Tips på stall med låg stränghöjd

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Tips på stall med låg stränghöjd

Inlägg av hitman »

Jag fick en sliten Hondo II SD Curlee-bas i födelsedagspresent. Den behöver nog en hel del kärlek för att bli riktigt spelbar. Troligen ett dragstångsbyte m.m., även om halsen är spikrak ändå. Funderar på att sätta dit en dubbelverkande så att det går att få lite "relief".

Ett annat bekymmer är att även när jag skruvar ner stallsadlarna i lägsta läget så är stränghöjden fortfarande för hög. Stallet är av fendertyp och av mässing (Ljuva 80-tal... ). Hade halsen varit skruvad hade det varit lätt åtgärdat med shims, men SD Curlee har en rätt unik "bolt-through". (förklaring finns i denna video 0.37 in):

https://www.youtube.com/watch?v=VvgoC3cbLS8&t=8s

En möjlighet är att fräsa ner stallet i kroppen, men om det gick att hitta stallsadlar eller ett stall som får ner stränghöjden en 3-4 mm så skulle det räcka tror jag. Eller kan man ta vinkelslipen och brutalt slipa skåror i sadlarna så man sänker strängarna?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Tips på stall med låg stränghöjd

Inlägg av maxoges »

Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Tips på stall med låg stränghöjd

Inlägg av hitman »

tack!
Skriv svar