Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Prata om allt som har med elbasar att göra
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Inlägg av bazzilla »

Hade ingen speciell byggare i åtanke, det finns gott om byggare i detta landet, det du efterfrågar är inte raketforskning, kanske går det att hålla nere budgeten genom att använda en färdig hals från warmoth eller liknande.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Inlägg av blackparkas »

bazzilla skrev: mån 14 sep 2020, 19:49 Hade ingen speciell byggare i åtanke, det finns gott om byggare i detta landet, det du efterfrågar är inte raketforskning, kanske går det att hålla nere budgeten genom att använda en färdig hals från warmoth eller liknande.
Mnja, vetisjutton om det finns GOTT om byggare i landet.
De enda som jag VET levererar rätt kvalitet är nämnda Mattisson och Unicorn, men de ligger utanför budget.

Att jag vill att den ska SE traditionell ut innebär inte att det är en vanlig passiv Fenderklon jag är intresserad av.
Och ska jag ha en bas byggd så ska det vara rakt igenom, inte med Warmoth/Allparts-prylar.
En sådan kan jag snickra ihop själv. :)

Skulle dessutom vilja påstå att det jag är ute efter är betydligt svårare än det kan verka.
Att snickra ihop en bas med skruvad hals, rätt bredd på halsen osv är ju bara halva grejen.
Det ska vara tillräckligt bra också.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Inlägg av mrbaloo »

Att jag inte tänkte på det tidigare: du ska ha en Sonnemo. Det är grymma instrument , helt enkelt. https://www.sonnemoguitars.com/sv-SE

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Inlägg av blackparkas »

Mnjaej.
Sonnemo är ju klassiska Fenderkloner.
Det är inte riktigt det jag är ute efter.
Men de är säkert skitbra, och i rätt prisläge.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Mnjaej.
Sonnemo är ju klassiska Fenderkloner.
Det är inte riktigt det jag är ute efter.
Men de är säkert skitbra, och i rätt prisläge.
Men, jag tror nog att du får definiera "klassiskt utseende". Vad är det egentligen? En Ibanez SR ser ut som en ibanez SR, vilket borde göra den till ett klassiskt utseende också. Eller hur?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Inlägg av blackparkas »

Ett klassiskt utseende är typ Fender.
De flesta byggare som bygger Fenderkloner gör dem ju så att de ska vara så mycket som möjligt som en Fender är/var.

Sedan finns det t.ex. Sadowsky, Lakland osv som gör Fender-stuket, men i lite modern tappning med EMG-humbuckers osv trots att man behåller mycket av estetiken från de klassiska modellerna.

Att bränna ner ett set andra mickar i vilken Fenderklonsfemma som helst funkar inte.

Kollar du de första 4 Tino-basarna jag länkade så ser man rätt bra vad jag är ute efter.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Re: Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Inlägg av EA »

Kommer ihåg MALAS gammla TT femma. Den var 35" men det märktes inte alls- väldigt skön och lättspelad!
Är den kvar på forumet så kan du säkert testa innan du bestämmer dig för att beställa :-)
I live and I learn!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Inlägg av blackparkas »

Hm... Undrar vem som har den nu?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Inlägg av bazzilla »

Har inte jätte koll på vilka byggare som finns och hur bra de är, sen av naturliga skäl kommer de flesta att bygga mer obas än bas, det har väll kommit en hel drös med nya byggare de senaste åren, typ sgt Doom, sonemo??mfl, sedan är väll exempelvis Johan Gustafsson?? Malmö?? en ganska väl ansedd byggare. Osäker om. Ares gör custom eller han endast bygger sina egna moddeler. Roukangas Finland ytterligare ett exempel, helt övertygad att du med lite research kan hitta en vettig byggare i Skandinavien om du vill.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Inlägg av hitman »

Skulle du vilja skruva ihop själv så kan du ju beställa delar hos Warmoth, då kan du till del få som du vill ha det?

https://www.warmoth.com/Pages/CustomBas ... x?style=76
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Custom femsträngad med traditionellt utseende?

Inlägg av blackparkas »

Nej.

Jag är färdig med att skruva själv.
I alla fall efter att jag fått ihop min nästa P-bas som snart är redo att sättas ihop...

Det finns folk som gör det här bra så jag tror jag avstår... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar