P-bas 5:a

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

P-bas 5:a

Inlägg av brokenboy »

Är det bara jag som aldrig får syn på en 5 strängad p-bas till salu på begagnat marknaden? Eller finns det någon anledning att det verkar finnas så få??
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Aslan »

Jag brukar oxå titta efter någon P5a.
Men de är ju ovanliga. Både beggade och även nya. Det finns massor av Jazz-femmor men tyvärr inte P-femmor...
Själv funderad jag istället på en Sire P7 eller t o m en custom Maruszczyk. Annars rekommenderar jag verkligen Yamahas BB-femmor (PJ). Riktigt bra men inte så lik Fender:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: P-bas 5:a

Inlägg av bostrowskij »

De som har dom verkar vilja behålla dom. Letade länge efter en Fender P5 men gav upp och beställde en passiv Maruszczyk Jake. Det är det bästa basköpet jag gjort, spelar nästan uteslutande på den numera.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Aslan »

bostrowskij skrev:De som har dom verkar vilja behålla dom. Letade länge efter en Fender P5 men gav upp och beställde en passiv Maruszczyk Jake. Det är det bästa basköpet jag gjort, spelar nästan uteslutande på den numera.
Härligt!:) Har du nån bild?:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: P-bas 5:a

Inlägg av bostrowskij »

Aslan skrev: sön 06 jan 2019, 21:22 Härligt!:) Har du nån bild?:)
34", alkropp med lönn topp och baksida, Bassculture mikrofoner. 4,35kg.
Bild


Bild
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Aslan »

bostrowskij skrev:
Aslan skrev: sön 06 jan 2019, 21:22 Härligt!:) Har du nån bild?:)
34", alkropp med lönn topp och baksida, Bassculture mikrofoner. 4,35kg.
Bild


Bild
Snygg!!! Hur låter Bassculture?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: P-bas 5:a

Inlägg av bostrowskij »

Det är ju så svårt att beskriva ljud, men ganska "mjukt" sound utan att tappa varken i topp eller botten. Klassiskt P-ljud från splitcoilen, ganska bright vilket jag gillar då jag kan dra av lite ton vid plektrumspel och ändå få definition vid fingerspel när den är helt öppen. Humbuckern är inte lika bright men det blir bra balans tillsammans. Använder mest P-micken. Utmärkt B-sträng! Har Chromes på.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: P-bas 5:a

Inlägg av brokenboy »

:tummenupp: :tummenupp: Riktigt snygg! Och säkert ett bra alternativ till en p5
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Roger Hedin »

Annars är de här fina:
Bild
Skyline är inte direkt dyr...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: P-bas 5:a

Inlägg av brokenboy »

Roger Hedin skrev: mån 07 jan 2019, 19:08 Annars är de här fina:
Bild
Skyline är inte direkt dyr...
Men jävlar!! :kär: vad ligger dem på?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Aslan »

brokenboy skrev:
Roger Hedin skrev: mån 07 jan 2019, 19:08 Annars är de här fina:
Bild
Skyline är inte direkt dyr...
Men jävlar!! :kär: vad ligger dem på?
Magiskt fina!! Dock är de 35” vilket inte passar mig så bra...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: P-bas 5:a

Inlägg av bostrowskij »

Lakland Skyline var högintressant för mig också men det var 35" som gjorde att jag valde Maru i stället, passar inte mig heller. En annan P5 som jag sneglade på var Schecter Model T session 5, men de är också 35" och dessutom har de ett asfult huvud. http://www.schecterguitars.com/bass/mod ... tin-detail
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Aslan »

bostrowskij skrev:Lakland Skyline var högintressant för mig också men det var 35" som gjorde att jag valde Maru i stället, passar inte mig heller. En annan P5 som jag sneglade på var Schecter Model T session 5, men de är också 35" och dessutom har de ett asfult huvud. http://www.schecterguitars.com/bass/mod ... tin-detail
Någon som jämfört Maru med Lakland Skyline? Har själv haft för länge sen en 55-60 (J5) som var bra men 35”...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Basmagnus »

Aslan skrev:Jag brukar oxå titta efter någon P5a.
Men de är ju ovanliga. Både beggade och även nya. Det finns massor av Jazz-femmor men tyvärr inte P-femmor...
Själv funderad jag istället på en Sire P7 eller t o m en custom Maruszczyk. Annars rekommenderar jag verkligen Yamahas BB-femmor (PJ). Riktigt bra men inte så lik Fender:)
Instämmer!
Köpte nyligen en BBP35 som är asbra!
Gillar verkligen P-karaktären, toppklass!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Roger Hedin »

Det är synd att Mo-Ollon inte gör femmor, eller gör de det...?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Aslan »

Roger Hedin skrev:Det är synd att Mo-Ollon inte gör femmor, eller gör de det...?
Det gör de. Dock är den ovanlig och ser lite annorlunda ut. Men ska låta som den ska hursom.
Bild
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: P-bas 5:a

Inlägg av strummer »

Aslan skrev: sön 06 jan 2019, 20:28 Jag brukar oxå titta efter någon P5a.
Men de är ju ovanliga. Både beggade och även nya. Det finns massor av Jazz-femmor men tyvärr inte P-femmor...
Själv funderad jag istället på en Sire P7 eller t o m en custom Maruszczyk. Annars rekommenderar jag verkligen Yamahas BB-femmor (PJ). Riktigt bra men inte så lik Fender:)
Bästa P5 jag haft bytte jag ju bort med dig, och när den fanns ute till salu igen hade jag inte pengarna, morr.
Sandberg säger jag bara.
Kompressor, det är livet!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Basstore »

Custom Maruszczyk håller ja på

Bygg ihop din egen design o rubbet på public-peace.de o maila mig länk för bästa pris!

www.basstore.se
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Ljudfreak »

http://www.bassdirect.co.uk/bass_guitar ... ronze.html

Xotic har fint rykte på gitarrsidan och ser oftast bra ut. Men jag har inte sett någon här på hemmaplan än.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: P-bas 5:a

Inlägg av Geddan »

Man håller i dem!
Sjukt nöjd med min American Standard med John East preamp.
Den ligger i bandbussen året runt mellan gigen, i alla tänkbara temperaturer och behöver knappt stämmas när jag plockar in den.
Halsen rör sig inte öht. Den är som en gammal Volvo 240! :P
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar