Pensionerad bassist får återfall - hjälp mig att hitta rätt bas!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Bahalason
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02

Pensionerad bassist får återfall - hjälp mig att hitta rätt bas!

Inlägg av Bahalason »

Hallå där! Länge sedan jag var aktiv här!

Pensionerad var nog att ta i förresten, jag är ju inte ens 30 ännu.
Jag har haft en lång paus ifrån basspelandet och musiken, efter många intensiva år som rocker så bestämde jag mig för att plugga, och därav lägga musiken på hyllan och sälja av min utrustning. Såhär 3-4 år senare utan att ha ägt (!!) en bas, är suget otroligt stort igen.

Jag behöver nu eran hjälp för att försöka hitta något passande att börja med igen.
Tidigare har jag ägt dessa instrument:

ESP Custom Jazz (japan)
Äldre ESP Jazz japan (80-tal)
Maruszczyk Jake
Fender Mexico 5a.
Aria Pro SB-600

Utav dessa gillade jag ESP-basarna bäst, custombasen var självfallet fantastisk. Arian var också riktigt frän och lät coolt, tung som ett as dock. Mexico-fendern gillade jag inte alls, vilket gjorde mig lite avskräckt från Fender. Maruszczyken var grym att spela på, men P-bas var inte för mig.

Jag har nog tänkt mig någon typ av 5-strängad jazzbas, men vilken, är då frågan?
Ett tag fick jag storhetsvansinne och funderade på en Maruszczyk custom Elwood 5, men jag insåg snabbt att jag inte borde lägga 12.000 på en bas när jag inte spelat på 4 år. Jag har ingen budget direkt, men det bör vara rimligt för ett intresse som legat på is ett tag.
En annan bas jag sneglat på lite är LTD AP-5, men jag är lite skeptisk mot en PJ setup...

Vad har ni för tips att ge? Om jag fick välja, hade jag velat ha en jazzbas med maple-bräda, utan p-skydd.. :D Tänk Sadowsky..

PS. Kul att se att forumet fortfarande är aktivt såhär 12 år efter jag reggade mig!
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Pensionerad bassist får återfall - hjälp mig att hitta rätt bas!

Inlägg av Basstore »

Kan säkert fixa en Maru 5a till bra pris.
Skicka pm
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
gunbil
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: sön 10 mar 2013, 06:54
Ort: Eskilstuna

Re: Pensionerad bassist får återfall - hjälp mig att hitta rätt bas!

Inlägg av gunbil »

Kanske min Fender Am deluxe 5 från 2009, aktiv dock med rosewoodbräda.
Om intresse finns, skicka Pm, finns ute här på forumet.
Skriv svar