Brumproblem i en Jazzbas med 3 mickar..

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Brumproblem i en Jazzbas med 3 mickar..

Inlägg av LasseBas »

Hej. Jag har en Fender Jazzbas med 3 singlecoil mickar. En extramik är satt mellan de två standardmickarna, och basen låter kanon. Varje mik har en miniswitch, så jag kan välja vilka mickar jag använder.
Ljudet är bredare och fylligare än en standard Jazzbas, och när jag spelar på basen och jämför, så landar det alltid i att jag vill spela på 3-micksläget.
Men jag har problem att basen brummar ganska kraftigt när jag är i vissa lägen nära stärkaren.
Man kan isolera mikuttaget med koppartejp eller med en viss färg?
Var får man i så fall tag på detta?
Hur brukar ni göra när det är brumproblem?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Brumproblem i en Jazzbas med 3 mickar..

Inlägg av Musikanten »

Brum när du närmar dig förstärkaren tyder på inducerat magnetfält från en nättransformator. Sådant går inte att skärma bort med kopparfolie, utan du får försöka med någon typ av humbuckerteknik, d.v.s. kombinera två mickars volymer på så sätt att brummet fasas ut. Det blir till att experimentera. Men måste du stå så himla nära förstärkaren?
- Ingvar -
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Brumproblem i en Jazzbas med 3 mickar..

Inlägg av LasseBas »

Ok, tack, trodde det kunde vara basen som var dåligt isolerad.
Men är syftet att man målar med kopparfärg eller koppartejp nere i mikhusen annars? Eller att det ska finnas kontakt mellan strängarna/sadeln och jorden i elektroniken? Trodde det hade men brummet att göra.
Vet också vid något tillfälle att en dåligt isolerad telekabel kan påverka.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Brumproblem i en Jazzbas med 3 mickar..

Inlägg av Musikanten »

Hej igen, Lasse!
Det finns olika orsaker till brum och därmed olika åtgärder.
Läs min tråd här: viewtopic.php?f=3&t=89254
- Ingvar -
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Brumproblem i en Jazzbas med 3 mickar..

Inlägg av LasseBas »

Hej, tack, det var klargörande att läsa ditt inlägg. Lasse
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Brumproblem i en Jazzbas med 3 mickar..

Inlägg av LasseBas »

Det innebär att när det blir brum (magnetfält) så ligger felet mera hos förstärkaren än hos basen? När jag provar med samma bas o sladd på en annan stärkare blir det inget brum.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Brumproblem i en Jazzbas med 3 mickar..

Inlägg av Musikanten »

Det är inget fel, men transformatorer använder en teknik som stör gitarrmikrofoner.
Det kan vara skillnad mellan olika förstärkare. Dessutom är det riktningsverkan på dessa störningar.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Brumproblem i en Jazzbas med 3 mickar..

Inlägg av hitman »

Leo Fender var ett geni. Jazzbasen har enkelspoliga mickar, som ju låter bra men är känsliga för brum.

Leo gjorde därför den ena micken med omvänd polaritet, när båda är fullt på så fungerar de som en stor humbucker. Om man, som i din bas, sätter i ytterligare en enkelspolig mick så fungerar inte Leos idé och då får man brum igen.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar