Prylsport?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Bashamstern
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 09 jan 2018, 19:13

Re: Prylsport?

Inlägg av Bashamstern »

Ja man (jag) glömmer lätt hur mycket kassa instrument det gjordes förr. Gitarristen i bandet skaffade en Harley Benton-gura som reserv och experiment. Faktiskt rätt ok. Till och med setupen var hyfsad. Det känns nästan svårt att hitta riktigt usla instrument numera. Cort verkar ha rykte om sig att bygga bra "bruksinstrument" billigt. Har för mig att deras fabrik också bygger asienversioner åt en massa andra märken.

När jag började spela (gura) på 90-talet testade jag en hel del Fender från Japan och Mexico, och tyckte då att många av dem var ganska mediokra. Numera står de väl ganska högt i kurs hos folk, åtminstone japanversionerna? Inbillade jag mig bara att de var tydligt sämre än amerikanarna? Kanske fick de alltid sämre setup än USA-modellerna. Någon som har koll på hur det var på bas-fronten?

Min 70-talsstrata slutade jag använda live eftersom halsen sitter rätt löst. För stor halsficka och för stora skruvhål i kroppen (hur lyckas man?). Samt fantastisk hals och nailar det tidiga Dire Straits-ljudet klockrent. Säljer henne aldrig, men välbyggd kan ingen påstå att hon är. Har dock en speciell charm. Antar att Fenders basar från den tiden kunde ha liknande problem.

Jag vet att detta är ett basforum, men har fått för mig att kvalitetsutvecklingen har löpt ganska parallellt. Vill gärna bli rättad om jag är ute och cyklar! Är (relativt) nybliven baskonvertit så jag vill gärna lära mig. Kan lugna er med jag jag till 97% lirar bas numera! :-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prylsport?

Inlägg av fieldflower »

Bashamstern skrev: mån 15 jul 2019, 20:00 Ja man (jag) glömmer lätt hur mycket kassa instrument det gjordes förr. Gitarristen i bandet skaffade en Harley Benton-gura som reserv och experiment. Faktiskt rätt ok. Till och med setupen var hyfsad. Det känns nästan svårt att hitta riktigt usla instrument numera. Cort verkar ha rykte om sig att bygga bra "bruksinstrument" billigt. Har för mig att deras fabrik också bygger asienversioner åt en massa andra märken.

När jag började spela (gura) på 90-talet testade jag en hel del Fender från Japan och Mexico, och tyckte då att många av dem var ganska mediokra. Numera står de väl ganska högt i kurs hos folk, åtminstone japanversionerna? Inbillade jag mig bara att de var tydligt sämre än amerikanarna? Kanske fick de alltid sämre setup än USA-modellerna. Någon som har koll på hur det var på bas-fronten?

Min 70-talsstrata slutade jag använda live eftersom halsen sitter rätt löst. För stor halsficka och för stora skruvhål i kroppen (hur lyckas man?). Samt fantastisk hals och nailar det tidiga Dire Straits-ljudet klockrent. Säljer henne aldrig, men välbyggd kan ingen påstå att hon är. Har dock en speciell charm. Antar att Fenders basar från den tiden kunde ha liknande problem.

Jag vet att detta är ett basforum, men har fått för mig att kvalitetsutvecklingen har löpt ganska parallellt. Vill gärna bli rättad om jag är ute och cyklar! Är (relativt) nybliven baskonvertit så jag vill gärna lära mig. Kan lugna er med jag jag till 97% lirar bas numera! :-)
Men alltså... Fixa stratan!
En gura man älskar och som har en fixbar flaw måste man ju bara greja...
Ett tunt ilägg i halsfickan borde göra underverk.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Prylsport?

Inlägg av Lowlife »

Har ägt och spelat på basar från 2500-35000kr nypris. Sålde faktiskt av de dyrare enligt principen Been there, Done that. Kör idag på en Cort och en Squierjazz. Är helt nöjd med dessa, det sitter inte i prislappen, provspela och känn efter, billiga instrument har ofta ojämn kvalitet men där finns kanonexemplar om man jagar lite. Sedan är jag förbluffad hur folk kan betala fantasipriser för basar bara för att de är gamla och eventuellt ser ut som fan (brukar förklaras med mojo, Relic etc). Det var fan inte bättre förr, det är bara det att de dåliga exen skrotats ut över tiden. MEN kör på vad som känns rätt för DIG. Rikast är den vars nöjen kostar minst. Sedan finns det en Pride of owning-faktor som inte ska underskattas men som får ägaren att må skitbra, bara att gratulera.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Bashamstern
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 09 jan 2018, 19:13

Re: Prylsport?

Inlägg av Bashamstern »

fieldflower skrev: mån 15 jul 2019, 20:42 Men alltså... Fixa stratan!
En gura man älskar och som har en fixbar flaw måste man ju bara greja...
Ett tunt ilägg i halsfickan borde göra underverk.
Mmm. Har tänkt på det. Är lite rädd att jag spräcker kroppen vid halsinfästningen i stället om den skulle råka få en smäll.
Fast det borde gå att fixa skruvhålen också med någon slags spackel eller epoxy eller något, så de blir trängre.

Ja, du har fan rätt. Ska kolla upp det! :tummenupp:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prylsport?

Inlägg av fieldflower »

Bashamstern skrev: mån 15 jul 2019, 23:03
fieldflower skrev: mån 15 jul 2019, 20:42 Men alltså... Fixa stratan!
En gura man älskar och som har en fixbar flaw måste man ju bara greja...
Ett tunt ilägg i halsfickan borde göra underverk.
Mmm. Har tänkt på det. Är lite rädd att jag spräcker kroppen vid halsinfästningen i stället om den skulle råka få en smäll.
Fast det borde gå att fixa skruvhålen också med någon slags spackel eller epoxy eller något, så de blir trängre.

Ja, du har fan rätt. Ska kolla upp det! :tummenupp:
Finns byggare och fixare på forumet som vet hur du gör för att det ska bli bra och utan större risker...
Lägg en tråd i verkstadsavdelningen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prylsport?

Inlägg av blackparkas »

Ingemar Sundström skrev: lör 13 jul 2019, 01:26 Blir man mättare på oxfile än falukorv? Knappast. Så Parkas säljer inga basar under 30.000 i affärn? Skrattar du åt dom som köper billigare och hånar dom offentligt?
Va?
Nej.
Jag hånar ingen och skrattar inte åt någon vare sig i butiken eller någon annan stans.
Jag IFRÅGASÄTTER dock den här envisheten hos vissa att man på nåt sätt antingen måste försvara sitt val av billiga instrument alt. att andra ska få försvara att de köper "onödigt" dyra instrument.

Jag kan ju också ifrågasätta varför man inte vill ha en riktigt bra yxa om man faktiskt har råd med det.
Men bara om det uppenbarligen rör sig om folk som egentligen VILL spela på en bättre bas än man gör, men väljer att låta bli för att "jag är inte värd nåt bättre" "Jag är inte bättre" osv osv..

Nästan alla har råd att köpa en riktigt bra bas idag.
Nästan alla skulle låta bättre och spela bättre med en riktigt bra bas.
De som är väldigt bra musiker kan få vilken skitbas som helst att låta bra och spelar lika bra, men kanske mindre inspirerat, på en 2000-kronorsbas.

Jag är en medelmåtta som gillar bra grejer och spelar och låter bättre med bra prylar.
Liksom många andra medelmåttor skulle jag låta och spela sämre med en halvkass bas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prylsport?

Inlägg av blackparkas »

Bashamstern skrev: mån 15 jul 2019, 20:00 Det känns nästan svårt att hitta riktigt usla instrument numera. Cort verkar ha rykte om sig att bygga bra "bruksinstrument" billigt. Har för mig att deras fabrik också bygger asienversioner åt en massa andra märken.
Nja, jag tycker det är jättelätt att hitta usla instrument idag.
Trots att det för samma pengar som en usel går att få tag på helt ok byggen.

Corts fabrik bygger t.ex. Washburn och Hagströms ackeguror för övrigt.
Där tycker jag Washburngurorna varit de bästa, men om man plockar en Cort för 4-5 papp så är den rätt trevlig.
Sålde precis en Cort L450C i butiken som jag fastnade för rejält.
Bra LR Baggs-system i den dessutom och 3600 spänn ut till kund.
Hade det inte stått Cort på skallen hade jag köpt en själv... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Re: Prylsport?

Inlägg av 4001_cs »

En riktigt duktig musiker låter utmärkt även på ett billigt instrument. Mycket av det vi uppfattar som bra ljud sitter i timing/frasering.

MEN, det är svårt att utvecklas så långt på prylar som inte inspirerar en till att öva väldigt mycket. Instrument av högre kvalitet är i regel roligare att spela på.
Bashamstern
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 09 jan 2018, 19:13

Re: Prylsport?

Inlägg av Bashamstern »

blackparkas skrev: tis 16 jul 2019, 00:11 Nja, jag tycker det är jättelätt att hitta usla instrument idag.
Trots att det för samma pengar som en usel går att få tag på helt ok byggen.
Kan ju vara så att de (ganska få) butiker jag kollat i helt enkelt gjort ett bra urval, så jag säger inte att du har fel. Det var mest mitt intryck. Ska också erkänna att jag mest tänkte på elektriska instrument. Har stött på en och annan acke-gura som varit rena katastrofen.

Nyfiken dock: menar du att det finns gott om måndagsexemplar pga dålig kvalitetskontroll eller helt enkelt kassa modeller? Eller kassa tillverkare/märken?

Blev förresten nyfiken och kollade upp LR Baggs. Shit, vad mycket bättre det låter än min gamla piezo-mick (som var rätt ok för sin tid)! Har uppenbarligen hänt en del.

(Och jag har tydligen blivit gammal: "På min tid hade vi inga Baggs-system, vi fick spela på kottar och använda vår fantasi! Och fem mil till skolan i snö!") :eek:
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Prylsport?

Inlägg av Basstore »

Smaksak rakt av inget annat..
Ja har basar för 2-3000:- och ja har basar för 70000:-..
Ja väljer dom ja vill spela på förtillfället.
Ibland blir de en ibanez för 2500:- ibland en pbas för 50000:-
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Prylsport?

Inlägg av hitman »

Ett diskussionsämne som dyker upp med jämna mellanrum, utan att vi når en samsyn. :-)

Jag köper billiga begagnade delar och skruvar ihop basar som passar mig. Min huvudbas är en P51-kopia som jag tror jag lagt ner under 3000 kr på totalt, om ni räknar med strängarna som sitter på.

Halsen är en Warmoth Jazz fenderkopia som är den bästa bashals jag ö.h.t. testat. Och jag har testat massor av basar de senaste 40 åren. Jag gillar inte fender vintagebasar eller reissue, de har för platta halsar. Och för mig är de inte ett dugg prisvärda, jag har väl tur som inte har så sofistikerade behov att jag märker nå´n skillnad. Därmed så behöver jag inte lägga ut tiotusentals kr på en bas. (Fast jag medger att jag är bra sugen på en Unicorn the Purist).

En del av er må tycka jag är en idiot som resonerar så här men det är jag som bestämmer vad jag gillar!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prylsport?

Inlägg av gthyni »

hitman skrev: fre 02 aug 2019, 15:01
Jag köper billiga begagnade delar och skruvar ihop basar som passar mig. Min huvudbas är en P51-kopia som jag tror jag lagt ner under 3000 kr på totalt, om ni räknar med strängarna som sitter på.

Halsen är en Warmoth Jazz fenderkopia
Fast nu kostar vl en sån hals $300 och uppåt ny, betyder att bara halsen kostar dig kanske 4500:- innan du har den i handen i Svedala.

Begagnatpriser är en annan sak både på lösa delar och kompletta basar (Vintage undantaget). Jag köper också begagnat och har lagt totalt 30' på fyra sköna basar av riktigt bra kvalitet.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Prylsport?

Inlägg av Fernan »

Håller med Basstore.. jag har HPD P-basar i olika replokaler + nån hemma, P-64:an slår dem med hästlängder. Beroende på gig så kan det likväl bli en HPD, Greco P, Stingray, Telecaster eller BB5000. En HPD-bas i repan passar bra när man inte vill släpa grejer fram o tillbaks. Kan inte påstå att nån av basarna är oduglig att spela på, men vintage känns bättre.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Prylsport?

Inlägg av hitman »

gthyni skrev: fre 02 aug 2019, 15:15
hitman skrev: fre 02 aug 2019, 15:01
Jag köper billiga begagnade delar och skruvar ihop basar som passar mig. Min huvudbas är en P51-kopia som jag tror jag lagt ner under 3000 kr på totalt, om ni räknar med strängarna som sitter på.

Halsen är en Warmoth Jazz fenderkopia
Fast nu kostar vl en sån hals $300 och uppåt ny, betyder att bara halsen kostar dig kanske 4500:- innan du har den i handen i Svedala.

Begagnatpriser är en annan sak både på lösa delar och kompletta basar (Vintage undantaget). Jag köper också begagnat och har lagt totalt 30' på fyra sköna basar av riktigt bra kvalitet.
Det är därför man ska köpa begagnat. Jag gav 1000 kr för Warmoth-halsen, fast jag ska tillägga att det var på slutet av förra årtusendet. QuarterPounder-micken inköptes beggad för 250 spänn, stallet billigt på PB osv.

Nu när vår vidriga pissvaluta rasar mot skräpnivåer kommer vi snart knappt ha råd att importera och köpa Squire Affinity, så ni kommer alla att få anamma min metod förr eller senare. :(

Jag är snål, men jag har fler invändningar mot att köpa jättedyra basar. Jag vill ha oömma prylar som håller, jag får spela rätt mycket och ibland på platser som inte är så vänlig mot utrustningen. I lördags utomhus utan tak på en liten dammig grusplan, där regnet dessbättre kom precis när jag lastat in i bilen efter gig. Där hade ni inte velat vara med era 7-strängade Foderabasar med 48 volt aktiv elektronik och oljade cocobolo-halsar!

Och instrument/prylar kostar logaritmiskt(?), dubbelt så bra kostar inte dubbelt så mycket utan kanske 10 ggr så dyrt.
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Prylsport?

Inlägg av bas putte »

Vill ha en fodera men det blir när jag vinner på eurojackpot. En ying o yang med emg mickar ska det vara. Annars väldigt nöjd med alla mina basar esp vipern är den det spelas mest på VÄRLDENS bästa bas. Annars så är det nog lite pryljakt
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prylsport?

Inlägg av blackparkas »

hitman skrev: mån 05 aug 2019, 09:10
gthyni skrev: fre 02 aug 2019, 15:15
hitman skrev: fre 02 aug 2019, 15:01
Jag köper billiga begagnade delar och skruvar ihop basar som passar mig. Min huvudbas är en P51-kopia som jag tror jag lagt ner under 3000 kr på totalt, om ni räknar med strängarna som sitter på.

Halsen är en Warmoth Jazz fenderkopia
Fast nu kostar vl en sån hals $300 och uppåt ny, betyder att bara halsen kostar dig kanske 4500:- innan du har den i handen i Svedala.

Begagnatpriser är en annan sak både på lösa delar och kompletta basar (Vintage undantaget). Jag köper också begagnat och har lagt totalt 30' på fyra sköna basar av riktigt bra kvalitet.
Det är därför man ska köpa begagnat. Jag gav 1000 kr för Warmoth-halsen, fast jag ska tillägga att det var på slutet av förra årtusendet. QuarterPounder-micken inköptes beggad för 250 spänn, stallet billigt på PB osv.

Nu när vår vidriga pissvaluta rasar mot skräpnivåer kommer vi snart knappt ha råd att importera och köpa Squire Affinity, så ni kommer alla att få anamma min metod förr eller senare. :(

Jag är snål, men jag har fler invändningar mot att köpa jättedyra basar. Jag vill ha oömma prylar som håller, jag får spela rätt mycket och ibland på platser som inte är så vänlig mot utrustningen. I lördags utomhus utan tak på en liten dammig grusplan, där regnet dessbättre kom precis när jag lastat in i bilen efter gig. Där hade ni inte velat vara med era 7-strängade Foderabasar med 48 volt aktiv elektronik och oljade cocobolo-halsar!

Och instrument/prylar kostar logaritmiskt(?), dubbelt så bra kostar inte dubbelt så mycket utan kanske 10 ggr så dyrt.
Håller med om det sista.

Däremot anser jag att det är större chans att man klarar gigget med en riktigt bra bas än en riktigt dålig.
Ang. exotiska träslag har jag i princip aldrig brytt mig i att justera halsen på min Fortress-femma från -96.
Köpte den -97 och har kanske justerat halsen på den 5-6 gånger sedan dess, och då var en av gångerna när jag gick över till fetare strängar.
Oömma prylar som håller är precis vad jag kör med alltid.
Warwick, Fender och MusicMan.
Fina bra och rätt dyra sådana.

Betydligt större chans att halsen ballar ur eller att elektroniken dör i "extrema miljöer" med en 1500-kronorsbas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Prylsport?

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev: mån 05 aug 2019, 17:37
Betydligt större chans att halsen ballar ur eller att elektroniken dör i "extrema miljöer" med en 1500-kronorsbas.
Jag har en (passiv) mick på mina basar, kopplad via volympot (CTS) till utgångsjacket. Inte mycket som kan gå snett med den elektroniken :?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prylsport?

Inlägg av gthyni »

hitman skrev: ons 07 aug 2019, 08:19
blackparkas skrev: mån 05 aug 2019, 17:37
Betydligt större chans att halsen ballar ur eller att elektroniken dör i "extrema miljöer" med en 1500-kronorsbas.
Jag har en (passiv) mick på mina basar, kopplad via volympot (CTS) till utgångsjacket. Inte mycket som kan gå snett med den elektroniken :?
På en 1500-kronorsbas sitter det ingen kvalitetsmick, ingen CTS-pott, inget switchcraft-jack och lödningarna har ägnats 2 millisekunders arbetstid. Go figure.
Senast redigerad av gthyni den ons 07 aug 2019, 11:04, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prylsport?

Inlägg av blackparkas »

hitman skrev: ons 07 aug 2019, 08:19
blackparkas skrev: mån 05 aug 2019, 17:37
Betydligt större chans att halsen ballar ur eller att elektroniken dör i "extrema miljöer" med en 1500-kronorsbas.
Jag har en (passiv) mick på mina basar, kopplad via volympot (CTS) till utgångsjacket. Inte mycket som kan gå snett med den elektroniken :?
Jag har också en passiv mick på den bas jag använder mest.
"Prylsport" inbegriper väl allt, inte bara möbelbasar med 39-volts preamp och 14 mickar?
Min passiva enmickade bas kostar en massa pengar.
Den får följa med överallt ändå och jag litar som sagt betydligt mer på den än en 1500-kronors kina-bas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Prylsport?

Inlägg av saft »

Bosse G skrev: tor 11 jul 2019, 23:09 Hej alla glada basister. Spelar i ett band med något gig på bröllop, födelsedagsfest elr föreningsfest. Amatörnivå. Har fått hem en Cort B4. 2.000 spänn. Har även en Sandberg Electra. Känns ok på min nivå. Varför pröjsa 20-40 mer? Nån som vet? 😊😊
Jadu...mysterier.

Det finns dom som köper en slagborr på Rusta, den är ok för deras nivå. Andra, typ yrkeshantverkare, köper dyrare maskiner, ingen vet varför dom gör det, inte ens dom själva. Antagligen bara för att kunna flasha med den på bygget och posta bilder på sina maskiner på prataborrmaskin.se
:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Prylsport?

Inlägg av strummer »

saft skrev: tor 08 aug 2019, 00:15
Bosse G skrev: tor 11 jul 2019, 23:09 Hej alla glada basister. Spelar i ett band med något gig på bröllop, födelsedagsfest elr föreningsfest. Amatörnivå. Har fått hem en Cort B4. 2.000 spänn. Har även en Sandberg Electra. Känns ok på min nivå. Varför pröjsa 20-40 mer? Nån som vet? 😊😊
Jadu...mysterier.

Det finns dom som köper en slagborr på Rusta, den är ok för deras nivå. Andra, typ yrkeshantverkare, köper dyrare maskiner, ingen vet varför dom gör det, inte ens dom själva. Antagligen bara för att kunna flasha med den på bygget och posta bilder på sina maskiner på prataborrmaskin.se
:)
Japp så är det, tack saft.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Prylsport?

Inlägg av hitman »

saft skrev: tor 08 aug 2019, 00:15
Bosse G skrev: tor 11 jul 2019, 23:09 Hej alla glada basister. Spelar i ett band med något gig på bröllop, födelsedagsfest elr föreningsfest. Amatörnivå. Har fått hem en Cort B4. 2.000 spänn. Har även en Sandberg Electra. Känns ok på min nivå. Varför pröjsa 20-40 mer? Nån som vet? 😊😊
Jadu...mysterier.

Det finns dom som köper en slagborr på Rusta, den är ok för deras nivå. Andra, typ yrkeshantverkare, köper dyrare maskiner, ingen vet varför dom gör det, inte ens dom själva. Antagligen bara för att kunna flasha med den på bygget och posta bilder på sina maskiner på prataborrmaskin.se
:)
:tummenupp:
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Prylsport?

Inlägg av hitman »

gthyni skrev: ons 07 aug 2019, 11:04
hitman skrev: ons 07 aug 2019, 08:19
blackparkas skrev: mån 05 aug 2019, 17:37
Betydligt större chans att halsen ballar ur eller att elektroniken dör i "extrema miljöer" med en 1500-kronorsbas.
Jag har en (passiv) mick på mina basar, kopplad via volympot (CTS) till utgångsjacket. Inte mycket som kan gå snett med den elektroniken :?
På en 1500-kronorsbas sitter det ingen kvalitetsmick, ingen CTS-pott, inget switchcraft-jack och lödningarna har ägnats 2 millisekunders arbetstid. Go figure.
Det kunde vara värre, det kunde sitta en pot från Fender i basen :frown: , det är det sämsta skit jag ö.h.t. träffat på under mer än 40 års basande!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prylsport?

Inlägg av blackparkas »

hitman skrev: tor 08 aug 2019, 09:35
gthyni skrev: ons 07 aug 2019, 11:04
hitman skrev: ons 07 aug 2019, 08:19
blackparkas skrev: mån 05 aug 2019, 17:37
Betydligt större chans att halsen ballar ur eller att elektroniken dör i "extrema miljöer" med en 1500-kronorsbas.
Jag har en (passiv) mick på mina basar, kopplad via volympot (CTS) till utgångsjacket. Inte mycket som kan gå snett med den elektroniken :?
På en 1500-kronorsbas sitter det ingen kvalitetsmick, ingen CTS-pott, inget switchcraft-jack och lödningarna har ägnats 2 millisekunders arbetstid. Go figure.
Det kunde vara värre, det kunde sitta en pot från Fender i basen :frown: , det är det sämsta skit jag ö.h.t. träffat på under mer än 40 års basande!
Konstigt... Ena av mina Fenderpottar har suttit i basen från 1965.
Alltså längre än du varit basist.
Den funkar fortfarande.
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Prylsport?

Inlägg av GandhiMK2 »

Enbasist skrev: fre 12 jul 2019, 16:09
Många som inte har råd med annat än en 3000 krs Squier eller liknande kan säkert skapa lika bra musik på en sån. Problemet uppstår nog snarare efter det att man senare fått känna på hur det känns att spela på ett högklassigt instrument. Svårt att vända tillbaks då :)
Well....Jag lirade hela mitt professionella basistfrilansliv 98% av alla gig och inspelningar på en Squier för 2500 spänn....
Jag spelade bas på heltid med många av landets främsta artister.
Min Squier var inte en felbrandad Fender 65'a...
Som alla diskussioner så är den ju kul i ett munhuggarperspektiv men HELT meningslös egentligen.
Vad är kvalitet i det här fallet? Vad ska denna "kvalitet" tillföra? Visst, ibland har en bas's mikar klen output och är lite väl honkiga men seriöst...Så länge den går att justera så att den känns bra och låtert bra...vad är grejen i övrigt??
Jag förstår konceptet "kvalitet" , jag kör mercedes för att det är en helluva bil och jag inte kommer att dö när jag krockar med en undulat som rymt. Bilfan accelerar när jag trampar ned gasen. Bromsar hårt när jag trycker hårt på bromsen. Fjädringen känns fan som ny efter 18000 mil.
När man jämför med tex en peugeot jag hade innan så hajar man att den kostar 3 ggr så mycket som det aset gjorde.
Men en bas....
Kolla 7 min in i det här klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=_BzaAFGo3HI
Jag lyssnar i min laptop så det går ju inte att avgöra hur otrolig skillnad det är mellan bas 1 och 2 men det är ju knappast så att den ena ger dej en life time grammy award och den andra kommer du att bli arresterad för att ha försökt använda på en coverbandsspelning...

Till trådstartaren : Cort'en funkar säkert precis hur bra som helst. Ingen som inte är en total bas-nerd skulle bry sej eller höra skillnad. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar