Elaka Stingray-tråden.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av blackparkas »

Tänkte ni skulle få pumpa ut lite alternativ hur det låter när man har en Stingray som låter elakt...

En av fördelarna med en Stingray tycker jag att när du justerar dem så du har lite rassel låter de sjukt trevliga och skitiga utan dist om du tar i lite när du lirar.

Men.
Vill ha lite exempel när det är ännu skitigare.
Distat och eländigt, MEN med fokus kvar.
Tycker MM låter väldigt mycket luddigare än t.ex. Warwick när man kör med distar/od:s

Jag har ju ägt några Stingrays själv och vet hur de låter med dist/od… Det är inte det.
Det är bara det att det nästan alltid blivit luddigt så jag har väl helt enkelt haft fel pedaler för Stingrays.
Hoppas jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av BBQV »

Tim Commerford är väl experten på området.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av blackparkas »

Nej.


Det låter skit.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av Svento »

blackparkas skrev: lör 15 dec 2018, 12:06 Nej.


Det låter skit.
Å JÄVLAR...! Jag älskar den där typen av uttalanden!

Jag hade aldrig hört talas om killen, och jag är inte särskilt förtjust i Stingray, så jag sökte upp lite som jag lyssna igenom, och tyckte väl det lät rätt okej.

Kanske inte så som jag själv skulle vilja låta, men ändå rätt okej.

-

Jag kan inte bidra med nåt mer än personliga reflektioner. På ett högst allmänt och dessutom lite väl abstrakt plan.

Tror det handlar om diskant. Attack, artikulation. Helst ska nog instrumentet vara konstruerat så att dom förutsättningarna finns redan innan man pluggar in. Exempelvis i form av en genomgående mitten-stock av solid lönn. Men en skruvad lönn-hals är säkert också en bra början.

Är det sen bra kvalitet på övriga komponenter, så kommer det antagligen bara att framhäva grund-ljudet. Även om man spelar i ett ultra-lågt register.

-

Jag tror inte MM är det optimala instrumentet för att låta elakt, men det går säkert. Jag tror att allt som kan framhäva attacken i spelandet blir ett steg i den riktningen. Inte minst kanske genom att utveckla sin spel-stil åt det hållet.

Jag hade nån konstellation under några år, med fiol i stället för gitarr, och det blev lite för tomt i mellan-registret. Då ställde vi bas-stärkarn på 0% bas, 50% mellan och 100% diskant. Det lät rätt elakt, även fast basen var en Thunderbird. Ofta koppla vi den rentav genom en gitarr-stärkare, vilket lät ännu mer elakt.
Senast redigerad av Svento den lör 15 dec 2018, 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av Nordrack »

Jag kör min stingray genom en kompressor-b7k-bddi. Så länge man inte öser på med diskant från basens preamp låter det rätt så elakt i mina öron ;)
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av Svento »

Nordrack skrev: lör 15 dec 2018, 21:16 Jag kör min stingray genom en kompressor-b7k-bddi. Så länge man inte öser på med diskant från basens preamp låter det rätt så elakt i mina öron ;)
Jaha... Där fick jag.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av BBQV »

Hårt anslag, stainlessträngar och lite overdrive, gärna en grov hals med lönnbräda, sen är man hemma...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av blackparkas »

Svento skrev: lör 15 dec 2018, 21:12 Helst ska nog instrumentet vara konstruerat så att dom förutsättningarna finns redan innan man pluggar in. Exempelvis i form av en genomgående mitten-stock av solid lönn.

Jag tror inte MM är det optimala instrumentet för att låta elakt, men det går säkert. Jag tror att allt som kan framhäva attacken i spelandet blir ett steg i den riktningen. Inte minst kanske genom att utveckla sin spel-stil åt det hållet.
Mnja.
Fel.
En skruvad hals ger i mitt tycke alltid bättre förutsättningar till elakhet.
Betydligt bättre attack, förutom möjligtvis med Rickenbacker, i princip alla andra neckthru-basar jag haft/testat har haft sämre attack än bultade basar.

Thunderbird låter i princip aldrig elakt, om man inte har en gammal 70-talare, de går att få till rätt elaka.



En Stingray har ju egentligen ganska bra förutsättningar för att låta just elakt egentligen.
Ren bra klang med fast botten.
Bra topp.
Men jag vet inte om det är mid:en som ligger fel på nåt vis eller vad det är.
För jag har väldigt sällan lyckats...

För övrigt spelar jag rätt hårt, och relativt långt bak, rätt över micken så attack i spelandet finns redan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av blackparkas »

Nordrack skrev: lör 15 dec 2018, 21:16 Jag kör min stingray genom en kompressor-b7k-bddi. Så länge man inte öser på med diskant från basens preamp låter det rätt så elakt i mina öron ;)
Ja, drar man på för mycket topp på basen så blir det lite för slick diskant..
Burr.

Har du spelat in nåt med stingrockan?

Har ännu inte hunnit ta upp basen och testat med DG X7, men var inte helt övertygad med X7:an när jag testade den och X med en av Warwickarna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av Svento »

Vad är det som gör en Stingray till en Stingray? Är det nåt utöver micken som skiljer den från PB? Antar att plektrum-skyddet och 3 + 1 inte har central betydelse för ljudet.

Är det nåt som skiljer micken från andra humbuckrar? Även fast den ser helt neutral ut, så tänker man MM direkt man ser en sån. Man skulle liksom reagera om man såg den på nåt Les Paul-liknande.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av blackparkas »

Just den sortens mikrofon av olika fabrikat sitter ju på en hel del basar, Sandberg t.ex.
Men även en mängd andra.

Dock så har i alla fall inte jag ännu hittat någon bas som inte är en Stingray som låter som en Stingray.
Antar att det är en kombination av micken och preampen som gör det ganska karaktäristiska Stingray-soundet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av BBQV »

Miken är en parallellkopplad humbucker när de flesta andra är seriekopplade. Dessutom har spolarna ganska lite lindning och stora magneter. Placeringen närmare stallet än på en P-bas ger mer attack. Detta sammantaget gör att den har ett eget sound som förstärks ytterligare av preampens konstruktion.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev: sön 16 dec 2018, 12:29
En Stingray har ju egentligen ganska bra förutsättningar för att låta just elakt egentligen.
Ren bra klang med fast botten.
Bra topp.
Men jag vet inte om det är mid:en som ligger fel på nåt vis eller vad det är.
För jag har väldigt sällan lyckats...

För övrigt spelar jag rätt hårt, och relativt långt bak, rätt över micken så attack i spelandet finns redan.

Tror du slog huvudet på spiken angående midden. I de fall när det 2-bands preamp är det lätt hänt att man drar på mer av allt med mid-scoop som följd. Då låter det behagligt och gött istället för elakt och utstickande. Stingray-soundet är iaf för mig lika med hängmatta. För att få mer mid behöver man ju snarare skära bas och diskant och dra upp volymen någon annanstans. MM:s preamp kanske dessutom är midscoopad redan i neutralläget?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av blackparkas »

Ja, nåt är det med tanke på att det inte går att frambringa ett enda klipp där det låter elakt OCH bra med en Stingray.

Stingray är typ hängmatta för mig med, och en stingray med strängrassel låter ju lite småelakt redan utan dist/od egentligen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av Svento »

Ja jag har också notera att den sitter närmare stallet än vad som är fallet med exempelvis PB. Ser ut att vara nästan exakt samma som på Thunderbird.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av bootsy »

Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av blackparkas »

Är det där inspelat med Stingray?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, varför vill du att Stingray skall låta elakt? Du som är så snäll som en tvättbjörn.

Jag gillar min Stingray när jag spelar jazz och visor...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av Lowlife »

Har haft ett par rockor, en från de första åren med lönnhals som var kass på det mesta och en 90-talare. Som var kanon. Den satte jag en Status graphitehals på och det blev ännu mer rätt. Har också haft ett par Sterling som jag tycker är bättre. Lite mindre kropp och smalare hals samt mer flexibel elektronik. Kan vad rockan kan och lite till. Brukar köra lätt hängmatta på EQn. Skall man sno ihop något eget så är Seymour Duncan Basslines ferritemik (Alnicon låter för mesigt) med parallellkopplade spolar och EMGs tvåbands EQ kombon som levererar. Låter mumma. Fixar man också en coilsplitswitch så får man det Goa singlecoilljudet också.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av blackparkas »

Lowlife skrev: lör 19 jan 2019, 12:06 Har haft ett par rockor, en från de första åren med lönnhals som var kass på det mesta och en 90-talare. Som var kanon. Den satte jag en Status graphitehals på och det blev ännu mer rätt. Har också haft ett par Sterling som jag tycker är bättre. Lite mindre kropp och smalare hals samt mer flexibel elektronik. Kan vad rockan kan och lite till. Brukar köra lätt hängmatta på EQn. Skall man sno ihop något eget så är Seymour Duncan Basslines ferritemik (Alnicon låter för mesigt) med parallellkopplade spolar och EMGs tvåbands EQ kombon som levererar. Låter mumma. Fixar man också en coilsplitswitch så får man det Goa singlecoilljudet också.
Jag gillar inte alls Sterling-basarna.
Tycker de är skitfula och halsen otrevlig... :D

Sabre däremot.
Skulle jag gärna ha en.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av blackparkas »

mrbaloo skrev: lör 19 jan 2019, 11:57 Förresten, varför vill du att Stingray skall låta elakt? Du som är så snäll som en tvättbjörn.

Jag gillar min Stingray när jag spelar jazz och visor...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hehe.
Jag vill att allt ska låta elakt... :D

Vill ju kunna använda SR5:an och som det är just nu så funkar den inte jättebra med mina overdrives.
Har ju haft Stingray förut och haft samma problem då så det är inget nytt fenomen.

Det ska inte låta Darkglass-elakt, helst vill jag att det ska låta Warwick-elakt, men det är helt enkelt inte lika mycket kärna i ljudet på Stingrockor som en Warwick.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:
mrbaloo skrev: lör 19 jan 2019, 11:57 Förresten, varför vill du att Stingray skall låta elakt? Du som är så snäll som en tvättbjörn.

Jag gillar min Stingray när jag spelar jazz och visor...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hehe.
Jag vill att allt ska låta elakt... :D

Vill ju kunna använda SR5:an och som det är just nu så funkar den inte jättebra med mina overdrives.
Har ju haft Stingray förut och haft samma problem då så det är inget nytt fenomen.

Det ska inte låta Darkglass-elakt, helst vill jag att det ska låta Warwick-elakt, men det är helt enkelt inte lika mycket kärna i ljudet på Stingrockor som en Warwick.
Aha, en fasad som du försöker ha bara. Egentligen är du ju snäll som en tvättbjörn. :D

Håll dig till Warwick så är du ju hemma. Blanda inte in Stingray om du inte trivs med den.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av blackparkas »

Älskar ju Stingray.
Också.
Framförallt att spela på.
Ljudet också, men bara cleant...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Älskar ju Stingray.
Också.
Framförallt att spela på.
Ljudet också, men bara cleant...
Spela cleant då! Låt gitarristerna stå för oljudet.

Men jag köpte ju en Digitech distpedal ifjol och tyckte att det blev en lite för metallisk klang på just Stingray jmf andra basar. Men efter att justerat kontrollerna så låter det ju förträffligt numera också. Men jag spelar ju inte med elakt ljud bara lätt uppsprucket när jag gräver på lite hårdhäntare.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Elaka Stingray-tråden.

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Är det där inspelat med Stingray?
Enligt trovärdig källa.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar