.strandberg*s nya basar!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

.strandberg*s nya basar!

Inlägg av archisland »

Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av BBQV »

Ola är en klurig snubbe! Hans gitarrer finns på Musikverkstan här i stan, hoppas de ställer ut basarna också.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Dem gillar jag. :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av archisland »

Det kommer en liten demo imorgon :wink:


Bild
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av archisland »

Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av strummer »

Sjukt häftig bas, och vilken bra demo, grymt jobbat @archisland !
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av archisland »

strummer skrev: ons 09 jan 2019, 10:01 Sjukt häftig bas, och vilken bra demo, grymt jobbat @archisland !
TACK!! <3
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av Per »

:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp: som vanligt!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av archisland »

Per skrev: ons 09 jan 2019, 17:52 :tummenupp: :tummenupp: :tummenupp: som vanligt!
<3 <3 <3
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av archisland »

https://youtu.be/z2qbqT-52lU

En liten (nåja...) playthrough som jag gjorde med den här basen :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av Hånken »

Det går tydligen inte att "inbädda" längre ifrån YouTube?




Från Indonesien och ändå kostar 20-30 papp? :evil: :evil: :roll: Tror jag föredrar Dingwall.
5 strängaren med fan fret till 35 " är inte tillräckligt för mig. 36" innan det börjar låta hyfsat bra, på låga B.
Sedan är jag inte vän av alldeles för fjäderlätta kroppar på basar ö h t. Låga toner kräver lite mer densitet, massa, för att inte energin bara skall avdunsta ut i kroppen och ge i stort sett inget tillbaks.

Dingwall har t ex basar med annat träslag som är tyngre på bassidan, och lättare på diskantsidan. Inte alla dock. Allt spelar roll, men jag tycker att ju längre ner man går i tonerna, t ex 5 str bas med lågt B, desto mer behövs rejäl dämpning i kropp och hals. Kommer ihåg båtankarna ifrån 70-talets Fender stall. P och J basarna var gräsliga att ha på sig mer än 5 minuter men de lät länge, och balanserat. Speciellt på låga E strängen. Och hade otroliga "dead spots" på 6:e bandet G-strängen. C eller Ciss...

Får se. Utav videon skulle jag kunna drista mig till att gissa att Ola har gjort den första huvudlösa basen som "neck-dajvar". En bedrift iofs, men om han nu är OCD om allt ergonomiskt så... :wink: :wink: Återstår att se.

Däremot har jag alltid gillat kroppsformen... både på gitarr och nu hans basar. Hoppas han tar dom till Göteborg och Fuzzmässan. Gitarrfestivalen i Uppsala är han ju alltid på...
Senast redigerad av Hånken den fre 01 feb 2019, 22:54, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av Hånken »

Men nåväl, skall inte klaga på Archisland playthrough, men det hade väl gått lika bra med vilken annan bas som helst. Varför man nu inte har LIKE knappar här som på alla andra forum övergår mitt förstånd. Och att alla inställningar och möjligheter man hade tidigare att infoga bilder ifrån annan länk o s v. Har det hänt ngt sedan nyår? Jag har kollat mina inställningar, och inte rört dom på 2 år kanske.

Har inte heller fått, eller sett något meddelande om att hela strukturen för Pratabas är ändrad.

Här får du mina likes, Archisland :


Bild
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av Per »

Testa den lilla datorskärmen/filmduken näst längst till höger vid sidan om textstorlek, Media Embed, och ta bort s:et i https som vanligt. :)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av Hånken »

Allting såg utgråat ut hos mig ... och funkade inte när man tryckte på ikonerna ....
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av archisland »

Missat kommentarerna här.. Tack för like:sen, Hånken! <3 :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev: tor 31 jan 2019, 19:05 ...Från Indonesien och ändå kostar 20-30 papp?...
Är instrumenten byggda "på distans" och bara designade i Sverige? Är de bra så spelar det väl ingen roll, men jag hade ju hoppats på svenskbyggt...

Hur som helst skulle jag vilja testa en sån där femma, inte den metallanpassade, utan den mer JB-lika. :nickar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av Hånken »

Jo de är ändå helt klart intressanta. Men jag undrar hur "entrepenaden" ser ut, om han bygger fit to tailor built, eller har lagt ut allting till Indonesia. De finns ju på Thomann. Det verkar som väldigt få gitarrer går under 20.000 kr, kanske någon för 17-18. Han har någon gammal prototyp på hemsidan.

Jag har liksom börjat undra om det så smått beror på CITES och att de får betala någon avgift eller skatt på att det är exotiska material/trä som det finns gott om/lättillgängligt i Indonesien/Asien men inte här i EU och det beläggs med onödigt höga avgifter enbart på grund av det. För tro mig jag hade höjt på ögonbrynen åt priset även om det kom ifrån andra tillverkare också. T ex en Cort som kostat så mycket, eller de "billigaste" kinesiska märkena. Om det kom från Japan hade priset varit mer förståeligt, nästan tvärtom, men det görs inte så mycket längre i Japan i heller, ändå, nuförtiden.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av Hånken »

Jag kommer faktiskt ihåg bara för 7-8 år sedan, då Strandberg ensam hade en liten monter, knappt det - det var ett bord, några gitarrställ, och en förstärkare - på Fuzz gitarrmässa i Göteborg. Andra våningen (minimalt med besökare). Jag och min kompis var där uppe och provade dom och vi var dom enda som verkade ha intresse för dom. När folk (mest yngre) kom förbi och kände på halsarna var mediankommentaren "näh, kolla känn här, faaan va konstigt, de vill man ju inte ha". Och Göteborgs-ordvitsarna började hagla...

Han byggde för hand, och hade just börjat. De var ohemult dyra då också, men det var hans egna handbyggen. Där fanns 4 gitarrmodeller ingen bas. Ola ville t o m att min kompis skulle fortsätta spela för att locka folk dit. Ola sa att de flesta trodde att gitarrerna lät som något indiskt instrument av naturen, dvs sitar, eller något annat nischat instrument. Men så när de hörde spelas på, så fick de upp lite grann att det lät som "vanliga" elgitarrer mest.

Idag ser man hur långt och mycket som det har gått. Jag tror han är den mest exporterade "svensk-designade" byggaren idag, om man tänker efter. Nu gör ju Sandén akustiksa guror, Christian Olsson (Unicorn), och Johan Gustavsson och en hel del andra också guror byggda i landet, men han Strandberg är den enda som lyckats göra så många att han känt sig tvingad till att lägga ut det på entrepenad i Kina. Annars hade väntetiden varit 10-20 år. Om ens det.

Och naturligtvis verkar instrumenten mest höra hemma i den s.k. "Djent" metal genren.

Men se hur det har gått? Längesedan han bara stod med ett bord och några gitarrer på mässorna! Idag har han sponsringsprogram av stora mått också.

- - - - - - - - -

Sedan är jag ju inte vän av att allting skall behöva vara av aluminium för att göra saker och ting lättare, men det är inte .Strandberg ensam om. När det gäller att "hålla fast" strängar har jag bara upplevt lite av förslitnings-fenomen mer så på aluminium än t ex rostfritt stål, och mässing. Jag gillar t ex bättre stainless steel upp i "headpiece" och nere i sadlarna. Det är oftast stålsträngar den skall ta hand om ju. Inte aluminiumsträngar. Jag tillhör dom som inte tycker aluminum är "bra ledare av tonen" ner till träet i basen eller gitarren, ej heller som strämskruvar uppe i huvudet. Men nu är ju Strandberg 'huvudlösa' och det respekterar jag honom för. Han t o m skryter på hemsidan med att "we don't do headless guitars, we do guitars and basses without a headstock". Slogan som jag gillar iofs.

Detta var ju totalt ute ett tag, med huvudlöst, ju.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av Hånken »

Nå nån som provat Strandberg basarna, inte Sandberg... ännu. Har ju gått ett tag..
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av archisland »

Jag demade ju dem (som bekant) och gillade dem skarpt. Halsprofilen fick mig att "korrigera" min teknik (typ), vilket kändes väldigt fint faktiskt. Vikten och storleken var sjukt trevligt det också!
Det enda som jag "ogillade" med basen var mickplaceringen - men det är nog för att jag är så van vid att spela på p-basar. Typ. :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av blackparkas »

archisland skrev: mån 14 okt 2019, 08:56
Det enda som jag "ogillade" med basen var mickplaceringen
Du glömmer det faktum att de ser ut som skit....!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av funkys**t »

blackparkas skrev:
archisland skrev: mån 14 okt 2019, 08:56
Det enda som jag "ogillade" med basen var mickplaceringen
Du glömmer det faktum att de ser ut som skit....!
Hahahaha! Jag skulle inte använda samma ordval, men de faller inte mig i smaken heller.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av archisland »

Äh! Jag gillade looken! :D
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av Hånken »

Judge a book by its cover
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: .strandberg*s nya basar!

Inlägg av blackparkas »

Hånken skrev: lör 19 okt 2019, 18:43 Judge a book by its cover
Det spelar ju ingen roll hur bra en pryl är om man ser ut som en idiot när man har den på sig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar