Sälja '62 Jazz Bass?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Pål Christensson
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 maj 2020, 21:00

Sälja '62 Jazz Bass?

Inlägg av Pål Christensson »

Jag spelar inte bas sedan några år och funderar på att sälja min jazz bas '62. Frågan är bara till vilket pris? Jag har sonderat terrängen lite och fick först förslag på runt 45' kr. Sedan gick jag och pratade lite internationellt och då verkar prisbilden ligga mellan 60' - 100' kr. Det är lite skillnad...
Fakta:
Omlackad (svart sedan gissningsvis 70-tal, originalfärg Dakota red), ej original plektrumskydd (numera svart). Annars finns kåpor kvar och originalcase. Tumstöd, upphängning bak på huvudet och dämpare är borta. Helt fantastisk att spela på! Mickar och pottar såklart original. "Bakvända" stämskruvar och slab greppbräda.
Min fråga till forumet är:
Hur ska jag tänka för att sätta ett bra pris? Och kan man sälja till utlandet? Tull och skatt? Andra tips?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sälja '62 Jazz Bass?

Inlägg av blackparkas »

Extremt svårt att prissätta i dagsläget.

Sälja utomlands skulle ge bäst betalt.
Men samtidigt skulle du kunna kolla med typ Halkan.
Vet att han sålt åt andra på forumet på komission och fått ut betydligt bättre betalt åt säljaren än om de skulle sålt privat.

Jag har svårt att se att det finns MÅNGA i Sverige som skulle betala mer än 50 för en refin 62:a
Plektrumskyddet är ju en skaplig minuspost också, men plus att mickarna är original.

Tull/moms etc blir ju lite olika beroende på vilket land du skickar till.
Men det blir ju ändå köparens huvudvärk.

Enklast är ju att försöka kolla på vintageandrare, reverb, gbase och ebay efter liknande basar och sedan räkna ut något slags vettigt pris utifrån det.
Det ligger uppe extremt många basar på dessa sidor som ALDRIG kommer bli sålda till begärt pris.
Rensa bort de dyraste och de billigaste (som alltid brukar ha större issues än refin, t.ex. utbytt hals, skador, utbytta mickar osv) så hittar man kanske ett ungefärligt pris.

70-100 papp tror jag dock blir väldigt svårt att få ut ens utomlands, det kan man ju få en helt original för, refin sänker priset rejält.

Men släng upp några bilder för bövelen!
Vi vill ju se skönheten!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Sälja '62 Jazz Bass?

Inlägg av engson »

blackparkas skrev: tor 14 maj 2020, 23:35 Men släng upp några bilder för bövelen!
Vi vill ju se skönheten!
What he said... :kär:
Pål Christensson
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 maj 2020, 21:00

Re: Sälja '62 Jazz Bass?

Inlägg av Pål Christensson »

Här är bilder!

Bild

Bild

Bild
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Sälja '62 Jazz Bass?

Inlägg av Basstore »

Vackert
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Sälja '62 Jazz Bass?

Inlägg av Per »

En respektingivande tingest! :)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Pål Christensson
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 maj 2020, 21:00

Re: Sälja '62 Jazz Bass?

Inlägg av Pål Christensson »

Tack för tips på säljsidor! :-)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Sälja '62 Jazz Bass?

Inlägg av bootsy »

Det kan vara lite knepiga tider att sälja i just nu. Men med tanke på kronans värde så gissar jag att du får bättre betalt i utlandet.
Känslan är att ballparken ligger mellan 45 och 70, men allt hänger på hur bråttom du har och om rätt köpare infinner sig. Och hur bra basen är. Vad är det för refin? Knappast cellulosa va?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Pål Christensson
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 maj 2020, 21:00

Re: Sälja '62 Jazz Bass?

Inlägg av Pål Christensson »

Har inte bråttom. Tänkte ta den till någon som får köra en genomgång så att den blir så bra den kan bli. Och jag tror det är cellulosa, känns så. Corona ställer till det förstås. Kan ju inte ens åka till Stockholm som det är nu.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Sälja '62 Jazz Bass?

Inlägg av Basstore »

Pål Christensson skrev: lör 16 maj 2020, 23:16 Har inte bråttom. Tänkte ta den till någon som får köra en genomgång så att den blir så bra den kan bli. Och jag tror det är cellulosa, känns så. Corona ställer till det förstås. Kan ju inte ens åka till Stockholm som det är nu.
Att inte kunna åka till Stockholm e ju dock grymt skönt. :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar