Köpråd Rickenbacker 4001

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
grabber
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 25 jul 2007, 20:24
Ort: Göteborg

Köpråd Rickenbacker 4001

Inlägg av grabber »

Haj! Har blivit erbjuden att köpa en ngt patinerad 4001, ägaren säger att det är en -76a. Verkar vara original men jag kan inga detaljer om detta fabrikat, däremot sugen pga hur jävla gött den låter. Har fått låna basen för att känna på den några dagar innan jag bestämmer mig och vill kolla med er om det är ngt speciellt som jag bör kolla.

Har kikat lite Youtube o förstått att tillvägagångssättet för trussjustering är att spänna fast kroppen vid ett bord med tvingar och att med (hyfsad) armkraft eller nedspänning mot golv rikta halsen och följa efter med trossen. Ngn kommentar på detta? BTW: ngn som har ett hett tips på gitarrjusterare i Göteborg som är bra på dubbeltross?

Eftersom jag vet att 4001 och dess dubbla trossrods innebär lite ovanlig justeringsmetod kan det ju innebära att ngn glad amatör behandlat den på ett mindre önskvärt vis. Detta är därav mitt huvudsakliga skäl till att jag skriver denna post. Jag har skruvat av skyddskåpan. Det jag noterar är att det finns en antydan till att muttrarna inte sitter 100% rakt. Alltså som en av dem är lite skrev. Är detta normalt eller varning? Muttrarna ser okej ut men har en del slitage efter ngt som ser ut som halvdana verktyg vid justering. Halsen är aningens aningen skruvad men basen spelar dock nästintill felfritt, endast ngt mini-skorr på enstaka ton på G-strängen. Basen har en helt okej låg action men jag tycker nog att bananen är lite grov o bör kunna rätas något samt tendensen till att vara skruvad.

Det finns en spricka i lacken på ett band, den känns med nageln när man drar över men är inget djupgående vad jag kan se. Banden är rätt slitna och de lägre har en hel del urgröpningar. Som sagt, än så länge skorrar den inte och jag ser ingen anläggning av strängar mot lacken. Värdet är lite klurigt tycker jag med. Allt mellan 15-25000 verkar det som. Detta instrument har några dings, en belt buckle-avskav ca 5x5cm men utöver det några rätt snygga slit i lacken där händerna varit mest (mellan 1-5 band 😄). Om någon har några konkreta heta tips så tar jag tacksamt emot. 👍🏻
Gibson G3 - Tokai Hardpuncher - Hiwatt DR103 1975 - Marshall JMP 1987 1970
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Köpråd Rickenbacker 4001

Inlägg av boby »

Gnu Lars I jonsered är bra på Rickar. Musikaffärerna Har dock dåliga koll.
Man skall väl all tid hålla halsen I rätt läge när man spänner trussar. Oavsett märke. Sen är kanske rickarna extra känsliga. Ta små steg på varje, så man inte drar halsen snett. Har aldrig haft nåt större problem med Mina Gamla. Rickar skall ha en plan greppbräda enl. Dom flesta.
Användarvisningsbild
grabber
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 25 jul 2007, 20:24
Ort: Göteborg

Re: Köpråd Rickenbacker 4001

Inlägg av grabber »

Tack Boby! GNU skall jag absolut ta ett snack med, kanon.

Ang trossjustering har du säkert rätt med att man alltid bör spänna fast kroppen, jag är lite nybörjare på området även om jag spelat många år, har alltid lämnat bort dessa jobb.
Gibson G3 - Tokai Hardpuncher - Hiwatt DR103 1975 - Marshall JMP 1987 1970
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Köpråd Rickenbacker 4001

Inlägg av hitman »

boby skrev: sön 29 dec 2019, 12:13 Gnu Lars I jonsered är bra på Rickar. Musikaffärerna Har dock dåliga koll.
Man skall väl all tid hålla halsen I rätt läge när man spänner trussar. Oavsett märke. Sen är kanske rickarna extra känsliga. Ta små steg på varje, så man inte drar halsen snett. Har aldrig haft nåt större problem med Mina Gamla. Rickar skall ha en plan greppbräda enl. Dom flesta.
Många gitarreparatörer rekommenderar den metoden. Dragstången är mer till för att hålla halsen på plats än att räta ut en motspänstig.

Precis som du noterat ska man kolla lite extra på just dragstång om man är sugen på en beg. Rick. Jag har fått för mig att de har haft aluminium-komponenter i den (någon Rick-kunnig kanske får rätta mig), i vilket fall har det varit en del problem. Men deras dragstänger är väl dubbelverkande (?) så det går att byta ut den. Med visst besvär men inte i närheten av att byta på en vintage Fender.

Så köp Ricken. Köööööp den, du VET att du vill ha den.... :nickar:
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpråd Rickenbacker 4001

Inlägg av saft »

hitman skrev: mån 13 jan 2020, 14:07
boby skrev: sön 29 dec 2019, 12:13 Gnu Lars I jonsered är bra på Rickar. Musikaffärerna Har dock dåliga koll.
Man skall väl all tid hålla halsen I rätt läge när man spänner trussar. Oavsett märke. Sen är kanske rickarna extra känsliga. Ta små steg på varje, så man inte drar halsen snett. Har aldrig haft nåt större problem med Mina Gamla. Rickar skall ha en plan greppbräda enl. Dom flesta.
Många gitarreparatörer rekommenderar den metoden. Dragstången är mer till för att hålla halsen på plats än att räta ut en motspänstig.

Precis som du noterat ska man kolla lite extra på just dragstång om man är sugen på en beg. Rick. Jag har fått för mig att de har haft aluminium-komponenter i den (någon Rick-kunnig kanske får rätta mig), i vilket fall har det varit en del problem. Men deras dragstänger är väl dubbelverkande (?) så det går att byta ut den. Med visst besvär men inte i närheten av att byta på en vintage Fender.

Så köp Ricken. Köööööp den, du VET att du vill ha den.... :nickar:

Dragstängerna är av en konstruktion som pressar bak halsen genom att ta spjärn mot greppbrädan.
Om inte halsen får hjälp att böjas bakåt, och trussarna får göra allt jobb själv vid justering, så finns stor risk att greppbrädan släpper.

Finns hur mycket info som helst på nätet, och videos på tuben.

Dragstängerna går att dra rakt ut via huvudet, när dom inte har nå spänning på sej, och böja till för att orka lite extra.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Köpråd Rickenbacker 4001

Inlägg av mrbassman »

Banden är mjuka på 4001:or. De kan slitas fort. Att banda om en rick kan bli dyrt. Binding, lackad greppbräda o band islagna från sidan. Förutom kostnaden för bandjobbet kan det behövas lackjobb.
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Köpråd Rickenbacker 4001

Inlägg av Danny »

Kolla så att inte aluminiumbrickan i toppen på trussarna inte är för sliten (iofs en enkel sak att få fixad) men det kan betyda att någon skruvat åt trussarna och inte justerat halsen korrekt. Dom bör heller inte ha för mycket gäng synligt av samma anledning. Kolla också efter sprickor efter greppbrädans kant mot halsen. Du bör också kolla så att inte stallet rest sig för mycket. Rick Resource forumet är toppen för mer information. Kolla också om original kondingen till stallmicken är kvar/förbilödd eller orörd.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Köpråd Rickenbacker 4001

Inlägg av Danne »

Danny skrev: fre 31 jan 2020, 14:53 Kolla också om original kondingen till stallmicken är kvar/förbilödd eller orörd.
/D
Vad händer med värdet om den är förbilödd eller ej kvar?
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Köpråd Rickenbacker 4001

Inlägg av Danny »

Danne skrev: fre 31 jan 2020, 23:40
Danny skrev: fre 31 jan 2020, 14:53 Kolla också om original kondingen till stallmicken är kvar/förbilödd eller orörd.
/D
Vad händer med värdet om den är förbilödd eller ej kvar?
Egentligen ingenting. Men det är kul om original kondingen finns kvar. Sen är det ju en indikation på om någon varit och fipplat i elektroniken (vilket iofs inte är ovanligt på Rickenbackers just pga kondingen :D )
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Skriv svar