Eagle Rickenbacker-kopia

Prata om allt som har med elbasar att göra
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Eagle Rickenbacker-kopia

Inlägg av The Incredible Hank »

Råkade köpa en Eagle Rick-kopia igår till ett bra pris. Saknar dragstångskåpa/ logga men tänkte försöka skriva ut en blank på 3D-skrivaren på jobbet. Saknar även hästsko. Trevlig bas, ganska fet men bekväm hals, bra sustain.
Jag skulle gärna vilja ha lite info kring dessa basar från er som äger/ har ägt en sån. Finns inget att hitta på nätet. Vet att dessa såldes på JAM.
Skulle vilja veta lite om träslag, pickups, moddar (delar som passar etc) Ja, så mycket som möjligt helt enkelt så fyll på om ni vet nåt!
Mottager gärna tips på vad man gör för att åtgärda problemet med att stallet lyft sig lite i bakkant.

Med vänlig hälsning,
H

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Eagle Rickenbacker-kopia

Inlägg av Roger Hedin »

Stallet går säkert rikta om det har krökt sig. Att det sen är för vekt och kommer att kröka sig igen är en helt annan femma. Byt ut klossen mot ett stabilt och på riktigt justerbart från Hipshot.
https://hipshotproducts.com/collections ... ent-bridge
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Eagle Rickenbacker-kopia

Inlägg av mrbassman »

Har stallet lyft så mycket att det är ett problem? Det är ofta lyft på riktiga 4001:or också, utan att det behöver vara nåt bekymmer.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Eagle Rickenbacker-kopia

Inlägg av Lowlife »

Inget större fel på dessa, prisvärda. Stall som viker sig har jag råkat ut för på flera basar, går att rikta och kolla samtidigt om du kan förstärka eller kanske sätta en extra skruv på lämpligt ställe, jag hade satt en mittpå långt bak på stallet. Det är ingen rymdskyttel du mekar med. Halsplattan, kolla om du har en vit isskrapa du kan använda som råmaterial, det är utmärkt och till nollpris. Good luck, du fixar det säkert!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Re: Eagle Rickenbacker-kopia

Inlägg av The Incredible Hank »

Tack för svaren! Grymt tips med isskrapan förresten👍 Hade tänkt att testa att skriva ut en med 3D-skrivare på jobbet men filsment har ju inte den där ”mjölkigheten” som plektrumskyddet har. Har man tur så kan man ju även få en gratislogga på köpet typ ”Berras”😉 Ang. stallet så tror jag inte att det utgör nåt större problem. Ska kolla när jag tar av strängarna. Måste ändå montera ner och se vad som strular med elektroniken. Har läst att dessa basar hade problem med fasfel. När man kör båda mickarna på fullt så minskar volymen och det låter vekt. Tips på hur man fixar sånt? Tänkte ev löda om den till Ric-o-sound när jag ändå håller på. Väldigt skön och lättspelad i övrigt! Stabil och balanserad i ljudet. Men det är nåt med Korea-byggen som jag inte kan sätta fingret på riktigt. Vet inte om det är lacken, sadeln eller nåt men så gott som alla Korea-instrument, både gitarrer och basar jag ägt har haft lite samma känsla (Epiphone, Gretsch etc.) Nån som håller med?
Skriv svar