Marcus Miller.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Basen1967
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17

Marcus Miller.

Inlägg av Basen1967 »

Hej på er alla basintresserade.👍

Har varit inne på Thomanns hemsida och spanat på allt möjligt. Har köpt mycket där. Powermixer högtalare backdrop mm mm.

Nu är jag sugen på en ny bas. En Marcus Miller. Den har fått bra betyg av dem som likt mig köper på thomann. Vad tycker ni om den basen?

Finns olika modeller så jag menar rent generellt. Ska inte köpa den billigaste. Har idag en 20 år gammal fender squier. Den funkar bra men har nu testat en nyare fender och den är mer lättspelad och skönare.

Marcus Millerbasen är aktiv. Drivs med 2 9-volts batterier.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Marcus Miller.

Inlägg av blackparkas »

Om du testat en nyare Fender du gillar så förutsätt inte att Sire:n känns likadan.

Sire har ju fått bra betyg av de flesta som äger dem, men det är ju inte en likadan bas som en nyare Fender.
Sedan finns det ju förstås 2 miljoner olika "nyare Fender" också... :D

För övrigt vill jag bara tillägga:

Köp hos din lokala handlare om du har en, eller åtminstone en svensk webbshop.
Förstår inte varför alla är så kåta på att skicka sina surt förvärvade pengar till tyskar hellre än svenskar och därmed dessutom betala moms i Sverige.
Finns många fler aspekter förstås, miljöaspekten t.ex.
Eller om det är nåt knas, eller du vill ha hjälp med något gällande det du köper.
Själv tycker jag det är oerhört drygt att behöva skicka saker till annan ort eller annat land om något behöver fixas på garanti etc...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Marcus Miller.

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Om du testat en nyare Fender du gillar så förutsätt inte att Sire:n känns likadan.

Sire har ju fått bra betyg av de flesta som äger dem, men det är ju inte en likadan bas som en nyare Fender.
Sedan finns det ju förstås 2 miljoner olika "nyare Fender" också... :D

För övrigt vill jag bara tillägga:

Köp hos din lokala handlare om du har en, eller åtminstone en svensk webbshop.
Förstår inte varför alla är så kåta på att skicka sina surt förvärvade pengar till tyskar hellre än svenskar och därmed dessutom betala moms i Sverige.
Finns många fler aspekter förstås, miljöaspekten t.ex.
Eller om det är nåt knas, eller du vill ha hjälp med något gällande det du köper.
Själv tycker jag det är oerhört drygt att behöva skicka saker till annan ort eller annat land om något behöver fixas på garanti etc...
Östmans musik i Örnsköldsvik har Sire hemma.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Marcus Miller.

Inlägg av Håcke »

Jag köpte en Fender-femma från Thomann som blev en total besvikelse som jag sålde på en gång.

Det var när min fru hade gjort något totalt galet utan att fråga mig.
Först svårt att andas, sen total apati, sen beställa bas.
Ni vet, ett sånt där tillfälle....

Hursomhelst, att köpa en bas helt över nätet är inte särskilt klokt.
Det är något man måste testa först.
Och kanske helst köpa begagnat, privat eller på musikaffär.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Marcus Miller.

Inlägg av Håcke »

Är det nån fler som gjort ett hämnd-köp av bas?

För övrigt så behöver du faktiskt inte välja mellan en Fender och en Marcus Miller.
Köp en riktig Fender Marcus Miller.
Dom tillverkas inte längre tyvärr men dom är superbra. Så du måste hitta en begagnad.
Jag har en sån och kommer aldrig att sälja den.
Bild
Min är i fräck fjällstugufärg, precis som det ska vara.
Bild
Min är dock en fyra.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Marcus Miller.

Inlägg av theLopp »

Har aldrig hämnd-köpt någon bas men är fan så sugen på en Fender Marcus Miller 5a. Fjällstuga såklart!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Marcus Miller.

Inlägg av blackparkas »

Håcke skrev: lör 11 jul 2020, 16:38 Jag köpte en Fender-femma från Thomann som blev en total besvikelse som jag sålde på en gång.

Det var när min fru hade gjort något totalt galet utan att fråga mig.
Först svårt att andas, sen total apati, sen beställa bas.
Ni vet, ett sånt där tillfälle....

Hursomhelst, att köpa en bas helt över nätet är inte särskilt klokt.
Det är något man måste testa först.
Och kanske helst köpa begagnat, privat eller på musikaffär.
Hahahahaaaa!!!

Jag har säkert gjort det skulle jag tro, men kanske förträngt...
Skulle säkert göra det igen! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basen1967
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17

Re: Marcus Miller.

Inlägg av Basen1967 »

Ja, jag känner mig osäker att köpa instrument över nätet. Sen är det som ni skriver att service, garanti mm är lättare hos den lokala handlaren.
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: Marcus Miller.

Inlägg av powerplant »

Jag stöder gärna lokala affärer men det blir svårare o svårare
Där jag bor har den enda musikaffären två olika typer av strängar för 5 strängat (fyra för fyror) som kostar dubbelt jämfört m tysken
Jag ville lämna in en bas för service så skulle det ta minst två veckor (de skickar iväg)
När jag fick problem med min sire Som jag köpt hos tysken så lagade de den (bytte hela preampen) på åtta dagar inklusive gratis frakt
Dessutom har tysken öppet köp så gillar du inte basen kan du skicka tillbaka den utan kostnad

Det är svårt att stödja lokala musikaffärer Utanför de tre stora städerna
Basen1967
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17

Re: Marcus Miller.

Inlägg av Basen1967 »

Där jag bor finns en musikaffär. Men den är rörig och trång (Musikalen i Halmstad) och tysken är billigare, betydligt billigare. Har handlat mycket på Thomann och det har alltid fungerat perfekt. Nätet slår ut många butiker oavsett vad de säljer.

Jag har inget ont att säga om Musikalen. Jag har handlat några saker där. Strängar, plektrum och ett trådlöst system till min Fenderbas samt lite andra småsaker. Men jag får lite dåliga vibbar av butiken och personalen, vet inte varför.

Marcus Miller har mycket höga betyg bland köpare på Thomann. Det borde betyda att det är en bra bas. Så det blir nog tysken ändå. Min bas är tillgänglig i augusti tydligen slutsåld just nu. (Marcus Miller V7 Alder-4 AWH 2nd Gen)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Marcus Miller.

Inlägg av gthyni »

Sire har ofta bra träbitar medan annat är lite smäckigt (typ stall och elektronik). Jag skulle köpa nåt ur Fender Player-serien (Mexiko) istället om jag vill ha bästa bang för mina bucks.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Marcus Miller.

Inlägg av blackparkas »

Basen1967 skrev: mån 13 jul 2020, 20:20 Där jag bor finns en musikaffär. Men den är rörig och trång (Musikalen i Halmstad) och tysken är billigare, betydligt billigare. Har handlat mycket på Thomann och det har alltid fungerat perfekt. Nätet slår ut många butiker oavsett vad de säljer.

Jag har inget ont att säga om Musikalen. Jag har handlat några saker där. Strängar, plektrum och ett trådlöst system till min Fenderbas samt lite andra småsaker. Men jag får lite dåliga vibbar av butiken och personalen, vet inte varför.

Marcus Miller har mycket höga betyg bland köpare på Thomann. Det borde betyda att det är en bra bas. Så det blir nog tysken ändå. Min bas är tillgänglig i augusti tydligen slutsåld just nu. (Marcus Miller V7 Alder-4 AWH 2nd Gen)
Konstigt, aldrig hört annat än gott om Musikalen och dess anställda.
Ja, en del tycker butiken är lite "stor".. :)

En Sire V7 Alder kostar mellan 5300 och 5800 hos Tysken.
De kostar 5495 i Sverige (listpris) vilket gör att man kan köpa en V7 Alder i Tobacco Burst 300 spänn billigare i Sverige än i Tyskland.
Att Tysken är MYCKET billigare är en gammal "sanning", även om det stämmer att tysken är billigare på en hel del, mycket billigare på ett fåtal grejer (ofta sådant de köpt upp restlager av sådant som slutat tillverkats), men en del är billigare i Sverige och det mesta skiljer det ytterst marginellt på.

För övrigt så finns det jättemycket saker på Thomann eller andra webbsidor som har bra betyg som jag personligen tycker är skit så det säger i princip ingenting, för mig personligen... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basen1967
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17

Re: Marcus Miller.

Inlägg av Basen1967 »

theLopp skrev: lör 11 jul 2020, 23:07 Har aldrig hämnd-köpt någon bas men är fan så sugen på en Fender Marcus Miller 5a. Fjällstuga såklart!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Förlåt min fråga, men vad betyder fjällstuga?
Jag har aldrig hört talas om det uttrycket.
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Marcus Miller.

Inlägg av theLopp »

Fjällstuga = natur/träfärgad. Som panelen i en fjällstuga antar jag. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Basen1967
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17

Re: Marcus Miller.

Inlägg av Basen1967 »

Ok tack för snabbt svar. 👍
Skriv svar