Pres från -63

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Pres från -63

Inlägg av Håcke »

Bootsy, vi kanske ska ta det här i OT+ istället.
Jag beklagar att jag kapat tråden till något annat.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Pres från -63

Inlägg av blackparkas »

hitman skrev:
blackparkas skrev:
bootsy skrev:Inte helt uppåt väggarna om den haft originallack.

Hade det varit originallack hade jag tyckt 63 papp varit på gränsen till billigt.
Speciellt om det var Fiesta. Då hade det varit billigt på riktigt.
Custom Colour pre CBS verkar ju gå att sälja för nära 6-siffrigt även i Sverige.
Nu kan man ju inte säga att en åsikt är fel (även om Dagens Nyheter försökte med det mot riksdagsmannen Hanif Bali i somras).

Men att 63.000 kr skulle vara "billigt", så kan man väl ändå inte säga? Tycker jag. Man kan ju anse att 63,000 är "synnerligen prisvärt" eller "ett fynd", men billigt är det inte, om man inte gör våld på Ärans och hjältarnas språk.

För mig finns inte, och har aldrig funnits, en elbas som skulle vara värd 63.000. Tack och lov för min spargris så är det inte vintage eller möbel jag föredrar, utan letar efter andra kickar. Jag påstår därmed inte jag vet bättre än andra eller skulle vara mer förståndig. Kan inte låta bli att undra vad jag missat, dock.

Jodå, om en vara normalt sett betingar ett värde av 100k och sedan säljs det för 60k då är det billigt i förhållande till normal prissättning.

Att DU inte anser det är billigt bara för att 60 000 är DYRT i din värld och inte MYCKET PENGAR som i t.ex. min gör ju inte det jag skriver till ett felaktigt påstående.

60000 för en bas är inte DYRT.
Det må vara MYCKET PENGAR (för de flesta).
Men inte dyrt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Pres från -63

Inlägg av Håcke »

Ångrar och städar bort mitt onödiga och OT inlägg.
Sorry.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Pres från -63

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev:
Jodå, om en vara normalt sett betingar ett värde av 100k och sedan säljs det för 60k då är det billigt i förhållande till normal prissättning.

Att DU inte anser det är billigt bara för att 60 000 är DYRT i din värld och inte MYCKET PENGAR som i t.ex. min gör ju inte det jag skriver till ett felaktigt påstående.

60000 för en bas är inte DYRT.
Det må vara MYCKET PENGAR (för de flesta).
Men inte dyrt.
Det var ju det jag försökte säga, att en åsikt i de flesta fall inte kan sägas vara rätt eller fel - utan just en åsikt. Försökte (men lyckades tydligen inte) vara tydlig på den punkten.

Vad som är en "billig" bas skulle ju också kunna kategoriseras som J&D Brothers eller Harley Benton för nå´n 1000-lapp. Dyrare basar skulle kunna vara när prislappen börjar bli femsiffrig?

Jag vet av egen erfarenhet att alla inte håller med, det finns en del (fast det är mycket mycket värre på Talkbass) som menar att man t.ex. MÅSTE älska Ampeg SVT med åttatio-låda. Jag gör inte det, så det är väl nå´t fel på mig. Har heller aldrig testat någon vintagebas (och tro mig, jag har testat många) som jag tyckt varit så märklig. Tydligen är inte min smak åt det hållet. Bra för er, annars hade efterfrågan varit större = högre priser på dessa :mrgreen:

Men hur många kan lägga 60 papp på en bas, nästan alla musiker jag träffat de senaste 50 åren har haft dåligt med pengar..? :wink:
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Pres från -63

Inlägg av blackparkas »

Jag gillar inte heller Ampeg. Och inte heller 810.

Bara för att t.ex. du inte gillar vintage-basar innebär det ju inte att det är DYRT.
Jag tycker inte det här har med åsikt att göra alls faktiskt, klart man kan TYCKA att en Caravaggio kostar för mycket pengar, men det hör ju liksom inte hit.

"Dyrare basar" börjar på minst 20 papp.
Allt under det är antingen billigt eller medelpris.
Inte heller egentligen något som har med åsikt att göra.
Tycker jag... :D



Hur många som kan lägga 60 papp på en bas?
Har inte heller så mycket med saken att göra, inte så många har råd att köpa en sprillans ny bil cash heller, men det anses inte som dyrt med en bil för 400 000.

De allra flesta med fast inkomst har råd att köpa en bas för 60 papp.
Tveklöst.
Det handlar om prioriteringar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Pres från -63

Inlägg av gthyni »

hitman skrev: Men hur många kan lägga 60 papp på en bas, nästan alla musiker jag träffat de senaste 50 åren har haft dåligt med pengar..? :wink:
det finns en direkt koppling mellan din fråga och din observation ;)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Pres från -63

Inlägg av hitman »

gthyni skrev:
hitman skrev: Men hur många kan lägga 60 papp på en bas, nästan alla musiker jag träffat de senaste 50 åren har haft dåligt med pengar..? :wink:
det finns en direkt koppling mellan din fråga och din observation ;)
Touché!!!

Haha, jag har inte sett sambandet tidigare, men när du säger det - det är ju uppenbart! :shock: De musiker jag känner har ju dåligt med pengar OCH väldigt fina instrument :kär:
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Pres från -63

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev:
De allra flesta med fast inkomst har råd att köpa en bas för 60 papp.
Tveklöst.
Det handlar om prioriteringar.
Min fru har bestämt att vi gör andra prioriteringar... :roll:
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Pres från -63

Inlägg av unicornbass »

hitman skrev:
blackparkas skrev:
Jodå, om en vara normalt sett betingar ett värde av 100k och sedan säljs det för 60k då är det billigt i förhållande till normal prissättning.

Att DU inte anser det är billigt bara för att 60 000 är DYRT i din värld och inte MYCKET PENGAR som i t.ex. min gör ju inte det jag skriver till ett felaktigt påstående.

60000 för en bas är inte DYRT.
Det må vara MYCKET PENGAR (för de flesta).
Men inte dyrt.
Det var ju det jag försökte säga, att en åsikt i de flesta fall inte kan sägas vara rätt eller fel - utan just en åsikt. Försökte (men lyckades tydligen inte) vara tydlig på den punkten.

Vad som är en "billig" bas skulle ju också kunna kategoriseras som J&D Brothers eller Harley Benton för nå´n 1000-lapp. Dyrare basar skulle kunna vara när prislappen börjar bli femsiffrig?

Jag vet av egen erfarenhet att alla inte håller med, det finns en del (fast det är mycket mycket värre på Talkbass) som menar att man t.ex. MÅSTE älska Ampeg SVT med åttatio-låda. Jag gör inte det, så det är väl nå´t fel på mig. Har heller aldrig testat någon vintagebas (och tro mig, jag har testat många) som jag tyckt varit så märklig. Tydligen är inte min smak åt det hållet. Bra för er, annars hade efterfrågan varit större = högre priser på dessa :mrgreen:

Men hur många kan lägga 60 papp på en bas, nästan alla musiker jag träffat de senaste 50 åren har haft dåligt med pengar..? :wink:
Långt fler än du kan föreställa dig. :-) och även över 100k


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Pres från -63

Inlägg av christian veltman »

Vi som spelar elbas kan nog trots allt skratta oss lyckliga!

Vilken tur att vi inte behöver ha vintage kontrabasar från slutet av 1500-talet och framåt för
att få gig. 100.000kr räcker nog precis ingen stans alls :lol:
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Pres från -63

Inlägg av Elfström »

:tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Pres från -63

Inlägg av bootsy »

För att komma upp på riktigt hög hantverksnivå så får man faktiskt betala. Man ska ha i huvudet att Pre CBS-Fenders i allt väsentligt byggdes för hand, precis som custominstrumenten idag. Ska man sedan upp på riktig specialarnivå, som Christians Unicorns, då får man punga ut för både material, finish och hantverk. Tillverkningen sker inte av barnfingrar i kinesiska sweatshops, så att säga.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Pres från -63

Inlägg av unicornbass »

bootsy skrev:För att komma upp på riktigt hög hantverksnivå så får man faktiskt betala. Man ska ha i huvudet att Pre CBS-Fenders i allt väsentligt byggdes för hand, precis som custominstrumenten idag. Ska man sedan upp på riktig specialarnivå, som Christians Unicorns, då får man punga ut för både material, finish och hantverk. Tillverkningen sker inte av barnfingrar i kinesiska sweatshops, så att säga.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar