Ojämn output E till G. Mysko

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av Stempa »

När jag kommer tillbaka till min kära Washburn Status s1000 efter att ha lirat mig igenom de övriga basarna i studion så slår det mig alltid att D och i synnerhet G strängen har lägre output JÄMFÖRT MED E OCH A strängarna än andra basar jag använder. Gissar en minus 5-6 db jämfört med samma anslag på t.ex en shysst JB kopia jag använder ofta. Irriterar lite då en del fokus hamnar på anslaget istället för musiken. Vad kan detta bero på? Har tiltat mickarn (sänkt mot E) så gott det gick men ingen större skillnad. Det finns väl inga mickar som rullar av frekvensen så låg. Finns en hel del "zing" i mickarna om man vill så nåt filter tror jag inte är inblandat. Skumt detta. Basen har en gång i tiden varit aktiv men elektroniken började låta illa så den är konverterad till passiv. Rätt låg utnivå över huvud taget vilket väl beror på att den var aktiv tidigare. Kan det ha med det att göra? Minns att den hade ungefär samma märliga output balans E-A-D-G även när den hade aktiv elektronik. En sån här rackare är det. https://www.flickr.com/photos/rax_fotos/23929375994 Förövrigt ett förträffligt bygge. Ägt den i 25 år, har aldrig behövt röra dragstången.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av Ingemar Sundström »

När bytte du strängar senast? Kanske är dom.
Ingemar
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av Stempa »

Ingemar Sundström skrev: tis 31 mar 2020, 11:56 När bytte du strängar senast? Kanske är dom.
Ingemar
Inte strängarna. Bytt många gånger.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
4sTRINGsKILL
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 18:43
Kontakt:

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av 4sTRINGsKILL »

Prova med att stränga vänsterhänt och lyssna om fenomenet är tvärtom d v s låg output E och A...
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av Stempa »

4sTRINGsKILL skrev: tis 31 mar 2020, 19:14 Prova med att stränga vänsterhänt och lyssna om fenomenet är tvärtom d v s låg output E och A...
Bra idé :tummenupp:
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av Musikanten »

1-är det samma fenomen på båda mickarna?
2-finns det komponenter kvar från den aktiva elektroniken?
3-är magnetismen ungefär lika på alla fyra polerna?
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av Stempa »

Musikanten skrev: tis 31 mar 2020, 20:07 1-är det samma fenomen på båda mickarna?
Ja

2-finns det komponenter kvar från den aktiva elektroniken?
Njaej. Lött bort aktiva kretsen och satt en konding till ton potten. Eller om kondingen är original, suttit där hela tiden. Minns fan inte.

3-är magnetismen ungefär lika på alla fyra polerna?
Vet inte. Ska väl testa det där med att stränga om till "vänsterhänt" och känna om D/G strängarna känns annorlunda över E/A polerna. Vilket inte blir så lätt då den här känslan av lägre ut nivå för D/G strängarna är när jag lirar till nån låt och inte när jag sitter och solo plunkar olika toner, hm .
Börjar fundera på om det här kan vara en kombination av psykologi och ton karraktär.
Tillbringat kvällen med att A-B testa mot min milliVolt starkaste bas, en Cort som har minst 12db starkare utsignal än Washburn guran. Skillnaden gör att jag lirar dessa basar annorlunda. Dessutom stor skillnad i ljudkarraktär mellan basarna. Cort'en knorrar till det rejält i nedre mellanregistret, dvs mer accentuerad G sträng när man är där uppe och fibblar. Volt svaga Washburn har inget av det utan en, som jag uppfattar det, djup "smiley" i frekvenskurvan. Massor av botten, klent mellanreg, bra diskant. Typiskt funk sound. Washburn basen var ju känd som en thumb&slap bas. Level 42's Mark King hade en t.ex.

Får en känsla av att den klena utnivån (frånvaron av aktiva elektroniken) och ljudkarraktären (neutralt mellan reg utan övertoner) spelar mig ett spratt :? Ett byte av pickup'er till bra passiva skulle nog fixa det hela.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av hitman »

Visst är det mickar av jazzbas-typ på din Washburn? Prova att skruva ur dom och vänd dom upp-å-ner för att se om problemet kvarstår.

Jag gissar att mickarna inte är tänkta att köras passivt och att de har lite för låg utsignal för att funka riktigt bra. Om du har en passiv jazzbasmick liggande, eller kan låna en, så testa en sådan för att se om balansen mellan strängarna blir bättre. I så fall så är det väl läge att köpa bra beg JB-mickar här på PB.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av Musikanten »

Stempa skrev: ons 01 apr 2020, 00:25 Får en känsla av att den klena utnivån (frånvaron av aktiva elektroniken) och ljudkarraktären (neutralt mellan reg utan övertoner) spelar mig ett spratt :? Ett byte av pickup'er till bra passiva skulle nog fixa det hela.
Håller med!
- Ingvar -
GujaG
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 08 mar 2018, 18:46

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av GujaG »

Vad det gäller förslaget att stränga om , så tror jag inte sadeln gillar att man försöker montera en E- Sträng, där det normalt sitter en G-sträng.😉
Användarvisningsbild
4sTRINGsKILL
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 18:43
Kontakt:

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av 4sTRINGsKILL »

GujaG skrev: ons 01 apr 2020, 15:54 Vad det gäller förslaget att stränga om , så tror jag inte sadeln gillar att man försöker montera en E- Sträng, där det normalt sitter en G-sträng.😉
Jag kan ha fel...men har för mig att det är samma översadel oavsett om det är en right hand eller left hand bass i det här fallet. Och det går fortare att stränga vänsterhänt än att vända på mikrofonerna...som annars hade varit enda alternativet :)
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av Stempa »

4sTRINGsKILL skrev: ons 01 apr 2020, 16:15
GujaG skrev: ons 01 apr 2020, 15:54 Vad det gäller förslaget att stränga om , så tror jag inte sadeln gillar att man försöker montera en E- Sträng, där det normalt sitter en G-sträng.😉
Jag kan ha fel...men har för mig att det är samma översadel oavsett om det är en right hand eller left hand bass i det här fallet. Och det går fortare att stränga vänsterhänt än att vända på mikrofonerna...som annars hade varit enda alternativet :)
Washburnbasen har ingen sadel. Finns ett "noll band" och sträng lås framför det. skulle kunna testa och skifta bara E och G på prov men börjar bli sugen på att skippa allt meckande och faktiskt sätta i nya pickup'er då de nuvarande är lågpresterande, ialla fall på utnivån. Måste ändå byta alla pottar som är utslitna.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Ojämn output E till G. Mysko

Inlägg av Musikanten »

Om du köper nya volympotar, tänk på att värdet skall passa till de nya mickarna. 250k brukar det vara till passiva.
- Ingvar -
Skriv svar