Sandberg Forty Eight! mickar?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Sandberg Forty Eight! mickar?

Inlägg av Micke Lu »

Om man (jag) skulle köpa en Sanberg Foryt Eight, skulle jag kunna byta halsmick? vilka mickar passar?
Det ser ju ut som det är två humbuckers men vad jag förstår är halsmicken en splitcoil. Kan man få på en p-mick där eller blir det väldigt begränsat urval om man skulle vilja byta? :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sandberg Forty Eight! mickar?

Inlägg av Roger Hedin »

För det första: varför vill du byta?
Det finns ju lite olika pickuper av ungefär samma format, t.ex. MEC Star Bass-pickuperna och lite olika BiSonic/DarkStar-varianter.
http://curtisnovak.com/pickups/misc_bass.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
https://shop.warwick.de/en/Parts+for+In ... ing+-+Gold" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Sandberg Forty Eight! mickar?

Inlägg av Micke Lu »

Jag gillar inte varken Sandberg eller delano-mickar. Har inte så mycket erfarenhet men dom mickar jag gillar är passiva. Gillar Dimarzio och Fender-mickar men har som sagt inte prövat så många. Men mickarna i Sandberg-basar gillar jag inte. Har två Sandberg-basar och bytt mick i båda så jag utgår från att jag kommer vilja byta mick även på en sån här bas.
Det jag undrar mest är hur begränsad man är om man köper en Forty eight, kanske bättre att köpa en VM4 där det sitter vanlig p-baspickup. Dom sitter ju "spegelvänt" men det går ju att lösa :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Forty Eight! mickar?

Inlägg av blackparkas »

Du kan nog få en Sandberg med vilka mickar du vill, bara du har lust att betala och vänta ett tag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Sandberg Forty Eight! mickar?

Inlägg av Micke Lu »

Aha det förändrar ju läget. Jag trodde man var tvungen att ta de mickar det brukar sitta på Sandberg. För min del skulle jag gärna slippa lägga pengar på aktiva grejjer. Men det kanske kostar samma oavsett vad man custombeställer?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Forty Eight! mickar?

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag skulle tro att det kostar MER om man ska ha nåt som är utöver standard, oavsett om det är enklare grejer eftersom man då måste använda andra fräsmallar osv.
Gissar att de har ett gäng färdiga fortyeight-kroppar som de använder av till de vanliga byggena.
En specialfräst kropp skulle ju behöva göras mer custom så att säga.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sandberg Forty Eight! mickar?

Inlägg av strummer »

Sandbergs mickar är passiva, det är bara elektroniken som är aktiv.
Det ser onekligen ut som om 48-mickarna är tb-storlek, så urvalet är inte jättestort.
Har dock för mig att det du kallar split clil är en mick av p-typ, så kanske går det att massakrera micken o stoppa i en annan p typ...
Vad är det Fitzpatrick-Johan heter här?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Forty Eight! mickar?

Inlägg av blackparkas »

Asså har man bara måtten på caviteten som är fräst för mickarna kan ju en micklindare göra vad som helst under ett par flådiga kåpor.
Utrymme finns ju onekligen för nästan vad som helst.
Alternativt förstås att beställa precis som du vill ha det, med de mickar du vill ha, och vänta i dryga året förmodligen och betala en sudd extra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar