Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Inlägg av Bosse G »

Är det någon som erfarenhet av dessa billiga? Bara skräp?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Inlägg av Roger Hedin »

Epiphone EB-0 känns ganska klumpig i händerna, dessutom störtdyker den om du inte aktivt lyfter upp halsen hela tiden. Bronco kan jag inte uttala mig om. Den enda short scale jag (faktiskt) gillat var Danelectro Longhorn. :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Inlägg av bas putte »

Jag har en eb. den har inget dyk skön o spela på låter bra. Du får prova smaken är ju olika
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Inlägg av AlbinH »

Bosse G skrev: fre 15 mar 2019, 11:26 Är det någon som erfarenhet av dessa billiga? Bara skräp?
Inte alls. Duger gott till att börja med. Jag har en Squier Bronco i samlingen och det är den som oftast får följa med till soffan för lite plonk framför Tv´n.

EB-0 har jag bara testat, vid en Pratabas-träff, och den kändes också ok.

Båda modellerna lider lite av att de är "billiga". Skrytfaktorn är närmast obefintlig. Men skit du i det. Det gör jag. Dock, som en ovanstående skrev, Prova själv! Känns det ok eller finns det något som du retar dig på? Om inte, så köp.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Re: Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Inlägg av Bosse G »

Tack för bra svar. Är inte helt nybörjare, återfallsbasist sen ca 6 år tillbaka. Har en Sandberg Electra och en Squire modified 70 jazz. Men kan ibland bli jobbigt att nå vid snabb walking. Hade kortskalig på sjuttiotalet och funderar på att prova igen med nåt billigt.
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Re: Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Inlägg av Bosse G »

Det viktiga är sustain. Obefintlig på Höfnern och Eb3-kopian jag hade på den tiden.
mattias142
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 17 feb 2010, 12:30

Re: Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Inlägg av mattias142 »

Kolla in SX short scale basar!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Inlägg av strummer »

Skulle säga att broncon känns billigare än EB-O, men iom att EB-0 är bolt-on kanns den inte som en Gibson...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+
Inlägg: 947
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:09
Ort: GBG, ju

Re: Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Inlägg av LarsGBG »

Jag vet att den inte ligger i samma prisklass, men den var ju inte jättedyr heller. Och både snyggare och bättre än Epiphone o Bronco:

viewtopic.php?f=8&t=89537
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Inlägg av bas putte »

Bara limma halsen
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Re: Epiphone Eb0 eller Squire Bronko

Inlägg av Bosse G »

Var i musikaffären och klämde på en Eb0, en Cort och Ibanez talmanstuk. Blir tveksam, billiga och det känns billiga. Har ingen lust att lägga 6-7 tusen. Så jag får nog stå ut med mina 34-or. Sandberg med bandet och Squire som övningsbas hemma.Tack för alla råd.
Skriv svar