Fyra eller feamma?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fyra eller feamma?

Inlägg av blackparkas »

Helanderz skrev: tis 01 dec 2020, 17:23 DGCF. Det behöver jag nog testa vartefter eftersom jag ogärna lirar femma.
Tips på fungerande strängar som pallar detta på en P-bas? Typ 45-105. Eller 50-105.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
50-110 kör jag med på alla fyror och stämmer alla DGCF.
DR Lo Riders.

Det finns en del fabrikat som är lite mjukare som inte blir lika roligt, men de flesta 50-110 kommer funka bra i DGCF.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basen1967
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17

Re: Fyra eller feamma?

Inlägg av Basen1967 »

Bosse G skrev: ons 11 nov 2020, 00:29 Stämma ner ett tonsteg? Skulle jag aldrig fixa. För mig är alltid ett C på tredje bandet på A-strängen. Pärm med drygt 60 låtar med ackord/grundtoner som man ska försöka hänga med på.(Därav medioker). Fast bandet är på is. Coronaskit.
.

Jag håller med dig. Ser jag en bas tänker jag som du gör.
A-strängen tredje band C. E-strängen tredje band G osv.
Det skulle bli kaos i hjärnan om man stämde om basen.
Plötsligt mitt i en låt vill fingrarna spela det som hjärnan lärt sig innan omstämningen.

Är lite rädd för att samma sak ska hända om man köper en 5-strängad bas.
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Fyra eller feamma?

Inlägg av Tumblinman »

Inget proffs på varken 4 eller 5, men jag lockas av tanken på att köra femsträngat och har, tyvärr, haft svårt att hitta en bas med bra B-sträng. Bör sägas att jag håller till i prisklassen under 5000 kr (gärna lägre :)).
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fyra eller feamma?

Inlägg av blackparkas »

Basen1967 skrev: sön 03 okt 2021, 09:10
Bosse G skrev: ons 11 nov 2020, 00:29 Stämma ner ett tonsteg? Skulle jag aldrig fixa. För mig är alltid ett C på tredje bandet på A-strängen. Pärm med drygt 60 låtar med ackord/grundtoner som man ska försöka hänga med på.(Därav medioker). Fast bandet är på is. Coronaskit.
.

Jag håller med dig. Ser jag en bas tänker jag som du gör.
A-strängen tredje band C. E-strängen tredje band G osv.
Det skulle bli kaos i hjärnan om man stämde om basen.
Plötsligt mitt i en låt vill fingrarna spela det som hjärnan lärt sig innan omstämningen.

Är lite rädd för att samma sak ska hända om man köper en 5-strängad bas.

Klart det blir kaos om man spelar efter papper.
Tack och lov så har jag bara gjort det 2 ggr de senaste 10 åren tror jag.... Och då tog jag med en normalstämd till ena gigget.
Jag kör enbart på gehör nuförtiden.
Men det är ju såklart en vanesak.
Om man kör ett rep där man ska lära sig en ny låt och någon säger "C" så spelar jag C, sällan något problem.
Större problem i ena bandet där alla kör nedstämt och någon säger C fast de egentligen menar Bb.... :D

En femma ändrar ju ingenting, det tillför bara fler alternativ, som t.ex. att du kan fretta E istället för att spela lös sträng, lösa strängar låter ju skit!
Dessutom kan du komma åt låga D och C utan att stämma ner, det är trevligt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basen1967
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17

Re: Fyra eller feamma?

Inlägg av Basen1967 »

Ja så är det ju. Med 5 strängar får man bättre möjlighet att spela låga toner som annars måste spelas som högre än grundtonen i ackorden. Lösa strängar undviker jag att spela på.

Tonen A på E strängens 5:e band sen lös E sträng låter inte bra. Vill man ha ett lägre E än A blir tonen A för hög på D strängen eftersom du då måste spela så långt ner på greppbrädan.

Jag kommer nog att köpa en 5:a.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Fyra eller feamma?

Inlägg av basmartin »

Basen1967 skrev: mån 04 okt 2021, 18:03 …Tonen A på E strängens 5:e band sen lös E sträng låter inte bra. Vill man ha ett lägre E än A blir tonen A för hög på D strängen eftersom du då måste spela så långt ner på greppbrädan…
Är ett par saker som påverkar tycker jag. Ett ”bättre” instrument gör att man får lite fler användbara toner och låter jämnare över registret. Spelar man mycket horisontellt, så är det ingen dum idé att flytta anslagshanden åt det håll greppbrädshanden vandrar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Fyra eller feamma?

Inlägg av bas putte »

Jag sålde min 5 a, vi har väl en 200 låtar med båda banden plus några egna allA har jag repat in med en 4 , så när jag tog 5an så blev det nått fel här och där i bland, men om jag hade börjat med en 5 när jag började spela så hade det inte varit något besvär alls.

Skickat från min Redmi Note 7 via Tapatalk

Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Fyra eller feamma?

Inlägg av enor »

Olika redskap för olika låtar. Jag har D-tuners på mina fyror, och en 5:a när jag behöver komma ännu lägre.
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Fyra eller feamma?

Inlägg av bazzilla »

Sista basen blev en 5:a, det är idag dyrare att köpa en begagnad 4 än 5. Jag ska inte ha fler basar så därför kan jag ge det tipset, Använder nästan aldrig B-strängen.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fyra eller feamma?

Inlägg av lowfreq »

Man spelar väldigt olika på en 4:s resp 5:a. Mer horisonttelt på en 4:a.
Jag började på 4-str som jag spelade i ca 15år, sen kom 5:an in i bilden som jag spelade i ca 8år.
Men de senaste 10-åren är det 4:a som gäller, det känns def. hemma!
Jag spelat MKT bättre på en 4:a. Kommer aldrig gå tillbaka!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar