Är det bara jag....

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Är det bara jag....

Inlägg av Geddan »

...men jag har på sistone läst flera annonser på äldre basar där säljaren anger; "knappt spelad", eller snarlika säljargument i annonsen. En bas som är ex. 30 år gammal och "knappt spelad" tyder ju på att det eventuellt inte är ett av de bättre exemplaren. Det borde ju bero på ngt att instrumentet knappt plockats upp och spelats på under 30 års tid. Ja, jag vet inte...kanske bara är jag, men där slutar iaf jag att läsa annonsen och klickar mig vidare.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Är det bara jag....

Inlägg av Danne »

Det är väl det Fender kallar Closet Classic.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Är det bara jag....

Inlägg av saft »

Ja det är bara du. Klart ospelad är bättre än spelad.

Snart kommer även säljargument som förstärkaren är "gubbspelad", dvs den är välskött och puttsad men du måste blåsa ur den på maxvolym en liten stund för att elektroniken och signalvägen inte ska klogga igen. Eller "kärringspelad" dvs bara spelad lite lite lite grann och mycket löst, kan ha svår att stämma då stämskruvar kan ha rostat fast och osv.
Ej "bus-spelad" bas. Ingen riskt för kladd på greppbräda, repor i lacken eller sladdmärken vid inputjacket.

När du kommer till himlen väntar där 100 orörda elbasar!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Är det bara jag....

Inlägg av fieldflower »

Brukar också tänka den tanken...

Men å andra sidan är det ju många som vill börja spela, men sedan blir det inte av, men man vill inte sälja grejerna.
Och i det läget kan ju en ospelad bas vara hur bra som helst.

Och en väldigt spelad bas kan ju (förutom att ha blivit tappad, däng och slarvigt vaggad ett helt liv) vara medelmåttig för att basisten inte visste bättre och anpassade sin spelstil till instrumentet.

Så egentligen borde man nog inte tänka den tanken utan istället testa instrumentet.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Är det bara jag....

Inlägg av blackparkas »

Ja, det behöver ju faktiskt inte vara så illa som du tror.
Finns ju en hel del instrument som faktisk tagits väl hand om även om de spelats mycket.
Och sedan plastlackens intåg så kan en bas ju se i princip ospelad ut hur mycket den än använts.
Finns garanterat hur många intrument som helst som står och dammar i nån garderob, men som användes flitigt under 70-talet men när 80-talet kom hade man slutat att lira och man ställde undan grejerna, men man ville inte sälja.

Själv så är gamla instrument i för bra skick inte intressanta mer av den anledningen att det är mycket snyggare med slitna gamla instrument..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Är det bara jag....

Inlägg av Geddan »

Jag fattar att det inte behöver vara ngt fel på basarna.
Det jag reagerar på är hur säljarna gladeligen tror att det är deras no1 säljhook.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Är det bara jag....

Inlägg av blackparkas »

Haha!!
Ja, det är ju lite underligt.

Samtidigt så finns det ju de som tycker att helt spotless instrument är det som är grejen och skulle aldrig kunna tänka sig en sliten bas.
Oavsett om det är naturligt eller fake.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Är det bara jag....

Inlägg av mrbaloo »

Strumptrampat för pedaler måste ju vara fingervantespelad för elbasar (om man heter Scott). :D

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Är det bara jag....

Inlägg av fieldflower »

Fast om man är en person som tar hand om sina grejer, eller en person som inte använt instrumentet så mycket, då är det ju ett bra säljargument, mot alla andra personer som inte tycker att nicks och dings är ett egenvärde.
Tar man ett steg tillbaka är det ju egentligen mest konstigt att föredra ett instrument som ser ut att ha släpat efter bussen mot ett välvårdat, även om bägge är lika bra.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Är det bara jag....

Inlägg av BBQV »

Jag håller med Geddan...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Kaffebaggel
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 14:57

Re: Är det bara jag....

Inlägg av Kaffebaggel »

Jag är rätt glad i "Patina" och lite slitage men egentligen bara om jag själv som orsakat det. Att det skulle vara ett säljargument känns för mig lite knepigt.

Är ju gött att ha lite rynkor och gråa hår så det syns att man levt men hade inte velat köpa andras rynkor och trycka in runt ögonen ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Är det bara jag....

Inlägg av blackparkas »

Fast det är svårt för mig som är född -79 att spela in en ny bas så den blir så go och härlig som en 60-talare som spelats och misshandlats i ett halvt sekel.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Är det bara jag....

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev: ons 12 feb 2020, 00:17 Fast det är svårt för mig som är född -79 att spela in en ny bas så den blir så go och härlig som en 60-talare som spelats och misshandlats i ett halvt sekel.
Du får spela ikapp helt enkelt! Sätt igång! :nickar:
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Är det bara jag....

Inlägg av blackparkas »

hitman skrev: ons 12 feb 2020, 08:12
blackparkas skrev: ons 12 feb 2020, 00:17 Fast det är svårt för mig som är född -79 att spela in en ny bas så den blir så go och härlig som en 60-talare som spelats och misshandlats i ett halvt sekel.
Du får spela ikapp helt enkelt! Sätt igång! :nickar:
Aldrig i livet!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Är det bara jag....

Inlägg av Matte Öberg »

Dom blir olyckliga om man inte spelar på dom. True story.
Min P 1966 var en closet queen tills jag fick tag på henne. Men det är slut på det nu och hon är underbar att spela på. 5 timmar i veckan vänslas vi minst. Och hon är mycket gladare nu. Och snyggare...
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Re: Är det bara jag....

Inlägg av Funkfingers »

Ju mer spelad desto bättre. Såklart.
Toner som förädlat träet.
Ospelad innebär framförallt risk med att halsen fastnat i för mycket böj. Om man säger så.
En gammal bas som inte spelats och inte justerats på många år är risky buisiness.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Är det bara jag....

Inlägg av Hånken »

Skulle nu basens hals stanna rakare om man spelar ideligen på den?
Eller kvar i den reliefen som den en gång sattes i?

Den var ny för mig.
Skriv svar