Sandberg Electra vs California

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
elof76
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 23 aug 2019, 10:47

Sandberg Electra vs California

Inlägg av elof76 »

Jag skaffade en Electra VS4 och tycker att den är grymt trevlig att spela på. Känns som bra kvalitet även om den är Korea-producerad.
Det jag funderar på är hur mycket bättre är en California? Är den värd dubbla priset? Är det annan hårdvara, elektronik, eller är det likadan? Träslag fattar jag är olika, men hur är det med resten?

Har lite funderingar på att montera en stallmick. Så kanske den en dag både ser ut och låter som en California VM4. Men det kanske är omöjligt? Skriv gärna här vad ni tycker och tänker.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Electra vs California

Inlägg av blackparkas »

Det är natt och dag-skillnad mellan Electra och California.
Finns inte många likheter i hur de känns och låter, tycker jag.
California är överlägsna på alla punkter.
Bättre elektronik, hårdvara och de känns rent generellt mycket bättre byggda.
Även om jag tycker Electran är psrisvärd så tycker jag helt klart att California är värda det högre priset.
Tveklöst.

JAG skulle säga att det är omöjligt att få dem att låta lika.
Liknande, absolut, om man sätter i samma elektronik och mickar, men du har fortfarande den skillnaden att Californian känns mycket mer gedigen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Sandberg Electra vs California

Inlägg av hitman »

Californian är säkert bättre, men kanske inte dubbelt så bra? Mitt intryck, efter mer än 40 års basspelande, är att vill man ha dubbelt så bra så är det inte dubbelt så dyrt utan 4-10 ggr så dyrt!

Men det här bygger på känslor, och skönheten är i betraktarens öga (och, hos oss basister, även i våra prinskorvsfingrar).
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Electra vs California

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker den är mer än dubbelt så bra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
elof76
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 23 aug 2019, 10:47

Re: Sandberg Electra vs California

Inlägg av elof76 »

OK, det lutar åt att jag måste provspela en för att bilda en egen uppfattning. Låter som att det är ganska stor skillnad i alla fall.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Electra vs California

Inlägg av blackparkas »

Ja, sen är ju allt sånt där personligt.
Men ja, personligen tycker jag det är väldigt stor skillnad.
Bara i hur elektroniken (pot:arna) känns och hur preampen låter är det väldigt stor skillnad på.
Sen förstås stämskruvar och som sagt själva känslan i instrumentet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 442
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Sandberg Electra vs California

Inlägg av Rut66 »

Jag har både en Electra och en California. Det är skillnad. Iofs olika träslag och mickar/preamp men bara känslan i det oförstärkta instrumentet är värt prisskillnaden. (För övrigt basmekade jag lite häromdagen och justerade dragstänger mm. Först på en Fender (Nate Mendel). Skruva av hals, ta i för kung och fosterland, rädd att att dra av hela trussen för att spänna det som gick, ett drygt kvarts varv. Sedan göra samma sak på Sandbergbasen. Där kunde halsen sitta kvar, lossade lite på a-strängen och sedan var det kvickt gjort att justera. Ungefär som att stänga dörren på en finare mercedes. :-))
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sandberg Electra vs California

Inlägg av gthyni »

Håller med. En Electra VS4 är en bra men ordinär bas. En Cali VS4 är en fantastisk bas, ligger som smör i händerna
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
gunbil
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: sön 10 mar 2013, 06:54
Ort: Eskilstuna

Re: Sandberg Electra vs California

Inlägg av gunbil »

Ett råd är att hitta en äldre California. Finns en JM på Deluxe Musik i Stockholm. En kanonbra om man vill ha en Sandberg.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Electra vs California

Inlägg av blackparkas »

gunbil skrev: tis 21 jan 2020, 22:53 Ett råd är att hitta en äldre California. Finns en JM på Deluxe Musik i Stockholm. En kanonbra om man vill ha en Sandberg.
Fast frågan är om inte de nyare är ännu bättre faktiskt.
Bättre balans, bättre vikt. De flesta med mer resonans.
Jag gillade de gamla också, och gillar fortfarande Fender-ripoff:en kanske lite mer.
Men nya modellen har växt till sig och jag gillar den verkligen idag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Sandberg Electra vs California

Inlägg av hitman »

Rut66 skrev: tis 21 jan 2020, 16:47 Jag har både en Electra och en California. Det är skillnad. Iofs olika träslag och mickar/preamp men bara känslan i det oförstärkta instrumentet är värt prisskillnaden. (För övrigt basmekade jag lite häromdagen och justerade dragstänger mm. Först på en Fender (Nate Mendel). Skruva av hals, ta i för kung och fosterland, rädd att att dra av hela trussen för att spänna det som gick, ett drygt kvarts varv. Sedan göra samma sak på Sandbergbasen. Där kunde halsen sitta kvar, lossade lite på a-strängen och sedan var det kvickt gjort att justera. Ungefär som att stänga dörren på en finare mercedes. :-))
Man ska helst inte låta dragstången ta hela "smällen", har jag fått lära mig: man ska hjälpa den genom att spänna upp halsen så att den rätas ut - sedan drar man åt dragstången. Alltså, räta ut hals med handkraft och sedan låta dragstången följa efter.

För övrigt anser jag att de äldre, mer Fenderlika, Sandbergarna var snyggare. Men det är fina instrument oavsett.
Skriv svar