Music MAn Capriss

Prata om allt som har med elbasar att göra
trbjrn
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 15 mar 2010, 05:44

Music MAn Capriss

Inlägg av trbjrn »

Hej!

Är nybörjare och försöker hitta en typ av elbas som känns rätt. Har testat en Music Man Capriss i affär som kändes bra att spela på och undrar om ni mer erfarna tror det kan vara ett bra köp (typ, har den ett rimligt andrahandsvärde och går att sälja om jag tröttnar, har den brister som jag som nybörjare inte förstår att upptäcka osv)?

Bästa hälsningar

Torbjörn
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Music MAn Capriss

Inlägg av hitman »

Välkommen till PrataBas!

MM brukar vara av hög kvalitet. Har inte själv testat den modellen, men den är säkert utmärkt. Om än rätt dyr, antar jag?

Vad tror ni som själva kör på MM?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Kristoffer Helle
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 04:42
Ort: Borås

Re: Music MAn Capriss

Inlägg av Kristoffer Helle »

Jag har spelat Music Man sedan 90-talet och har använt dem på otaliga inspelningar och live. Generellt tycker jag att man kan säga att Music Man inte är någon nybörjarbas. Jag hade haft många basar innan jag började med Music Man, som visade sig passa mig som handen i handsken, särskilt eftersom jag föredrar att ha endast en mick.

Om jag nu minns rätt så har en Music Man Caprice passiva mickar och är lite mindre än Sting Ray, men skulle nog ändå säga att Music Man inte är någon nybörjare bas. Det krävs nog lite erfarenhet för att få det att låta bra. Sedan är det ett ganska grovt instrument som inte är lätt att börja lära sig på, men om man gör det väldigt lärorikt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Music MAn Capriss

Inlägg av blackparkas »

Har du råd att köpa en Caprice så kör så det ryker.
Man MÅSTE inte spela på Squier Affinity bara för att man är nybörjare.

Skulle säga att det är betydligt roligare att lära sig spela på en riktigt bra bas, och enklare eftersom de i de flesta fall går att få betydligt mer lättspelade än billigt bös..
En Caprice är inte "grov" på något vis.
Väldigt fina instrument.

Andrahandsvärdet är i vanlig ordning värdelöst i Sverige, oavsett vad du köper.

Music Man är för övrigt i princip det enda fabrikat jag skulle våga köpa helt ospelat.
Bra QC som inte släpper igenom en massa bös.

Hittade en Stingrayfemma hos svenska distributören som varken jag eller de själva visste att de hade.
-Den ska jag ha!
Testade den inte och packade inte ens upp den på plats.
Jag visste att den skulle vara bra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
trbjrn
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 15 mar 2010, 05:44

Re: Music MAn Capriss

Inlägg av trbjrn »

Stort tack för era svar!

Torbjörn
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Music MAn Capriss

Inlägg av Roger Hedin »

hogge har visst en av sina Caprice till salu...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar