna med PB-transport. En J&D P-bas för dessa pengar är faktiskt bra pris.

Bas + Väska för Nybörjare - Fint använd https://www.blocket.se/vi/82505817.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar finnas kvar. Knip den här nu så kanske vi kan ordna med PB-transport här på forumet.
Skriv svar