Hitta rätta basen

Prata om allt som har med elbasar att göra
Slagis
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 05:55

Hitta rätta basen

Inlägg av Slagis »

Hej.
Har efter några års uppehåll fått tillbaka spellusten och står i begrepp att skaffa en ny kompis med tillbehör. Ett problem jag alltid haft är att jag aldrig hittar basen med stort B. Jag vill ha en bas med driv, alltså rejält med tryck, men hittills tycker jag alla jag provat låter likadant. Den enda basen som närmat sig någorlunda är den Warwick Doublebuck jag hade för tio år sedan. Sedan har jag förstått att en preamp gör stor skillnad. Jag har länge haft en dröm om en Rickenbacker 4001 och en Ampeg V4, fick möjligheten att prova denna kombo, kalla mig dum men det lät skit. Så jag ställer frågorna till er mer kunniga,uppstaplade nedan:
Bas: 4 strängad med growl och bett utan att bli för diskanttyngd.
Preamp: Kan inget om
Förstärkare : Stack, ej kombo.
Basister som ljudinfluens: Geddy Lee, Chris Squire,
Tim Bogert, Ray Schulman.
Tacksam för input
Clover Avenger 4, Fender Jazz Geddy Lee MIM, Eastwood EUB-1, Orange Terror Bass
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 13:20
Ort: Göteborg

Re: Hitta rätta basen

Inlägg av vikko98 »

Valfri bas och trycka i en Seymour Duncan Quarter Pounder P-mick? Den väger över ordentligt mot det lägre registret.

/Niklas
Slagis
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 05:55

Re: Hitta rätta basen

Inlägg av Slagis »

Kollade på youtube om dessa mickar, nu börjar det likna något, det närmar sig rätt ljud. En pre-amp på detta så snackar vi. Tack för tipset!
Clover Avenger 4, Fender Jazz Geddy Lee MIM, Eastwood EUB-1, Orange Terror Bass
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Hitta rätta basen

Inlägg av Basstore »

Finns ju ett par Double buckers ute tror ja, eller fanns iallafall. Gillar du dom så kör en sån, personligen tycker ja dom blir alldeles för fläskiga.

När du väl hittat en bas du gillar så tycker ja du ska testa dig fram bland stärkare - de är en djungel även där.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar