Epiphone EB-O vs. Ibanez TMB30-BK

Prata om allt som har med elbasar att göra
mallemorot
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 21:59

Epiphone EB-O vs. Ibanez TMB30-BK

Inlägg av mallemorot »

Jepp, nu har jag bestämt mig för att köpa en bas till, en short scale, 30".
Jag har små fingrar och är egentligen mer van som gitarrist så jag tänker att det kan passa mig bra.
Jag har begränsad budget men har researchat som f-n på nätet och tror mig ha hittat två bra budgetalternativ som båda är grymt snygga och har hygglig kvalité sett till att de bara kostar runt två tusen.
*Epiphone EB-O SG
*Ibanez TMB30-BK Talman

Nu undrar jag om det finns nån här som har erfarenhet av båda två (eller av den ena förvisso)?
Skulle vara till stor hjälp av få höra om era erfarenheter!
Det som talar för Epiphone'n är att jag kan få ett begagnat ex för 1500 kr, men jag avskräcks lite av dess rykte om neckdive (har inte provspelat själv) ...
Ibanez'en hittar jag i stort sett inget negativt om, mer än att den skulle kosta mig 500 kr mer då...

Oerhört tacksam för rådgivning i frågan!

Kan lägga till att basen (om jag blir nöjd med den) ska användas både i replokal och på scen i band som lirar lite hårdare musik i rock-stuk.
mallemorot
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 21:59

Re: Epiphone EB-O vs. Ibanez TMB30-BK

Inlägg av mallemorot »

Så här ser de båda skönheterna ut för er som är nyfikna :)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Epiphone EB-O vs. Ibanez TMB30-BK

Inlägg av Håcke »

Ibanez är oftast väldigt bra grejer och hög kvalitet för det priset.
Kanske kan vara lite svårt att hitta just den modellen men gör du det så passa på.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Epiphone EB-O vs. Ibanez TMB30-BK

Inlägg av BBQV »

Om du väljer Epi så leta efter en med stallmik, bara mudbucker blir ganska basigt...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
mallemorot
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 21:59

Re: Epiphone EB-O vs. Ibanez TMB30-BK

Inlägg av mallemorot »

BBQV skrev: ons 25 mar 2020, 09:32 Om du väljer Epi så leta efter en med stallmik, bara mudbucker blir ganska basigt...
Bra synpunkt, tack!
mallemorot
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 21:59

Re: Epiphone EB-O vs. Ibanez TMB30-BK

Inlägg av mallemorot »

Håcke skrev: ons 25 mar 2020, 09:25 Ibanez är oftast väldigt bra grejer och hög kvalitet för det priset.
Kanske kan vara lite svårt att hitta just den modellen men gör du det så passa på.
Ja det är ju det :)
Jo men den finns på några ställen i landet. Kan få köra en bit men det kan det vara värt.
Utseendemässigt är jag väldigt förtjust i just den där :)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Epiphone EB-O vs. Ibanez TMB30-BK

Inlägg av hitman »

mallemorot skrev: ons 25 mar 2020, 09:40
BBQV skrev: ons 25 mar 2020, 09:32 Om du väljer Epi så leta efter en med stallmik, bara mudbucker blir ganska basigt...
Bra synpunkt, tack!
Annars kan man sätta dit en stallmick själv, fast då blir den ju runt en 500-ing dyrare.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
4sTRINGsKILL
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 18:43
Kontakt:

Re: Epiphone EB-O vs. Ibanez TMB30-BK

Inlägg av 4sTRINGsKILL »

Ibanez tillverkade ett gäng EB3-kopior under Artist-serien runt mitten 70-tal (73-76?) med beteckningar som 2625B och 2615B (finns säkert fler 26XX). Både hals- och stallmik, genomgående hals och "string through body-design". Ett tag var dessa ganska vanliga begnagade då de såg tråkiga ut med sin ljusbruna kulör, gulvita kantlister och pärlemorinlägg på huvud och hals. Enda nackdelen med alla EBs är att de är hemskt framtunga...mycket av vänsterhandens kraft åtgår till att hålla upp halsen. Är man en flyhänt tapping-spelare så får man antingen sitta ner med instrumentet eller flytta upp strap-infästningen till huvudet.

edit: Sry...såg nu att det var över budget. Fokuserade mest på att du kunde få både Ibanez och "EB"...
Skriv svar