Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

Hej forum!
Jag skall sitta på stängslet och inte säga vad jag tycker (eftersom man inte provat det ännu) men undrar lite smått över era tankar om det här:

Bild

https://rayrossbass.com/bridge/

Förlåt om det fanns en tråd redan, men jag använde sökfunktionen flera ggr utan att hitta ngt om detta.
Senast redigerad av Hånken den ons 06 feb 2019, 21:50, redigerad totalt 2 gång.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

Det första som slog mig (dock) är hur man separerar intonation ifrån stämning. Vilket jag inte har listat ut ännu. Riktigt.


Men så är det väl lite grann som med akustiska gitarrer med en stallsadel rakt över för alla strängar. Det är en punkt för alla. Sedan kan jag väl tänka mig att tex Rotosounds strängar med sitt röda silke känner sig inte välkommna här...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av BBQV »

Jag tror att det försvinner en del resonans eftersom ett vanligt stall skapar en strängvinkel som tvingar vibrationer ner i träet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

Jo, det också. Men det kanske å andra sidan tar bort döda toner? :?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Danne »

Hånken skrev: tis 05 feb 2019, 19:32 Det första som slog mig (dock) är hur man separerar intonation ifrån stämning. Vilket jag inte har listat ut ännu. Riktigt.
Intoneringen görs väl som vanligt med skruvarna som håller sadlarna eller i detta fall "tonstolparna" i bottenplattan? Stämmer gör man som vanligt med stämskruvarna. Har personligen svårt att se någon större revolution med det där stallet. Enda egentliga skillnaden är ju att sadlarna även agerar stränghållare.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av gthyni »

+1 på BBQVs observation

dessutom:
  • all tension från strängarna belastar gängorna på intonerings- och stränghöjdsskruvarna, tror inte det är en god idé i längden
  • strängarna hamnar högt upp, känns som man måste shimsa upp halsvinkeln för att få det att lira på ett rimligt sätt.
Leo Fender sista evolution av stallet är nästa raka motsatsen till denna:
http://glguitars.com/saddle-lock-bridge/
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag tycker den känns tillkrånglad och dessutom så tror jag som ovan att krafterna på gängorna kan ställa till med problem på sikt.

Sen ser den ut som nåt hempul av en lycklig man med en metallfräs.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Roger Hedin »

Hur spelar du med handfläsket på stallet?
En ytterst begränsande konstruktion!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

Danne skrev: ons 06 feb 2019, 08:24
Hånken skrev: tis 05 feb 2019, 19:32 Det första som slog mig (dock) är hur man separerar intonation ifrån stämning. Vilket jag inte har listat ut ännu. Riktigt.
Intoneringen görs väl som vanligt med skruvarna som håller sadlarna eller i detta fall "tonstolparna" i bottenplattan? Stämmer gör man som vanligt med stämskruvarna. Har personligen svårt att se någon större revolution med det där stallet. Enda egentliga skillnaden är ju att sadlarna även agerar stränghållare.
Ja, men detta innebär ju att man får om-intonera efter varje strängbyte även om det är exakt samma modell, märke, gauge, eftersom den där "över-wrappen" är olika på alla strängar och kan vara längre in och längre ut på varenda sträng. Det är bara speaking length som det måste vara rätt gauge hela tiden. För övrigt tror jag att de fantasifulla Atlansia basarna ifrån Japan hade något liknande för mer är 10 år sedan. Kanske inte exakt samma men "utan vinkel". Strängen gick igenom en klämma (tänks så som Floyd Rose låsbara stall gör) och fortsätter bakåt rakt. Vitsen med det fattar jag inte i heller, för vad som händet bakom klämman är totalt oviktigt. När man väl låst och klämt fast strängen, så att den inte rör sig (och blir deformerad) är det totalt meningslöst att börja tänka på om strängen går ned i vinkel eller går rakt eller mittemellan.

Bild

Bild

Bild

Inte riktigt samma, men om man nu klagar på ett problem som inte finns, så är Atlansia en bättre lösning. Då blir man av med det extra tjocka "wrappen" precis efter kulan som hamnar bakom den s.k. "witness" point. Men ändå. Vad som händer bakom stallet när man väl klämt strängen spelar ingen roll. Och en svängande sträng med ojämn tjocklel som det blir i Ross fall, är ju inte ren och kommer att ha problem med intonation.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

Sedan har vi ju dessa stall som heter Babicz Full Contact Hardware, där de vill att strängen skall hela tiden vila på något som ligger an mot kroppen, och har en "hel" yta som ligger an både stallsadel, och sträng. Men den begriper jag inte i heller riktigt. Lite overkill och övertänk. Att det skulle spela roll.

Jag har på flera - t ex huvudlösa - basar sänkt ner sadlarna så botten rör vid stallplattan. Ingen som helst skillnad i sustain, ton, eller karaktär (t ex mer mid, mer bas eller mer diskant) på någon sträng. Men det är en annan tråd.

I alla fall står det ju mot Babicz och Ray Ross. Den ena vill att resonansen ifrån kropp och sträng växelspelar (Babicz) och den andre vill isolera sträng och stall i stort, och låta strängen svänga så fritt som möjligt.

Lite grann overkill och onödiga konstruktioner. Men jag har INTE provat den. Men läste om någon som varit på NAMM 2019 nyligen i USA och snackat med uppfinnaren i båset och jämförde med pianon som inte var gjorda så i heller. Så redan där börjar ju varningsklockorna ringa, eftersom pianosträngar viss då har stålnaglar som strängarna går i en liten vinkel runt sedan upp till stäm-pinnarna eller skruvarna.

Vad röker folk nuförtiden?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

B-Å Åhs skrev: ons 06 feb 2019, 11:46 Jag tycker den känns tillkrånglad och dessutom så tror jag som ovan att krafterna på gängorna kan ställa till med problem på sikt.

Sen ser den ut som nåt hempul av en lycklig man med en metallfräs.
Ja, jag tror dessutom att den får en hävarmseffekt och kan riskera att rycka hela stallet ut kroppen, eller i alla fall de främsta skruvarna. Det måste vara rejäla doningar som håller fast, eftersom stallet är både sträng och strängfäste. Alltså alla andra som har vanliga stall och strängfäste i ett, sitter ju fast med dylika "bultar" som den här:

Bild

Finns t o m för gitarrer, som har tunnare strängar. Alltså det är en annan grej, om man nu inte tänker på intonation. Men jag tror att om man inte förankrar Ray Ross stall på annat sätt än "direct replacement" för gammalt stall så tror jag inte på att det blir någon hit alls. För övrigt kan jag inte tänka mig att "taper core" strängar eller Rotosound strängar med rött silke långt in på strängen kommer att funka. Är kroppens densitet av det lättare slaget vilket verkar vara gängse kutym allt mer och mer i dessa dagar, slits nog trägängorna upp i kroppen.

Sedan som videon visar att man måste ha specialverktyg för att justera stränghöjd och t o m intonera är vi inne i ngn Floyd Rose träsk med en insexnycel i olika tjocklek för varje justering.

Men men, man skall inte säg något förrän man provat. Jag undrar också hur man spelar dämpat med tonen. Och om nu strängen svänger mer och är högre amplitud oscillation måste man ju ställa in högre strängläge och "djupare" relief på halsen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

Nu verkar vi alla ha dissat och sågat denna jämns fotknölarna. Onödigt omständig i förhållande till det man får ut av den.

Det skulle vara kul om någon kunde SE någon fördel (om än liten) med denna konstruktion. Innan ni har provat. Vi måste ju kunna hitta något. Vi behöver balanserade åsikter...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

Bild

Erhh? What? :?
En av hans basar. Om man nu skall tävla i att göra en s.k. Jerkweasel av en bas, en bunnybas, så tar nog denna priset:

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

Inte någon som vågar på sig något positivt? Jag är idel öra, för det måste finnas något ju.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av BBQV »

Få rörliga delar innebär mindre risk för haverier.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av maxoges »

Tacka vet jag 2tek. Enkelt och nätt stall :)
Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

2tek. Ja, det var ju roligt det också. Aldrig hört talas om, eller sett dem förrän nu. Kräver ju att man moddar basen rejält först.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av BBQV »

Får BadAss att kännas litet och behändigt...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av gthyni »

Leo experimenterade hela sitt liv, hans slutliga version var ”saddle lock”-stallet jag nämnde ovan. En intressant detalj: en block ner i kroppen istället för string-through utom för 5-strängade där B-strängen behövde extra kroppskontakt för att klinga riktigt bra
Senast redigerad av gthyni den lör 09 feb 2019, 11:40, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

Jodå. Leo fick rätt på det andra gången... jag tror dock de stallen G&L fanns före 5 strängat dock, men är inte säker.

Själv blir jag rätt osäker nu själv hur mycket man skall dämpa när strängen skall vila på något ö h t. T ex Dingwall har börjat vila sina strängar, även de tjockaste, på ... tja, kullerhuvudförsedda insexskruvar. Och det undrar jag ö h t hur bra eller dåligt det är. Det bästa är väl att vi kan ersätta dom rätt lätt själva till en billig peng...vilket också syns på nedanstående bild.

Bild

Vilket torde vara ett tillräckligt incitament för att skapa en helt ny tråd om vad som är bäst att basträngarna skall vila på? Olika sadlar och vinklar för varje sträng? Inte samma för tjocka b-strängen som tunna G-strängen? Tja...de kommer med olika lösningar, G&L saddle lock, 2TEK besvärliga i mässing/stål/aluminium, individuella med "insexskruvar" som Dingwall, eller som Babicz full contact hardware... eller som vanligt, gamla hederliga Leo Quahn (en annan Leo eller ... :wink: ) vanliga stall, eller Fenders original.

Några vi har glömt? Ray Ross såklart, trådens orsak.
Senast redigerad av Hånken den mån 11 feb 2019, 18:10, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

maxoges skrev: fre 08 feb 2019, 23:43 Tacka vet jag 2tek. Enkelt och nätt stall :)
Bild
Jag kan faktiskt se användning för dessa, oavsett materialet så måste den vara tyngre än i vilket trä som helst. Alltså: bot på neck dive!!
:D :D :D
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av strummer »

Känns konstigt att "härvan" närmast änden ska vara med i den vibrerande delen av strängen tycker jag.
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ray Ross bridge - Onödigt nytt eller oumbärligt?

Inlägg av Hånken »

yes plus för det. Varför man inte kan "lajka" insändare utan måste skriva i en post efteråt är bara så 90-tal... ;-)
Skriv svar