Värdet på en Bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Swampyking
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 29 dec 2018, 17:52

Värdet på en Bas

Inlägg av Swampyking »

Hejsan!
Jag har en bandlös Fender presicion-bas från -74 i väldigt bra skick som jag aldrig använder. Hur kan jag ta reda på hur mycket den är värd om jag vill sälja den?
Tack på förhand / Kent
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Re: Värdet på en Bas

Inlägg av supro »

Jag brukar kolla på avslutade (och sålda) auktioner på eBay. Då får man ett realistiskt värde. Gbase är också en bra referens. Eller så säljer du den helt enkelt billigt till mig :D
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Re: Värdet på en Bas

Inlägg av supro »

Eller sålda objekt på reverb.com
Swampyking
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 29 dec 2018, 17:52

Re: Värdet på en Bas

Inlägg av Swampyking »

Ok, ska kolla upp det. Vet inte om jag vill sälja den, men är lite intresserad av vad den kan vara värd idag.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Värdet på en Bas

Inlägg av blackparkas »

Det är väl iofs inte helt relevant vad saker kostar på Ebay/Reverb.
Sverige är en betydligt sämre marknad än vad dessa sajter har att jobba med...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Värdet på en Bas

Inlägg av AlbinH »

blackparkas skrev: ons 02 jan 2019, 12:09 Det är väl iofs inte helt relevant vad saker kostar på Ebay/Reverb.
Sverige är en betydligt sämre marknad än vad dessa sajter har att jobba med...
Håller med parkas. "Lokala variationer kan förekomma" - ja det kan jag tänka mig. Kollektiv GAS begränsas till viss del av den geografiska belägenheten. "Vi" gillar Yamaha BB-basar. För jänken i gemen är det bara ännu en som kommer från Asien.

Jag gissar t ex att japanska Fender är i stort mer uppskattade i Sverige än i americkat.

Man får sila myggen lite innan man sväljer dem. :shock:

OMHO givetvis. :vinkar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Re: Värdet på en Bas

Inlägg av supro »

Ok, där tycker vi olika. Jag brukar använda sålda auktioner som referens när jag köper (och jag köper rätt mycket, mest vintage). Många säljare hävdar ju att "den här går för x antal tusen dollar på eBay" men då tittar de på begärt pris på högt prissatta instrument som ligger kvar till salu månad efter månad. Tittar man på de som faktiskt säljs så är priserna ofta som här eller lägre.
Skriv svar