Lågbudget

Prata om allt som har med elbasar att göra
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

SuperSwede skrev: ons 12 dec 2018, 22:14 Några bilder på den rosa TB,n

(..)

//P
Du har alltså en del personliga meddelanden...
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Lågbudget

Inlägg av AlbinH »

SuperSwede skrev: mån 10 dec 2018, 16:23 Jag har en rosa T-bird kopia av det "exklusiva" :oops: tyska märket HK (HK står för Herman Kempf, ej att förväxla med det betydligt namnkunnigare Hughes & Kettner)
Skit. Jag har alltid levt i tron att HK betyder Heckler & Koch vilket gav den street cred i Mästarklass.

:(
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: Lågbudget

Inlägg av SuperSwede »

Sorry...

;)
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Har försökt skicka svar på ditt svar, men det ser inte ut som det går iväg, som att dom fastnar i inkorgen. Ska pröva att stycka upp det till flera 'korta'.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Lågbudget

Inlägg av BBQV »

Svaret ligger i "skickatkorgen" till mottagaren öppnat det.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Menar du egentligen 'Utkorgen'?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Lågbudget

Inlägg av fieldflower »

Svento skrev: ons 19 dec 2018, 16:32 Menar du egentligen 'Utkorgen'?
Ja
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Lågbudget

Inlägg av BBQV »

Typ...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Hoy! Hoy!

Long time no sea, som dom första amnioterna¹ sa till varann.

'Inte hållas med trä och dumma sig. Allvarligt. DET BLIR INTE BRA. Bara massa skräp på golvet. Det VET vi ju. Eller hur?'

Nej nej. Absolut. Nej visst. Ja precis. Ja. JA!!!

Det har ju vari en del sökande efter rätt delar - framförallt rätt priser då. Och så ska man vänta. Och tull och helvete. Ett paket gick till återvinning för att jag missa det. Börja om

Så har jag seta och hand-fila diverse beståndsdelar. Ska det vara fyra och en blir fel så kan ju hela saggen vara förbrukad, ifall man inte har mer material.

Fått ihop en del ändå. Stall-sadlar och liknande.

Har ju slängt ett och annat getöga. Kolla efter tok-billiga kroppar. I och med att jag har en hals. Men den frågan är liksom rätt perifer.

-

Kommi en bit med halsen med. Alltså - den är LÅNG. Tillräcklig att använda som julkalender.

Det fick mig att pröva den mot plåt-toppen. Insåg att med den här halsen, så skulle faktiskt stallet hamna nästan rätt. Standard archtop alltså. Nästan. Så jag har smurfa en del med den. Bruti upp en nylonsträngad typ plywood-gitarr, samt börja ha idéer om hals-infästning och allt faa-ans helvete.

Och alltså... En del sågande, täljande, filande och limmande blev det väl. Trots allt.

Jag har åtminstone tillräckligt nu för att kunna konstatera att den kommer att bli ett instrument.

Men så typ liksom då...

-------------------------------------
¹ Amnioter var nästa evolutionära steg efter amfibierna, grod-djurena, typ groder, padder, salamandrar. Rov-amfibien Itchthyostega ('fisk-gom'!) hette det första ryggrads-djuret på land, ättling till dom lobfeniga fiskarna. Lunger i stället för gälar, ben i stället för fener. Kräla upp under Devon.

However. När det var dags att lägga ägg, var dom tvungna att återvända till urhavet Panthalassa, för deras ägg hade inga rediga skal. Det var - med all respekt - fortfarande kaviar. Dom var på så vis rätt bundna till vatten-ansamlingar.

Men... Då kom dom. Amnioterna. Tjockare hud och ägg med skal. Som som med tiden skulle utvecklas i tre grenar:

1. Anapsider, d v s sköldpadderna, dom utan håligheter i kranierna.

2. Diapsider, reptilerna, dom med två par håligheter. Det är dinosaurier och därmed fåglarne, plus dom övriga härskar-ödlerna - flygödler, fisködler, svanödler och cocodriller. Ja så alla dom här mindre varianterna av ödler och ormar som vi fortfarande har.

3. Synapsider, pelycosaurer, som har ett par håligheter. Det är dit vi hör då. Fanns en jävla massa varianter under Perm. Den enda pelycosaur som överlevde massutdöendet Perm/Trias, var den lilla terapsiden som kallades Cynodont. Från den härstammar ALLA däggdjur.

Men så där i början gjorde man inte skillnad. Amniot som amniot. Hårda ägg! Det är väl ändå det viktigaste?

Any way...

Så - typ där i övergången Karbon/Perm inträffade Exodus. Oberoende av moder-havet Panthalassa kunde man triumferande, med alla dessa kalk-bepansrade ägg ÄNTLIGEN fira världshistoriens första påsk!



Senast redigerad av Svento den ons 27 mar 2019, 15:19, redigerad totalt 3 gång.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Plötsligt såg jag en sån där billig kropp ändå. Så nu håller jag på och grejar.

Vissa saker kommer behöva anpassas lite för att passa. Julkalenders-halsen är liksom inte riktigt tänkt för dom här enorma öppna klöver-skruvarna... Pinhead.

Så det byggas på lite i hals-fittan med, för den är inte bara lång, den här - den är smal dessutom m. Pickup-grottan behöver däremot vidgas, för där ska det ju ner en mick av fucking jävla Stingray-modell. Hitta en sån JÄVLA bra ram på Myrorna. Typ exakt rätt storlek. Kant från nån gammal askkopp.

Lite sugen i och för sig, att pröva hur en PB-mick låter där bak. Jo för att-ääää... Nu hamnar ju stallet en bra bit längre fram än vad man är van vid på ett fullskaligt instrument.

Which leads to...?

Ja... Precis. Så är det ju det där med bala-la-la-la-la-la-la-la-lans.

Kroppen är rätt liten, samt även med den faktorn tagen i beaktande - Ultra Light. Kejsarträ, misstänker jag. Paulownia. Tror faktiskt inte att det kommer räcka att flytta lite på axelbands-knopparna... På nåt sätt kommer jag behöva göra den tyngre i arselét.

Så nu är alltså det en del sågspån.

Lite till liksom.

Dessvärre.
Skriv svar