Sandberg "custom"

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Sandberg "custom"

Inlägg av Micke Lu »

Funderar på att beställa en Sandbergbas. Tycker det är krångligt. Pratar med Johan på Fitzpatrik med musikhandlaren som mellanhand. Det är inte lätt att få svar på frågor.
Jag har funderat på en masterpiece men dom är ju dyra som sagt.
Jag är mest ute efter o testa en bas som är vibrationsbehandlad och värmebehandlad. Har fått reda på att det kostar 5000 kr extra att få en billigare modell med den behandlingen. Då skulle jag vara uppe på ca 21000 kr
Om man köper en masterpiece kostar den något över 30 000 kr. Vad får man då? den blir age:ad men är det nåt mer. Det skiljer drygt 9000 kr mellan en masterpiece och en "vanlig" som är vibrationsbeh och värmebeh.
Eller är masterpiece bättre justerade och gjorda med mer kärlek?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av blackparkas »

Ska låta det vara osagt VAD det är för skillnad i en med eller utan t.ex. vibration treatment.
Men jag har testat ett par äldre Masterpiece-basar och det är tveklöst de bästa Sandbergarna jag testat.
Som sagt, svårt att sätta ord på vad jag upplevde var bättre med dem.
Men... De var resonanta på ett annat sätt än vad de andra är. Reagerade på ett annat sätt i dynamiken, mer likt en gammal bas.

Masterpiece över 30 papp i dagsläget alltså..
Det är ju mycket pengar.
Men samtidigt, köper man en custombas så är väl tanken att man ska ha den ett tag, då spelar ju de där extra 9 pappen inte så stor roll.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Micke Lu »

Mm det är svårt sånt här. Det går ju att få en billigare Sandberg som är vibrations och värmebehandlad. Att dom sitter o filar på lacken för att den ska se gammal ut gör ju inte att den låter bättre även om det är ballt. Jag kan tycka att 9000 kr bara för att dom gör den sliten är ju inte värt pengarna. Frågan är om dom gör något mer. Det är svårt att få svar från Fitzpatrick
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Micke Lu »

Antar att vibrationsbeh. och värmebehandlingen gör att basen blir "äldre i förtid" eller nåt. Men det går som sagt att få på en billigare modell för 5000 kr
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av blackparkas »

Ja, om relic inte är något du uppskattar så är det klart det känns tungt att böta extra för det.
Värt att nämna är att många, inkl mig själv, anser att de ageade Sandbergarna känns bättre att lira på av någon anledning, även de som inte har fått någon behandling i övrigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Micke Lu »

Jag har en som är age:ad och den är skön som fn men jag gillar inte riktigt ljudet ibland. Sen har jag en annan som inte är age:ad som jag verkligen gillar ljudet i men då är halsen som ett baseballträ och det gillar inte mina små händer. Dom nyare Sandbergarna har ganska smala halsar vilket passar mig. Sen om det beror på den med feta baseballhalsen att den låter bättre låter jag vara osagt. Däremot är det olika grepbrädor på dom
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av strummer »

Jag hade en VS5 som "bara" var light relic men med vibrationsbehandling, och den var härlig! Fanns inte värmebeh. när jag beställde den, men helt klart var vibrationen positiv för basen som helhet.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Geddan »

För 30 lax får man rätt mycket gammal Fender. #justsaying
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Micke Lu »

Jo man får mycket för 30 lax. Jag förstår (eller antar) att en Fender för 30 har mycket bättre andrahandsvärde, men är den bättre? Personligen vill jag ha en p-bas med smal hals alltså skulle jag behöva en p-bas med a-hals. Jag vet ärligt talat inte vilken bas som är "bäst" om man jämför en Sandberg Masterpiece och en tidig Fender 70-talare. Sandbergs halsar passar mig vet jag (dom nya). Jag tänkte i varjefall ha den o spela på och inte som samlarobjekt :)
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Micke Lu »

strummer skrev: ons 10 apr 2019, 07:32 Jag hade en VS5 som "bara" var light relic men med vibrationsbehandling, och den var härlig! Fanns inte värmebeh. när jag beställde den, men helt klart var vibrationen positiv för basen som helhet.
Ja det är bra att veta. Vill ju testa en som är "behandlad" :)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av strummer »

Micke Lu skrev: ons 10 apr 2019, 10:20
strummer skrev: ons 10 apr 2019, 07:32 Jag hade en VS5 som "bara" var light relic men med vibrationsbehandling, och den var härlig! Fanns inte värmebeh. när jag beställde den, men helt klart var vibrationen positiv för basen som helhet.
Ja det är bra att veta. Vill ju testa en som är "behandlad" :)
Vet tyvärr inte vart den tog vägen, det sista jag hörde om den var när jag försökte byta tillbaka den med HJP...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av blackparkas »

Micke Lu skrev: ons 10 apr 2019, 10:18 Jag förstår (eller antar) att en Fender för 30 har mycket bättre andrahandsvärde, men är den bättre?

Ja.

:)

I princip alla gammel-Fenders jag testat har varit bra och bättre än nästan alla nybyggda basar...
Iofs så får man inte så jättegammalt för 30 papp, men hyfsat.
Senast redigerad av blackparkas den ons 10 apr 2019, 16:21, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Geddan »

Micke Lu skrev: ons 10 apr 2019, 10:18 Jo man får mycket för 30 lax. Jag förstår (eller antar) att en Fender för 30 har mycket bättre andrahandsvärde, men är den bättre? Personligen vill jag ha en p-bas med smal hals alltså skulle jag behöva en p-bas med a-hals. Jag vet ärligt talat inte vilken bas som är "bäst" om man jämför en Sandberg Masterpiece och en tidig Fender 70-talare. Sandbergs halsar passar mig vet jag (dom nya). Jag tänkte i varjefall ha den o spela på och inte som samlarobjekt :)
Jag brukar vara den första som kan tycka att Fender, i vissa fall, är överreklamerat och kikar mycket hellre på te.x. Aria, Tokai, Grecco m.fl. än att köpa en Fender från samma tid, som många ggr är både sämre och 10´000 dyrare.
Men när en Sandberg eller Martjzxcqjqxhycck (eller hur det stavas) börjar kosta 25-30 lax. :|
Dessutom har man inte en susning om hur instrumentet är förrän man vänt upp arslet och har det i sina händer.
Är man inte nöjd då, så får man väl i bästa fall ut 1/4 av vad man gett.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Roger Hedin »

Det här är ganska intressant läsning:
https://unicornbass.se/site/m-total-neck-recovery/
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av blackparkas »

Roger Hedin skrev: tor 11 apr 2019, 10:02 Det här är ganska intressant läsning:
https://unicornbass.se/site/m-total-neck-recovery/
Inte jätteintressant någon frågar om Sandberg... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev: tor 11 apr 2019, 14:43
Roger Hedin skrev: tor 11 apr 2019, 10:02 Det här är ganska intressant läsning:
https://unicornbass.se/site/m-total-neck-recovery/
Inte jätteintressant någon frågar om Sandberg... :D
Nä. Fel av mig. Inte ens jag är perfekt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Micke Lu »

Aldrig fel med "för mycket information" 🤣😉
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Basstore »

Sandberg är skit, inte testat en enda Sandberg som känt bra.
Vibrations o värmebehandling är de ett skämt eller?
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av Håcke »

Basstore skrev:Sandberg är skit, inte testat en enda Sandberg som känt bra.
Vibrations o värmebehandling är de ett skämt eller?
Hahahaha! :)
Bra skämt! :)
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av blackparkas »

bajs
Senast redigerad av blackparkas den ons 24 apr 2019, 11:12, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av blackparkas »

Basstore skrev: tis 23 apr 2019, 22:30 Sandberg är skit, inte testat en enda Sandberg som känt bra.
Vibrations o värmebehandling är de ett skämt eller?
Snygg diss.
Själv har jag inte testat en Maru t.ex. som kommit i närheten av Sandberg.

Ang. vibration/värmebehandling så nej.
Något skämt skulle jag inte kalla det.
Det gör skillnad, vad som händer vet jag inte, men de som har behandlats känns bättre.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av hitman »

Basstore skrev: tis 23 apr 2019, 22:30 Sandberg är skit, inte testat en enda Sandberg som känt bra.
Vibrations o värmebehandling är de ett skämt eller?
Nu har jag inte testat så många Sandberg, men de har nog varit lite bättre i både spelbarhet och ljud än någon Fender jag testat (och där har jag testat många under mina 40+ år som basist). Fast Fender har mer av något obestämbart, "mojo...?"

Jag gillar Fender men det är nog lite hat-kärlek. Inte mycket från USA som är direkt prisvärt i min värld. Fast en del av er har möjligen en annan uppfattning? :nickar:

Fast Warmoth är Bäst, där måste man dock skruva ihop själv.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg "custom"

Inlägg av blackparkas »

hitman skrev: ons 24 apr 2019, 12:00
Jag gillar Fender men det är nog lite hat-kärlek. Inte mycket från USA som är direkt prisvärt i min värld. Fast en del av er har möjligen en annan uppfattning? :nickar:
Jag tycker tvärtom att det är MYCKET från USA som är prisvärt.
Kvalitetsinstrument från Gibson och Fender, PRS bl.a. för 15-20-25 papp kontra asientillverkade iinstrument för 15-20 papp.
Visst.
Mycket från Asien är bra.
Men det finns så sjukt mycket som är överprissatt från Asien...
Ta Lakland t.ex.
Visst, Skyline-basarna är bra.
Men när de kostar 15-17-18 papp är det banne mig inte prisvärt längre.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar